Wynajem długoterminowy w Polsce - raport
Branża wynajmu długoterminowego aut w Polsce rośnie o 8,3% r/r. Co czwarty nowy samochód osobowy nabywany przez firmy w pierwszym kwartale 2024 znajdował się w wynajmie długoterminowym.

Rynek motoryzacyjny w Polsce kontynuuje odbudowę po okresie obniżonej sprzedaży spowodowanej pandemią, a następnie dostępnością nowych samochodów. W pierwszym kwartale 2024 roku ruch w polskich salonach był znacznie większy, niż w analogicznym czasie rok temu. Sprzedaż nowych aut osobowych urosła o prawie o 13%, ożywienie było widoczne w każdej grupie klientów oraz wszystkich dostępnych formach finansowania. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), w wynajmie długoterminowym znalazło się co czwarte nowe auto osobowe nabywane w tym czasie przez firmy, a sprzedaż w tej formie finansowania była wyższa o 9,6% niż w porównywalnym czasie rok temu.

Dynamika wzrostu branży wynajmu długoterminowego samochodów (łączna flota) w Polsce osiągnęła w pierwszym kwartale poziom 8,3% r/r. Zgodnie z danymi PZWLP, wzrost odnotowała także branża Rent a Car (wypożyczalnie aut), na koniec marca wyniósł on 4,6% r/r.
Od początku stycznia do końca marca bieżącego roku z polskich salonów wyjechało łącznie blisko 139 tys. nowych aut osobowych, więcej o prawie 13% niż rok wcześniej. To najlepszy pod tym względem pierwszy kwartał od pięciu lat. Ostatni raz większą wartość odnotowano w pierwszym kwartale 2019 r., wówczas sprzedaż samochodów w naszym kraju była o ok. 1 tys. aut większa i wyniosła niecałe 140 tys. nowych samochodów osobowych. Powrót do normalności i stanu sprzed pandemii, kiedy rozpoczęły się trudności gospodarcze, wpływające silnie także na rynek motoryzacyjny, jest coraz bardziej widoczny.
Nie jest zaskoczeniem, że za większość sprzedaży nowych aut w pierwszym kwartale 2024 r. odpowiadały przede wszystkim firmy, które nabyły 67,7% wszystkich sprzedanych samochodów. Zjawiskiem rzadko spotykanym na polskim rynku był natomiast znacznie większy niż w przypadku firm wzrost sprzedaży do klientów indywidualnych. O ile firmy nabyły o 8,1% więcej nowych aut aniżeli w porównywalnym czasie rok temu, wzrost sprzedaży do klientów indywidualnych osiągnął imponującą wartość prawie 24% r/r.
Co czwarte nowe auto osobowe nabywane przez firmy i przedsiębiorców w Polsce w wynajmie długoterminowym
W pierwszym kwartale bieżącego roku firmy zakupiły łącznie blisko 94 tys. nowych samochodów osobowych, o 8,1% więcej niż w analogicznym czasie zeszłego roku. Wzrost sprzedaży został odnotowany we wszystkich formach finansowania, jednakże największy wystąpił w przypadku wynajmu długoterminowego aut i wyniósł 9,6% r/r. W pozostałych rodzajach finansowania, a więc w kredycie, klasycznym leasingu oraz zakupie ze środków własnych liczonych razem, firmy i przedsiębiorcy nabyli o 7,6% więcej osobówek niż rok temu.
Branża wynajmu długoterminowego nabyła na potrzeby oferowanych usług 22,8 tys. nowych aut osobowych, co oznacza, że jej udział w całkowitej sprzedaży do firm w pierwszym kwartale 2024 r. wyniósł 24,3% i nieznacznie (o 0,3 p.p.) zwiększył się w porównaniu z pierwszym kwartałem zeszłego roku.


