Najciekawsze premiery 2024 - samochody osobowe spalinowe i hybrydowe
Rok 2024 zbliża się wielkimi krokami. Z tej okazji przygotowaliśmy zestawienie najciekawszych premier motoryzacyjnych w ciągu najbliższych 12 miesięcy, skupiając się na samochodach spalinowych i hybrydowych.

W zestawieniu znajdziesz:
Mijający rok przyniósł stopniowy powrót do normalności, choć nadal sytuacja międzynarodowa jest napięta i bardzo dynamiczna. W Polsce mieliśmy do czynienia ze wzrostem sprzedaży nowych samochodów oraz licznymi zawirowaniami na rynku paliw związanymi z wyborami parlementarnymi, jednak na koniec roku sytuacja wydaje się być stosunkowo stabilna. 2024 rok przyniesie sporo niewiadomych, m.in. w związku z recesją w Niemczech czy coraz większą ekspansją chińskich marek, które na dobre rozpoczną wtedy swoją obecność w Polsce. W zestawieniu skupiamy się na premierach samochodów spalinowych i hybrydowych. Oto lista naszych faworytów na 2024 rok.
Hyundai Santa Fe
Nowy Hyundai Santa Fe ma zupełnie nową, kanciastą stylistykę retro, która wygląda odważnie i wielu może przypaść do gustu. Otrzymał również zupełnie nowe wnętrze z dwoma 12,3-calowymi wyświetlaczami pod wspólną taflą szkła w stylu najnowszej Kony czy elektrycznego Ioniqa 5. W aucie zastosowano też wiele materiałów pochodzących z recyklingu. W gamie znajdziemy napędy hybrydowe HEV oraz PHEV najnowszej generacji, opartych na silniku 1.6 T-GDI. Pierwszy z nich to odmiana HEV (pełna hybryda), przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 s i rozpędza się do 190 km/h, natomiast drugi PHEV (hybryda plug-in) i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,1 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Santa Fe mierzy 4830 mm długości, 1900 mm szerokości oraz 1720 mm wysokości, a jego rozstaw osi liczy 2815 mm. Polska premiera samochodu odbędzie się już w styczniu.

Przeczytaj więcej o nowym Hyundaiu Santa Fe: Hyundai Santa Fe premiera na Nowyosobowy.pl
Hyundai Tucson FL
Hyundai Tucson po liftingu trafi na rynek na początku 2024 roku. Poznamy go po przeprojektowanym przodzie z innnymi lampami, które mają teraz 4 a nie 5 modułów świetlnych oraz przemodelowanym grillem. Zmieniono też zderzaki i wprowadzono nowe wzory felg. Największa zmianą jest jednak zupełnie nowa, uproszczona deska rozdzielcza w stylu nowej Kony czy wyżej wymienionego Santa Fe. Zastosowano nową trójramienną kierownicę oraz dwa 12,3-calowe wyświetlacze połączone wspólną taflą szkła. Przeprojektowano również panel klimatyzacji, który doczekał się pokręteł i fizycznych przycisków. Na konsoli środkowej wygospodarowano miejsce na ładowarkę indukcyjną i cupholdery. Nie spodziewamy się raczej spektakularnych zmian w gamie jednostek napędowych.

Hyundai Staria
Hyundai Staria zadebiutował ponad 2 lata temu, w 2021 roku, jednak dopiero w trzecim kwartale 2024 r. trafi on do Polski. Staria urzeka odważnym designem w stylu Sensious Sportiness. Futurystyczny przód z dużą atrapą chłodnicy i dwuczęściowymi reflektorami z charakterystycznym paskiem biegnącym przez całą szerokość niczym w Konie oraz tylne lampy z motywem pikseli niczym w Ioniqu 5. Zdaniem stylistów Hyundaia inspiracją dla Starii były statki kosmiczne. Hyundai Staria mierzy 5253 mm długości, 1997 mm szerokości oraz 1990 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 3273 mm. Technicznie jest spokrewniony z Kią Carnival i Sorento. Kabina przypomina Tucsona. Mamy zatem dwa 10,25-calowe wyświetlacze, przy czym ten od wirtualnych zegarów nie jest zabudowany i wystaje niczym tablet. Kabina pomieści od 7 do nawet 11 osób. Fotele drugiego i trzeciego rzędu mogą być obracane. W gamie znajdziemy najprawdobniej napędy hybrydowe HEV i PHEV znane z Tucsona.

Przeczytaj więcej o Hyundaiu Starii: Hyundai Staria premiera w Polsce na Nowyosobowy.pl
Aktualizacja z dnia 30 września 2024 - Hyundai Staria już w Polsce. Znamy ceny
Hyundai Staria oferowany jest w Polsce wyłącznie z napędem hybrydowym HEV o mocy 225 KM i maksymalnym momencie obrotowym 367 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej przekładni automatycznej. Układ rodem z Tucsona bazuje na jednostce benzynowej 1.6 T-GDI. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,2 s, a prędkość maksymalna to 167 km/h. Baterie mają 1,49 kWh pojemności. Producent deklaruje średnie spalanie na poziomie 7,6 l/100 km.
Hyundai Staria oferowany jest w wariantach 7-osobowym (układ 2+2+3) oraz 9-osobowym (układ 3+3+3) i w czterech wersjach wyposażenia: Smart, Smart Business, Smart VIP oraz VIP. Pierwsze trzy oferują przestrzeń dla 9 osób, zaś jedynie topowa Luxury jest 7-osobowa. Hyundai Staria kosztuje 199 900 zł za odmianę Smart, 217 900 zł za Smart Business, 232 900 zł za Smart VIP oraz 252 900 zł za Luxury.
Ford Mustang
Nowy Ford Mustang wizualnie stanowi ewolucję poprzednika. Po raz pierwszy każda z wersji nowej linii Mustanga ma własny, odróżniający ją przód. Przykładowo GT, będący trzonem gamy Mustanga, charakteryzuje się większymi otworami w osłonie chłodnicy. W kabinie znajdziemy połączenie stylistyki retro z nowoczesnością w postaci 12,4-calowego wyświetlacza wirtualnych zegarów oraz aż 13,2-calowego dotykowego ekranu systemu infotainment. Połączono je wspólną taflą szkła. Purystów ucieszy obecność klasycznego hamulca ręcznego. W Polsce Ford Mustang GT korzysta z 5-litrowego V8 o mocy 446 KM i maksymalnym momencie obrotowym 540 Nm. Występuje z 6-biegową skrzynią manualną lub 10-stopniową automatyczną. Coupe Fastback kosztuje od 303 500 zł, a Convertible 323 500 zł.

Bardziej ekstremalny wariant Dark Horse rozwija 453 KM i posiada w standardzie sportową manualną skrzynię biegów Tremec 3160 z dodatkową chłodnicą oleju i systemem dostosowania obrotów silnika podczas redukcji przełożenia. Za dopłatą 15 000 zł dostaniemy 10-stopniową przekładnię automatyczną z dodatkową chłodnicą oleju. Odmianę Dark Horse w standardzie wyposażono także w aktywne zawieszenie o dynamicznej charakterystyce pracy MagneRide oraz chłodnicę tylnego mechanizmu różnicowego. Mustang Dark Horse kosztuje od 358 500 zł.
Przeczytaj więcej o nowym Fordzie Mustangu: Ford Mustang premiera na Superauto.pl
Omoda 5
W czerwcu 2024 roku na polskim rynku zadebiutuje chiński kompaktowy SUV Omoda 5. Mierzy on 4400 mm długości, 1825 mm szerokości oraz 1588 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2630 mm. Bagażnik pomieści od 360 do 1075 litrów. Samochód cechuje śmiały design z licznymi przetłoczeniami, futurystycznym przodem z grillem i lampami w stylu Lexusa. Auto zdobyło 5 gwiazdek w testach EuroNCAP. W kabinie znajdziemy dwa 10,25-calowe wyświetlacze pod wspólną taflą szkła. Pod maską znajdziemy 1.6-litrową turbodoładowaną jednostkę benzynową rozwijającą 197 KM oraz 290 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 7-stopniowej dwusprzęgłowej przekładni DCT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,8 s. Omoda 5 dostępna będzie w wersjach Comfort za 113 000 zł oraz Premium za blisko 130 000 zł i otrzyma bogate wyposażenie standardowe. Do gamy dołączy też wersja elektryczna z bateriami o pojemności 64 kWh i zasięgiem 430 km.

Przeczytaj więcej o Omodzie 5 i innych chińskich samochodach w Polsce: Chińskie samochody dostępne w Polsce ranking na Superauto.pl
Volkswagen Golf FL
Volkswagen Golf przejdzie dość istotny lifting. Zmiany na zewnątrz okażą się jednak kosmetyczne. Z przodu auto poznamy po ostrzejszym kształcie reflektorów oraz LED-owej listwie, którą przedzielono podświetlanym logo marki. Pojawią się też przeprojektowane zderzaki, a tylne lampy zyskają nową grafikę. Większych zman spodziewamy się po kabinie, która powinna zyskać nowy system infotainment rodem z najnowszego Passata B9 z 15-calowym wyświetlaczem, a w uboższych wersjach zaoferuje on 12,9-calowy ekran. Wreszcie możemy liczyć na podświetlenie dotykowych suwaków pod centalnym ekranem oraz kierownicę z fizycznymi przyciskami. Kika istotnych nowości spotkamy też pod maską. Moc bazowej jednostki 1.0 TSI wzrośnie ze 110 do 115 KM, zaś topowy diesel w odmianie GTD zaoferuje 193 zamiast 200 KM. Zastrzyk mocy otrzymają topowe warianty GTI oraz R. Główną nowością będzie napęd hybrydowy PHEV oparty na jednostce 1.5 TSI, rozwijający 204 lub 272 KM, wyposażony w znacznie większe baterie o pojemności 19,7 kWh, zapewniające zasięg na prądzie wynoszący 100 km.
Aktualizacja z dnia 16 stycznia 2024 - znamy kolejne szczegóły Golfa po liftingu
Volkswagen podzielił się zdjęciem kabiny nowego Golfa. Na początek zła informacja - odmiana GTI straci skrzynię manualną i dostępna będzie wyłącznie z przekładnią DSG. Teraz pora na zaskoczenie - poliftingowy Golf otrzyma rozbudowanego asystenta głosowego IDA wykorzystującego ChatGPT. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, VW twierdzi, że integracja ChatGPT nie umożliwia dostępu do danych pojazdu, dlatego dane osobowe nie powinny być wysyłane do globalnej sztucznej inteligencji. Ponadto wszystkie pytania są "natychmiast usuwane". Asystenta głosowego aktywuje się, mówiąc "Hello IDA" lub naciskając przycisk na kierownicy. IDA automatycznie ustala priorytet, czy należy wykonać funkcję pojazdu, wyszukać cel lub dostosować temperaturę. Jeśli system Volkswagena nie może odpowiedzieć na żądanie, zostaje ono przekazane anonimowo do AI i odpowiada znajomy głos Volkswagena.
- Volkswagen zawsze demokratyzował technologię i udostępniał ją wielu osobom. Jest to po prostu zakorzenione w naszym DNA. W rezultacie jesteśmy teraz pierwszym producentem masowym, który uczynił tę innowacyjną technologię standardowym wyposażeniem pojazdów od segmentu kompaktowego wzwyż. Dzięki dzięki płynnej integracji ChatGPT i ścisłej współpracy z naszym partnerem Cerence oferujemy naszym kierowcom wartość dodaną i bezpośredni dostęp do narzędzia badawczego opartego na sztucznej inteligencji. To również podkreśla innowacyjną siłę naszych nowych produktów – powiedział Kai Grünitz, członek Zarządu Volkswagena ds. Rozwoju Technicznego.
- Patrząc w przyszłość, Volkswagen i Cerence wspólnie zbadają możliwości współpracy w celu zaprojektowania nowego, wielojęzycznego interfejsu użytkownika opartego na modelach (LLM), który będzie podstawą asystenta samochodowego nowej generacji Volkswagena - zaznaczył Stefan Ortmanns, dyrektor generalny Cerence. Funkcja ChatGPT zostanie wprowadzona w pierwszej kolejności na rynki europejskie w drugim kwartale 2024 r. Będzie ona współpracować z nowym systemem multimedialnym znanym z ID.7, korzystającym z 15-calowego wyświetlacza.
Dacia Duster
Nowa generacja Dacii Duster ma ciekawszą, nowocześniejszą stylistykę z charakterystycznymi tylnymi lampami w kształcie litery C nawiązującymi do koncepcyjnego Bigstera oraz prostą i surową kabinę, która jednak może być wyposażona w 10-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego oraz 7-calowy wyświetlacz wirtualnych zegarów. Wymiarami Duster różni się tylko symbolicznie od poprzednika. W gamie nie dostaniemy już wersji z dieslem. Zamiast tego w ofercie znalazła się 1.2-litrowa jednostka benzynowa R3 z turbodoładowaniem i układem miękkiej hybrydy, rozwijająca 130 KM. Współpracuje z napędem na przód lub 4WD. Znajdziemy też odmianę 1.0 TCe z instalacją LPG. Prawdziwą nowością jest jednak odmiana hybrydowa oparta na silniku 1.6, rozwijająca 143 KM. Prześwit liczy aż 217 mm, a kąty natarcia i zejścia wynoszą odpowiednio 31 oraz 36 stopni. W gamie Dustera znajdą się 4 wersje wyposażenia: Essential, Expression, Extreme oraz Journey. Ceny auta poznamy w lutym.

Przeczytaj więcej o nowej Dacii Duster: Dacia Duster premiera na Nowyosobowy.pl
Toyota Camry
Nowa Toyota Camry stanowi tak naprawdę gruntowną modernizację dotychczasowego wcielenia. Samochód wygląda odważnie, zastosowano nowy przedni pas w stylu najnowszego Priusa, przemodelowano też tylny. Również kabina wygląda nowocześniej. Przed kierowcą znalazł się 7-calowy wyświetlacz wirtualnych zegarów, a deskę wieńczy nawet 12,3-calowy dotykowy ekran nowego systemu infotainment. Kabina wygląda nowocześniej i szlachetniej, na liście wyposażenia znajdziemy też 10-calowy wyświetlacz head-up. W nowej Toyocie Camry zastosowano też najnowszy pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense 3.0. Camry dostępna będzie wyłącznie z napędem hybrydowym opartym na jednostce benzynowej 2.5, rozwijającym 228 KM. Nowością będzie odmiana AWD o mocy 235 KM. W USA Camry pojawi się już wiosną, a do Europy trafi zapewne później.

Przeczytaj więcej o nowej Toyocie Camry: Toyota Camry premiera na Nowyosobowy.pl
Peugeot 5008
III generacja Peugeota 5008 zadebiutuje w sierpniu 2024 roku i stylistycznie będzie większą wersją nowego 3008. Otrzymamy zatem odważny przód z najnowszą sygnaturą potrójnych pazurów, agresywne linie i opływowe nadwozie, a także nowoczesny kokpit z panoramicznym wyświetlaczem o przekątnej 21 cali. Dostaniemy też większy wyświetlacz i-Toggles zawierający większą liczbę kafelek. 7-osobowy SUV Peugeota będzie oferowany głównie w wersjach elektrycznych, jednak w gamie znajdzie się też miejsce dla napędu hybrydowego. Prawdopodobnie będzie nim znana z 3008 jednostka 1.2 PureTech z układem mild hybrid, rozwijająca 136 KM. Współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 15 kW i 6-stopniową dwusprzęgłową przekładnią. Napęd trafi na przednią oś. Samochód powstanie na nowej platformie STLA koncernu Stellantis, z której korzysta też najnowszy 3008.
Citroen C3
Nowy Citroen C3 prezentuje najnowszy język stylistyczny francuskiej marki z charakterystyczną sygnaturą przedniego pasa i jest też pierwszym modelem z nowym logo Citroena. Bazuje on na nowej architekturze SCP, która umożliwia zastosowanie napędu elektrycznego i jednoczesne utrzymanie przystępnej ceny zakupu. Samochód wygląda nowocześniej i przypomina bardziej crososovera. Nowy Citroen C3 mierzy 4015 mm długości, 1746 mm szerokości oraz 1570 mm wysokości. Jest zatem o 19 mm dłuższy, 6 mm szerszy i aż o 70 mm wyższy od poprzednika. Bagażnik urósł z 300 do 310 litrów. Deska rozdzielcza jest podzielona na dwa odrębne poziomy, z elementami technicznymi powyżej i przytulną, owiniętą tkaniną sekcją "Sofa Design" poniżej. Wnętrze pozbawiono też tradycyjnego zestawu cyfrowych zegarów. Zastosowano za to po raz pierwszy wyświetlacz Head-Up Display. Centrum dowodzenia stanowi wolnostojący dotykowy ekran multimediów o przekątnej 10,25 cala. C3 wyposażono w zawieszenie Citroen Advanced Comfort znane z C4 i C5 X oraz komfortowe fotele. Poza elektrykiem w gamie znajdziemy 1.2-litrowy silnik benzynowy o mocy 100 KM z 6-biegową skrzynią manualną oraz wariant hybrydowy z układem mhev o tej samej mocy i 6-stopniową dwusprzęgłową przekładnią.

Dowiedz się więcej o nowym Citroenie C3: Citroen C3 premiera na Nowyosobowy.pl
Samochody dostawcze - premiery 2024