- Superauto.pl
- Porady
- MOTO Newsy
- Jakie są rodzaje hybryd? Czym są samochody mHEV, HEV, PHEV, EREV?
Jakie są rodzaje hybryd? Czym są samochody mHEV, HEV, PHEV, EREV?
Samochody z napędem alternatywnym stanowią obecnie większość na rynku nowych aut w Polsce. Najwięcej wśród nich jest różnego rodzaju hybryd. Wyjaśniamy, jakie są rodzaje samochodów hybrydowych i co warto o nich wiedzieć.

Z artykułu dowiesz się o:
Sprzedaż samochodów hybrydowych w Polsce w 2024 roku
Samochody hybrydowe jeszcze kilkanaście lat temu stanowiły egzotykę na naszych drogach, dziś wręcz zdominowały rynek nowych samochodów w Polsce. Dość powiedzieć, że w 2024 roku zarejestrowano w Polsce jak dotąd 46 906 samochodów z napędami alternatywnymi, co daje im 52,8% udziału w rynku (dane za okres styczeń-luty 2024). Największy udział wśród nich mają klasyczne hybrydy (21 806 szt., wzrost o 37,4% r/r.), następnie miękkie hybrydy (20 221 szt., wzrost o 57,3% r/r.), zaś hybrydy plug-in znalazły 2370 nabywców (wzrost o 31,2% r/r.).
Najwięcej klasycznych hybryd w Polsce sprzedała Toyota (15 987 szt., wzrost o 31% r/r., udział w rynku 38%)., a najpopularniejszym modelem jest Corolla, która jest także liderem polskiego rynku w ogóle (5597 szt., z czego 5311 było hybrydami). Z kolei najwięcej miękkich hybryd sprzedało Audi (3064 szt.). Najwięcej hybryd plug-in sprzedał natomiast Mercedes (362 szt.), zaś najpopularniejszym modelem PHEV w Polsce jest Toyota RAV4 (173 szt.).
Samochody hybrydowe w ofercie Superauto.pl
Rodzaje samochodów hybrydowych
Hybrydy mają sporo zalet. Przede wszystkim pozwalają producentom na spełnianie wyśrubowanych norm emisji spalin, a przy tym nie mają takich ograniczeń jak auta elektryczne w postaci zasięgu czy wysokiej ceny. Samochody hybrydowe zapewniają też dobre osiągi i są ekonomiczne, zwłaszcza w warunkach miejskich. Samochód hybrydowy w dużym skrócie to pojazd zelektryfikowany, w którym silnik elektryczny w większym lub mniejszym stopniu wspomaga silnik spalinowy. Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje samochodów hybrydowych: pełne hybrydy (HEV), miękkie hybrydy (mHEV) oraz hybrydy plug-in (PHEV).
Pełna hybryda (HEV) - działanie, zalety, przykłady modeli
Pierwszym i najpopularniejszym jest pełna hybryda, czyli HEV. Jest to skrót od Hybrid Electric Vehicle. Samochód jest napędzany za pomocą silnika spalinowego i elektrycznego. Energia pochodzi z akumulatora, który ładowany jest za pomocą silnika spalinowego lub energii pochodzącej z hamowania (rekuperacja). Pełna hybryda nie posiada gniazda do ładowania, a baterie są na tyle małe, że ładują się na bieżąco podczas jazdy. Jednocześnie na samym prądzie poruszamy się tylko chwilowo, przy niskich prędkościach lub w momentach, gdy silnik spalinowy nie jest obciążony (np. podczas toczenia się do skrzyżowania lub ze wzniesienia). Jednostka sterująca sama decyduje, z którego rodzaju napędu w danym momencie korzystać i w jakim stopniu. Samochody hybrydowe HEV cechuje wysoka trwałość i niskie zużycie paliwa w mieście.