Wynajem długoterminowy niezmiennie utrzymuje dobrą dynamikę wzrostu
Dane PZWLP po pierwszym kwartale 2024 roku potwierdzają, że branża wynajmu długoterminowego w Polsce, pomimo niesprzyjających czynników makroekonomicznych np. obniżonego tempa wzrostu gospodarczego, czy wysokich kosztów prowadzenia działalności biznesowej, zachowuje dobrą dynamikę rozwoju. Pod względem najważniejszego dla branży wskaźnika, a więc łącznej floty pojazdów znajdującej się w usłudze Full Serwis Leasing, wynajem długoterminowy odnotował po pierwszym kwartale wzrost na poziomie 8,3% r/r.

Niezależnie od sytuacji na rynku motoryzacyjnym, czy czynników makroekonomicznych, rynek wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce nieprzerwanie rośnie, a dynamika tego wzrostu utrzymuje się na dobrym poziomie, oscylującym w ostatnim czasie w okolicach 8 – 9 procent – mówi Robert Antczak, Prezes Zarządu PZWLP. – Obecnie co czwarte nowe auto osobowe jest finansowane przez firmy i przedsiębiorców w naszym kraju właśnie w ten sposób. Polski rynek jest jednak wciąż bardzo daleki od nasycenia wynajmem długoterminowym, w niektórych krajach Europy Zachodniej w wynajmie długoterminowym znajduje się bowiem nawet 70 – 80 procent wszystkich aut użytkowanych przez firmy. W Polsce wynajem długoterminowy każdego roku zyskuje coraz większą liczbę zwolenników, nie tylko wśród dużych korporacji, ale coraz częściej również wśród mikro i małych przedsiębiorców. W odróżnieniu od konkurencyjnych form finansowania, w przypadku wynajmu długoterminowego w większości przypadków nie jest wymagana żadna opłata wstępna, a w stałej miesięcznej racie zawarte są już wszystkie koszty związane z samochodem – od finansowania pojazdu, przez serwis i naprawy, na ubezpieczeniu i oponach kończąc. Przedsiębiorca korzystający z wynajmu zyskuje dzięki temu nie tylko duży komfort, ale i stabilność kosztów związanych z samochodem, co ułatwia planowanie i jest nie do przecenienia w trudniejszych czasach gospodarczych. Na koniec marca 2024 r. łączna flota aut w wynajmie długoterminowym firm skupionych w PZWLP wyniosła 264,5 tys. samochodów. Wśród najpopularniejszych modeli znalazły się Skoda Octavia, Toyota Corolla, Volkswagen Golf i Hyundai i30.
Transformacja napędów w wynajmie długoterminowym coraz bardziej wyraźna – najszybciej rośnie udział hybryd i samochodów elektrycznych
Szybka transformacja napędów stosowanych w samochodach jest doskonale widoczna na przykładzie wynajmu długoterminowego w Polsce. Zgodnie z danymi PZWLP, na koniec pierwszego kwartału nadal dynamicznie spadał udział aut z silnikami dieslowskimi, które reprezentowały już tylko 1/3 (33%) wszystkich pojazdów, a ich odsetek zmniejszył się w ciągu roku o 4,6 p.p. Auta wyposażone w silniki benzynowe stanowiły natomiast 54,3% i zwiększyły swój udział w łącznym parku aut o 0,8 p.p. Zdecydowanie najszybciej rośnie natomiast udział samochodów z napędami ekologicznymi, rozumianymi jako wszelkiego typu hybrydy oraz auta w pełni elektryczne (BEV) – na koniec pierwszego kwartału pojazdy tego typu stanowiły już 12,7% ogółu, a ich odsetek zwiększył się w ciągu roku aż o 3,8 p.p. Dodatkowo, coraz bardziej liczne stają się samochody w pełni elektryczne (BEV), które stanowiły 2,6% łącznego parku pojazdów w wynajmie długoterminowym. Udział „elektryków” powiększył się w ciągu roku o 1,2 p.p., czyli de facto uległ niemalże podwojeniu.
