Nowy Ford Mustang 2024 spodoba się purystom. V8, manualna skrzynia i napęd na tył
Na trwających właśnie targach w Detroit Ford pokazał najnowsze, siódme już wcielenie słynnego Mustanga. Pomimo naszpikowania auta elektroniką nowy Mustang spodoba się także purystom i nie brakuje w nim odwołań do poprzedników.

Z artykułu dowiesz się o:
Korzenie Mustanga sięgają 1964 roku, kiedy to Ford zaprezentował pierwszą generację słynnego pony cara. Samochód stał się prawdziwym hitem i zrobił karierę nie tylko rynkową, ale i kinową. Przez 58 lat rynkowego stażu Mustang doczekał się aż 7 generacji (najnowszą właśnie zaprezentowano) i sprzedał się w liczbie przeszłó 10 milionów egzemplarzy. Model pojawiał się tysiące razy w filmach, telewizji, klipach muzycznych i grach komputerowych. Jest też najbardziej lubianym pojazdem na świecie w Facebooku. Klienci na całym Mustanga. Od czasu wprowadzenia ostatniej generacji Mustanga w 2014 roku, model corocznie zdobywał status najlepiej sprzedającego się sportowego coupe na świecie. Teraz, po 9 latach Mustang doczekał się zupełnie nowego wcielenia. Fani modelu i motoryzacyjni puryści nie powinni poczuć się zawiedzeni.
Nowy Mustang świetnie łączy tradycję z nowoczesnością, co widać już na pierwszy rzut oka
Stylistyka Mustanga siódmej generacji dodaje do linii inspirowanych dziedzictwem modelu nowoczesną elegancję, dzięki czemu projekt może trafić w gusta najszerszej dotychczas grupy klientów. Niska, pozioma krawędź przedniej części, trzyczęściowej, charakterystycznej maski silnika współgra z nowymi reflektorami LED, tworząc bardziej wyrazisty przód, nawiązujący do oryginalnego projektu z lat 60., a przy tym spełnia wymogi ochrony pieszych. Smukła linia dachu, szeroka, sprinterska postawa i skrócony tylny zwis są również wierne proporcjom pierwszej generacji. Przedłużony tył mieści nowe, ostre oświetlenie obrysowe w trzech listwach i przeprojektowany dyfuzor, poprawiający parametry aerodynamiczne.

Po raz pierwszy każda z wersji nowej linii Mustanga ma własny, odróżniający ją przód. GT, będący trzonem gamy Mustanga, charakteryzuje się większymi otworami w osłonie chłodnicy, które zostały zaprojektowane z myślą o zwiększeniu przepływu powietrza, co oddaje wzrost mocy i osiągów. Parametry aerodynamiczne samochodu zyskały dzięki dodaniu nowych otworów wentylacyjnych na masce i przeprojektowaniu przedniego splittera. Nowa generacja Mustanga wchodzi na rynek w gamie 12 lakierów, w tym w trzech nowych, przyciągającym wzrok: Blue Ember, Vapor Blue i Yellow Splash. Klienci mogą również wybierać kolory zacisków hamulcowych z logo Mustanga marki Brembo: czarne lub czerwone. Mają także do wyboru dwa nowe wzory 19-calowych felg.
Pod maską wciąż dobrze znane i lubiane V8, żadnej hybrydy czy napędu AWD
Bazowąj jednostką Mustanga nadal będzie 2.3 EcoBoost. W odmianie GT znajdziemy natomiast dobrze znaną jednostkę 5.0 V8N Coyote, którą poddano kilku usprawnieniom. e silniki EcoBoost o pojemności 2,3 l. i wolnossące V8 o pojemności 5 l. Ford mówi przy tym o najmocniejszej w historii jednostce V8 Coyote (a zatem nowy GT musi zaoferować więcej niż 460 KM). Wiadomo natomiast, że jednostka 2.3 będzie dostępna wyłącznie z 10-biegową przekładnią automatyczną - na "manuala" decydowało się zaledwie 10 proc. klientów wybierających EcoBoosta w modelu poprzedniej generacji. Za to w przypadku wersji GT, czyli tej z pięciolitrowym V8, przekładnia manualna stanowiła aż 40 proc. sprzedaży i ta skrzynia wciąż będzie elementem wyposażenia podstawowego. W nowym Mustangu GT zastosowano nowy układ dolotowy z podwójnym kolektorem i podwójnym korpusem przepustnicy, co minimalizuje straty indukcyjne i umożliwia większy przepływ strumienia powietrza. W zależności od warunków jazdy, osiągi samochodu mogą być konfigurowane przez nawet sześć interaktywnych i konfigurowalnych trybów jazdy: Normal, Sport, Slippery, Drag, Track 2 oraz tryb Individual.