Toyota Corolla Hybrid
Toyota Corolla wykorzystuje dwa warianty napędu hybrydowego. Słabszy bazuje na wolnossącej benzynowej jednostce 1.8 oraz dwóch silnikach elektrycznych i rozwija łącznie 140 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,1 s, a napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem przekładni planetarnej e-CVT. Mocniejszy wariant bazuje już na jednostce 2.0 i rozwija 197 KM, a czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynosi 7,4 s. Corolla hatchback 1.8 Hybrid w wersji Comfort kosztuje od 126 900 zł, zaś w odmianie 2.0 Comfort 136 900 zł. Baterie mają 2,44 kWh pojemności. Najtańszym sposobem na zakup hybrydowej Corolli jest jednak wersja sedan w wersji 1.8, która kosztuje 120 400 zł za wariant Active. Z kolei odmiana kombi Touring Sports wymaga dopłaty 4000 zł względem hatchbacka. Corolla ma też bliźniaczy model w postaci Suzuki Swace, dostępnego tylko w wersji kombi i z jednostką 1.8 Hybrid.
Przeczytaj więcej o napędzie hybrydowym Toyoty: Suzuki Swace 1.8 Hybrid Elegance test na Superauto.pl
Hyundai Tucson HEV
Hyundai Tucson w wersji HEV korzysta z napędu hybrydowego opartego na turbodoładowanej jednostce benzynowej 1.6 T-GDI o mocy 180 KM i jednostce elektrycznej. Łącznie mamy do dyspozycji 230 KM i 350 Nm, które trafiają na przednią lub obie osie za pośrednictwem 6-stopniowej przekładni automatycznej (skrzynia hydrokinetyczna). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w odmianie przednionapędowej zajmuje 8 s, a w 4WD 8,3 s, zaś prędkość maksymalna w obu przypadkach wynosi 193 km/h. Hyundai Tucson HEV z napędem na przednią oś w bazowej konfiguracji Modern kosztuje 161 900 zł. Odmiana 4WD wymaga dopłaty w wysokości 12 000 zł. Litowo-jonowe baterie mają 1,49 kWh pojemności.
Dowiedz się więcej o Hyundaiu Tucsonie HEV: Hyundai Tucson HEV 4WD Platinum test na Superauto.pl
Renault Arkana E-Tech Full Hybrid
Renault Arkana w odmianie hybrydowej E-Tech Full Hybrid korzysta z wolnossącej jednostki benzynowej o pojemności 1.6 litra, mocy 94 KM oraz dwóch silników elektrycznych. Łącznie mamy do dyspozyzji 145 KM. Moc trafia na przednie koła za pośrednictwem automatycznej wielostopniowej przekładni Multi-mode MMT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,8 s, a prędkość maksymalna to 172 km/h. Litowo-jonowe baterie mają 1,2 kWh pojemności. Renault Arkana E-Tech Full Hybrid kosztuje od 126 900 zł za bazową konfigurację evolution.
Dowiedz się więcej o Renault Arkanie E-Tech Full Hybrid: Renault Arkana E-Tech Full Hybrid Engineered test na Superauto.pl
Miękka hybryda ( mHEV) - działanie, zalety, przykłady modeli
Miękkie hybrydy zyskują w ostatnim czasie na popularności. Obecnie praktycznie większość nowych samochodów z silnikiem spalinowym, o ile nie posiada układu HEV lub PHEV, jest właśnie miękką hybrydą. mHEV to skrót od Mild Hybrid Electric Vehicle. Jest to najprostszy rodzaj napędu hybrydowego. Pozwala na obniżenie zużycia paliwa o około 10-15% w stosunku do napędu czysto spalinowego stosunkowo niewielkim kosztem. W napędzie tym dominuje silnik spalinowy, a wspomagająca go energia elektryczna pochodzi z mniejszej niż w hybrydzie HEV jednostki elektrycznej 48V. Zwykle jej rola ogranicza się głównie do pełnienia roli rozrusznika i alternatora. W efekcie generowany w ten sposób prąd może zasilać pokładowe urządzenia lub też w ograniczonym stopniu wspomagać silnik spalinowy, zwłaszcza przy niewielkim obciążeniu. W trybie czysto elektrycznym możemy poruszać się maksymalnie do prędkości około 20 km/h. Zaletą miękkiej hybrydy jest tylko symbolicznie wyższa niż w przypadku czysto spalinowej wersji cena.
Czasami też, choć już coraz rzadziej, stosuje się tzw. mikrohybrydy (MHD), korzystające z 12- lub 24-woltowej instalacji elektrycznej. W praktyce działa to jak nieco bardziej zaawansowany system start-stop.