Transformacja napędów rozgrywa się na naszych oczach i w przypadku wynajmu długoterminowego bardzo szybko postępuje – mówi Piotr Wróbel, Członek Zarządu PZWLP. – Pozytywnym zjawiskiem jest najszybszy wzrost udziału aut z ekologicznymi jednostkami napędowymi, w tym aut w pełni elektrycznych. Jeszcze niedawno elektryki stanowiły w wynajmie długoterminowym w zasadzie marginalną część, obecnie ich liczba nadal nie jest wielka, ale zmianę tę można już określić jako jakościową, samochody elektryczne stanowią już dobrze widoczną część ogółu pojazdów. Wynajem długoterminowy jest obecnie najlepszym sposobem na sfinansowanie przez firmę czy przedsiębiorcę auta elektrycznego, gdyż pozwala na zniwelowanie większości wciąż istniejących obaw związanych z użytkowaniem tego typu pojazdów. W wynajmie długoterminowym klient zyskuje bowiem możliwość wygodnego korzystania z publicznej infrastruktury ładowania i rozliczania transakcji tego typu, nie musi martwić się o wartość auta przy jego odsprzedaży, ma zapewnioną stałą opiekę serwisową samochodu i ponadto może skorzystać z rozwiązań zapewniających ładowanie pojazdów w swojej siedzibie czy też w domach pracowników. Szybki wzrost liczby aut elektrycznych w wynajmie długoterminowym będzie w naszej ocenie stałym trendem w najbliższym czasie.
Średnia emisja dwutlenku węgla nowych samochodów osobowych zakupionych przez branżę wynajmu długoterminowego w pierwszym kwartale 2024 roku była nieznacznie (o 0,8% i 1 g/km) wyższa niż rok wcześniej i wyniosła 133,2 g/km. Jeśli zaś chodzi o auta dostawcze, to średnia emisja w ich przypadku wyniosła 142,9 g/km i była wyższa o 22% i 25,8 g/km w stosunku do stanu w porównywalnym czasie roku 2023. Relatywnie duży wzrost średniej emisji dwutlenku węgla w przypadku aut dostawczych jest wynikiem bardzo niskiej bazy porównawczej roku poprzedniego, kiedy branża wynajmu długoterminowego w Polsce jednorazowo dostarczyła dużą liczbę w pełni elektrycznych samochodów dostawczych w ramach realizowanych kontraktów.
Branża Rent a Car (wypożyczalnie samochodów) z 4,6% wzrostem na koniec marca
Jak wynika z danych PZWLP, wzrost w pierwszym kwartale 2024 roku został odnotowany także przez branżę Rent a Car (wypożyczalnie samochodów) w Polsce. Dynamika rozwoju w tym przypadku wyniosła 4,6% r/r.
Po okresie rosnącej dynamiki wzrostu w drugiej połowie ubiegłego roku, branża Rent a Car notuje na koniec pierwszego kwartału 2024 ponownie niższą dynamikę rozwoju – mówi Tomasz Kapelko, Członek Zarządu PZWLP. – Wzrost na poziomie 4,6 procent rok do roku nie jest duży, ale nie jest też powodem do niepokoju i nie oceniamy go negatywnie. Niestety, wciąż swoje piętno na branży Rent a Car w Polsce odciskają czynniki makroekonomiczne, które mają decydujący wpływ na popyt na usługi wypożyczalni samochodów. Najprawdopodobniej mamy do czynienia z chwilową korektą dynamiki wzrostu branży, ale na ostateczne oceny musimy poczekać przynajmniej do momentu aż poznamy dane za pierwsze półrocze.
Branża Rent a Car jest obecnie reprezentowana w PZWLP przez 7 dużych, sieciowych, polskich i międzynarodowych wypożyczalni samochodów, których łączna flota* w usługach wynajmu krótkoterminowego (1-30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc – 2 lata) wynosiła na koniec marca 2024 roku prawie 20 tys. aut.
