TEST: Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4WD Elegance 6MT - wciąż ma wiele zalet
Samochody starzeją się szybko, a nieustanny wyścig technologiczny z konkurencją wymusza częste liftingi i zmiany generacyjne. Nie każdy szuka jednak komputera na kołach. Suzuki Vitara udowadnia, że mimo wieku wciąż jest atrakcyjną propozycją.

Z testu dowiesz się o:
Suzuki Vitara 2023 - wymiary i bagażnik
Suzuki Vitara jest prawdziwym weteranem na rynku. Auto zadebiutowało jesienią 2014 roku i jest jednym z najstarszych miejskich crossoverów. W 2018 roku doczekało się liftingu. Vitara mierzy 4175 mm długości, zaś jej rozstaw osi liczy 2500 mm. Bagażnik pomieści przyzwoite 362 litry i jest ustawny (w wersji z napędem na przednią oś liczy on 375 litrów).
Wygląda zwyczajnie, ale nie odstrasza
Vitara stawia na obłe kształty i typowy dla Suzuki azjatycki design. Uwagę zwracają charakterystyczny grill z chromowanym ożebrowaniem, pionowe LED-y do jazdy dziennej czy niebieskie paski w kloszach reflektorów głównych. Sylwetkę pozbawiono zbędnych ozdobników, z tyłu zaś uwagę zwracają masywne czerwone klosze lamp. Krótkie zwisy ułatwiają manewrowanie w mieście i czynią auto zwinnym. Więcej nie będę się rozwodzić nad stylistyką, bo najzwyczajniej w świecie… nie ma nad czym.

Wiek widać po kabinie, co również ma swoje zalety
Wiek konstrukcji najbardziej widać po kabinie. Centrum dowodzenia stanowi 7-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego rodem ze Swifta, który oferuje przeciętną reakcję na dotyk i przestarzałe grafiki, ma też ograniczone funkcje, na szczęście posiada przewodowego Apple CarPlay’a (czasem mi go zrywało bez powodu lub nie chciało łączyć) oraz AndroidAuto i jest prosty w obsłudze. Stylowym dodatkiem jest oldschoolowy zegarek pomiędzy centralnymi kratkami nawiewów (ma on na szczęście podświetlenie). Przed kierowcą znajdziemy proste analogowe zegary i wyświetlacz komputera pokładowego, który obsługuje się za pomocą archaicznych bolców.

Prosta kabina jest w przypadku miejskiego auta atutem, gdyż oferuje ona łatwą obsługę i dopracowaną ergonomię. Do tego trudno narzekać na jakość materiałów. Góra deski rozdzielczej jest miękka, a panele przednich drzwi wykończono tapicerką. Oczywiście twardych tworzyw też tu nie brakuje, ale wszystko solidnie zmontowano.
Suzuki Vitara 2023 Elegance - przestronność i wyposażenie
Przestronność pozytywnie zaskakuje. Zarówno z przodu jak i z tyłu wygodnie będzie średniego wzrostu dorosłym osobom (oczywiście mowa tu o czterech podróżujących), co nie jest wcale takie oczywiste w tej klasie. Do tego dochodzą spore schowki w drzwiach i regulowany na długość podłokietnik z przodu.

Na wyposażenie wersji Elegance również trudno narzekać. Mamy zestaw systemów bezpieczeństwa i asystentów z aktywnym tempomatem, monitorowaniem martwego pola, hamulcem antykolizyjnym czy funkcją Lane Assist, a także kamerę cofania, czujniki, automatyczną klimatyzację, system keyless czy podgrzewane fotele przednie.
Suzuki Vitara 2023 1.4 BoosterJet 4WD 6MT - osiągi
Pod maską Vitary kryje się doskonale dopasowany do miejskiego crossovera napęd. Mowa tu o turbodoładowanej jednostce benzynowej R4 o pojemności 1.4 litra, rozwijającej 129 KM i 235 Nm. Wyposażono ją w układ miękkiej hybrydy. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,5 s, a prędkość maksymalna to 190 km/h.