Suzuki Vitara
Popularny miejski crossover jest już na rynku od blisko dekady i cieszy się nadal sporą popularnością. W wersji z układem mild hybrid korzysta z turbodoładowanej jednostki benzynowej 1.4 BoosterJet o mocy 129 KM i maksymalnym momencie obrotowym 235 Nm. Układ korzysta ze zintegrowanego 48-woltowego rozrusznika zintegrowanego z alternatorem, wspomaga silnik spalinowy momentem obrotowym o wartości 50 Nm, ma niewielki akumulator litowo-jonowy oraz przetwornicę (z 48 do 12V). Napęd trafia na przednią lub obie osie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,5 s, a prędkość maksymalna to 190 km/h. Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet mHEV z napędem na przednią oś w wersji Comfort Plus kosztuje od 97 900 zł, zaś w bogatszej Premium 102 900 zł. Wariant 4WD w wersji Premium wyceniono na 114 900 zł.
Dowiedz się więcej o Suzuki Vitarze 1.4 BoosterJet: Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4WD 6MT Elegance test na Superauto.pl
Nissan Qashqai
Popularny kompaktowy crossover w wersji z układem mHEV korzysta z turbodoładowanego silnika benzynowego 1.3 DIG-T o mocach 140 i 158 KM i maksymalnym momencie obrotowym odpowiednio 240 i 260 Nm/270 Nm. Bazowy wariant o mocy 140 KM występuje tylko z 6-biegową skrzynią manualną i napędem na przednią oś, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,2 s i rozpędza się do 196 km/h. Mocniejsza odmiana ze skrzynią manualną i napędem na przód rozwija 260 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 s i rozpędza się do 206 km/h. W wersji z bezstopniową przekładnią XTronic rozwija 158 KM i 270 Nm i występuje z napędem na przód (od 0 do 100 km/h w 9,2 s, prędkość maksymalna 199 km/h) lub na obie osie (od 0 do 100 km/h w 9,9 s, prędkość maksymalna 198 km/h). Bazowy Qashqai 1.3 DIG-T o mocy 140 KM w wersji Acenta kosztuje od 136 500 zł, odmiana o mocy 158 KM wymaga dopłaty 4300 zł, zaś skrzynia XTronic kolejnych 10 000 zł. Wariant z napędem 4WD kosztuje od 168 900 zł za bogatszą konfigurację N-Connecta.
Dowiedz się więcej o Nissanie Qashqaiu 1.3 TCe: Nissan Qashqai 1.3 TCe mHEV 4WD XTronic Tekna test na Superauto.pl
Mercedes Klasa C
Mercedes Klasy C w obecnym wydaniu W206 jest mniej lub bardziej zelektryfikowany w każdej wersji silnikowej. Samochód występuje bowiem albo z napędem hybrydowym plug-in lub z układem miękkiej hybrydy. Poniżej prezentujemy najważniejsze parametry poszczególnych wersji Klasy C Limousine wyposażonej w układ mHEV:
Benzyna | Cena brutto (zł) | Układ cylindrów/Pojemność (cm³) | Moc systemowa (kW [KM]) | Przyspieszenie 0–100 km/h (s) |
---|---|---|---|---|
C 180 | 204 600 | R4/1 496 | 125+17 [170+23] | 8,6 |
C 200 | 215 000 | R4/1 496 | 150+17 [204+23] | 7,3 |
C 200 4MATIC | 226 000 | R4/1 496 | 150+17 [204+23] | 7,1 |
C 300 | 242 400 | R4/1 999 | 190+17 [258+23] | 6,0 |
C 300 4MATIC | 253 400 | R4 / 1999 | 190+17 [258+23] | 6,0 |
Mercedes-AMG C43 4MATIC | 377 500 | R4 / 1991 | 300+10 [408+14] | 4,6 |
Diesel | Cena brutto (zł) | Układ cylindrów/Pojemność (cm³) | Moc systemowa (kW [KM]) | Przyspieszenie 0–100 km/h (s) |
---|---|---|---|---|
C 200 d | 215 900 | R4/1 993 | 120+17 [163+23] | 7,7 |
C 220 d | 228 100 | R4/1 993 | 145+17 [197+23] | 7,3 |
C 220 d 4MATIC | 239 100 | R4/1 993 | 145+17 [197+23] | 7,4 |
C 300 d | 255 300 | R4/1 993 | 195+17 [265+23] | 5,7 |
C 300 d 4MATIC | 266 300 | R4/1 993 | 195+17 [265+23] | 5,9 |
Przeczytaj więcej o Mercedesie Klasy C mHEV: Mercedes Klasa C 220 d 4MATIC test na Superauto.pl
Hybryda plug-in (PHEV) - działanie, zalety, przykłady modeli
