Wojna na Ukrainie - sytuacja branży motoryzacyjnej
Sytuacja militarna na Ukrainie ciągle się zmienia. Wprowadzane są kolejne sankcję, które silnie oddziałują na rynek, również automotive. Poznaj najświeższe wiadomości gospodarcze z branży motoryzacyjnej.
Wojna na Ukrainie doprowadziła do sytuacji, w której jeszcze silniej niż 2 lata temu podczas wybuchu pandemii, cały świat musi na nowo przeorganizować swoje priorytety. Silny wpływ wojny na gospodarkę jest naturalną konsekwencją, a tempo zmian widoczne jest z godziny na godzinę. Zmianie ulegają także prognozy związane z branżą motoryzacyjną, gdyż nie bez znaczenia dla jej przyszłości jest nie tylko sytuacja gospodarcza, ale także biznesowa, polityczna w końcu społeczna.
Wiele firm oraz organizacji związanych z branżą motoryzacyjną zmienia priorytety biznesowe, angażując się w pomoc materialną czy finansową, ograniczając działalność na terenie Rosji lub krajów sympatyzujących. Zauważalne spadki zainteresowania ofertami samochodów, również pozwalają wnioskować o przewartościowaniu priorytetów wśród klientów, przynajmniej na jakiś czas. Oczywiście odłożenie decyzji zakupowej może być chwilowe, ale wpływ konfliktu zbrojnego na Ukrainie na gospodarkę jest nie bez znaczenia w obliczu samych procesów produkcyjno-dystrybucyjnych.
11.10.2022
Nissan kolejnym graczem, który opuszcza rynek rosyjki
Za 1 euro Nissan odsprzedał swoje aktywa w Rosji. Nabywcą będzie NAMI – Centralny Instytut Badań i Rozwoju Samochodów i Silników. Aktywa te obejmują zakłady produkcyjne i badawczo-rozwojowe Nissana w St. Petersburgu oraz centrum sprzedaży i marketingu w Moskwie, które będą działać pod nową nazwą. Przekazanie aktywów NAMI zostało zaplanowane na potrzeby przyszłych projektów. Pracownicy zakłądów otrzymali pisemne zapewnienie o 12 miesięcznym okresie ochrony. Sam Nissan ma prawo do odkupu własności przez okres najbliższych 7 lat.
Przekazanie aktywów są nastepstwem zawieszonej produkcji od marca 2022 roku. W związku z wyjściem z rosyjskiego rynku Nissan zaliczy stratę w wysokości ok. 100 mld jenów, czyli w przeliczeniu prawie 690 mln dolarów.
9.09.2022
Według danych podanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Ukrainy drugim krajem, z którego najcześciej importowane są samochody są Niemcy. Od początku roku 2022 z Niemiec zostało przywiezionych 65,8 tys. używanych samochodów, co stanowi blisko 1/3 całego ryku. Podobnie jak w przypadku samochodu importowanych z polski, tempo importu wzrosło wraz z ogłoszeniem zerowej opłaty celnej. Jednocześnie nastąpił wzrost ilościowy: z 3,8 tys. aut w styczniu do 25,1 tys. w czerwcu, czyli prawie 7 razy więcej. Można przypuszczać, że w ten sposób niemieckie auta zastąpiły udział „Amerykanów”, których liczba znacznie spadła po rozpoczęciu wojny i czasowej blokadzie portów morskich.
Popularność niemieckich samochodów za granicą
Nie tylko w Ukrainie, ale także w Polsce samochody pochodzące z Niemiec ciszą się dużą popularnością. Wynika to przede wszytskim z dobrej reputacji - samochody ze znaną historią serwisową, wyższą jakością, lepszym stanem technicznym i wizualnym.
Biorac pod uwagę statystyki, należy pamiętać, że wiele samochodów sprowadzonych z Niemiec była zarejestrowana w Polsce i odsprzedana, dlateg końcowa ilość samochodów pchodzących z niemiec może być jeszcze wyższa. Warto również pamiętać, że sprowadzenie samochodu z niemiec zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Odmiennie niż w Polsce, wNiemczech dane dotyczące pojazdu nie są dostępne
TOP15 samochodów najcześciej sprowadzanych z Niemiec
- Volkswagen Golf — 5867 sztuk, średnia cena 1895 USD
- Volkswagen Passat — 4336 sztuk, 2697 USD
- Skoda Octavia — 2731 sztuk, 2265 dolarów
- Volkswagen Touran — 2570 sztuk, 2240 USD
- Opel Astra — 1938 USD za sztukę, 1702
- Renault Megane — 1922 sztuki, 1870 USD
- Opel Zafira — 1874 sztuki, 1633 USD
- Audi A4 — 1701 sztuk, 2779 $
- Ford Focus — 1673 sztuki, 1645 USD
- Audi A6 — 1604 szt., 4162 USD
- Renault Scenic — 1532 sztuki, 1648$
- Mercedes-Benz Klasy E — 1480 sztuk, 4160 USD
- Skoda Fabia — 1 314 sztuk, 1 214 USD
- BMW Serii 3 — 1188 sztuk, 2897 USD
- BMW Serii 5 — 976 sztuk, 5 557 USD
5.09.2022
Zerowa odprawa celna powzoliła na zwiększenie eksportu samochodów na Urkainę. Dzięki temu udało się ustanowić rekordowy pod tym względem wynik iportu samochodów. najwięcej znich było przywiezionych z Polski, co naturalnie wynika z położenia geogranicznego, niższego ksoztu transportu oraz konkurencyjnej oferty dostępnych w sprzedaży samochodów używanych.
Tylko w ciągu peirwszych 6 miesięcy 2022 przez granicę przewieziono 89,2 tys. samochodów zarejestrowanych w Polsce. To dokłądnie 36,9% całego importu używanych samochodów w tym kraju. Warto podkreślić, że w tym przypadku polska jest krajem tranzytowym, w którym wiele samochodów jest sprowadzana zza granicy- z Niemiec, Francji, Austrii, rejestrowana i odsprzedawana dalej na wschód. Niektóre pojazdy nie są rejestrowane w Polsce a jedynie podlegają rejestracji eksportowej, dlatego ilośc samochodów realnie pochodząca z Polski może być o wiele większa.
Ile kosztują samochody eksportowane z Polski?
