Leasing i wynajem długoterminowy w 2022 r. i prognozy na rok 2023
W 2022 r. firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu udzieliły finansowania na kwotę 88,1 mld zł. Udział samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony wyniósł 42,3%, a wartość sfinansowanych pojazdów spadła o 5% r/r. Dwucyfrowy wzrost odnotował za to wynajem długoterminowy. Dowiedz się więcej o leasingu i wynajmie długoterminowym w 2022 r. i poznaj ich prognozy na rok 2023.

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w 2022 r. zarejestrowanych zostało 481 987 nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Liczba zarejestrowanych aut osobowych wyniosła 419 749 szt., a dostawczych – 62 238 szt. W porównaniu do roku 2021 oznacza to spadek o:
- 7,4% - ogólnie,
- 6% - dla samochodów osobowych
- 15,8% - dla samochodów dostawczych do 3,5 t.
Klienci indywidualni zarejestrowali w roku 2022 121 573 samochody (o 5% więcej niż w 2021 r.), a przedsiębiorcy – 298 176 aut (w porównaniu do roku 2021 mniej o 10%).
Przedsiębiorcy finansują zakup samochodów w znacznej większości przypadków za pośrednictwem leasingu. Sprawdziliśmy, jak w 2022 r., który był trudny dla całej branży finansowej, poradziły sobie firmy leasingowe i jakie wyniki osiągnęły.
Leasing 2022 – pojazdy osobowe na minusie
W 2022 r. wartość finansowania udzielonego przez firmy leasingowe zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu wyniosła 88 116 mln zł. Największy udział (42,3%) w strukturze finansowanych przedmiotów miały pojazdy lekkie, czyli samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony.
Wartość aktywów, które były finansowane przy pomocy leasingu, wyniosła 76,9 mld zł. Także i w tym przypadku największy udział (46,3%) odnotowały pojazdy lekkie. Były one jednak o wiele rzadziej finansowane z wykorzystaniem pożyczki inwestycyjnej. Na to rozwiązanie zdecydowało się 14,9% korzystających z tej formy finansowania (ogólna wartość aktywów nabytych przy jej udziale wyniosła 11,2 mld zł).
Leasing 2022 – korzystały z niego głównie mikro i małe firmy
W 2022 r. klientami firm leasingowych byli przede wszystkim przedsiębiorcy należący do segmentów:
- mikro firm, czyli klienci osiągający obroty do 5 mln zł (48,7%)
- i małych firm – klienci o dochodach od 5 do 20 mln zł (20,4%).
Z leasingu korzystały firmy średnie i duże oraz klienci indywidualni. Ci ostatni bardzo rzadko. Ich udział to zaledwie 1%.
- Może się wydawać, że struktura grup klientów przesuwa się w stronę dużych i największych przedsiębiorstw. Mikro firmy straciły około 2%, a korporacje niemal tyle samo zyskały. Podchodzimy jednak do tego zjawiska spokojnie – tak ten trend skomentował Paweł Pach, Przewodniczący Rady ZPL, dodając jednocześnie, że przyczyn upatrujemy w większej stabilności dużych podmiotów gospodarczych, dłuższej perspektywie ich planowania i większych środkach, którymi dysponują. Małe podmioty reagują szybciej na zmiany rynkowe, mają także znacznie mniej gotówki, dlatego część z nich podejmuje decyzję o przeczekaniu okresu najwyższej inflacji i odsunięciu w czasie inwestycji, a więc i skorzystania z leasingu.
Leasing pojazdów lekkich zmniejszył się o 5%
W roku 2022 łączna wartość sfinansowanych pojazdów lekkich wyniosła 37 270 mln zł i, w porównaniu do 2021 r., zmniejszyła się o 5%. Rynek samochodów dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony skurczył się jeszcze bardziej – o 6,8%. Z kolei rynek aut osobowych rok do roku zmniejszył się o 4,7%.
Łączna wartość pojazdów lekkich sfinansowanych w 2021 i w 2022 r. (mln zł) 2021 2022 2022/2021 Pojazdy lekkie razem 39 247 37 270 -1 977 (-5%) Samochody osobowe 32 747 31 214 -1 533 (-4,7%) Samochody dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony 6 500 6 056 -444 (-6,8%) Źródło: Związek Polskiego Leasingu
Trzeba jeszcze dodać, że rok do roku o 6,4% spadło finansowanie pojazdów lekkich w leasingu (w 2021 r. jego wartość wynosiła 38 044 mln zł, a w 2022 r. 35 593 mln zł). O 39,4% za to zwiększyła się wartość finansowania samochodów osobowych i dostawczych pożyczką (w 2021 wartość udzielonych pożyczek wyniosła 1 203 mln zł, a w roku 2022 – 1 678 mln zł).