Hybrydy plug-in stają się coraz popularniejsze i w dobie coraz większego nacisku na elektryfikację to właśnie one zyskują mocno na popularności. Napęd PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) jest najbardziej zaawansowanym rodzajem hybrydy i jednocześnie będącym w pół drogi między samochodem spalinowym a elektrycznym. Hybryda plug-in posiada znacznie większe baterie pozwalające jej na jazdę w trybie w pełni elektrycznym nawet z wyższymi prędkościami (zwykle do 135 km/h) bez udziału silnika spalinowego. Zasięg na samym prądzie w przypadku samochodów hybrydowych plug-in wynosi jakieś kilkadziesiąt kilometrów. Jednocześnie po wyczerpaniu baterii samochody te działają jak klasyczna hybryda (HEV). Hybrydy PHEV przekonują ponadto dobrymi osiągami, co zawdzięczają mocnym silnikom elektrycznym. Akumulatory ładujemy z zewnętrznych źródeł energii, np. z domowego gniazdka lub stacji szybkiego ładowania. Hybrydy PHEV cieszą się sporą popularnością zwłaszcza w przypadku większych samochodów, w tym wśród marek premium, a także w przypadku większych SUV-ów i crossoverów.
Kia Sportage PHEV
Najpopularniejszy SUV w Polsce w wersji hybrydowej plug-in korzysta z turbodoładowanej jednostki benzynowej 1.6 T-GDI o mocy 180 KM i 91-konnego silnika elektrycznego, łącznie oferując 265 KM i 350 Nm. Baterie mają 13,8 kWh pojemności i zapewniają do 70 km zasięgu na prądzie. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 6-biegowej przekładni automatycznej (hydrokinetyczna). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,2 s, a prędkość maksymalna to 191 km/h. Kia Sportage PHEV kosztuje od 196 900 zł za konfigurację L. Za egzemplarz z roku modelowego 2025 w wersji L damy już 199 900 zł i rozwija on 252 KM w odmianie PHEV (moc silnika spalinowego obniżono do 160 KM).
Zobacz jak wypadła Kia Sportage PHEV w teście: Kia Sportage PHEV GT-Line test na Superauto.pl
Peugeot 308 PHEV
Kompaktowy Peugeot występuje w dwóch odmianach hybrydowych plug-in. Obie bazują na turbodoładowanej jednostce benzynowej 1.6 PureTech. W słabszym wariancie rozwija ona 150 KM i 250 Nm, zaś w mocniejszym 180 KM i 250 Nm. Współpracuje ze 110-konnym silnikiem elektrycznym, zaś całość trafia na przednią oś za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni automatycznej (hydrokinetyczna). Słabsza wersja rozwija łącznie 180 KM i 360 Nm, zaś mocniejsza 225 KM i 360 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,7 s w słabszej odmianie i 7,6 s w mocniejszej. Prędkość maksymalna wynosi odpowiednio 225 i 235 km/h (na samym prądzie 135 km/h). Baterie mają 12,44 kWh pojemności i zapewniają do 57 km zasięgu. Bazowy Peugeot 308 PHEV w wersji Allure o mocy 180 KM kosztuje od 178 300 zł, a w bogatszej GT 191 900 zł. Mocniejszy wariant występuje tylko w konfiguracji GT za 198 800 zł. Dopłata do kombi wynosi 5000 zł w przypadku wersji Allure oraz 6000 zł w GT.
Dowiedz się więcej o Peugeocie 308 PHEV: Peugeot 308 SW GT Pack PHEV EAT8 test na Superauto.pl
Ford Kuga PHEV
Ford Kuga PHEV korzysta z 2.5-litrowej wolnossącej jednostki benzynowej i silnika elektrycznego. W odmianie sprzed liftingu rozwija 225 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,2 s i rozpędza się do 200 km/h. Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem bezstopniowej przekładni eCVT. Baterie mają 14,4 kWh pojemności i zapewniają do 56 km zasięgu na prądzie. Odmiana po liftingu rozwija już 243 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 s i rozpędza się do 200 km/h, a zasięg na prądzie wynosi 60 km. Bazowa Kuga PHEV sprzed liftingu w odmianie Titanium X kosztuje od 211 890 zł, zaś wersja poliftingowa w wersji Titanium kosztuje od 206 690 zł.