Zdecydowana większość używanych samochodów z Polski (91,5%) kosztowała mniej niż 5 tys. dolarów. Największym popytem cieszyły się samochody osobowe w cenie $1-2 tys. dolarów – było ich 36,7%, czyli 32,7 tys. szt. Średnia cena samochodu sprowadzonego na Ukrainę z Polski w pierwszej połowie 2022 roku wyniosła $2565.
Jakie modele samochodów sprowadzono z Polski?
Absolutny lider sprzedaży na ukraińskim rynku samochodowym, Volkswagen Passat, zajął pierwsze miejsce w czołówce aut z Polski – 6,4 tys. sztuk trafiło na Ukrainę. Średnia cena takiego modelu w Polsce wynosiła $2059. Drugie miejsce zajął inny Volkswagen — Golf, ze średnią ceną $1585. Z Polski takich aut sprowadzono 4,9 tys. szt. Pierwszą trójkę zamyka Skoda Octavia: 3,9 tys. szt., średni koszt - $2111.
- Volkswagen Passat — 6370 sztuk, średnia cena 2059$
- Volkswagen Golf — 4926 sztuk, $1585
- Skoda Octavia — 3912 sztuk, $2112
- Renault Megane — 2920 sztuk, $1791
- Renault Scenic — 2866 sztuk, $1617
- Audi A4 — 2709 sztuk, $2156
- Opel Astra — 2521 sztuk, $1560
- Opel Zafira — 2346 sztuk, $1559
- Ford Focus — 2292 sztuki, $1582
- Volkswagen Touran — 2148 sztuk, $2027
- BMW serii 3 — 2022 sztuki, $2137
- Audi A6 — 1956 sztuk, $2822
- Skoda Fabia — 1480 sztuk, $1497
- Toyota Avensis — 1474 sztuki, $2103
- Opel Vectra — 1272 sztuki, $1317
25.08.2022
Wojna na Ukrainie realnie wpłynęła na spadek rejestracji samochodów. W I półroczu 2022 roku zarejestrowano 18.5 tys. nowych samochodów. To o 64% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. 90% z nich zostało przywiezionych z zagranicy, korzystając z zerowej opłaty celnej. Jakie samochody najchętniej były wybierane?
Renault. To właśnie oferta tego producenta króluje w rankingach popularności kupowanych samochodów. Udział Renault na rynku ukraińskim zmniejszył się zaledwie o 0,1%. To dało przewagę nad ubiegłorocznym liderem - Toyota, której wpływ zmniejszył się z 14,8% do 13,9%. Ostatecznie Toyota znalazła się na drugim miejscu sprzedaży samochodów.Na trzecim miejscu znalazł się Volkswagen, który jest jedną z nielicznych marek, których udział na rynku ukraińskim wzrósł z 5,1% do 6,8%. Kia, która do tej pory była jedną z trzech najpopularniejszych marek kupowanych samochodów spadła z poziomu 7,2% do 1%. W pierwszym półroczu zarejestrowany jedynie 170 samochodów koreańskiej marki.
W czołówce nie zabrakło również marki hyundai, której udział an rynku wzrósł o 1,7% (z 5% do 6,7%) oraz chińskiego koncerny Chery (5,3%).
W top20 zabrakło marek - Pegeot, Mercedes oraz BMW. Na ich miejscu pojawiły się marki grupy VW - Audi i Skoda, oraz japońska Mazda.
Najpopularniejsze modele nowych samochodów na Ukrainie 2022 (styczeń-czerwiec 2022)
TOP 20 modeli:
1.Renault Duster — 1130 sztuk.
2.Toyota RAV-4 — 756 szt.
3.Renault Logan — 417 szt.
4.Mitsubishi Outlander — 415 szt.
5.Volkswagen T-Roc — 376 szt.
6.Nissan X-Trail — 328 szt.
7.Volkswagen Touareg — 317 szt.
8.Hyundai Tucson — 311 szt.
9.Toyota Yaris Cross — 310 szt.
10.Chery Tiggo 2 — 290 szt.
11.Toyota Highlander — 281 szt.
12.Skoda Octavia — 254 szt.
13.Mazda CX-5 — 253 szt.
14.Haval H6 — 247 szt.
15.Chery Tiggo 4 — 244 szt.
16.Renault Sandero — 232 szt.
17.Ford Escape/Kuga — 225 szt.
18.Chevrolet Cobalt — 217 szt.
19.Nissan Juke — 206 szt.
20.Toyota Land Cruiser Prado — 205 szt.
Warto zauważyć, że na liście pojawiły się trzy modele chińskich producentów samochodów. Zniknęła KIA Sportage, która w zeszłym roku zajmowała drugie miejsce, a także Nissan Qashqai, Toyota Camry, Suzuki Vitara, Peugeot 301, Suzuki SX-4, Renault Dokker i Toyota Corolla.
16.05.2022
Renault sprzedaje udziały w renault Rosja
Koncern podpisał umowy sprzedaży Renault Rosja i swojego pakietu kontrolnego w firmie Avtovaz. Do podjęcia tego kroku skłoniła Francuzów konieczność dostosowania się do sankcji nałożonych przez UE na Rosję w związku z jej agresją na Ukrainę. Rada Dyrektorów Grupy Renault jednogłośnie zatwierdziła podpisanie umów sprzedaży 100 proc. udziałów koncernu w spółce Renault Rosja na rzecz Moscow City oraz 67,69 proc. udziałów w firmie Avtovaz na rzecz NAMI (Centralny Instytut Badawczo-Rozwojowy Samochodów i Silników.
Umowa przewiduje opcję odkupienia przez Grupę Renault swoich udziałów w Avtovaz, z możliwością realizacji w określonych terminach w ciągu najbliższych 6 lat.
29.04.2022
Nokian Tyres: nie dopuścimy do wykorzystania rosyjskiej fabryki do celów wojennych
Mimo agresji Moskwy na Ukrainę fińska firma nadal produkuje opony w swojej rosyjskiej fabryce. Prezes Jukka Moisio w wywiadzie dla Reutersa stwierdził, że tak długo jak zakład pozostanie w rękach Nokiana, produkcja w nim nie będzie wspierać rosyjskiego militaryzmu.