Wynajem długoterminowy podsumowanie III kwartału 2023 roku
III kwartał dla wynajmu długoterminowego to 8,6% wzrostu. jak wynika z przedstawionych przez Polski Związek Leasingi Wynajmu danych, już częściej niż co czwarty samochód kupowany przed firmy w Polsce finansowany jest w wynajmie długoterminowym.

Pandemia, problemy z dostępnością, inflacja, wojna na Urkainie - wszystkie te powody, które bardzo silnie wpływały na sytuację gospodarczą powoli się stabilizują. Co za tym idzie, liczba rejestracji samochodów w finansowaniu naturalnie wzrasta, przede wszystkim w segmencie klientów firmowych. Czas oczekiwania na odbiór samochodu jest porównywalny do tego, do którego byliśmy przyzwyczajeni jeszcze przed wybuchem pandemii. To co jest nadal zauważalne to obniżony popyt spowodowany rozsnącą inflacją oraz cenami nowych samochodów. W tej perspektywie, wynajem długoterminowy jest dla wielu klientów doskonałym rozwiązaniem. Możliwość rozliczenia kosztów wynajmu oraz brak konieczności wykupu samochodu objętego wynajmem to często zalety, które przekonują klientów do zakupu w tej formie finansowania. Co więcej, wynajem długoterminowy wraz ze wszystkimi cechami takimi jak serwis w cenie i auto zastępcze sprawiają, że wielu klientów chcących zakupić samochód marki Premium lub elektryczny (pierwszy samochód elektryczny w ogóle, lub jako kolejny samochód w gospodarstwie) również w kwestii finansowania chętnie wybierają najem.
Jak podał PZPL, w III kwartale 2023 roku wynajem długoterminowy odnotował wzrost na poziomie 8,6%. Cała branża Rent a Car obejmująca m.in. wypożyczalnie samochodów odnotowała wzrost na poziomie 6%.
Ubiegły rok w branży motoryzacyjnej był jednym z najsłabszych, a coraz lepsza kondycja branży widoczna jest w ilości rejestrowanych samochodów. W trzecim kwartale 2023 roku w Polsce zarejestrowano ok. 112 000 nowych samochodów osobowych. trzeci kwartał 2023 roku prezentuje wyniki tożsame z tymi, jakie znaliśmy przed wybuchem pandemii. Jak wskazują eksperci kondycja przemysłu jest na bardzo dobrym poziomie a wyniki sprzedaży mogłyby być o wiele lepsze, jednak na obniżenie motywacji zakupowej wśród klientów decydujący wpływ mają makroczynniki takie jak spowolnienie gospodarcze czy wzrost cen samochodów i ich eksploatacji.
“Wzrost sprzedaży nowych aut do firm w trzecim kwartale znacząco różnił się w zależności od formy finansowania samochodów. Największe wartości zostały odnotowane w odniesieniu do tych rodzajów finansowania, które w zeszłym roku najbardziej ucierpiały w wyniku kryzysu podażowego na rynku motoryzacyjnym, a także wysokiej inflacji. W przypadku nowych aut osobowych nabywanych przez firmy z wykorzystaniem zakupu ze środków własnych, kredytu czy klasycznego leasingu finansowego łącznie, wzrost sprzedaży w trzecim kwartale 2023 r. względem analogicznego okresu rok wcześniej wyniósł 27,1%. Zupełnie inaczej przedstawiała się sytuacja jeśli chodzi o wynajem długoterminowy samochodów, który jest relatywnie odporną na zewnętrzne czynniki formą finansowania i w zeszłym roku, pomimo kryzysu na rynku motoryzacyjnym, utrzymywał nadal wysokie poziomy sprzedaży, zbliżone do lepszych pod tym względem lat wcześniejszych. W związku z tym, w trzecim kwartale bieżącego roku wolumen sprzedaży (rejestracji nowych aut) w wynajmie długoterminowym był niemalże identyczny jak rok wcześniej – wzrost w tym zakresie wyniósł 0,5% r/r.”