Źródło: Związek Polskiego Leasingu. Struktura pojazdów lekkich
Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych wciąż na minusie
Rok 2022 w porównaniu do 2021 przyniósł spadek rejestracji nowych samochodów na firmy leasingowe. Wyniósł 13,7% i – według Marcina Nieplowicza, głównego analityka Związku Polskiego Leasingu był spowodowany wysokimi stopami procentowymi. Ten sam parametr wpłynął pozytywnie na rejestracje na osoby fizyczne (w tym działalność gospodarczą), które w 2022 r. wzrosły o 5,2% i spowodowane były zakupami za gotówkę.
W finansowaniu pojazdów lekkich w roku 2022 mieliśmy do czynienia z dwiema prędkościami. W pierwszych trzech kwartałach obserwowaliśmy dużą zapaść w wolumenie finansowania lekkich samochodów, na poziomie -8%. Dopiero czwarty kwartał ubiegłego roku przyniósł wzrosty finansowania, do poziomu 4%. W 2023 roku w pojazdach lekkich prognozujemy jednak wzrost o prawie 10% – podsumowuje Paweł Pach.
Leasing – prognozy na rok 2023
Według prognoz ekspertów ze Związku Polskiego Leasingu wartość aktywów finansowanych przez firmy leasingowe może wynieść 95,135 mld zł, co będzie oznaczało wzrost we wszystkich grupach aktywów o 8,7%. Grupa pojazdów lekkich może wzrosnąć o 10%.
- Doniesienia z kluczowych światowych rynków wydają się zaskakująco pozytywne. Wymuszony pandemią rozwój nowych form prowadzenia biznesu czy zachwianie globalnym porządkiem przez wojnę, mogą również wpływać stymulująco na gospodarkę. Rozwój oznacza jednocześnie inwestycje, czyli wzrost popytu na leasing – tak prognozy na 2023 r. podsumowuje Paweł Pach.
Z danych udostępnionych przez Marcina Nieplowicza wynika także, że w 2023 r. powinna się zwiększyć produkcja pojazdów lekkich. Wskazują na to, opracowane przez IHS Markit, prognozy ich globalnej produkcji (powstają one na podstawie planów produkcyjnych firm motoryzacyjnych). Zgodnie z nimi, na świecie wyprodukowanych zostanie 85 mln pojazdów lekkich (oznacza to wzrost o 4% r/r), a w Europie 16,6 mln (wzrost o 6,4% r/r).
Wynajem długoterminowy w 2022 r. urósł o 10,3%
O ile w 2022 r. leasing samochodów osobowych i dostawczych był na minusie, o tyle wynajem długoterminowy odnotował dwucyfrowy wzrost: w roku 2022 urósł o 10,3%.

