TEST: Kia Sportage PHEV GT-Line - tak blisko ideału...
Jest najpopularniejszym kompaktowym SUV-em w Polsce. Nowa Kia Sportage w wersji PHEV stara się udowodnić, że hybryda plug-in nadaje się do wszystkiego. Mogło tak być, ale jedna rzecz stanęła na przeszkodzie.

Z testu dowiesz się o:
Testując rozmaite kompaktowe SUV-y nie dziwię się, dlaczego cieszą się one taką popularnością. Mogę śmiało nazwać je wszechstronnymi. Czymże byłoby obcowanie z kompaktowymi SUV-ami bez sprawdzenia lidera tego segmentu? W samym 2023 roku Kia Sportage znalazła 12 453 nabywców, zajmując 5. miejsce wśród najpopularniejszych aut w Polsce.
Kia Sportage 2024 PHEV - wymiary i bagażnik
Kia Sportage V generacji zadebiutowała w 2021 roku i bazuje na nowej platformie, którą dzieli z Hyundaiem Tucsonem. Mierzy ona 4515 mm długości, a rozstaw osi liczy 2680 mm. Bagażnik pomieści od 526 do 1715 litrów, a zatem jest tylko o 14 l mniejszy niż w wersji HEV i o 36 l mniejszy niż w wersji spalinowej. W praktyce okazuje się dość płytki, choć do większości codziennych potrzeb wystarczy.

Przeczytaj więcej o Hyundaiu Tucsonie: Hyundai Tucson HEV test na Superauto.pl
Wygląda odważnie i futurystycznie
Sportage w obecnym wydaniu postawił na odważne i zdecydowane kształty, kontynuując masywną sylwetkę poprzedników z szerokim słupkiem C. Mamy oczywiście typowy dla Kii duży grill, tzw. tygrysi nos oraz okalające go reflektory LED ze światłami dziennymi w kształcie bumerangu. Z tyłu natomiast znajdziemy łezkowate lampy przypominające Mercedesa GLE oraz spory napis KIA. Nasz egzemplarz wyposażono ponadto w dwukolorowe nadwozie, jednak szary lakier z czarnym dachem wygląda dość ponuro… Trochę szkoda, gdyż Kia oferuje do Sportage’a naprawdę ciekawe kolory jak chociażby odcień Experience Green, ale to już oczywiście kwestia gustu. Ciekawym zabiegiem stylistycznym jest chromowana listwa okalająca spojler dachowy i oddzielająca optycznie dach od reszty nadwozia, a następnie biegnąca wzdłuż dolnej linii szyb bocznych.

Nowoczesne i porządnie wykonane wnętrze
Nowoczesny charakter Kii czuć także w kabinie, gdzie mamy cyfrowy kokpit z dwoma 12,3-calowymi ekranami pod wspólną taflą szkła oraz masywną konsolą środkową z przyciskami do włączania poszczególnych funkcji, sporym pokrętłem skrzyni biegów oraz ładowarką indukcyjną. Spodobał mi się multifunkcyjny płaski wyświetlacz z pokrętłami, pełniący rolę panelu klimatyzacji oraz centrum sterowania multimediami – super rozwiązanie, minimalistyczne i świetnie łączące analogowość z digitalizacją.

Sama obsługa Sportage’a nie jest trudna, bowiem system multimedialny jest czytelny i łatwy w obsłudze, menu logicznie poukładane, a reakcja na dotyk bardzo dobra. Spodobał mi się także podział ekranu na dwie strefy. Również obsługa komputera pokładowego nie nastręcza problemów, a cyfrowe zegary są czytelne. Jedynym minusem jest brak bezprzewodowego Apple CarPlay’a i AndroidAuto.
Jakość wykończenia również zasługuje na pochwały. Dominują miękkie i miłe w dotyku tworzywa, panele drzwi obito zamszem, a podłokietniki skórą. Wszystko solidnie zmontowano i o jakichkolwiek trzaskach nie ma mowy. Jedynie na konsoli środkowej w moim odczuciu zastosowano za dużo lakieru piano black.