“Na 81 tys. nowych samochodów osobowych sprzedanych do firm w trzecim kwartale, 26,7% spośród nich znalazło się w wynajmie długoterminowym, łącznie 21,6 tys. aut. Udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży aut do firm był o 2,4 p.p. niższy niż rok wcześniej.”

“Wynajem długoterminowy aut cieszy się w Polsce coraz większą popularnością – mówi Robert Antczak, Prezes Zarządu PZWLP. – Usługa ta od dawna jest doskonale znana i chętnie wykorzystywana przez duże korporacje, ale od kilku lat stopniowo zdobywa również rynek małych i średnich przedsiębiorców w Polsce. Pokrywanie w jednej stałej racie wszystkich kosztów związanych z samochodem, od finansowania auta, przez ubezpieczenie, naprawy, przeglądy, na oponach kończąc, brak opłaty wstępnej w większości przypadków, a więc konieczności jednorazowego angażowania jakichkolwiek większych własnych środków, to zalety które coraz bardziej przekonują także małe firmy w naszym kraju. Po trzecim kwartale branża nadal notuje wysokie tempo wzrostu, aczkolwiek jest ono nieco niższe niż w kilku poprzednich kwartałach, gdy oscylowało wokół 10%. Nieznaczne obniżenie dynamiki, która co trzeba podkreślić, nadal pozostaje duża, może być efektem wciąż trudnej sytuacji gospodarczej, przekładającej się na działalność firm i przedsiębiorców. Kolejne miesiące, w tym dane na koniec roku, pokażą czy mamy do czynienia jedynie z chwilową korektą tempa wzrostu, czy też trend ten będzie się utrzymywał. Wiele wskazuje na to, że jest to raczej krótkotrwałe zjawisko, o relatywnie niewielkim wpływie na branżę. Prognozy ekonomiczne na przyszłość są umiarkowanie optymistyczne, sytuacja na samym rynku motoryzacyjnym również cały czas konsekwentnie się poprawia, nie ma już w zasadzie problemów z dostępnością aut, wracają rabaty, a tempo wzrostu cen samochodów wyhamowuje.“
Elektryki coraz popularniejsze w najmie długoterminowym. Diesel mocno wypada z rynku
Cechą dobrego samochodu flotowego była przede wszystkim ekonomia. Wielokilometrowe trasy pokonywane każdego dnia doskonale sprawdzały się w przypadku samochodów z silnikiem diesla. Dziś samochody z silnikiem diesla tracą na popularności głównie z uwagi na rosnące koszty eksploatacji. Dziś w wynajmie długoterminowym bardzo wyraźnie widać zmieniające się tendencje zakupowe klientów flotowych. Standardem zakupu stał się silnik benzynowy, częściej niż diesle wybierane są auta hybrydowe. Również samochody z napędem elektrycznym zaczynają silnie zaznaczać swoją pozycję na rynku.

“Zgodnie z danymi PZWLP po trzecim kwartale roku, udział aut z silnikami Diesla w wynajmie długoterminowym topnieje w oczach i na koniec września 2023 r. wynosił on już tylko 35,4% (spadek o 6,5 p.p. w ciągu roku). Jednostki wysokoprężne są zastępowane przede wszystkim benzynowymi – udział wyposażonych w nie samochodów wynosił na koniec trzeciego kwartału 53,8% i zwiększył się w ciągu roku o 4,6 p.p. Rośnie również odsetek aut z napędami ekologicznymi, a więc wszelkiego typu hybryd i pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), które łącznie reprezentowały już 10,8% ogółu (wzrost udziału w łącznej flocie o 1,9 p.p. na przestrzeni roku). Na szczególną uwagę zasługuje szybko rosnący udział aut w pełni elektrycznych – na koniec trzeciego kwartału stanowiły one 2,1% łącznego parku, a ich udział w ciągu roku się podwoił.”