27.04.2022
BMW i Audi zawieszają transport kolejowy do Chin
Ponad 2 miesiące. Tyle trwa już wojna na Ukrainie i nic nie wskazuje na to, żeby sytuacja gospodarcza zmierzała ku stabilizacji. Niestety. Ograniczenia w produkcji to jedno, kolejny problem to konieczność przeorganizowania całej sieci transportowej. kilka dni temu niemieccy producenci - BMW i Audi zawiesiły transport kolejowy swoich towarów do Chin. Powód? Wojna na Ukrainie oraz sankcje gospodarcze nakładane na Rosję.
Do tej pory BMW i Audi aktywie wykorzystywały Jedwabny Szlak oraz kolej transsyberyjską. Teraz łańcuch dostaw został mocno rozciągnięty a marki szukają alternatywnych połączeń.
Niedobór części do produkcji samochodów coraz poważniejszym problem
Czas pandemii nie był łaskawy dla wielu producentów samochodów. Ograniczenia w produkcji i dostawach części wpływały na spowolnienie produkcji praktycznie wśród wszystkich europejskich producentów. Wojna na Ukrainie, na której terenie zlokalizowane są kluczowe dla przemysłu fabryki z powodu wojny albo zaprzestały albo silnie ograniczyły produkcję. Ukraina do 24 lutego była największym dostawcom okablowania nie tylko dla branży samochodowej, ale także lotniczej. Co oznacza brak kabli?
Okablowanie samochodu stanowi bazę neuronową. Do produkcji każdego samochodu wykorzystuje się kilka kilometrów kabli i przewodów. O ile niekompletny samochód, pozbawiony materiałowych boczków, nadal jest w pełni sprawny pod względem technologicznym, tak bez kabli, nie ma możliwości poskładania samochodu.
Dlatego też firma PEKM przeniosła z Ukrainy linie produkcyjne i 35 pracowników w ciągu pięciu tygodni do czeskiej Mlady Boleslav. Linia wytwarza wiązki dla polskiej, poznańskiej produkcji Volkswagena Craftera oraz Transportera T6. Rozwój tymczasowej – czego nie ukrywają Czesi — linii ma pokryć ok. 50 proc. zapotrzebowania zakładów na wiązki.
Jak podaje firma LMC Automotive, produceni musza liczyć się ze stratami i powini wkalkulować je w biezącą produkcję. LMC twierdzi, że tylko w ciągu miesiąca na drogi nie wyjechało 150 tys. nowych samochodów. Prognozowana produkcja w Niemczech ma wzrosnąć tylko o 7 proc., choć jeszcze na początku roku zakładano poziom 13 proc. Poza Niemcami to zaledwie 2 proc. wzrostu, choć mówiono wcześniej o 5 proc. i to tylko w przypadku marek naszego zachodniego sąsiada.
Wbrew pozorom, dla Polski to całkiem optymistyczny scenariusz. Zachodni producenci nadal szukają taniej siły roboczej i obniżenia kosztów produkcji, które może zapewnić im Polska. Od początku trwania wojny, firmy, które wycofały swoje produkcji z Rosji chętnie inwestują w rynek Polski i planują rozwinięcie produkcji w naszym kraju. Przykładem może być firma Aptiv, która w Jeleśni uruchomiła zakłady produkujące wiązki elektryczne.
20.04.2022
Stellantis wstrzymuje produkcje w Rosji. Mitsubishi rozwija montażownie
Trwająca od ponad 50 dni wojna, spowodowane nią sancję oraz zmiany gospodarcze doprowadziłu koncert Stellantins do wstrzymania produkcji w fabryce w Kałudze. W fabryce produkowane były samochody dostawcze marek Peugeot, Citroen i Opel. Najciekawszą a zarazem najsmutniejszą informacją jest ta, że linie produkcyjną wykorzystało Mitsubishi, rozwijając w niej linię montażową modeli Pajero oraz Outlander.
5.04.2022
Odprawa celna samochodów na Ukrainie. Prezydent podpisał ustawę
Choć Ukraina pozostaje nadal w stanie wojny, pod względem politycznym nadal podejmowane są decyzje, które mają na celu usprawnienie gospodarki. 1 kwietnia 2022 rol parlament Ukrainy uchwalił ustawę nr 7190 zawieszającą cła na czas stanu wojennego. Ustawa została podjęta z uwagi na aktualną kondycję rynkową państwa. W Wyniku wojny Ukraińcy utracili około 500 tys. pojazdów, kolejnych 300 tys. opuściło terytorium Ukrainy. Na Ukrainie nie ma rodzimych producentów samochodów, dlatego import to jedyna szansa na odbudowy struktury transportowej w kraju. Dzięki tej ustawie Ukraińcy będą mogli importować samochody zza granicy opłacając wyłącznie rejestrację pojazdu w centrum obsługi MSW.
Wywiad ze Stanisławem Buczacki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Ukrainy:
https://www.samar.pl/__/3/3.a/114444/3.sc/11/Ukraina--odprawa-celna-samochod%C3%B3w-w-stanie-wojennym-z-zerow%C4%85-stawk%C4%85-.html?locale=pl_PL
1.04.2022
Wojna w Ukrainie drastycznie ogranicza produkcję ciężarówek
W związku z rosyjską agresją na Ukrainę, lokalni dostawcy wiązek elektrycznych wstrzymali lub bardzo ograniczyli ich produkcję. W wyniku tego istnieje zagrożenie wielomiesięcznej przerwy w produkcji ciężarówek marki MAN i ograniczenie wielkości dostaw – poinformował niemiecki koncern.
Jak wyjaśnia MAN, z powodu rosyjskiej agresji na Ukrainę lokalni dostawcy wiązek elektrycznych wstrzymali lub bardzo ograniczyli ich produkcję. W związku z tym istnieje zagrożenie wielomiesięcznej przerwy w produkcji pojazdów ciężarowych i wyraźne ograniczenie dostaw w drugim kwartale. Takie ograniczenia nie dotknęły natomiast autobusów MAN. - W obliczu dramatycznej sytuacji podjęliśmy niezwłocznie działania w celu jej opanowania. Bezpośrednio po wybuchu wojny rozpoczęliśmy między innymi starania mające na celu odtworzenia ukraińskich struktur zaopatrzenia w kable do pojazdów ciężarowych w innych krajach. Wdrożenie takiego rozwiązania wymaga jednak kilku miesięcy. Ponadto podjęliśmy decyzję o zablokowaniu wszelkich wydatków na działania, które nie mają krytycznego znaczenia dla naszej działalności oraz o tymczasowym wstrzymaniu zatrudnienia – mówi Alexander Vlaskamp, prezes zarządu spółki MAN Truck & Bus.
