Peugeot 308 SW GT Pack PHEV EAT8 – ujmuje od pierwszego wejrzenia
Kombi z natury powinno być przede wszystkim funkcjonalne. Co jednak, gdy wyposażymy go w baterie napędu hybrydowego? Nowy Peugeot 308 SW udowadnia, że hybryda też może być funkcjonalna, a przy tym wyglądać wręcz czarująco.

Spis treści
Czasy, gdy kombi były przysłowiowymi trumnami na kołach już bezpowrotnie minęły. Teraz samochody rodzinne są znacznie lepiej stylizowane, a niektóre z nich są wręcz ładniejsze i mają lepsze proporcje od sedanów czy hatchbacków. Świetnym tego przykładem jest najnowszy Peugeot 308 SW. Zapraszam was na test najpiękniejszego kompaktowego kombi.
Nowy 308 oznacza też nowe logo marki
III generacja Peugeota 308 zadebiutowała w 2021 roku i od razu zrobiła wręcz furorę swoim odważnym, awangardowym designem. Dość powiedzieć, że jego poprzednik wygląda przy nim jak ubogi krewny sprzed lat. Nowy Peugeot 308 jest bliźniakiem Opla Astry VI, która również zadebiutowała w podobnym czasie. Auto nie należy do małych, gdyż wersja SW liczy aż 4,64 m długości, zaś jej rozstaw osi liczy 2732 mm. Nowy 308 jest także pierwszym modelem z nowym logo Peugeota, które samo w sobie jest ciekawostką, bowiem stanowi powrót do przeszłości, a dokładniej do 1960 roku.

Peugeot 308 SW 2022 - wygląd
Powrócę jednak do bohatera naszego testu. Jeśli chodzi o design, jak najbardziej jest się nad czym rozwodzić, bowiem nowy 308 SW ma tak wysmakowany i niebanalny styl i całe mnóstwo ciekawych akcentów, iż nie wiem, od czego zacząć. Dobra, zacznę tradycyjnie od przodu, który jest bardzo agresywny, wyróżnia się eleganckim wykończeniem grilla z wielkim logo marki oraz seryjnymi dla testowanej topowej odmiany GT Pack reflektorami Matrix LED. Świetnie doświetlają drogę i pobocza po zmroku, mają typowe dla nowych Peugeotów kły do jazdy dziennej i wyglądają naprawdę drapieżnie, nawiązując tym samym do flagowego 508. Po sylwetce francuskiego kombi widać, że jest ono całkiem spore, a jednocześnie zgrabne. Śmiem nawet twierdzić, iż jest ono ładniejsze od hatchbacka, któremu również nie można niczego zarzucić pod tym względem. Uwagę zwracają także liczne przetłoczenia na karoserii.

Ze smaczków stylistycznych znajdziemy m.in. logo marki na przednich nadkolach, a także imitacje końcówek układu wydechowego o finezyjnym kształcie. Zresztą sam tył pojazdu wygląda bardzo smukle, zaś zgrabne tylne lampy mają trójwymiarowy wzór lwich pazurów, czym nawiązują do przednich. Czarne akcenty na nadwoziu (np. listwy wokół szyb, grill i logo), a także grafitowe 18-calowe felgi świetnie pasują do nadwozia w kolorze białej perły.
Peugeot 308 SW 2022 - kabina
Pora zajrzeć do kabiny. Pierwszym, co zwraca uwagę po otwarciu drzwi, są obszerne i dobrze wyprofilowane fotele z nietypowej niebieskiej skóry Blue Naboo (4000 zł dopłaty) z logo marki na zagłówkach. Siedziska są bardzo wygodne, przednie fotele mają funkcję masażu i podgrzewania, zaś fotel kierowcy posiada także elektryczną regulację oraz wysuwaną podpórkę pod uda.

W przypadku 308 mamy do czynienia z najnowszym wydaniem awangardowego i-Cockpitu Peugeota. Nadal jest filigranowa, malutka kierownica z obustronnie spłaszczonym wieńcem oraz umieszczone nad nią wirtualne zegary, które w testowanej odmianie mają opcję widoku 3D. Daje on całkiem ciekawy efekt. Centrum dowodzenia większością funkcji pojazdu stanowi jednak duży dotykowy wyświetlacz systemu infotainment o przekątnej 10 cali, który zwrócono lekko w stronę kierowcy. Znajduje się on jednak za daleko od rąk kierowcy, w efekcie czego trzeba do niego sięgać. Pod nim znalazł się mniejszy wyświetlacz z podstawowymi skrótami do poszczególnych funkcji, jak np. temperatura klimatyzacji, nawigacja, telefon, Apple CarPlay, itd. W kabinie uwagę zwraca także zgrabny selektor od skrzyni biegów przypominający ten z VW Golfa. Obok znalazł się przycisk do wyboru trybów jazdy (elektryczny, hybrydowy i sportowy).
Peugeot 308 SW 2022 - multimedia
System działa dość dobrze, sprawnie reaguje na dotyk i ma atrakcyjne grafiki oraz bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto, jednak skumulowanie wszystkich funkcji na ekranie dotykowym sprawia, iż dostęp do niektórych jest utrudniony, zaś pewne segmenty menu nie do końca logicznie pogrupowane. Wówczas, aby np. wyłączyć asystenta pasa ruchu czy włączyć podgrzewanie foteli, trzeba się przebić przez kilka grup, co wymaga przyzwyczajenia i trwa kilka chwil.
Peugeot 308 SW 2022 - jakość wykończenia i przestronność
Nie mogę za to się przyczepić do jakości wykończenia. W 308 wszystkie materiały są bardzo dobrej jakości, deskę zdobią limonkowe przeszycia (takie same są na fotelach), większość tworzyw jest miękka i przyjemna w dotyku, również spasowanie jest świetne – zero trzasków i innych niepokojących odgłosów. Tak ma być! Jest nawet prawdziwe szczotkowane aluminium zamiast plastiku, ładnie wygląda też oświetlenie ambiente.

Z przodu jest wystarczająco miejsca a deska rozdzielcza przyjemnie otula kierowcę. Z tyłu natomiast już tak różowo nie jest, choć rozstaw osi wskazuje na sporą przestrzeń. Niestety jest dość ciasnawo, zwłaszcza na kolana, choć kanapę wyprofilowano na tyle dobrze, że się w nią wpada i siedzi na niej całkiem wygodnie. Dla pasażerów drugiego rzędu przewidziano osobne nawiewy, centralny podłokietnik oraz 2 wejścia USB-A (z przodu są USB-C). Słowa pochwały należą się za to za spory i ustawny bagażnik. Aż dziw, że hybryda PHEV potrafi mieć taki spory kufer liczący od 548 do 1547 litrów. Brawo!
Peugeot 308 SW GT Pack 2022 - wyposażenie
Wyposażenie 308 SW w wersji GT Pack jest bardzo bogate już w standardzie. Mamy m.in. aktywny tempomat, Lane Assist, monitorowanie martwego pola, kamerę z widokiem z lotu ptaka (dość dobra, choć jest pole do poprawy), przednie i tylne czujniki parkowania, dwustrefową automatyczną klimatyzację, podgrzewaną kierownicę czy bardzo dobry system audio Focal za 3000 zł.

Peugeot 308 SW PHEV 2022 - osiągi i spalanie
Skoro już wspomniałem, że mamy do czynienia z hybrydą, to przejdę do napędu. Sercem Peugeota 308 SW jest układ hybrydowy plug-in o łącznej mocy 225 KM i maksymalnym momencie obrotowym 360 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 8-stopniowej automatycznej przekładni. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,5 s, a prędkość maksymalna to 235 km/h. Auto jest naprawdę dynamiczne, niezależnie od wybranego trybu. Dość powiedzieć, że już sam elektryk jest mocny (ma 110 KM), zaś spalinową bazę stanowi 1.6-litrowa turbodoładowana jednostka o mocy 180 KM. 308 jest zrywny i ochoczo reaguje na każde dodanie gazu, jednak przedni napęd nie nadąża za tak dużą mocą i dość często zdarza się buksowanie kół przy ruszaniu czy nawet przy dalszym rozpędzaniu.

Jeśli chodzi o spalanie, trzeba się średnio liczyć z wynikami między 6,5 a 7 l/100 km, zaś podczas dynamicznej jazdy lub autostadowej z pustymi bateriami auto pali około 8 l/100 km. Z jednej strony rewelacji nie ma, z drugiej jak na osiągi i moc pojazdu i tak nie jest najgorzej. Podczas spokojnej jazdy z naładowanymi bateriami można zejść poniżej 5 l/100 km. Bak liczy 40 litrów, a więc nie przejedziemy na nim zbyt wiele. Zasięg wynosi około 550-600 km. Rozczarował mnie zasięg na prądzie wynoszący niecałe 30 km, podczas gdy producent przewidział 65 km. Baterie mają 12 kWh pojemności i ładują się około 6h z domowego gniazdka.
Sprężyste zawieszenie łączy francuski komfort i niemiecką precyzję
Bardzo przypadł mi do gustu układ jezdny nowego Peugeota 308. Samochód ochoczo pokonuje zakręty, jest zwinny i pewny w prowadzeniu, a jednocześnie jego sprężyste zawieszenie sprawnie pokonuje nierówności mimo dość niskiego profilu opon. Układ kierowniczy niekiedy sprawia wrażenie sztucznie działającego, zaś do dość ostrej reakcji hamulców trzeba się przyzwyczaić.

Peugeot 308 SW 2022 - cena i rywale
Bazowy Peugeot 308 SW kosztuje od 118 300 zł za odmianę Active Pack ze 130-konnym benzyniakiem 1.2 PureTech i 6-biegową skrzynią manualną. Topowy wariant hybrydowy o mocy 225 KM występuje tylko w topowym wariancie GT za 203 100 zł. Są to aktualne ceny z grudnia 2022 roku. Nasz egzemplarz w odmianie GT Pack pochodzi jednak z „poprzedniego cennika” i wyceniono go na 200 900 zł (startował od 189 000 zł).

Dla porównania bliźniacza Astra ST PHEV Ultimate startuje z pułapu 196 500 zł i ma układ hybrydowy o mocy 180 KM. Skoda Octavia Combi iV Sportline o mocy 204 KM kosztuje od 168 500 zł, jednak nie ma tak bogatego wyposażenia co Peugeot. Z kolei Renault Megane Grandtour E-Tech o mocy 160 KM w wersji Techno kosztuje od 155 900 zł.
Peugeot 308 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt Peugeotów 308 w różnych wersjach silnikowych, nadwoziowych i wyposażeniowych. Wszystkie samochody są nowe i pochodzą z 2022 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie oczywiście liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające kilku procent rabaty.
Sprawdź ofertę Peugeot 308 leasing na Superauto.pl
Peugeot 308 SW GT Pack PHEV 2022 EAT8 - podsumowanie
Podsumowując Peugeot 308 SW pokazał doskonale, że Francuzi potrafią robić nie tylko ładne, ale również funkcjonalne kombi. Samochód ma świetny, awangardowy styl, dobrze zestrojone zawieszenie i jest wygodny. Do tego jego możliwości transportowe są większe niż można się spodziewać. Peugeot poprawił mocno też jakość wykończenia, której nie można nic zarzucić. To nie tylko najładniejsze, ale także jedno z najlepiej wykonanych aut kompaktowych. Pewnego szlifu wymagają natomiast układ kierowniczy i multimedia, które są momentami zbyt zagmatwane. Oczywiście nie jest tanio, ale w tych czasach to już nie powinno dziwić.