Poprawiono także responsywność Mustanga, a usprawnione przełożenie układu kierowniczego zapewnia lepszą dynamikę pokonywania zakrętów. Funkcja wyrównania obrotów silnika i skrzyni biegów Rev-matching, która po wysprzęgleniu, między zmianami przełożeń utrzymuje obroty silnika, redukując straty momentu obrotowego, jest standardem w wersji GT. Wariant ren występuje z 10-biegową automatyczną przekładnią lub sześciobiegową skrzynią manualną. Lista elementów dostępnego w standardzie pakietu Performance Pack obejmuje: 19-calowe felgi aluminiowe, sportowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, 19-calowe hamulce Brembo oraz aktywny układ wydechowy z zaworami Active Valve, który pozwala dostosować intensywność dźwięku do preferencji i stylu jazdy. Opcjonalne aktywne zawieszenie MagneRide® 3 monitoruje warunki pracy amortyzatorów tysiąc razy na sekundę i elektronicznie zmienia własności magnetoreologicznego oleju w amortyzatorach, dopasowując intensywność tłumienia do warunków drogowych.
Nowoczesne i zarazem stylowe wnętrze
Atletyczne nadwozie Mustanga siódmej generacji skrywa najbardziej zaawansowaną technologicznie, skoncentrowaną na kierowcy kabinę spośród produkowanych dotychczas Mustangów. Nowe wnętrze łączy to, co najlepsze z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Najbardziej zauważalna jest rezygnacja z tradycyjnej dla tego modelu górnej części dwurzędowej deski rozdzielczej, która ustąpiła miejsca gładkiej, pokrytej szkłem, otwartej konsoli środkowej, będącej centrum zarządzania systemami. Za nową, grubszą kierownicą o płaskim profilu mieści się 12,4-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, zaprogramowany do wyświetlania różnych motywów, a także nowe, konfigurowalne zegary dla różnych trybów jazdy. Cyfrowy kokpit płynnie przechodzi w 13,2-calowy dotykowy ekran najnowsszego systemu infotainment SYNC4, ustawiony pod kątem do kierowcy za tą samą przezroczystą taflą.

Moduły kokpitu i nastrojowe oświetlenie wnętrza Mustanga są utrzymane w miedzianych i ciemnych kolorach, podobnie jak w przypadku SUV-a Mustanga Mach-E, i mogą być w pełni konfigurowane przez użytkownika. Kierowca może dostosować tonację kolorystyczną modułów kokpitu i oświetlenia wnętrza. Podczas wybierania własnych ustawień trybu jazdy, na konsoli środkowej wyświetlana jest wizualizacja konfiguracji samochodu używająca oprogramowania Unreal Engine 3D, będącego silnikiem gier komputerowych, który tworzy renderingi w czasie rzeczywistym. Poprzez gesty ekranowe można dostosować ustawienia pojazdu, a przesuwając grafikę wirtualnie obrócić samochód.
We wnętrzu znajdziemy skórzane fotele, miękkie w dotyku plastiki na desce rozdzielczej i panelach drzwiowych oraz pokrytą w pełni skórą kierownicę. W wyższych wersjach wyposażenia istnieje możliwość wyboru kolorowych przeszyć na kierownicy oraz unikatowego wzoru perforacji obszycia konsoli środkowej, uzupełnionego asymetrycznymi liniami w harmonizujących z resztą barwach na pasach bezpieczeństwa. W konsoli środkowej może znajdować się również bezprzewodowa ładowarka telefonów komórkowych, a dodatkową przestrzeń uzyskano dzięki przeniesieniu większości funkcji na ekran dotykowy. Na liście opcji znajdzie sie system audio Bang&Olufsen z 12 głośnikami.
Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, przydatna funkcja Ford Pass
Coupe i kabriolet siódmej generacji, podobnie jak SUV Mustang Mach-E, są wyposażone w zestaw systemów wspierających kierowcę. Są wśród nich: system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, tempomat adaptacyjny z funkcją Stop & Go, system utrzymywania samochodu na pasie ruchu, system aktywnego uniknania zderzenia poprzez ominięcie przeszkody oraz system hamowania awaryjnego podczas cofania. Kolejną ważną funkcją jest innowacyjny system rozpoznawania wybojów Active Pothole Mitigation, który nieustannie monitoruje położenie zawieszenia i nadwozia, układ kierowniczy oraz hamulcowy i odpowiednio dostosowuje reakcję zawieszenia. Nowością w Mustangu są również usługi Stolen Vehicle Services 9 dostępne poprzez aplikację FordPass, pomagające klientom chronić pojazdy przez 24-godziny na dobę. Właściciele skomunikowani z Mustangiem za pośrednictwem aplikacji FordPass mają dodatkowe narzędzia, umożliwiające uruchamianie i zatrzymywanie samochodu, blokowanie i odblokowywanie drzwi, planowanie czasu rozpoczęcia jazdy, lokalizowanie pojazdu oraz sprawdzanie jego stanu i statusu. Aplikacja FordPass pozwala użytkownikom monitorować ważne informacje o pojeździe, w tym poziom paliwa i oleju, historię serwisową i informacje o gwarancji.
Ford Mustang Dark Horse - bardziej ekstremalny wariant lubiący tory
Wraz z nowym Mustangiem GT debiutuje Mustang Dark Horse, wersja będąca wyrazem szczytowych możliwości wyścigowych oraz podkreślająca aspiracje marki w dziedzinie sportów motorowych. Sercem nowego Mustanga Dark Horse jest mocniejsza wersja nowego silnika V8 Gen IV z nowymi wałkami rozrządu i wyjątkową charakterystyką pracy, z podwójną przepustnicą, która dostarcza dwa razy więcej powietrza do silnika, aby uzyskać maksymalne osiągi. Dark Horse jest standardowo wyposażony w sześciobiegową manualną skrzynię biegów TREMEC z tytanową kulką na dźwigni zmiany biegów drukowaną w 3D, dostępną wyłącznie dla tego modelu lub z 10-biegową automatyczną skrzynię biegów Forda z zamontowanymi przy kierownicy łopatkami, umożliwiającymi dynamiczną zmianę biegów.

Mustang Dark Horse jest standardowo wyposażony w Pakiet Performance, składający się z elementów zwiększających szanse w wyścigach „Track Sprint”. Kluczowymi podzespołami są tu dodatkowa chłodnica oleju silnikowego, chłodnica oleju przekładniowego (w przypadku automatycznej skrzyni biegów), charakterystyczna dla tej wersji, lżejsza chłodnica silnika z większym odrzutem ciepła, a także wydajniejsze wentylatory chłodzące, które zwiększają wytrzymałość i regenerację oraz ostatnia – chłodnica tylnej osi. Standardowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen poprawia trakcję podczas przyspieszania i w zakrętach.
Pakiet obejmuje również zmiany podwozia – większe tylne drążki stabilizacyjne, wytrzymałe przednie amortyzatory, 19-calowe przednie hamulce Brembo o stałych tłokach z większymi wirnikami, rozpórkę usztywnienia kolumn amortyzatora, tylną klatkę nadwozia z firmy K-Brace, koła o różnych szerokościach (19 x 9 cali z przodu i 19 x 9,5 cala z tyłu) oraz opony Pirelli P Zero PZ4. Aktywne zawieszenie MagneRide® 3 jest standardem niezbędnym dla utrzymania wysokich osiągów w warunkach drogowych i torowych. Ciekawostką jest też elektroniczny hamulec driftowy. System został zaprojektowany zarówno z myślą o początkujących kierowcach, którzy chcą poprawiać swoje umiejętności driftu, jak i o kierowcach doświadczonych, którzy otrzymują rozwiązanie gotowe do startu w zawodach. Wprowadzenie na rynek wersji Dark Horse to preludium sportowych startów Mustangów, które będą konkurować na świecie w różnych seriach, w tym GT3, GT4 i NASCAR.
Dark Horse wzbudza respekt już na sam swój widok a zmian jest naprawdę sporo, zarówno wizualnych jak i mechanicznych
Mustang Dark Horse wyróżnia się również modernizacjami wizualnymi, które mają odzwierciedlać jego rangę w gamie wersji siódmej generacji i poprawiać możliwości wyścigowe. Z przodu odważna grafika z efektem cienia otacza przyciemnione klosze reflektorów LED, które uzupełnia unikalny błyszczący czarny grill z trapezoidalnymi otworami i przeprojektowany dolny przedni zderzak z błyszczącymi "kłami". Dolne listwy boczne, nieruchomy tylny spojler, oryginalny dyfuzor, nawiązujący do stylu wyścigów oraz przyciemnione poczwórne końcówki układu wydechowego świadczą o silnych sportowych aspiracjach modelu. Tradycyjne emblematy Mustanga zostały zastąpione nowym logo Dark Horse na przednich nadkolach, klapie bagażnika i progach drzwiowych, natomiast z przodu pozostała sylwetka słynnego kucyka, w ciemnej wersji anodowanej Dark Tarnish.

We wnętrzu emblemat Dark Horse zastąpił typowe logo kucyka Mustanga na desce rozdzielczej i wyświetlanych grafikach cyfrowych wyświetlaczy. Każdy egzemplarz ma indywidualny numer podwozia. Mustang w wersji Dark Horse wyróżnia się wyjątkowym lakierem metalicznym Blue Ember. Wnętrze wyróżniają: grubsza kierownica ze spłaszczonym u dołu wieńcem, z anodyzowanymi, srebrnymi łopatkami zmiany biegów i przyciskiem trybu jazdy w zasięgu kciuka, wykończona przeszyciami w kolorze Indigo Blue na zamszowym materiale obszycia.
Aktualizacja z dnia 8 lutego 2023 - Ford ujawnił więcej szczegółów Mustanga Dark Horse
Najbardziej godnym uwagi elementem stylistycznym będzie z pewnością nowy zmieniający kolor lakier nadwozia Blue Ember. Ciemnoniebieski metaliczny odcień farby jest perłowy i zawiera ciemnoniebieskie pigmenty oraz cieplejsze odcienie bursztynu, które sprawiają, że kolor wydaje się zmieniać w zależności od warunków oświetleniowych. Zgodnie z oczekiwaniami w kabinie nowy topowy model otrzymuje ekskluzywne ulepszenia, z których głównym jest anodowana na niebiesko tytanowa gałka zmiany biegów w konfiguracji z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Wybierając 10-stopniową automatyczną przekładnię nabywca otrzyma anodowane srebrne łopatki do zmiany biegów przy kierownicy. Śmiemy twierdzić, że wnętrze Mustanga Dark Horse z pewnością wygląda o wiele ładniej niż model podstawowy. Jaskrawe przeszycia w kolorze indygo zdobią deskę rozdzielczą, panele drzwi, konsolę środkową i gałkę zmiany biegów, a spłaszczona u dołu kierownica jest pokryta zamszem. Obszyty skórą elektroniczny hamulec driftowy jest wyposażony w anodowaną dźwignię.
Wewnątrz dostępny jest również pakiet Mustang Dark Horse Appearance, który obejmuje sportowe fotele Recaro z podparciami w kolorze Deep Indigo Blue obszytymi akcentami Bright Indigo Blue, a całość uzupełniają niebieskie pasy bezpieczeństwa.
W USA w 2023 roku, w Europie w 2024 r.
Ford Mustang siódmej generacji trafi do amerykańskich salonów latem 2023 roku, zaś do Europy zawita w 2024 roku, a więc 60 lat po premierze protoplasty. Dokładne ceny i specyfikacje Mustanga VII poznamy zapewne bliżej jego premiery rynkowej.
Aktulizacja z dnia 16 grudnia 2022 - znamy specyfikację silników nowego Mustanga
Oferta zaczyna się od czterocylindrowego silnika EcoBoost o pojemności 2,3 litra. O ile pojemność pozostaje bez zmian, o tyle Ford przekonuje, że jest to całkowicie nowy silnik, który powstał od podstaw. Nowy EcoBoost charakteryzuje się nowym stosunkiem średnicy cylindra do skoku, wtryskiem pośrednim i bezpośrednim oraz zmiennymi fazami rozrządu. Silnik jest również wyposażony w zintegrowaną recyrkulację spalin i technologię turbosprężarki typu twin scroll. Silnik rozwija 319 KM (wzrost o 5 KM w porównaniu do poprzednika) i 474 Nm, lecz ma być bardziej oszczędny.
Znacznie lepiej liczby wyglądają w przypadku odmiany GT. Nowy Mustang GT rozwija teraz 487 KM i 562 Nm momentu obrotowego, co oznacza wzrost o 30 KM i 7 Nm. Klienci mogą dodać do tych liczb dostępny układ wydechowy z aktywnymi zaworami, który zwiększa moc do 493 KM i 566 Nm. W przypadku topowej wersji Dark Horse klienci otrzymają najmocniejszy wolnossący silnik V8 w Mustangu innym niż Shelby. Generuje on moc 507 KM i 566 Nm momentu obrotowego, czyli o 30 KM i 11 Nm więcej niż w obecnym Mustangu Mach 1.
Aktualizacja z dnia 21 grudnia 2023 - Ford Mustang wyceniony w Polsce
Ford Mustang 2024 - ceny
Ford ogłosił ceny i specyfikację nowego Mustanga w Polsce. Standardowa wersja GT korzysta z 5-litrowej V8-ki o mocy 446 KM i maksymalnym momecie obrotowym 540 Nm. Występuje ona zarówno z 6-biegową skrzynią manualną jak i 10-stopniową automatyczną. Auto występuje jako coupe Fastback oraz cabrio Convertible. Ford Mustang GT w wersji Fastback kosztuje od 303 500 zł, a w Convertible 323 500 zł. Niespodzianką jest też odmiana Dark Horse z V8 o mocy 453 KM. Korzysta ona ze sportowej manualnej skrzyni biegów Tremec 3160 z dodatkową chłodnicą oleju i systemem dostosowania obrotów silnika podczas redukcji przełożenia lub z 10-stopniowej przekładni automatycznej z dodatkową chłodnicą oleju. Dark Horse w standardzie wyposażono także w aktywne zawieszenie o dynamicznej charakterystyce pracy MagneRide oraz chłodnicę tylnego mechanizmu różnicowego. Mustang Dark Horse kosztuje od 358 500 zł, a dopłata do automatycznej przekładni wynosi 15 000 zł.
Ford Mustang 2024 - wyposażenie
Już w standardzie możemy liczyć na bogate wyposażenie obejmujące m.in. automatyczną, dwustrefową klimatyzację, podgrzewaną kierownicę, sportowe przednie fotele, projekcyjne reflektory LED, adaptacyjny tempomat, tylne czujniki parkowania i kamerę cofania. Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa oferuje system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, inteligentny ogranicznik prędkości, system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach z funkcją zapobiegania kolizji z pojazdem w martwym polu widzenia, funkcja ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z prawej lub lewej strony, podczas manewru wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego czy działający w oparciu o informacje z kamery przedniej i radaru system wspomagający kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji z poprzedzającymi pojazdami, pieszymi lub rowerzystami.
Ford Mustang 2024 - pakiety opcjonalne
W połowie 2024 roku do oferty wejdą także dwa wyjątkowe pakiety opcjonalne. Pakiet stylizacyjny Night Pony oferowany będzie do Mustanga GT, a w jego skład wejdą czarne 19-calowe felgi, klosze reflektorów z czarnym wykończeniem, czarne dach i obudowy lusterek bocznych oraz emblematy "Pony" na grillu oraz czarne emblematy GT na klapie bagażnika i 5.0 na przednich błotnikach. Z kolei do Mustanga Convertible przewidziano pakiet stylizacyjny California Special. Zawiera on 19-calowe felgi z wykończeniem maszynowym, reflektory z czarnym wykończeniem, pasy wzdłuż boków nadwozia z logo GT/CS, a także wybrane elementy stylizacyjne w postaci boczków drzwi, dywaników oraz górnej kraty wlotu powietrza z wykończeniem w stylizacji California Special.
Ford Mustang w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy dotychczasowego Mustanga VI generacji, dostępnego zarówno w wersji GT jak i w topowej Mach 1. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe, bogato wyposażone i dostępne od ręki, pochodzą z 2022 roku. Możecie oczywiście liczyć na atrakcyjne finansowanie i minimum formalności.
Sprawdź ofertę Ford Mustang leasing na Superauto.pl