Tu jest naprawdę dużo miejsca i funkcjonalnie
Kia Sportage należy do przestronnych samochodów i to czuć praktycznie w każdym kierunku. Wykonane ze skóry i zamszu fotele okazują się obszerne i komfortowe. Również z tyłu miejsca nie brakuje w żadnym kierunku, a tunel środkowy jest minimalny. Mamy też do dyspozycji trzecią strefę klimatyzacji, podgrzewane zewnętrzne siedziska kanapy i spory podłokietnik. Po raz pierwszy spotkałem się też z umieszczeniem gniazd USB-C po wewnętrznych bokach oparć tylnych siedzeń - w praktyce to naprawdę wygodne rozwiązanie. Ponadto zagłówki mają specjalne uchwyty, które mogą pełnić rolę wieszaków.

Kia Sportage 2024 PHEV GT-Line - wyposażenie:
Wyposażenie topowej wersji GT-Line okazuje się praktycznie kompletne, a to czego nie ma w standardzie, dostaniemy w opcjach. Są to pakiety:
AE + Pakiet Drive Wise Plus (6500 zł):
- System monitorujący przestrzeń za pojazdem podczas cofania i mogący aktywować hamulce w celu uniknięcia kolizji z pieszym lub przeszkodą
- System zdalnego parkowania przy użyciu pilota
- System kamer monitorujących otoczenie pojazdu 360° SVM
- System monitorowania martwego pola rozszerzony o funkcję wyświetlania obrazu na wyświetlaczu centralnym
HAR System nagłośnienia Harman Kardon (2500 zł):
- System nagłośnienia premium Harman Kardon z 8 głośnikami i subwooferem
- Głośniki wysokotonowe, wzmacniacz
LTH2 Pakiet Premium 2 (5500 zł)
- Elektryczna regulacja foteli przednich z funckcją pamięci ustawień fotela kierowcy
- Wentylowane fotele przednie
PNS Dach panoramiczny (4000 zł):
- Szklany dach, sterowany elektrycznie
- Oświetlenie wnętrza LED
- Oświetlenie bagażnika LED
- Lampki LED do czytania
SUS Elektronicznie sterowane zawieszenie (4000 zł)
- Elektronicznie sterowane zawieszenie o zmiennej charakterystyce tłumienia dostosowujące układ jezdny w czasie rzeczywistym do warunków na drodze
Kia Sportage 2024 PHEV GT-Line - osiągi i spalanie
Pod maską znajdziemy topowy układ hybrydowy plug-in oparty na 1.6-litrowej jednostce T-GDI o mocy 180 KM oraz silnikiem elektrycznym o mocy 91 KM. Łącznie mamy do dyspozycji 265 KM i 350 Nm, które trafiają na obie osie za pośrednictwem 6-stopniowej automatycznej przekładni. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,2 s, a prędkość maksymalna to 191 km/h. W praktyce osiągi wydają się jeszcze lepsze niż na papierze, zwłaszcza w trybie Sport, gdzie auto płynnie i zaskakująco szybko nabiera prędkości, także na autostradzie. Jednocześnie silnik nie wyje, pracuje kulturalnie, zaś przekładnia automatyczna działa szybko i płynnie. Sam napęd hybrydowy płynnością dorównuje Toyocie.

