TEST: Suzuki Across Elegance - genialna hybryda
Od lat za producenta najlepszych hybryd na rynku uchodzi Toyota. Nic zatem dziwnego, że inni producenci jak np. Suzuki bardzo chcą nawiązać z nią współpracę. Czy jednak Suzuki Across okaże się lepszą alternatywą od Toyoty RAV4?

Z testu dowiesz się o:
Różnice ograniczają się w zasadzie do przedniego pasa
Suzuki Across zadebiutowało w 2020 roku jako bliźniacza wersja Toyoty RAV4. Wizualnie różnice między Toyotą a Suzuki sprowadzają się tak naprawdę do innego pasa przedniego, który to w Acrossie ma węższe i smuklejsze reflektory (oczywiście LED-owe) oraz innego grilla i zderzaka… Plus oczywiście inne logo. Wciąż jednak jest to ten sam kanciasty SUV, którego znamy od 2018 roku. Zestawienie białej perły z fortepianową czernią na nadkolach wygląda naprawdę dobrze.

Suzuki Across 2023 - wymiary i bagażnik
Suzuki Across jest nieco dłuższe od Toyoty RAV4 (dokładnie o 35 mm). Mierzy ono 4635 mm długości, a rozstaw osi liczy 2690 mm. Bagażnik pomieści 490 litrów (o 30 l mniej niż w RAV4), jest ustawny, a po złożeniu oparć powstaje płaska podłoga i mamy do dyspozycji aż 1604 litry. Pod podłogą znajdziemy dojazdowe koło zapasowe.

Kabina to RAV4 z innym logo na kierownicy
W kabinie nie znajdziemy za to żadnych różnic za wyjątkiem logo na kierownicy. Jest ona prosta, ergonomiczna, lecz do bólu nudna jak to w Japończyku. Jest to też „zasługa” czarnych tworzyw wykończeniowych, które gdzieniegdzie przyozdobiono czerwonymi nićmi imitującymi skórę i srebrnymi wstawkami. Przeszkadzać może jedynie wystający wyświetlacz systemu infotainment, który może ograniczać widoczność.

Wnętrze wykończono przyzwoicie, dominują miękkie tworzywa, jednak ich faktura jest szorstka. Wszystko dobrze spasowano, za wyjątkiem wystającego panelu klimatyzacji z ogromnymi pokrętłami czym w autach amerykańskich. Również na ergonomię i łatwość obsługi trudno narzekać.
Suzuki Across 2023 - multimedia
Należy wspomnieć, że mamy już do czynienia z egzemplarzem po aktualizacjach w wyposażeniu. Otóż od tego roku wprowadzono nowe multimedia z 10,5-calowym wolnostojącym wyświetlaczem dotykowym i zestaw wirtualnych zegarów o przekątnej 12,3 cala przed kierowcą. Nowe multimedia oferują prostą obsługę i lepsze grafiki, poprawiono też reakcję na dotyk i zastosowano bezprzewodowego Apple CarPlay’a i AndroidAuto, lecz nie mamy fabrycznych map nawigacji, zaś ilość funkcji jest ograniczona. Plus za zachowanie pokrętła do regulacji głośności. Czytelne, choć również pozbawione udziwnień, są natomiast wirtualne zegary, które działają płynnie i pokazują tylko to co niezbędne.

Suzuki Across 2023 Elegance - przestronność i wyposażenie
W kabinie miejsca nie brakuje zarówno z przodu jak i z tyłu, zarówno na nogi jak i na szerokość. Nawet trzem pasażerom z tyłu będzie dość wygodnie, choć tapicerka z ekoskóry jest śliska i raczej nie wróżę jej wysokiej trwałości. Nie rozumiem, dlaczego tunel centralny z tyłu wykonano z łatwo rysującego się plastiku. Pasażerowie drugiego rzędu mają własne nawiewy, 2 wejścia USB-C, a nawet podgrzewane zewnętrzne siedziska kanapy. Sama kanapa jest wygodna, lecz ma cienkie siedzisko z racji na umieszczenie baterii układu hybrydowego pod spodem.
Wyposażenie Acrossa jest bogate, ale nie kompletne. Oczywiście mamy zestaw systemów bezpieczeństwa, kamerę i czujniki cofania, aktywny tempomat, dostęp bezkluczykowy, podgrzewaną kierownicę i szybę, elektrycznie sterowane fotele czy elektrycznie sterowaną klapę bagażnika. Zabrakło natomiast takich oczywistych elementów jak ładowarka indukcyjna czy wejścia USB-C z przodu (mamy tylko jeden port USB-A).