Samochód elektryczny o zwiększonym zasięgu (EREV) - działanie, zalety, przykłady modeli
EREV oznacza skrót od Extended Range Electric Vehicle i tak naprawdę jest przeciwieństwiem układu mild hybrid. Są to pojazdy, w których moc pochodzi niemal w całości z jednostki elektrycznej, a niewielki silnik spalinowy służy jedynie do generowania dodatkowej energii elektrycznej. Takie auta określane są często jako hybrydy szeregowe ze znacznie większą baterią, której pojemnośc zwykle wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu kWH. W momencie, gdy akumulator rozładuje się do określonego poziomu, jednostka spalinowa uruchamia się, włączając tym samym generator. Pozwala to na wydłużenie zasięgu, który to jest częstą bolączką aut elektrycznych. Samochody EREV są pojazdami niskoemisyjnymi.
Leapmotor C10 EREV
Chiński SUV klasy średniej oprócz odmiany czysto elektrycznej dostępny będzie także w wariancie EREV. Korzysta z baterii o pojemności 28,4 kWh, które pozwalają pokonać na prądzie 145 km. Rolę generatora odgrywa spalinowa jednostka 1.5, która nie ma połączenia z kołami. Silnik elektryczny rozwija natomiast 215 KM. Producent deklaruje średnie spalanie na poziomie zaledwie 0,4 l/100 km. Akumulatory można ładować mocą do 65 kW. Samochód ma trafić też do Polski i kosztować około 160 000 zł. Samochód mierzy 4,74 m długości, a jego rozstaw osi liczy 2925 mm.
Mazda MX-30 R-EV
Mazda MX-30 R-EV to wyjątkowa hybryda plug-in, która to w roli generatora prądu wykorzystuje niewielki silnik Wankla o pojemności zaledwie 830 cm3 i mocy 74 KM . Jednostka elektryczna rozwija 170 KM i 260 Nm, zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,1 s oraz prędkość maksymalną 140 km/h. Baterie mają 17,8 kWh pojemności, a zasięg w trybie elektrycznym wynosi 85 km w cyklu mieszanym. Akumulatory można ładować mocą do 36 kW. Zbiornik paliwa ma 50 litrów, a średnie spalanie według producenta wynosi 1,0 l/100 km. Auto mierzy 4,4 m długości, a jego rozstaw osi liczy 2655 mm. Bagażnik pomieści 311 litrów. Mazda MX-30 R-EV kosztuje od 161 100 zł za wariant Prime-Line.
Czym są samochody bateryjne (NEV)?
W obliczu napływu chińskich samochodów do Europy coraz częściej w materiałach prasowych chińskich producentów można spotkać się ze skrótem NEV, czyli New Energy Vehicle. Terminu tego używa m.in. BYD. Termin ten odnosi się do wszystkich rodzajów pojazdów elektrycznych, począwszy od tych w pełni elektrycznych z zasilaniem bateryjnym (BEV), przez elektryczne o rozszerzonym zasięgu (EREV), wodorowe (FCEV) aż po hybrydy plug-in (PHEV). Samochody NEV napędza energia elektryczna, zaś samochody spalinowe benzyna lub olej napędowy. Pojazdy NEV cechują też wyższa efektywność energetyczna oraz niższe koszty eksploatacji.
Motoryzacją pasjonuję się od dzieciaka, lubię o niej pisać i opowiadać oraz dzielić się pasją z innymi. Cztery kółka to całe moje życie. W szczególności lubię amerykańskie samochody, zwłaszcza kabriolety z V8, a także duże SUV-y i pickupy. Jednym z wielu moich motoryzacyjnych marzeń jest posiadanie Corvetty w garażu 😉 Ukończyłem dziennikarstwo motoryzacyjne w Dolnośląskiej Szkole Wyższej oraz zdobyłem stopień magistra na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna na Uniwersytecie Śląskim. Od lat lubiłem pisać i cieszyć się lekkim piórem, a od paru lat podjarałem się także prezenterką na YouTubie. Współpracuję z wieloma mediami, a moje główne działania skupiają się wokół Superauto.pl.