Warto dodać, że w zwiazku z tym średnia emisja dwutlenku węgla nowych samochodów kupionych w ramach wynajmu długoterminowego w trzecim kwartale 2023 roku byłą wyższa o 2,6% i 3,4 g/km w przypadku samochodów osobowych, ale już o 41,5% i 62,2 g/km niższa w przypadku samochodów dostawczych.
Wynajem długoterminowy w Polsce - podsumowanie I półrocza 2023
Z artykułu dowiesz się o:
W pierwszej połowie 2023 roku obserwujemy oznaki odbudowy rynku motoryzacyjnego w Polsce i całej Unii Europejskiej, po kłopotach wynikłych z ograniczeniami w dostawie i dostępności nowych pojazdów. Sprzedaż w salonach samochodowych na całym kontynencie europejskim wzrasta, lecz nie wróciła jeszcze do poziomów sprzed okresu pandemii.
Udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych aut osobowych dla firm
Wynajem długoterminowy samochodów charakteryzuje się dużą odpornością na zewnętrzne czynniki i pozostaje stabilny, nawet w okresie kryzysu i zawirowań na rynku, kiedy sprzedaż pozostaje na poziomie niewiele różniącym się od czasów z lepszą koniunkturą. W związku z tym w pierwszym półroczu bieżącego roku sprzedaż nowych aut osobowych pozostała w wynajmie długoterminowym na zbliżonym poziomie do analogicznego czasu rok wcześniej, z nieznacznym spadkiem na poziomie 3% r/r. Branża wynajmu długoterminowego samochodów zakupiła w Polsce w pierwszym półroczu 2023 r. na potrzeby oferowanych usług łącznie 42 tys. aut osobowych. Wynika z tego, że udział wynajmu długoterminowego w łącznej sprzedaży nowych samochodów do firm w tym czasie wyniósł 24,3% i skurczył się w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku o 4,6%.
Przyczyny wzrostu rynku wynajmu długoterminowego
Najważniejszym wskaźnikiem mierzącym tempo rozwoju rynku wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce jest jednak łączna liczba aut znajdujących się na rynku w tej usłudze. Zgodnie z danymi PZWLP, na koniec pierwszego półrocza dynamika wzrostu rynku wynajmu długoterminowego osiągnęła w Polsce poziom 10,5% rok do roku. Oznacza to, że już czwarty kwartał z rzędu rynek wynajmu długoterminowego samochodów notuje w Polsce dwucyfrowy wzrost.
Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), podkreśla, że szybkie tempo wzrostu w branży wynajmu długoterminowego samochodów nie jest chwilowym zjawiskiem, ale stabilnym trendem na polskim rynku. Wskazuje na to, że dynamika rozwoju wynajmu długoterminowego zaczyna się ustabilizować na poziomie około 10% rocznie, ale istnieje potencjał do dalszego wzrostu. Poprawiają się warunki na rynku motoryzacyjnym, spada inflacja i tempo wzrostu cen nowych samochodów. Coraz więcej małych przedsiębiorców korzysta z wynajmu długoterminowego, co dodatkowo stymuluje wzrost branży. Wynajem długoterminowy gwarantuje im stabilność i przewidywalność kosztów związanych z autami firmowymi.
Najczęściej wybierane samochody w wynajmie długoterminowym firm
Na koniec czerwca 2023 roku łączna flota samochodów w wynajmie długoterminowym firm należących do PZWLP wynosiła ponad 261,5 tys. samochodów. Wśród najczęściej wybieranych modeli na koniec drugiego kwartału bieżącego roku znalazły się Skoda Octavia, Toyota Corolla, VW Golf i Hyundai i30.