Suzuki Across 2023 - osiągi i spalanie
Co jak co, ale Japończycy robią zdecydowanie najlepsze hybrydy. Suzuki Across jest tego świetnym dowodem. Samochód korzysta z napędu Toyoty RAV4, a zatem mamy hybrydę plug-in opartą na wolnossącej jednostce 2.5 i dwóch silnikach elektrycznych. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem przekładni eCVT, a łączna moc to 306 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Napęd Acrossa działa płynnie, auto sprawnie przyspiesza praktycznie w każdym momencie, choć oczywiście wycie z przekładni eCVT jest na porządku dziennym. Nie jest ono jednak tak natarczywe jak np. w miejskich hybrydach.
Najbardziej w Acrossie przekonują wskazania komputera pokładowego. Średnie spalanie między 6 a 6,5 litra jest jak najbardziej do uzyskania. Na autostradzie otrzymamy wyniki między 6,5 a 7 l/100 km, zaś w mieście są to rezultaty poniżej 5 l/100 km. Na drogach lokalnych można osiągnąć wyniki rzędu 5,5 l/100 km. Do tego na samym prądzie przejedziemy aż 82 km! Po prostu rewelacja. Baterie mają 18,1 kWh pojemności.

Zdecydowanie rodzinny, komfortowy charakter
Suzuki Across jest całkiem komfortowe, jednocześnie prowadzi się stabilnie i przewidywalnie. Podczas jazdy czuć rodzinny charakter japońskiego SUV-a. Oczywiście nie ma co oczekiwać po nim sportowych doznań. Zabrakło mi natomiast wydajniejszej rekuperacji, gdyż nie przewidziano żadnego osobnego trybu dla niej, zaś skuteczność hamulców pozostawia nieco do życzenia. Do wyboru są trzy tryby jazdy: Eco, Normal i Sport wybierane za pomocą dużego pokrętła na konsoli środkowej.

Suzuki Across 2023 Elegance - cena i rywale
Suzuki Across do tanich nie należy. Kosztuje ono 279 900 zł, jednak otrzymujemy naprawdę wszechstronnego i oszczędnego SUV-a z bogatym wyposażeniem.
Porównywalna Toyota RAV4 PHEV kosztuje 276 900 zł w wersji Selection, jednak możemy ją zamówić także w tańszej o 20 tys. odmianie Dynamic. Z kolei Peugeot 3008 HYBRID4 GT o mocy 300 KM kosztuje 246 650 zł, zaś Kia Sportage PHEV GT Line o mocy 265 KM oznacza wydatek 218 900 zł. Kia to propozycja dla osób ceniących bogate wyposażenie i nowoczesne rozwiązania, Peugeot przekonuje osiągami i stylem, zaś Toyota, podobnie zresztą jak Suzuki, to idealny wybór dla osób ceniących ponad wszystko niezawodność i stawiających na proste, sprawdzone rozwiązania.
Suzuki Across i Toyota RAV4 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Toyoty RAV4 w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz spore rabaty.
Zobacz ofertę Toyota RAV4 leasing na Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie również fabrycznie nowego Suzuki Acrossa z 2023 roku. Samochód dostaniecie od ręki, możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie oraz minimum formalności.
Zobacz ofertę Suzuki Across leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując Suzuki Across pokazało, jak powinna wyglądać idealna hybryda. Samochód jest nie tylko dynamiczny i oszczędny w mieście, ale również na trasie, czego jeszcze kilka lat temu nie mógłbym powiedzieć o PHEV-ach. Ponadto oferuje spory zasięg na prądzie i świetne osiągi. Przy okazji jest to komfortowy, ergonomiczny i przestronny samochód rodzinny, a więc naprawdę wszechstronny SUV. Co prawda, cena do okazyjnych nie należy, ale za sprawdzone i dopracowane rozwiązania warto zapłacić. Nie bałbym się też o jego niezawodność. Suzuki Across PHEV może śmiało zastąpić nie tylko SUV-y z dieslem i silnikiem benzynowym, ale jest też dużo lepszą alternatywą dla elektrycznych samochodów. Samochodem po mieście poruszamy się na samym prądzie, a w trasie korzystamy z dynamiki silników elektrycznych. Suzuki Across jasno dowodzi, że teraz jest czas właśnie na hybrydy plug-in, a nie żadne elektryki, które jeszcze długo nie będą tak wszechstronne co samochody hybrydowe.