Najciekawsze premiery 2024 - samochody elektryczne
Nadchodzący rok przyniesie sporo nowości na rynku motoryzacyjnym. Przedstawiamy najciekawsze naszym zdaniem premiery samochodowe 2024, skupiając się na autach elektrycznych.

W zestawieniu znajdziesz:
Z roku na rok nacisk producentów i ustawodawców na rozwój samochodów elektrycznych robi się coraz większy. Przybywa aut elektrycznych, poprawiają się ich zasięgi a kolejni producenci zapowiadają rewolucyjne technologie akumulatorów i coraz szybsze odejście od napędów spalinowych. W ostatnim czasie przybywa również przystępnych cenowo aut elektrycznych z Chin. W obliczu ekspansji chińskich producentów nadchodzący rok może okazać się przełomowy. Być może przełamią oni tabu drogich aut elektrycznych i uczynią je bardziej przystępnymi, wymuszając tym samym obniżenie cen także na europejskich producentach. Znakiem czasów jest też popularność aut elektrycznych w Europie - dość powiedzieć, że najpopularniejszym nowym samochodem na Starym Kontynencie w 2023 roku została Tesla Model Y. Jakie samochody elektryczne zadebiutują w 2024 roku?
Renault 5 E-Tech
26 lutego 2024 podczas targów Geneva Motor Show odbędzie się premiera nowego Renault 5 E-Tech. Samochód jest reklamowany jako elektryczna legenda, którą pokochają wszyscy. Będzie to przystępny cenowo elektryk do miasta, który przekonywać ma ciekawym designem w stylu retro nawiązującym do kultowego Renault 5. Oryginalnym detalem będzie kontrolka ładowania w kształcie litery 5 zastępująca znany z oryginału wlot powietrza na masce. Z tyłu znajdziemy pionowe lampy nawiązujące do pierwowzoru. Samochód skorzysta z platformy CMF-B EV i zastąpi w gamie Renault model Zoe. Baterie mają mieć 40 lub 52 kWh, a zasięg wyniesie do 400 km według cyklu WLTP. Silnik elektryczny rozwinie 136 KM. Napęd trafi na przednią oś. Producent twierdzi, że będzie to najlepiej prowadzące się auto w swoim segmencie. Renault 5 E-Tech ma kosztować od ok. 25 000 euro. Renault 5 E-Tech doczeka się także sportowego odpowiednika w postaci Alpine A290.

Citroen e-C3
Kolejnym przystępnym cenowo elektrykiem jest Citroen e-C3. Samochód w bazowej wersji You kosztuje od 110 650 zł, korzysta z silnika elektrycznego o mocy 113 KM i baterii o pojemności 44 kWh, zapewniających 320 km zasięgu. Citroen C3 mierzy 4015 mm długości, 1746 mm szerokości oraz 1570 mm wysokości. Oznacza to, że jest on o 19 mm dłuższy, 6 mm szerszy i aż o 70 mm wyższy od poprzednika. Bagażnik urósł o 10 litrów i liczy 310 litrów pojemności. Citroen e-C3 bazuje na nowej architekturze SCP, która pozwala na obniżenie kosztów i zastosowanie napędu elektrycznego. Citroen e-C3 ma nowy, odważniejszy design, który poznamy po przednim pasie z innymi reflektorami i nowym logo marki. Auto upodobniło się do crossovera, a prześwit zwiększył się ze 135 do aż 163 mm. W kabinie dominuje 10,25-calowy dotykowy ekran systemu infotainment, a zamiast wirtualnych zegarów mamy wyświetlacz head-up.

Dowiedz się więcej o nowym Citroenie e-C3: Citroen e-C3 premiera na Nowyosobowy.pl
Ford Explorer EV
Ford Explorer EV jest kompaktowym elektrycznym SUV-em, będącym bliźniaczą konstrukcją Volkswagenów ID.4 i ID.5. Bazuje na platformie MEB od Volkswagena, lecz jest nieco mniejszy od wspomnianych modeli, gdyż mierzy on 4,46 m długości, 1,87 m szerokości oraz 1,6 m wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2,76 m. Bagażnik pomieści 450 litrów. Bryła pojazdu co prawda zdradza pokrewieństwo z VW, jednak design przedniego i tylnego pasa jest już charakterystyczny dla Forda. Również kabina różni się od tej stosowanej przez Volkswagena. Dominuje centralny, pionowo umieszczony wyświetlacz systemu SYN4, którego kąt pochylenia można zmieniać w zakresie 30 stopni. Przed kierowcą znalazł się 5-calowy wyświetlacz. W konsoli środkowej wygospodarowano schowek o pojemności 17 litrów. Zasięg na jednym ładowaniu wyniesie 500 km, a samo ładowanie od 10 do 80% potrwa 25 minut. Explorer EV dostępny będzie z napędem na tylną lub obie osie. Ceny w Niemczech startują od niecałych 45 tys. euro. Samochód trafi do Polski w połowie 2024 roku.

Dowiedz się więcej o Fordzie Explorerze EV: Ford Explorer EV premiera na Nowyosobowy.pl
KIA EV3
KIA EV3 to miejski CUV z napędem elektrycznym o długości około 4,2 m. Nie jest to klasyczny crossover czy SUV, dlatego też KIA nazywa ją CUV-em, co można rozumieć jako uterenowionego hatchbacka. Awangardowa stylistyka nawiązuje do flagowego modelu EV9, lecz szczególnie ciekawe w EV3 będzie jej wnętrze. Dzięki płaskiej podłodze i umieszczeniu kół jak najbliżej rogów nadwozia kabina EV3 zaoferuje niespotykaną w tym segmencie przestronność. Kabinę wykonano z Mycelium, czyli specjalnego tworzywa, które jest... grzybem i ma strukturę podobną do korzenia. Do wykonania foteli wykorzystano bawełnę pochodzącą w 100% z recyklingu i barwioną wyciągiem z korzeni marzanny oraz łupin orzecha włoskiego. W minimalistycznej kabinie znajdziemy dwa duże wyświetlacze pod wspólną taflą szkła. Samochód otrzyma funkcję V2L. Seryjna wersja Kii EV3 zadebiutuje w 2024 roku i kosztować ma około 150 tys. zł, a jej głównym rywalem będzie Volvo EX30.

Dowiedz się więcej o przyszłych elektrykach Kii: Kia EV Day premiery na Magazyn.superauto.pl
Volkswagen ID.7 Tourer
W 2024 roku do oferty Volkswagena ID.7 dołączy odmiana kombi Tourer. Będzie to pierwsze elektryczne kombi od Volkswagena. Producent chwali się wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący zaledwie 0,24 (w liftbacku wynosi on 0,23). Bagażnik pomieści od 545 do 1714 litrów. Samochód będzie produkowany razem z liftbackiem ID.7 w fabryce w Emden w Niemczech. Gama układów napędowych nie powinna się różnić od liftbacka, a zatem znajdziemy silnik elektryczny o mocy 286 KM i maksymalnym momencie obrotowym 550 Nm oraz baterie o pojemności 77 kWh netto w odmianie Pro lub 86 kWh w Pro S. Wariant Pro S zaoferuje nawet 700 km zasięgu. Napęd trafia na tylną oś. W przyszłości do oferty dołączy topowa odmiana GTX z napędem na obie osie. Warto dodać, że bazowy ID.7 Pro kosztuje w Polsce od 284 290 zł.

Dowiedz się więcej o Volkswagenie ID.7: Volkswagen ID.7 premiera na Nowyosobowy.pl
Hyundai Ioniq 5 N
W styczniu 2024 na polskim rynku zadebiutuje topowy Hyundai Ioniq 5 N, czyli pierwszy elektryk ze sportowej linii N. Samochód rozwija 609 KM i 740 Nm, a w trybie Grin Boost nawet 650 KM i 770 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 260 km/h. Ioniq 5 N korzysta z większego zestawu baterii o pojemności 84 kWh. Dzięki zastosowaniu architektury 800V ładowanie baterii od 10 do 80% zajmie raptem 18 minut. Nie zabraknie wielu rasowych akcentów stylistycznych typowych dla linii N. Ioniq 5 N jest o 20 mm niższy, 50 mm szerszy oraz aż o 80 mm dłuższy od standardowego modelu. W kabinie znajdziemy m.in. sportową kierownicę N z umieszczonymi po bokach konfigurowalnymi przyciskami N, które ustawiają żądany tryb jazdy, rozmieszczone zgodnie z preferencjami kierowcy. Oprócz tego znajdziemy też fotele kubełkowe N, które umieszczono o 20 mm niżej niż w standardowym modelu. Samochód wyposażono w ciekawą funkcję N Drift Optimizer, która pozwala na kontrolowane drifty. Warto wspomnieć tez o funkcjach N e-shift oraz N Active Sound+. Pierwsza z nich symuluje pracę 8-stopniowej przekładni DCT rodem z i30 N, zaś druga dźwięk 2-litrowej jednostki z i30 N.

Przeczytaj więcej o Hyundaiu Ioniq 5 N: Hyundai Ioniq 5 N premiera na Nowyosobowy.pl
https://www.superauto.pl/leasing-samochodu/osobowe/hyundai.ioniq-5
Fiat Panda
Nowy Fiat Panda otrzyma napęd elektryczny i będzie spokrewniony z najnowszym Citroenem C3. Skorzysta z platformy SCP, a parametry układu napędowego będą zapewne podobne do Citroena. Możemy zatem liczyć na baterie o pojemności 44 kWh oraz silnik elektryczny o mocy 113 KM, a także zasięg na poziomie około 320 km. Stylistycznie samochód nawiązywać ma do koncepcyjnego Centoventi i podobnie jak Citroen, ma zachęcać atrakcyjnym wyglądem i przystępną ceną. W gamie znajdziemy też silnik spalinowy. Samochód zadebiutuje jesienią 2024 roku.
Peugeot e-5008
III generacja Peugeota 5008 ujrzy światło dzienne w sierpniu 2024 i wciąż będzie SUV-em klasy średniej z trzema rzędami siedzeń. Samochód powstanie na nowej platformie STLA Medium koncernu Stellantis, która pozwoli na zastosowanie wydajnego napędu elektrycznego i pakietu baterii o pojemności 73 oraz 98 kWh pojemności. Już bazowy wariant powinien zaoferować ponad 500 km zasięgu, a odmiana Long Range zbliży się do 700 km. W gamie znajdą się wersje z napędem na przednią lub obie osie, o mocach od 213 do 320 KM. Technicznie samochód bazować będzie na przedstawionym we wrześniu 2023 nowym Peugeotem 3008. Również wizualnie nowy 5008 czerpać ma ze swojego mniejszego brata. Oznacza to agresywny przedni pas z nową identyfikacją wizualną marki oraz nowoczesną kabinę z panoramicznym 21-calowym wyświetlaczem. Nowy Peugeot 5008 spokojnie powinien przekroczyć 4,7 m długości, biorąc pod uwagę fakt, że już nowy 3008 urósł do 4,55 m.
Skoda Elroq
Skoda Elroq będzie elektrycznym odpowiednikiem Karoqa, a więc kompaktowym SUV-em pozycjonowanym poniżej Enyaqa. Będzie ona pierwszym z gamy 6 zapowiadanych przez markę elektryków. Samochód mierzyć ma około 4,5 m długości, a jego głównym rywalem (i zarazem krewnym) będzie Ford Explorer EV. Samochód zostanie zaprojektowany według nowej estetyki Modern Solid, którego zapowiedzią była koncepcyjna Skoda 7S. Ważną rolę przy projektowaniu Elroqa odegra aerodynamika.
Opel Crossland
Nowy Opel Crossland ma dzielić komponenty, w tym platformę SCP z nowym Citroenem C3 oraz C3 Aicross, który również jest spodziewany w przyszłym roku. Możemy się zatem spodziewać zestawu baterii o pojemności 44 kWh, przystępnej ceny zakupu oraz silnika o mocy 113 KM. Opel Crossland rozmiarami będzie podobny do Citroena C3 Aircrossa, a zatem jego długość może przekroczyć 4,3 m i niewykluczone, że podobnie jak Citroen, zaoferuje on trzy rzędy siedzeń i pomieści 7 osób. Wizualnie możemy spodziewać się pewnych inspiracji z konceptu Experimental. W gamie znajdziemy też odmianę spalinową.
Aktualizacja z dnia 29 stycznia 2024 - Opel Frontera na oficjalnym zwiastunie. Następca Crosslanda
Opel powróci do nazwy Frontera. Tym razem nie będzie to jednak terenówka, lecz następca miejskiego crossovera Crossland. Samochód będzie spokrewniony z nowym Citroenem C3 Aircross, skorzysta z platformy SCP i otrzyma napęd elektryczny. Ponadto pomieści 7 osób w trzech rzędach siedzeń. Frontera będzie też pierwszym modelem Opla z nowym logo Opel Blitz. Nowa Frontera otrzyma też śmiałą, surową interpretację stylistyki Opla.
- Nazwa Frontera idealnie pasuje do naszego nowego, ekscytującego modelu SUV-a. Będzie on modelem z pewnym siebie charakterem i pozycjonować się będzie w samym centrum rynku - powiedział Florian Huettl, dyrektor generalny Opla.
Premiera w 2024 r. zbiegnie się w czasie z wprowadzeniem do sprzedaży Grandlanda z napędem elektrycznym. To dwa ważne kroki w procesie transformacji Opla na markę w pełni elektryczną, którą stanie się do 2028 r. Wraz z wprowadzeniem Frontery i Grandlanda marka Opel będzie zaoferuje co najmniej jeden model z napędem elektrycznym w każdej swojej linii modelowej.
W najbliższych tygodniach marka pokaże pierwsze zdjęcia nowej Frontery oraz przekaże więcej szczegółowych informacji na temat tego nowego modelu.
Aktualizacja z dnia 12 lutego 2024 - Hyundai Casper trafi do Europy w 2024 roku jako tani elektryk
Szef francuskiego oddziału Hyundaia potwierdził, że w III kwartale 2024 roku do Europy zadebiutuje elektryczna wersja małego crossovera Hyundaia, modelu Casper. Do sprzedaży trafi on pod koniec 2024 roku. Model ten będzie realizacją zapewnień producenta dotyczących uzupełnienia oferty o przystępnego cenowo elektryka. Będzie nim elektryczna wersja Caspera, który bazuje na platformie Hyundaia i10. Według informacji uzyskanych przez południowokoreańską gazetę Chosun Daily Casper EV zaoferuje zasięg na poziomie około 200-300 km i skorzysta z tańszych baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP). Oferowany w Korei Casper mierzy 3595 mm długości - jego europejski wariant będzie dłuższy o jakieś 20-25 cm. Samochód kosztować ma około 20 000 euro, a więc niecałe 90 000 zł. Rywalami auta będą m.in. najnowszy Citroen e-C3 oraz Dacia Spring.