Źródło: Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Tempo wzrostu branży wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce
Według ekspertów z Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów rosnąca dynamika wynajmu długoterminowego jest wynikiem wysokiej inflacji, wysokich stóp procentowych oraz rosnących cen samochodów.
Podobnie jak w wielu krajach zachodnioeuropejskich, tak i w Polsce wynajem długoterminowy zaczyna być jedną z głównych form finansowania samochodów. Sięga po niego już niemalże 3 na 10 przedsiębiorców i firm nabywających nowe auta w naszym kraju – mówi Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów i dodaje, że – potencjał do dalszej ekspansji na polskim rynku jest wciąż bardzo duży i tkwi przede wszystkim w sektorze średnich i małych firm. W ostatnich trudnych pod względem gospodarczym i ekonomicznym latach widzimy, że popularność wynajmu długoterminowego w Polsce konsekwentnie rośnie. Kryzys, inflacja i niepewna przyszłość powodują, że firmy, w tym najmniejsze podmioty gospodarcze, poszukują rozwiązań gwarantujących przewidywalność i stabilność kosztów.
I wynajem długoterminowy jest rozwiązaniem, jeśli chodzi o finansowanie samochodu, które odpowiada na takie potrzeby, jest dobrze dopasowaną odpowiedzią na trudne czasy. W odróżnieniu od kredytu czy klasycznego leasingu, w przypadku wynajmu długoterminowego wysokość raty jest stała przez cały okres umowy np. 3 lub 4 lata. Na dodatek, miesięczna rata to w zasadzie jedyny (poza paliwem lub energią elektryczną) koszt dla przedsiębiorcy związany z autem, bowiem zawarte są w niej zryczałtowane wszystkie koszty związane z obsługą pojazdu – od przeglądów, przez naprawy i ubezpieczenie po opony.
W 2022 r. na potrzeby wynajmu długoterminowego kupionych zostało 83,9 tys. nowych samochodów osobowych, a udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych samochodów osobowych dla firm wyniósł 28,1%, i w porównaniu do 2021 r. zwiększył się o 3,3% (udział zakupu, kredytu i klasycznego leasingu finansowego wyniósł 71,9% i rok do roku zmniejszył się o 3,3%).
Od 2018 r. udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych samochodów osobowych dla firm zwiększył się o 6,8%. To, jak zmieniał się w kolejnych latach, można sprawdzić na wykresie.

Źródło: Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych samochodów osobowych do firmy w latach 2018-2022
Wynajem długoterminowy 2022 – przeważają auta benzynowe
W 2022 r. w wynajmie długoterminowym przeważały samochody z silnikami benzynowymi. Ich udział wyniósł 53% i w ciągu roku zwiększył się o 8%. Odsetek aut z silnikami wysokoprężnymi wyniósł 39,3% i – rok do roku – zmniejszył się o 8,2%. Z kolei samochody z napędami „zelektryfikowanymi” (hybrydowymi i elektrycznymi) zwiększyły swój udział do 7,7% (w ciągu roku urósł on o 0,2%). W tej liczbie na auta elektryczne przypadło 1,2%. Trzeba podkreślić, że w roku 2021 ich udział wynosił 0,5%.
Dwuipółkrotny wzrost udziału samochodów elektrycznych, zdaniem ekspertów PZWLP wynika przede wszystkim z publicznych dopłat do tego typu pojazdów w ramach programu „Mój Elektryk”.
Podkreślają też, że dzięki dotacji z tego programu można zniwelować jedną z największych barier rozwoju elektromobilności w Polsce – cenę samochodu elektrycznego. Dzięki uruchomionemu w wynajmie i leasingu ponad rok temu programowi „Mój Elektryk” rata za wynajem długoterminowy samochodu elektrycznego w wielu przypadkach zaczyna się już zbliżać do poziomu analogicznego pojazdu z napędem spalinowym.

Źródło: Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Rodzaje napędów w samochodach w wynajmie długoterminowym w Polsce na koniec IV kwartału 2022 r.
Wynajem długoterminowy – prognozy na 2023 r.
Prognozy na rok 2023 są – według Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów – umiarkowanie optymistyczne. Związek przewiduje dalszy wzrost floty i umacnianie się wynajmu długoterminowego. Wskazuje też, że najważniejszymi czynnikami, wpływającymi na rozwój tej usługi będą:
- normalizacja rynku nowych samochodów i poprawa ich dostępności,
- czynniki makroekonomiczne (obniżenie wzrostu gospodarczego, wysokie stopy procentowe, presja inflacyjna, pogorszenie nastrojów przedsiębiorców, niepewna sytuacja międzynarodowa),
- trudna sytuacja gospodarcza dodatkowo skłaniająca przedsiębiorców nabywających nowe auta do korzystania z wynajmu długoterminowego,
- przyśpieszenie rozwoju elektromobilności w firmach i wśród osób prywatnych (dzięki programowi „Mój Elektryk”).