Według niego, w zakładach w Monachium, Norymberdze, Salzgitter i Wittlich wydłużono okres pracy w skróconym wymiarze czasu i objęto nim także pracowników administracji. W ten sposób w szczytowym okresie nawet 11 000 pracowników MAN będzie pracować w skróconym wymiarze. - Pracowników w podmiotach zagranicznych obowiązują przepisy krajowe. Ze względu na drastyczną sytuację w najbliższych trzech miesiącach także członkowie zarządu zrezygnują w znacznym stopniu ze swojego wynagrodzenia jako wyraz solidarności z załogą - podkreśla szef MAN-a.
W opublikowanym w czwartek komunikacie spółka poinformowała ponadto, że ponieważ obecnie nie jest w stanie dotrzymać uzgodnionych w umowach terminów dostaw pojazdów, umożliwiono klientom rezygnację ze złożonych zamówień. Równocześnie mogą oni dokonać zamówienia na nowych warunkach.
źródło: SAMAR
30.03.2022
Białoruski Gurtam wycofuje się z Rosji.
Z rosyjskiej gospodarki wycofuje się największy producent oferujący systemy telemetryczne. 1.6 mln autokarów i ciężarówek czeka przymusowy postój.
Gurtam to białoruska firma z siedzibą na Litwie, która ogłosiła wycofanie się z rosyjskiego rynku po tym, jak 24.02 rosyjska armia wkroczyła na teren Ukrainy. To powazny cios w i tak już osłabioną gospodarkę Rosji. 1.6 mln autokarów i autobusów, które czeka przymusowy postój jednoznacznie przełoży się na wzrost cen towarów i usług. Do Guram nalezy 50% udziałów w ryku rosyjskiej telemetryki odpowiadającej za monitoring przejazdów tranzytowych. Monitoring jest zaś niezbędny w przypadku najcięższego transportu (pow. 12 t), który objęty jest obowiązkowym systemem płatności za korzystanie z dróg w Rosji (Platon).
28.03.2022
Fabryki Volkswagena w Poznaniu wznawia produkcję.
10.03 Volkswagen w oficjalnym komunikacie ogłosił wstrzymanie produkcji w fabrykach w Poznaniu i Wrześni. Dzisiaj wznowił produkcję po 18 dniach przestoju. Przyczyną zawieszenia produkcji były braki w dostawach podzespołów oraz zakłócenia w łańcuchach dostaw.
W poprzednim komunikacje VW informował, że nie zamierza zwiększać produkcji kosztem technologii.
Wznowienie produkcji w Poznaniu i Wrześni jest możliwe dzięki zwiększeniu produkcji wiązek elektrycznych przez firmę Leoni i jej zakłady zlokalizowane na terenie Ukrainy.
Fabryki w Poznaniu i Wrześni odpowiadają za produkcję takich modeli, jak Volkswagen Caddy, T6.1, Crafter oraz MAN TGE.
Firma Leoni zwiększa produkcję
Firma Leoni, której fabryki zlokalizowane są na terenie Ukrainy i odpowiadają za produkcję wiązek elektrycznych w Europie zwiększają produkcję pomimo trwającej wojny.
Dzięki tej decyzji marki takie jak BMW, Mercedes czy Volkswagen mają szansę powrócić do normalnej produkcji swoich samochodów.
Zakłady Leoni zatrudniają ponad 7 tys. pracowników, w tym także mężczyzn, którzy podlegają mobilizacji wojskowej. Aktualnie firmie udało się osiągnąć 40% zdolności produkcyjnej, a dzięki reorganizacji produkcji i uruchomieniu dodatkowej nocnej zmiany, fabryka utrzyma poziom 70%.
Firma Leoni posiada zakłady produkcyjne również w innych państwach, w których po wybuchu wojny na Ukrainie zwiększono produkcję. Mową o fabrykach w Rumunii, Serbii, Słowacji, Tunezji, Egipcie i Maroko. Producentowi zależy na tym, aby utrzymać maksymalnie wysoki poziom produkcji na Ukrainie praz zadbanie o odstawy produktów dla zachodnich producentów.
25.03.2022
Zróżnicowane ceny paliw na stacjach benzynowych
Aktualnie, średnia cena benzyny Pb96 wynosi 6,65 zł/l, za diesla zapłacimy 7,52 zł/l. Choć w ciągu minionego tygodnia odnotowano spadek ceny paliwa o 2 gr/l w przypadku benzyny, oraz wzrost 9 gr/l w przypadku oleju napędowego. Pomimo globalnych zmian, w zależności od mikrorynku obserwujemy spore dysproporcje, które zarówno w przypadku Pb95 jak i oleju napędowego mogą wynsić nawet 60 gr/l.
Kryzys podaży pogłębiło wstrzymanie roku z Kazachstanu.
Jak poinformowała strona rosyjska w największym rosyjskim porcie eksportowym pod Noworosyjskiem nad Morzem Czarnym, po silnym sztormie doszło do uszkodzenia urządzeń przeładunkowych. Port w Noworosyjsku to główny terminal eskortowy dla ropy z Kazachstanu, która trafia tam ropociągiem CPC (Caspian Pipeline Consortium). W 2021 Kazachstan poprzez system ropociągu CPC, port w Noworosyjsku eksportował około 1,2 mln blb/d ropy naftowej , z tego blisko 3/4 czyli około 0,88 mln bbl/d trafiało do Europy – ponad 1/3 do włoskiego terminalu naftowego w Trieście. Poza tym największymi odbiorcami ropy z Kazachstanu są również Holandia, Turcja i Francja. Udział ropy z Kazachstanu w europejskim imporcie ropy naftowej w 2021 roku wyniósł około 8%.
W Europie tymczasem rosną obawy o podaż diesla. Udział Rosji w imporcie diesla do Europy wynosi około 40-50% (0,59 mln bbl/d – 27 mln ton rocznie), co z kolei odpowiada 14% konsumpcji tego paliwa w Europie. Europa używa znacznie więcej diesla niż benzyn. Udział diesla w europejskiej strukturze konsumpcji paliw to ponad 47%, benzyn natomiast 14%.
Po kolejnym szczycie UE, rynek (przynajmniej w krótkim okresie) będzie nisko wyceniał prawdopodobieństwo wprowadzenia sankcji na rosyjskie surowce energetyczne. Niewykluczona jest aktualnie konsolidacja cen ropy naftowej Brent w rejonie 105-125 USD/bbl. (źródło: SAMAR)
24.03.2022
Renault jednak zamyka fabrykę w Moskwie
W poniedziałek 21 marca na nowo ruszyła fabryka Renault w Moskwie. Decyzja zarządu miała wsparcie po stronie francuksiego rządu. Rosja odpowiada za 8% przychodów francuskiego koncernu. Po uruchomieniu działalności, oraz przy okazji innych francuskich firm, które podjęły decyzję o dalszej działalności na terenie Rosji, prezydent Ukrainy, Wołodymyr Zełenski, oskarżył te przedsiębiorstwa o współfinansowanie wojny.
W obliczu wizerunkowego kryzysu Renault Group postanowiło na nowo zawiesić funkcjonowanie fabryki. Przypomnijmy, że francuski koncer posiada 1/3 udziałów w rosyjskim Awtogazie odpowiadającym za produkcje m.in. Łady.
22.03.2022
Ukraina wznawia produkcję półprzewodników
We wtorek, Skoda Auto, część koncernu Volskwagen poiformowała, że jej partner dostawczy na Ukrainie podjął decyzję o wznowieniu produkcji wiązek przewodów, co umożliwi czeskiemu producentowi wznowienie produkcji samochodów elektrycznych - Enyaq iV.
„Nasz partner… na Ukrainie zdecydował o wznowieniu produkcji wiązek przewodów w tym tygodniu, z pełnym serwisem i pełnym bezpieczeństwem dla tamtejszych pracowników” – powiedział Karsten Schnake, członek zarządu Skody ds. zakupów, podczas prezentacji wyników online za 2021 r.
Zbrony konflikt na Ukrainie silnie wpłynął nałańcuchy dostaw. Aktualnie Skoda Auto spodziewa się zwiększenia podaży półprzewodników w drugiej połowie 2022 roku.
„Zdecydowaliśmy się podwoić produkcję na wypadek, gdyby coś poszło nie tak, a ta produkcja zostanie zwiększona w alternatywnej fabryce” – powiedział Schnake, dodając, że prace tam rozpoczną się za trzy lub cztery tygodnie.
21.02.2022
Renault wznawia produkcję w Moskwie
Francuski producent samochodów Renault wznowił w poniedziałek produkcję w swoim moskiewskim zakładzie – poinformowała agencja Reuters.
Renault zawiesiło działalność w fabryce samochodów w Moskwie pod koniec lutego, uzasadniając to problemami z zaopatrzeniem w komponenty do produkcji. Posunięcie to nastąpiło po tym, jak Rosja rozpoczęła inwazję na Ukrainę 24 lutego. Renault, które ma trzy zakłady montażu samochodów w Rosji, nie sprecyzowało wtedy, czy konflikt wpłynął na jego łańcuch dostaw. Francuski koncern, który od 2021 roku po dwóch latach strat ponownie generuje zyski, jest jedną z zachodnich firm najbardziej narażonych na negatywne konsekwencje ewentualnego wstrzymania produkcji w Rosji. W kraju tym, według Citibanku, firma osiąga bowiem 8 proc. swoich podstawowych zysków.
Ze względu na sankcje nałożone na Rosję w konsekwencji jej agresji na Ukrainę, działalność na rynku rosyjskim wstrzymało wiele międzynarodowych firm, w tym te z branży motoryzacyjnej: Volkswagen, Porsche, Toyota, Ford, Ferrari, Michelin, Nissan czy polski Wielton.
15.03.2022
Michelin zawiesza działalność w Rosji
Zaraz po The Bridgestone, Michelin ogłosił zawieszenie aktywności gospodarczej na terenie Rosji. Producent opon do cieżarówek, samochodów osobowych, samolotów, rowerów czy ogumienia dla przemysłu ciężkiego, obecny jest na rynku rosyjskim od 1997 roku.
Fabryka Michelin, znajdująca się w miejscowości Dawidowo w Rosji, zatrudnia około 750 osób i produkuje opony do samochodów osobowych oraz bieżnikowane opony ciężarowe, głównie na rynek lokalny. - W tej bardzo trudnej sytuacji panującej aktualnie na świecie priorytetem Grupy Michelin jest udzielenie wsparcia wszystkim pracownikom dotkniętym kryzysem, w tym także osobom z rosyjskiego oddziału Michelin. Grupa Michelin na bieżąco śledzi aktualne wydarzenia i swoje dalsze decyzje będzie dostosowywać do rozwoju sytuacji – poinformowała spółka w komunikacie.
14.03.2022
Europa szuka alternatywy
Europejscy producenci intensywnie poszukują alternatywnych dostawców materiałów do produkcji części. Zainteresowanie pada na rynek Ameryki Południowej, Meksyku, Europy Wschodniej, a także Chiny. Wielu producentów, których główna działalność produkcyjna skupiała się na terenie Ukrainy powoli przenosi działalność na rynki sąsiednie, jednak rozbudowa linii produkcyjnych wymaga nie tylko nakładów finansowych, ale również czasu na wyszkolenie obsługi. W czasie pandemii wiele koncernów w oczekiwaniu na dostawę części zawieszała produkcję w celu optymalizacji kosztów.
Utrata ośrodków produkcyjnych na terenie Ukrainy, z tanią i doskonale wyspecjalizowaną kadrą, a także strategicznie z punktu widzenia logistyki zlokalizowana siecią dystrybucji będzie miała wpływ głównie na europejski rynek motoryzacyjny, a odrobienie strat będzie trwało miesiącami. Już teraz, według analityków, należy założyć, że odrobienie strat z ubiegłego roku nie nastąpi w 2022 roku, co więcej już niebawem należy się spodziewać bardzo mocno ograniczonej dostępności samochodów. Niemniej, wytwórcy półprzewodników oraz innych części samochodowych, tacy jak japońska Fujikura czy francuski Nexans, silnie ograniczyli produkcję na terenie Ukrainy. Inni m.in. Kromberg & Schubert, Yazaki i Leoni mają już alternatywne zakłady w innych krajach.
To koniec Bridgestone w Rosji
Dzisiaj rano biuro prasowe firmy Bridgestone ogłosiło zawieszenie działalności na terenie Rosji. Decyzja wejdzie w życie w piątek, 18 marca, po przygotowaniu wszystkich niezbędnych formalności. Firma wstrzymuje działalność, ale także zamraża wszystkie nowe inwestycje, również te związane z eksportem elementów do Rosji.
Aby zahamować planowane przez rosyjski rząd przejęcia, firma zapowiedziała, ze przez cały czas postoju będzie wspierać finansowo pracowników zatrudnionych zarówno w fabryce opon w Uljanowsku, jak i pracowników administracyjnych. Łącznie 1000 osób.
Bridgestone to nie jedyny producent, który wstrzymał produkcję i eksport towarów. sód marek, które ogłosiły zawieszenie aktywności biznesowej były również koncern Michelin, General Motors czy AB Volvo.
11.03.2022
Rosja planuje nacjonalizację porzuconych fabryk, sklepów i innych obiektów zachodnik firm
W obliczu bankructwa i znacznego wzrostu bezrobocia spowodowanego zawieszaniem działalności na terenie kraju zachodnich przedsiębiorst, rosyjski planuje wdrożenie przejęcia aktywów tych firm. Stworzona propozycja ustawy zapewnia Rosji wdrożenie administracji zewnętrznej w obiektach firm (fabrykach, sklepach, innych obiektach m.in. administracyjnych), które wstrzymały produkcję lub inną działalność gospodarczą, w celu utrzymania miejsc pracy. "Opieka" ma trwać 3 miesiące. Po tym czasie majątek firm zostanie wystawiony na licytację. To pierwszy krok do nacjonalizacji przedsiębiorstw. Podczas konferencji Adrei Turchak, sekretarz rady generalnej partii rządzącej jedna Rosja powiedział - Jedna Rosja proponuje nacjonalizację zakładów produkcyjnych firm, które ogłosiły wyjście z Rosji i zamknięcie produkcji podczas specjalnej operacji w Ukrainie. (…) Zastosujemy surowe środki odwetowe, działając zgodnie z prawami wojny.
W związku z planowaną regulacją rosyjski rząd stworzył listę firm, które ogłosiły wycofanie się z rynku Obejmuje ona wszystkich producentów samochodów: BMW, Mercedes, Volkswagen, Toyota, Porsche, Ford czy koncern Stellantis, ale także inne firmy: Ikea, H&M, Coca-Cola, McDonalds. Aktualnie lista opiewa na 59 marek.
10.03.2022
Rosja z sankcjami dla Zachodu
Unia Europejska, Stany Zjednoczone nakładają kolejne sankcje na Rosję, ta nie pozostaje dłużna i ogłasza do końca 2022 roku wstrzymany eksport samochodów, pojazdów rolniczych, sprzętu telekomunikacyjnego, medycznego, elektrycznego, technicznego oraz produktów leśnych.
Kluczowa w tej perspektywie będzie sytuacja grupy Stellantins, która w Rosji produkuje lekkie dostawczaki wszystkich podległych marek, które następnie były eksportowane do Europy Zachodniej.
“Koncern Stellantis zainwestował około 550 milionów euro w produkcję w Rosji. Zakład w Kałudze w zeszłym roku dostarczył na rynek 11 tys. aut dostawczych. Powstaje tu m.in. Citroen Jumpy, Opel Vivaro i Peugeot Expert.”
Kolejne kraje wycofują się z rosyjskiej areny gospodarczej
Zaostrzona sytuacja na Ukrainie oraz brak ustępliwości organów rosyjskich doprowadzają do zerwania kolejnym umów handlowych w sektorze motoryzacyjnym. Tym razem Węgierka fabryka Suzuki zadeklarowała odstąpienie od swojej działalności (eksportu i dystrybucji towarów) na terenach objętych konfliktem. Rocznie węgierska fabryka produkowała dla Rosji i Ukrainy ponad 10 000 samochodów. Podobnie jak inne marki starają się przerzucić planowane dostawy samochodów na inne rynki, aby zminimalizować straty związane z obniżeniem podaży w tym sektorze.
Według danych, jakie podaje spółka, produkcja dla Rosji i Ukrainy stanowi 1/10 całości wyprodukowanych samochodów w 2020 roku (119 098).
9.03.2022
Wstrzymana produkcja elektryków Porsche
Brak surowców m.in. niklu negatywnie wpływa na produkcję samochodów elektrycznych. Porsche ogłosiło wstrzymanie produkcji elektrycznego Taycana. niemiecki koncern zawiesił produkcję modelu w Stuttgarce-Zuffenhausen.
W przyszłym tygodniu wznowiona zostanie produkcja modeli Panamera oraz Macan.
Grupa Wielton wstrzymuje dostawy do Rosji
Z uwagi na ciężką sytuację na Ukrainie oraz w ramach solidarności z innymi zewnętrznymi inwestorami na rynkach rosyjskich grupa Wielton postanowiła o wstrzymaniu dostaw swoich towarów do Rosji. Co za tym idzie, z uwagi na niepewność prowadzenia działalności na rynkach rosyjskim i ukraińskim oraz olbrzymi wpływ na makroekonomiczną sytuację w Europie, odłożono publikację Strategii grupy na lata 2022-2025.
Jak informuje Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton, opracowywane są nowe plany strategiczne związane ze zwiększeniem aktywności biznesowej na rynkach europejskim i afrykańskim, w celu zminimalizowania ubytku przychodów związanych z brakiem aktywności firmy na rynku rosyjskim.
Podobnie jak inne firmy, które wycofują się z rynku rosyjskiego deklarują pełne wsparcie humanitarne pracownikom z Ukrainy, wspierają ich rodziny, a także pomagają w ewentualnej relokacji. Za pomocą firmowych naczep dostarczają produkty spożywcze i higieniczne do granicy kraju. Grupa Welton jest spółką zależną w Ukrainie i Rosji, w Rosji zlokalizowane są montownie wyrobów. Sprzedaż wyrobów w Rosji w 2021 roku stanowiła 11,1% przychodów (299,5 mln zł), z rynku ukraińskiego 1,6% (43,7 mln zł).
Ceny metali dla przemysłu motoryzacyjnego ciągle w górę
Wojna na terenie Ukrainy, zamknięcie fabryk oraz hut, ponadto zablokowanie sieci transportu powoduje ekstremalnie dynamiczny wzrost cen metali używanych do produkcji samochodów.
Kryzys na rynku surowców: aluminium w nadwoziu, pallad w katalizatorach, nikiel w akumulatorach trakcyjnych.
Rosyjskie firmy są głównymi dostawcami metali do niemieckich firm motoryzacyjnych takich jak Volkswagen czy BMW. W 2020 r. z Rosji pochodziło 44 proc. dostaw niklu, 41 proc. tytanu, jedna trzecia żelaza i 18 proc. palladu. Z produkcją 108 mln ton w ubiegłym roku Rosja jest piątym co do wielkości producentem rudy żelaza na świecie zaopatrującym.europejskich producentów stali, którzy obecnie stoją w obliczu wyższych cen i możliwych trudności z zakupem metalu.
Czytaj więcej: Kryzys na rynku surowców
8.03.2022
Nissan wspiera Ukrainie
Nissan ogłosił, że założony przez koncern fundusz Nissan Cares udzieli finansowego wsparcia pracownikom koncernu i ich rodzinom, którzy zostali dotknięci wojną na terenie Ukrainy. Dodatkowo środki przekazane na pomoc humanitarną mogą zostać zagospodarowane w dowolny sposób. koncern przekazał 2,5 mln euro, z czego 1,5 mln ma trafić do 25 pracowników i ich rodzin, które odniosły straty w wyniku wojny, dzięki czemu będzie możliwe pokrycie części kosztów związanych z relokacją, utrzymaniem, opieką medyczną. pozostałą część funduszu w wysokości 1 mln euro zostanie przekazana czerwonemu Krzyżowi oraz innym organizacjom bezpośrednio zaangażowanym w pomoc Ukrainie.
7.03.2022
Nissan opuszcza Petersburg
Koncern Renault-Nissan-Mitsubishi powoli przygotowują się do opuszczenia rosyjskiej strefy gospodarczej, zaczynając od fabryk w Tagaliatti i Lżewsku, w których produkowana jest m.in. Łada. Dzisiaj do grona producentów, którzy świadomie rezygnują zarówno z produkcji, jak i dystrybucji samochodów na terenie Rosji dołącza Nissan. Fabryka w rosyjskim Petersburgu odpowiada za produkcję takich modeli, jak: Qashqai, X-Trail, Murano, Terrano i Pathfinder.
Ceny paliw stale rosną
Konflikt zbrojny na Ukrainie intensyfikuje tempo zmian gospodarczych. Ceny paliw rosną z godziny na godzinę, czego można było się spodziewać. Wprowadzona niedawno tarcza antyinflacyjna tylko na kilka tygodni obniżyła ceny paliw, dziś za 95 zapłacimy ponad 6,50 zł, a za olej napędowy ponad 7 zł. To nie koniec podwyżek cen. Jak informuje Daniel Obajtek od kilku lat firma skupia się na większej dywersyfikacja pozyskiwania surowców. OKN Orlen informuje, że tylko 50% przetwarzanej ropy pochodzi od rosyjskiej REBCO, pozostała część ropy pochodzi z Arabii Saudyjskiej, USA i Afryki Zachodniej. Więcej na temat aktualnej kondycji rynku paliwowego:
4.03.2022
Autovaz wstrzymuje produkcję
Rosyjski producent samochodów, którego częściowym udziałowcem jest francuski koncern renault wstrzymuje produkcję samochodów w zakładach w Togaliatti i Iżewsku. Planowane zamrożenie produkcji będzie wprowadzane stopniowo 5.03, 9.03 oraz 11.03. Oficjalnym powodem zamknięcia fabryk jest brak półprzewodników i innych komponentów elektronicznych.
Autovaz odpowiada za produkcję m.in. Łady, która w 2021 roku sprzedała się w ilości 350 714 sztuk (źródło SAMAR), stanowiąc o 21% pokryciu w rosyjskim rynku motoryzacyjnym sprzedawanych samochodów. Autovaz odpodiawa za pokrycie 40% całego rynku motoryzacyjnego rosji. Na drugim miejscu znalazł się koncert Hyundai-Kia (27%), na trzecim Volkswagen (12%), który dzisiaj ogłosił całkowite wstrzymanie swojej aktywności na rynku rosyjskim. Biorac pod uwagę fakt, że rynku wycofał się także koncert Toyota, Tak olbrzymie pokrycie rynku i wysokie wyniki sprzedażowe nie zostały spowodowane przez wzrost zainteresowania oferta producenta. Rosyjski rynek motoryzacyjny słabnie od ponad dekady.
Przypomnijmy, w 2007 roku Renault zakupiło ¼ udziałów Autovaz, pozostali udziałowcy to dwaj oligarchowie: Alieksiej Mordaszow i Aliszer Usmanow. Silnie rozwijający się rynek motoryzacyjny w Rosji był dla francuzów idealną okazją do rozszerzenia strefy wpływów, z drugiej strony olbrzymi zastrzyk finansowy oraz przepływ technologii miały pomóc rosyjskim producentom stworzyć nowoczesny produkt eksportowy. Rekordowy poziom sprzedaży osiągnięto w 2008 roku sprzedając 2,96 mln sztuk samochodów. Ostatnie lata przyniosły znaczny spadek wyników sprzedażowych wynoszących około 1,6 mln sprzedanych samochodów. Tak silne osłabienie rynku spowodowało powolne wycofywanie się inwestorów z gospodarczej współpracy. Jednym z warunków sprzedaży samochodów na tak owocnym rynku była produkcja samochodów na miejscu. inwestycja w otwieranie kolejnych fabryk przy tak niewielkim zbycie okazała się nieopłacalna dla wielu koncernów. Powoli swoje udziały z rynku zaczął wycofywać General Motors, Stellantis czy BMW. nie dziwi więc fakt tak dużegoo pokrycia w rynku sprzedaży samochodów rosyjskiej Łady.
Volkswagen wstrzymuje produkcję w Rosji
Dzień po ogłoszeniu przez niemiecki koncern wstrzymania produkcji w polskich fabrykach, Volkswagen podjął decyzję o całkowitym zaprzestaniu funkcjonowania biznesowego na terenie Rosji. Wstrzymana została produkcja samochodów w zakładach produkcyjnych w Kałudze i Niżnym Nowogrodzie, a także eksport samochodów na rynek rosyjski m.in. dostawy aut Porsche, którego salonów dealerskich było 26 na terenie 20 miast. Jak podaje SAMAR, tylko w 2021 roku na terenie Rosji sprzedano 6262 samochodu tej marki.
Warto zaznaczyć, że poza VW Group drugim co do wielkości udziałowcem w rynku rosyjskim jest francuski koncert Renault, który jeszcze nie podjął decyzji co do biznesowej aktywności na terenie Rosji.
3.03.2022
Brak surowców potrzebnych do produkcji
Producenci samochodów a wojna na Ukrainie
Wojna na Ukrainie silnie wpływa na transport o całą logistykę dostaw również w branży motoryzacyjnej. Bardzo ograniczony dostęp do półprzewodników spędzał sen z powiek producentom samochodów od początku pandemii. Tym razem konflikt zbrojny silnie wpłynął na zerwanie łańcuchów dostaw surowców, a także komponentów. ograniczony jest zarówno transport lotniczy, morski i kolejowy, a zjawisko będzie jedynie potęgować.
Wydłużony transport spowoduje wzrost już i tak wyższy o ponad 20% cen samochodów. Kluczowe znaczenie ma jednak dostęp do surowców produkcyjnych, które w znacznym stopniu pochodzą z Rosji, w końcu spora część gospodarki rosyjskiej opiera się właśnie na surowcach, m.in. do gazu neonowego (90% produkcji pochodzi z Rosji) niezbędnego do produkcji półprzewodników czy palladu (40% produkcji pochodzi z Rosji, drugim co do wielkości eksporterem) wykorzystywanego w katalizatorach, kończąc na rudach niklu (30% produkcji pochodzi z Rosji i Indonezji, dane 2014 r.) wykorzystywanych do produkcji akumulatorów litowo-jonowych.
Załamanie rynku dostaw surowców moglibyśmy obserwować w 2014 roku podczas wkroczenia wojsk rosyjskich na teren Ukrainy.
Problem z dostawami wiązek z fabryki zlokalizowanej w zachodniej części Ukrainy ogłosiły niemieckie koncerty. Drugi co do wielkości zakład produkcyjny znajduje się w Polsce, jednak przeorganizowanie linii produkcyjnych może zająć kilka miesięcy.
Branża motoryzacyjna w obliczu kryzysu spowodowanego wojną
Trwająca wojna i jej skutki będą zauważalne w gospodarce, również w branży motoryzacyjnej. pod koniec stycznia br. mieliśmy dowody na to, że sytuacja na rynku motoryzacyjnym zaczyna powoli się odbudowywać. Wojna i spowodowane nią ograniczenia produkcyjne, transportowe mogą doprowadzić do znacznie większych opóźnień w dostawach samochodów niż w ubiegłym roku.
Toyota wstrzymuje działalność na Ukrainie
24 lutego japoński koncern Toyota wstrzymał import samochodów do Rosji. 4 marca zostanie wstrzymana produkcja samochodów marki w fabryce wPetersburgu, w której produkowane są modele RAV4 i Camry eksportowane na rynek rosyjski, armeński, białoruski i kazachstański.
W tym samym czasie zostaje całkowicie wstrzymana obsługa sprzedażowa oraz posprzedażowa 168 punktów dealerskich na terenie Rosji oraz 37 placówek zlokalizowanych na terenie objętym wojną Ukrainy. Ponadto, koncert ogłosił działania mające na celu pomoc uchodźcom oraz pełne wsparcie pracownikom placówek na terenach objętych wojną i utworzenie dla nich i ich rodzin miejsc pracy oraz pobytu na terenach krajów sąsiadujących w tym także w Polsce.
Volkswagen wstrzymuje produkcję w Polsce
Konsekwencją ograniczonych dostaw surowców w tym półprzewodników i wiązek Volkswagen Group postanowił 10 marca wstrzymać produkcję w polskich zakładach w Poznaniu i Wrześni. Jak informuje Dietmar Mnich, prezes zarządu Volkswagen poznań, wraz z wybuchem wojny na Ukrainie został powołany specjalny zespół kryzysowy, który na bieżąco analizuje sytuację rynkową i jej skutki na procesy produkcyjne. Celem działań powołanego zespołu jest maksymalne zminimalizowanie negatywnych skutków gospodarczych na funkcjonowanie fabryk w Polsce.
2.03.2022
Ford wstrzymuje działalność w Rosji
Wzorem innych firm, Ford wstrzymuje jakąkolwiek współpracę z rosyjskimi firmami. W opublikowanym przez Ford Motors Company komunikacie możemy przeczytać o niepokoju związanych z destabilizacją pokoju na świecie i koniecznością ponownego zweryfikowania oceny działań koncertu na terenie Rosji - chodzi przede wszystkim o produkcję samochodów dostawczych producenta oraz dystrybucje samochodów osobowych wśród lokalnych punktów dealerskich poprzez mniejszościowe udziały joint venture Sollers Ford. Wszelka działalność Ford Motors Company została zawieszona we wszystkich spółkach zależnych aż do odwołania.
Ford zadbał także o pracowników, obywateli Ukrainy w tym trudnym okresie przeznaczając 100 tys. dolarów na rzecz Global Giving Ukraine Relief Fund.
29.02.2022
Wzrost cen na stacjach paliw
Więcej na temat sytuacji na rynku paliw przeczytasz w aktualizacji: Ceny paliw w Polsce 2022. W artykule prezentujemy aktualną sytuację rynku paliwowego w Polsce.
28.02.2022
Volvo wstrzymuje dostawy do Rosji
Volvo Cars zawiesza do odwołania dostawy samochodów na rynek rosyjski. To pierwsza międzynarodowa firma (przypomnijmy, że w 2010 roku firma została odsprzedana przez Forda chińskiej marce Geely), która stanowczo zareagowała na zaistniałą sytuację na Ukrainie, odnajdując w niej realne zagrożenie związane z handlem z Rosją. Wcześniej samochody osobowe były eksportowane do Rosji z fabryk w Szwecji, Chinach i USA. W związku z sytuacją na Ukrainie, AB Volvo zdecydował o całkowitym wstrzymaniu produkcji samochodów ciężarowych w fabrykach zlokalizowanych na terenach Rosji, a także ich sprzedaży.
25.03.2022
Atak na Ukrainę podbija ceny ropy
24.02.2022