Udział napędów w samochodach w wynajmie długoterminowym w Polsce
Informacje PZWLP z końca pierwszego półrocza 2023 r. ponownie podkreślają dynamiczną zmianę typów napędów stosowanych w samochodach oferowanych na wynajem długoterminowy w Polsce. Samochody z silnikami Diesla coraz szybciej znikają z rynku, stanowiąc na koniec czerwca zaledwie nieco ponad jedną trzecią wszystkich pojazdów (36,4%), co oznacza spadek o 8,6 punktów procentowych w skali roku. Jednocześnie szybko rośnie liczba samochodów z jednostkami benzynowymi, które na koniec tego okresu stanowiły już 53,8% całkowitej liczby pojazdów, ze wzrostem o 7,7 punktów procentowych rok do roku. Samochody z napędami alternatywnymi, w tym różne rodzaje hybryd i w pełni elektryczne, reprezentowały 9,8% całej floty na koniec czerwca, ze wzrostem o 0,9 punktów procentowych w ciągu roku. Co do samochodów w pełni elektrycznych, to stanowiły one 1,6% ogółu pojazdów w wynajmie długoterminowym, z zauważalnym wzrostem ich udziału – o więcej niż połowę, czyli o 0,7 punktów procentowych (z poziomu 0,9%) w skali roku.
Dynamika rozwoju branży Rent a Car
Zgodnie z danymi PZWLP, na koniec czerwca 2023 roku wypożyczalnie samochodów odnotowały wzrost o 2,8% rok do roku. Dynamika ta nie jest duża i po jednorazowym zwiększeniu jej tempa w pierwszym kwartale bieżącego roku, ponownie powraca do poziomów obserwowanych na koniec 2022 roku. Branża Rent a Car jest obecnie reprezentowana w PZWLP przez 7 dużych, sieciowych, polskich i międzynarodowych wypożyczalni samochodów, których łączna flota w usługach wynajmu krótkoterminowego (1-30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc – 2 lata) wynosiła na koniec czerwca 2023 roku ponad 15,5 tys. aut.
- Niewielki wzrost w sektorze Rent a Car na początku roku mógł wydawać się oznaką odwrócenia trendu spowolnienia, który był zauważalny przez cały 2022 rok. Jednakże dane z końca pierwszego półrocza tego nie potwierdzają, sugerując, że raczej mieliśmy do czynienia z wcześniejszym uzupełnieniem floty przed sezonem letnim oraz realizacją wcześniejszych zamówień. Czynniki takie jak trwała wysoka inflacja i rosnące koszty życia w ciągu ostatnich miesięcy sprawiają, że Polacy ostrożniej zarządzają swoimi domowymi budżetami, ograniczając wydatki na usługi niekonieczne, takie jak wynajem samochodów na cele turystyczne. Biorąc pod uwagę znaczny wzrost początkowych cen samochodów i utrzymujące się na wysokim poziomie stopy procentowe, przedsiębiorstwa w branży Rent a Car muszą planować swoją dostępną flotę z dużą rozwagą. To główna przyczyna spadku dynamiki wzrostu w sektorze Rent a Car w 2022 roku, a trend ten nadal trwa. W kontekście znaczącego wzrostu kosztów zarządzania flotą, te stosunkowo niewielkie zyski można interpretować jako zjawisko pozytywne, wskazujące na dojrzałość branży – zauważa Paweł Piórkowski, Członek Zarządu PZWLP.
Wynajem długoterminowy w Polsce - podsumowanie Q1 2023
Kondycja wynajmu długoterminowego w Polsce jest optymalna, a przewidywania branży co do wzrostu zainteresowania klientów biznesowych ofertą aut w abonamencie potwierdzają się. W pierwszym kwartale 2023 roku tempo wzrostu branży aut na abonament wynosiło blisko 11% (10,8%) rok do roku.