Dodam tylko, że Suzuki Vitara to jeden z nielicznych miejskich crossoverów z napędem na obie osie. Podobnie jak w przypadku S-Crossa i Swifta Sport, jednostka BoosterJet zapewnia dobre osiągi, ma dużo werwy, a skrzynia manualna jest precyzyjna.
Suzuki Vitara 2023 1.4 BoosterJet - spalanie
Jednocześnie samochód okazuje się oszczędny. W mieście w godzinach szczytu spalanie dochodzi do 8 l/100 km, jednak już podczas spokojnej jazdy drogami lokalnymi spada do około 5,7 l/100 km. Na autostradzie zużycie nie przekracza 6,5 l/100 km, zaś w cyklu mieszanym jest to około 6-6,5l/100 km. To naprawdę dobry wynik. Bak liczy 47 litrów i pozwala na przejechanie ponad 600 km. Jedynym, co mnie irytowało, było działanie komputera pokładowego, który okazał się totalnie nieprecyzyjny. Zasięg potrafił rosnąć przy wyższej prędkości, by następnie, gdy poziom paliwa spadł poniżej ¼ baku, a prędkość i zużycie paliwa spadły, zacząć nieproporcjonalnie skracać zasięg do ilości pokonanych km. Ot typowa cecha aut japońskich.

Vitara jest zaskakująco zwinna i komfortowa
Suzuki Vitara przekonała mnie zwinnością na drodze, jednocześnie zapewnia komfort i pewność prowadzenia, której po takim samochodzie bym się absolutnie nie spodziewał. Oczywiście nie jest to gokart, ale i tak radzi sobie lepiej niż wielu nowszych rywali. Układ kierowniczy pracuje lekko, co docenimy zwłaszcza podczas miejskich manewrów. Autem bardzo łatwo się parkuje, zaś hamulce są wystarczająco skuteczne. Napędem 4WD sterujemy za pomocą centralnego pokrętła (do wyboru tryby Auto, Sport, Eco i Lock). To właśnie on poprawia stabilność japońskiego crossovera i pozwala zajechać dalej niż większość rywali. Co prawda komfort przy prędkościach autostradowych obniża wygłuszenie, które jest typową bolączką aut japońskich - słychać mocno szumy wiatru i opon.

Suzuki Vitara 2023 1.4 BoosterJet Elegance 4WD - cena i rywale
Również cenowo Vitara przedstawia się konkurencyjnie. Bazowa Vitara 1.4 BoosterJet 2WD Comfort Plus kosztuje 95 900 zł. W ofercie jest też odmiana hybrydowa z silnikiem 1.5 o łącznej mocy 116 KM i przekładnią zautomatyzowaną AGS, kosztująca 114 900 zł. Także ona występuje z opcjonalnym napędem 4WD. Testowany egzemplarz w wersji Elegance z silnikiem 1.4 i napędem 4WD kosztuje 122 900 zł. W tym przypadku sama dopłata do napędu 4WD wynosi 12 000 zł.

Skoda Kamiq Style z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM kosztuje od 111 350 zł, jednak ma napęd na przód. Z kolei hybrydowa Toyota Yaris Cross z napędem AWD i układem o mocy 116 KM kosztuje 119 900 zł za odmianę Comfort, a wariant benzynowy 1.5 Comfort o mocy 125 KM kosztuje od 96 900 zł, jednak występuje tylko z napędem FWD. Za podobną kwotę dostaniemy też o segment większą Dacię Duster, która w topowej odmianie Extreme z benzynowym silnikiem 1.3 TCe o mocy 150 KM, skrzynią manualną i napędem 4x4 kosztuje od 114 700 zł.
Suzuki Vitara 2023 vs Skoda Kamiq 2023
Skoda Kamiq zadebiutowała w 2019 roku i bazuje na kompaktowej Scali, z którą dzieli platformę MQB-AO, gamę jednostek napędowych oraz kabinę. Auto charakteryzuje nowoczesny design z dwuczęściowymi reflektorami oraz dynamicznymi kierunkowskazami. W kabinie znajdziemy w topowych wersjach 2 wyświetlacze (wirtualne zegary mają 10,25 cala, a multimedia korzystają z ekranu o przekątnej do 9,2 cala). Kabina Skody jest bardziej zdigitalizowana i nowocześniejsza od Suzuki i wyróżnia się ponadprzeciętną funkcjonalnością i przestronnością. Samochód mierzy 4241 mm długości, a rozstaw osi liczy 2651 mm. Bagażnik pomieści 400 litrów. Kamiq występuje tylko z napędem na przód i turbodoładowanymi jednostkami benzynowymi 1.0 i 1.5 o mocach 95, 115 oraz 150 KM (odpowiednio 175, 200 oraz 250 Nm). W środkowej i topowej wersji opcją jest 7-stopniowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG. Bazowa odmiana przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,2 s, środkowa w 10,3 s, a topowa w 8,1 s.
Bazowy Kamiq 1.0 TSI Active o mocy 95 KM z 5-biegową skrzynią manualną kosztuje od 82 900 zł. Skoda Kamiq Style z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM i 6-biegową skrzynią manualną w porównywalnej z Suzuki wersji Style kosztuje 111 350 zł. Dostaniemy w niej m.in. obręcze kół ze stopów lekkich 17”, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kessy - bezkluczykowy system obsługi samochodu, tempomat, radio Bolero (ekran 8”, dwa gniazda USB-C) ze Smart Link, Climatronic - dwustrefową klimatyzację automatyczną, podgrzewane fotele przednie, fotel pasażera regulowany na wysokość, tylne światła Full LED z dynamicznymi kierunkowskazami, kamerę cofania, SunSet - tylne szyby boczne i szybę pokrywy bagażnika o wyższym stopniu przyciemnienia, srebrne listwy przy progach. W przeciwieństwie do Suzuki aktywny tempomat jest opcją za 2600 zł.
Suzuki Vitara 2023 vs Toyota Yaris Cross 2023
Toyota Yaris Cross trafiła na rynek w 2021 roku, a więc 6 lat po Suzuki. Samochód bazuje na nowoczesnej platformie TNGA rodem z IV generacji Yarisa, mierzy 4180 mm długości, a jego rozstaw osi to 2560 mm. Bagażnik wersji FWD liczy 397 l, a AWD-i 320 litrów pojemności. Kabina z centralnie umieszczonym dotykowym ekranem systemu infotainment o przekątnej 7 lub 8 cali pochodzi z Yarisa, wygląda nowocześniej i jest lepiej wyposażona niż w Suzuki, ale równie prosta w obsłudze. Obie wersje silnikowe bazują na wolnossącej jednostce 1.5 R3 - wariant benzynowy rozwija 125 KM i 153 Nm, zaś hybrydowy 116 KM i ma skrzynię eCVT. Odmiana benzynowa przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,9 s, a hybrydowa w 11,2 s (z napędem AWD-i 11,8 s). Silnik benzynowy może być też połączony z bezstopniową przekładnią Multidrive-S (od 0 do 100 km/h w 11,7 s).
Bazowy benzynowy Yaris Cross kosztuje 92 900 zł za odmianę Active. W wersji benzynowej Comfort za 96 900 zł w standardzie dostaniemy m.in. kamerę cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi, światła przeciwmgielne w technologii LED, inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu , trójramienną kierownicę obszytą, skórą gałkę dźwigni zmiany biegów obszytą skórą, 16" felgi aluminiowe z oponami 205/65 R16, adaptacyjny tempomat czy system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym. W standardzie nie dostaniemy za to obecnych w Suzuki podgrzewanych foteli czy klimatyzacji automatycznej.
Suzuki Vitara 2023 vs Dacia Duster 2023
II generacja Dacii Duster zadebiutowała w 2017 roku, a w 2021 roku przeszła facelifting. W jego ramach upodobniono samochód do pozostałych modeli, w tym Sandero i Joggera, wprowadzając nowe tylne lampy i modernizując przednie, który zyskały LED-y w kształcie litery Y do jazdy dziennej. Wizualnie samochód nawiązuje do poprzednika. Wprowadzono też nowy system multmiedialny z 8-calowym ekranem i bezprzewodowym Apple CarPlay'em i AndroidAuto. Kokpit zaprojektowano od podstaw, wygląda on masywnie, lecz kabina Dustera jest gorzej wykonana niż w Suzuki - nie znajdziemy w niej miękkich tworzyw. Dacia jest za to przestronniejsza i ma większy bagażnik liczący między 376 a 445 litrów, w zależności od odmiany (FWD, FWD z LPG lub AWD). Na 2023 rok wprowadzono kolejne zmiany, obejmujące nowe logo, inny grill i przeprojektowaną kabinę z nowymi nawiewami i kierownicą, a także wprowadzono wersję Extreme. Dacia Duster mierzy 4341 mm długości, a rozstaw osi liczy 2676 mm.
W gamie silników Dustera znalazły się trzy warianty benzynowe, odmiana z fabrycznym LPG i diesel. Bazowy benzyniak to 1.0 TCe o mocy 90 KM i maksymalnym momencie obrotowym 160 Nm. Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 13,1 s i prędkość maksymalną 166 km/h. Występuje z 6-biegową skrzynią manualną. Odmiana 1.0 TCe z instalacją LPG rozwija 100 KM oraz 170 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,8 s i rozpędza się do 168 km/h. Mocniejsze jednostki benzynowe to 1.3-litrowe TCe oferujące 130 i 150 Nm oraz 240 i 260 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w przypadku 130-konnej odmiany wynosi 10,6 s, a prędkość maksymalna to 193 km/h. Mocniejsza występuje z napędem na przód i przekładnią dwusprzęgłową EDC lub skrzynią ręczną i napędem AWD. W pierwszym przypadku sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 9,7 s, a prędkość maksymalna to 199 km/h, zaś w drugim 10,4 s i 204 km/h. Diesel ma 1.5 litra pojemności i rozwija 115 KM oraz 260 Nm. Zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,2 s i prędkość maksymalną 183 km/h (odmiana AWD 10,3 s i 175 km/h).
Bazowa Dacia Duster startuje z pułapu 79 900 zł za odmianę benzynową 1.0 Expression o mocy 90 KM. Z kolei topowa odmiana 1.3 TCe Extreme o mocy 150 KM z 6-biegową skrzynią manualną i napędem 4x4 kosztuje 114 700 zł. Dostaniemy w niej w standardzie m.in. funkcję replikacji smartfona, nawigację z 8-calowym dotykowym ekranem, tempomat, kamerę cofania, system Multiview Camera, wspomaganie parkowania tyłem, system keyless, czujniki parkowania, automatyczną klimatyzację oraz 2 wejścia USB-A z przodu i 2 z tyłu. Nie znajdziemy natomiast aktywnego tempomatu, zaś podgrzewane fotele są opcją (dopłata 900 zł).
Suzuki Vitara w ofecie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie aż kilkadziesiąt egzemplarzy Suzuki Vitary. Wszystkie są nowe i pochodzą z 2023 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz spore rabaty.
Sprawdź ofertę Suzuki Vitara leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując Suzuki VItara okazało się mieć więcej atutów niż sądziłem. Samochód mimo wieku zaskakuje zwinnością i komfortem na drodze, do tego potrafi więcej w terenie od rywali. Przekonuje też prostą, funkcjonalną i przestronną kabiną oraz układem napędowym, który łączy dobre osiągi z niskim zużyciem paliwa. Oczywiście pewne elementy jak np. multimedia odstają, od rywali, a cena nie wyróżnia się niczym na tle rywali. Z drugiej strony Vitara jak mało który crossover przekonuje prostotą i sprawdzonymi rozwiązaniami.