Dochodzimy do kwestii spalania, które okazuje się główną wadą Sportage’a. Średnio w teście wyniosło ono 9 l/100 km, a więc sporo jak na hybrydę plug-in, choć sporą część trasy pokonaliśmy drogami szybkiego ruchu z pustymi bateriami. Przy 130 km/h spalanie wynosi między 9,1 a 9,4 l/100 km, zaś przy 100-110 km/h spada do 8 l/100 km. Wówczas paliwo z liczącego zaledwie 42 litry baku dosłownie ucieka w oczach. Z naładowaną baterią, która ma 13,8 kWh pojemności, spalanie wynosi średnio około 6,5-7 l/100 km, zaś zasięg na prądzie to około 50-55 km (według producenta jest to 70 km). Być może jest to kwestia zastosowania hydrokinetycznej przekładni i warunków zimowych, choć odniosłem wrażenie, że Hyundai Tucson w wersji HEV palił mniej… Co prawda testowałem go na przełomie lata i jesieni, jednak różnice były zauważalne nawet zważywszy jak na porę roku. Inna kwestia, że Suzuki Across PHEV średnio paliło o jakieś 2 litry mniej od Kii – to już prawdziwa przepaść.
Dowiedz się więcej o Suzuki Acrossie: Suzuki Across Elegance test na Superauto.pl
Miałem przyjemność z jazdy Kią
Kia Sportage GT-Line prowadzi się pewnie i przewidywalnie, łącząc komfort ze stabilnością podczas jazdy. Układ kierowniczy jest bezpośredni, a hamulce skuteczne. Mogę śmiało powiedzieć, że układ jezdny Kii Sportage jest spójny. Do tego dochodzi skuteczny napęd na obie osie, który poprawia trakcję na gorszej nawierzchni. Generalnie jazda Sportage’m dostarcza nawet pewnej przyjemności, a samo auto podczas jazdy sprawia wrażenie dojrzałej, dopracowanej konstrukcji.

Kia Sportage 2024 PHEV GT-Line - cena
Pora na ceny. Te do najniższych nie należą, ale okazują się konkurencyjne. Kia Sportage PHEV AWD startuje od 196 900 zł, a wariant GT-Line od 219 900 zł. Nasz egzemplarz wyceniono na 243 400 zł (obecnie byłoby to 248 400 zł).

Kia Sportage 2024 vs Hyundai Tucson 2024
Dla porównania Hyundai Tucson PHEV N-Line kosztuje 240 900 zł. Tucson mierzy 4500 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2680 mm. Bagażnik pomieści od 558 do 1737 litrów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,2 s, a prędkość maksymalna to 191 km/h. Zasięg na prądzie wynosi 62 km.
Wyposażenie standardowe wersji N-Line obejmuje m.in.:
- reflektory LED
- 19-calowe felgi N Line
- wykończenie grilla w kolorze ciemnego chromu N Line
- tapicerkę skórzano-zamszową N Line
- podgrzewane przednie fotele
- podgrzewane zewnętrzne siedziska tylnej kanapy
- oświetlenie ambiente
- sportową kierownicę N Line obszytą skórą
- dwustrefową automatyczną klimatyzację
- cyfrowe zegary z 10,25-calowym wyświetlaczem
- asystenta utrzymywania pasa ruchu (LKA), monitorowanie uwagi kierowcy (DAW), informowanie o odjechaniu poprzedzającego pojazdu (LVDA)
- asystenta unikania kolizji czołowych (FCA) z wykrywaniem pieszych i rowerzystów
- porty USB
- radio DAB
- nawigację z usługami Hyundai LIVE i system telematyczny Bluelink, łączność Android Auto i Apple Car Play (3) – NAVI
- system Premium Audio KRELL
- bezkluczykowy dostęp
- ładowarkę indukcyjną
- inteligentny tempomat z funkcją Stop&Go
- kamerę cofania
Kia Sportage 2024 vs Toyota RAV4 2024
Toyota RAV4 PHEV Dynamic o mocy 306 KM od 256 900 zł. Samochód korzysta z wolnossącej 2.5-litrowej jednostki benzynowej o mocy 185 KM oraz dwóch silników elektrycznych. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6 sekund, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem przekładni eCVT. Baterie mają 18,1 kWh pojemności, a zasięg na prądzie wynosi 75 km. RAV4 PHEV mierzy 4600 mm długości, a rozstaw osi liczy 2690 mm. Bagażnik pomieści od 520 do 1168 litrów.
Wyposażenie standardowe wersji Dynamic obejmuje m.in.:
- 18" felgi aluminiowe z oponami 225/60 R18
- System bezkluczykowego dostępu do samochodu (Inteligentny kluczyk)
- Światła główne w technologii projektorowej
- Światła przeciwmgielne w technologii LED
- Podgrzewane fotele przednie
- Podgrzewane skrajne siedzenia na tylnej kanapie
- System multimedialny Toyota Smart Connect z kolorowym ekranem dotykowym (10,5" HD)
- Nawigację Connected z mapami online i offline oraz 4-letnią darmową transmisją danych
- Interfejs Apple CarPlay (połączenie bezprzewodowe), interfejs Android Auto (połączenie przewodowe)
- Przewód do ładowania samochodu przeznaczony do ładowania ze standardowego gniazdka elektrycznego (230 V/150 W/10 A)
Kia Sportage 2024 vs Peugeot 3008 2024
Peugeot 3008 Hybrid4 GT o mocy 300 KM kosztuje 246 650 zł. Samochód korzysta z 1.6-litrowej turbodoładowanej jednostki PureTech o mocy 200 KM i dwóch silników elektrycznych. Łącznie mamy do dyspozycji 300 KM i 520 Nm. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni automatycznej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,9 s, a prędkość maksymalna to 235 km/h. Peugeot 3008 mierzy 4447 mm długości, a rozstaw osi liczy 2675 mm. Bagażnik pomieści od 395 do 1357 litrów.
Dowiedz się więcej o Peugeocie 3008 Hybrid4 GT: Peugeot 3008 Hybrid4 GT test na Nowyosobowy.pl
Wyposażenie standardowe wersji GT obejmuje m.in.:
- Reflektory przednie Peugeot Full LED Technology
- Czujniki parkowania z tyłu i z przodu
- Pakiet Drive Assist Plus
- 18-calowe dwukolorowe felgi Detroit
- Osłonę chłodnicy "GT" z gradalnym chromowanym wzorem
- Boczne okna wykończone listwą w kolorze stali nierdzewnej
- Dach Black Diamond
- Chromowane końcowki wydechu
- Czarne, lakierowane obudowy lusterek zewnętrznych
- Czarną podsufitkę
- Aluminiowe pedały
- Aluminiowe relingi dachowe
- Kierownicę pokrytą skórą licową, z metalowymi wstawkami oraz logiem "GT"
- Dekoracyjne przeszycia Aiknite na fotelach, desce rozdzielczej oraz boczkach drzwi
- Bezramkowe, elektrochromatyczne lusterko wsteczne
- Tapicerkę półskórzaną Belomka Mistral
- Regulację podparcia odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy
- 2 gniazda USB w drugim rzędzie siedzeń
Kia Sportage w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Kii Sportage w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 oraz z 2024 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające kilkunastu procent rabaty.
Sprawdź ofertę Kia Sportage leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując, Kia Sportage w aktualnym wydaniu jest niemal kompletnym samochodem. Przekonuje odważną stylistyką i nowoczesnym oraz dobrze wykonanym wnętrzem, ponadto jest przestronna i bogato wyposażona, a przy tym konkurencyjnie wyceniona. Sam napęd hybrydowy punktuje płynnością i osiągami, jednak zawodzi pod względem zużycia paliwa… chyba, że mamy naładowane baterie. Z drugiej strony takie auta często jeżdżą też w trasy, a zatem osobiście wybrałbym bardziej wszechstronną odmianę HEV. Być może na rok modelowy sytuacja ze spalaniem ulegnie poprawie, gdyż Kia wprowadziła zmodyfikowane układy napędowe – HEV rozwija 215 KM, a PHEV 252 KM. A sama Kia Sportage – cóż, pokazuje tylko, jak mocnymi graczami są teraz Koreańczycy.