Podsumowanie leasingu i wynajmu długoterminowego 2022. Prognozy na 2023
Pandemia i wojna mocno wpłynęły na rynek dostaw, ale również samej produkcji i dostępności samochodów. 2023 rok to rok przede wszystkim normalizacji standardów ilościowych oferowanych samochodów wśród producentów. Dostępność samochodów przyspiesza proces realizacji zakupów wśród klientów zdecydowanych. Jak podaje PZWLP, pierwszy kwartał 2023 jest porównywalny do analogicznego okresu z 2020 roku, czyli jeszcze sprzed wybuchu pandemii. Według ekspertów aktualna kondycja rynku wynajmu długoterminowego jest odzwierciedleniem odrabiania strat ostatnich lat, choć i tak w przypadku wynajmu progres oferty finansowania na rynku był zauważalny stale.
Wynajem długoterminowy 2022 - podsumowanie I półrocza
"Tempo wzrostu wynajmu długoterminowego w Polsce rośnie nieprzerwanie od dokładnie 2 lat i w pierwszym kwartale roku znajdowało się już na poziomie znanym nam z czasów przed pandemią, czyli początkiem perturbacji w całej gospodarce. Spodziewamy się, że dynamika będzie się jeszcze zwiększać, przynajmniej w najbliższym czasie, powoli znika bowiem jeden z bardziej hamujących rozwój naszej branży czynników, a więc kwestia ograniczonej dostępności nowych samochodów. Równolegle coraz silniejsze stają się argumenty, które zachęcają przedsiębiorców do korzystania z wynajmu długoterminowego, jak na przykład stałe koszty związane z finansowaniem i pełnym zakresem obsługi auta przez cały okres umowy, co w obecnych czasach jest coraz większą wartością. W efekcie, z wynajmu długoterminowego coraz częściej korzystają mali, a nawet mikro przedsiębiorcy, często zastępując nim wcześniej wykorzystywany do finansowania samochodu kredyt czy klasyczny leasing finansowy - mówi Robert Antczak, Prezes Zarządu PZWLP."
Ile samochodów w wynajmie długoterminowym sprzedano w Polsce?
24% łącznej sprzedaży samochodów osobowych do firm stanowiły samochody sprzedane w ramach wynajmu długoterminowego. Jak podaje PZWLP, w sumie w pierwszym kwartale 2023 sprzedano firmom około 20 800 nowych samochodów osobowych. W ramach umowy abonamentowej zarejestrowano niecałe 5000 samochodów.
Wynajem długoterminowy Superauto.pl - najnowsze oferty
"Po pierwszym kwartale 2023 roku wskazują także, że branża Rent a Car (wypożyczalnie samochodów) odnotowała wzrost na poziomie 6,9 proc. r/r. Oznacza to odwrócenie trwającego przez trzy poprzednie kwartały trendu spadkowego w tym zakresie. Dla przypomnienia – po pierwszym kwartale 2022 r. wypożyczalnie samochodów rozwijały się w tempie ponad 20 proc. r/r, a na koniec roku było to już jedynie 3,5 proc. r/r. - Branża Rent a Car najszybciej i najmocniej spośród całego sektora wynajmu samochodów reaguje na wszelkie zawirowania i negatywne dla rozwoju zjawiska w gospodarce. Dobitny przykład tego mieliśmy w trakcie pandemii i lockdownów w 2020 roku. Nieznaczne zwiększenie tempa wzrostu, po kilku miesiącach tendencji spadkowej możemy bardzo ostrożnie traktować jako prawdopodobny powrót na ścieżkę szybszego wzrostu. Zmniejszająca się w zeszłym roku dynamika rozwoju wynikała z problemów z dostępnością nowych samochodów, a także z wysokiej inflacji. W 2023 roku czynniki te są już znacząco słabsze, więc jest szansa, że faktycznie mamy do czynienia z początkową fazą rynkowego odbicia w kierunku większych wzrostów – mówi Maciej Tórz, członek zarządu PZWLP.”
Zastanawiasz się nad zakupem samochodu i nie wiesz, czy forma abonamentu jest dla Ciebie? Dowiedz się więcej na temat wynajmu długoterminowego: