Leasing Mała Ratka Leasing Mała Ratka Skorzystaj
logo logo partnera
logo logo partnera
  • Nowe
    Nowe
    • Samochody osobowe
    • Samochody dostawcze
    • Samochody ciężarowe
  • Używane
    Używane
    • Samochody osobowe
    • Samochody dostawcze
    • Samochody ciężarowe
    • Pewne używane
  • Finansowanie
    Finansowanie
    Leasing Mała Ratka Dzięki Małej Ratce stać Cię na więcej!
    Elastyczny leasing samochodu z Niską Ratą! Bez obowiązku wykupu! Już od 738 zł netto miesięcznie.
    Leasing Mała Ratka Sprawdź oferty
      Leasing Mała Ratka Dzięki Małej Ratce stać Cię na więcej!
      Elastyczny leasing samochodu z Niską Ratą! Bez obowiązku wykupu! Już od 738 zł netto miesięcznie.
      Leasing Mała Ratka Sprawdź oferty
    • Leasing

      Od 24 miesięcy, dla firm i osób prywatnych. Nowe i używane auta osobowe i dostawcze od ręki. Rabaty do -30%.

      Sprawdź oferty
    • Wynajem długoterminowy

      Od 12 miesięcy, bez opłaty wstępnej, konieczności wykupu i dodatkowych kosztów. Wszystko w cenie raty.

      Sprawdź oferty
    • Kredyt

      Elastyczne finansowanie dla osób prywatnych. Szybki odbiór, zero ograniczeń i atrakcyjne rabaty przy zakupie.

      Sprawdź oferty
    • Leasing konsumencki

      Leasing konsumencki - mądre finansowanie na Twoich warunkach!

      Sprawdź oferty
    Wszystkie oferty
  • Baza wiedzy
    Baza wiedzy
    • O firmie
    • Proces
    • Ubezpieczenie
    • Finansowanie
    • Porady
  • Kontakt
  • O nas
  • Zaloguj
Zaloguj
Zamów rozmowę
Napisz wiadomość
  • Główna
  • Zamknij
    Szukaj
  • Zamknij
    Kontakt
  • Oferty
  • Zamknij
    Menu
Jakiego samochodu szukasz?

Wyszukiwarka

Brak wyników.
Popularne
teraz:

    Sugestie

      Brak wyników.

      Ostatnio wyszukiwane

        Tutaj pojawią się wyszukiwane przez Ciebie frazy.

        Polecane

          Przepraszamy!

          Mamy mały problem z wyszukiwaniem, spróbuj ponownie za chwilę.
          Nie martw się! Nadal możesz przeglądać wszystkie nasze oferty.

          Przejdź do ofert

          Kategorie

            Mogą Cię zainteresować

              • Superauto.pl
              • Porady
              • Elektromobilność
              • Metale ziem rzadkich. Jak chińskie restrykcje paraliżują przemysł samochodowy w Europie

              Metale ziem rzadkich. Jak chińskie restrykcje paraliżują przemysł samochodowy w Europie

              11.06.2025 Katarzyna Bugla

              Chińskie restrykcje w eksporcie kluczowych metali ziem rzadkich i magnesów już teraz paraliżują europejski przemysł motoryzacyjny – dowiedz się, jak poważne są konsekwencje i co czeka tysiące miejsc pracy w Unii Europejskiej.

              Brakuje surowców dla branży motoryzacyjnej

              Chiny ograniczają eksport metali ziem rzadkich. Europejskie fabryki stają

              Chiny wprowadzają restrykcje eksportowe na metale ziem rzadkich i magnesy. W konsekwencji europejska branża dostawców dla przemysłu motoryzacyjnego odczuła znaczne zakłócenia w łańcuchu dostaw, a w wielu europejskich zakładach produkcja została wstrzymana. Problem stanie się poważniejszy, gdy wyczerpią się zapasy magazynowe zakładów.

              Omoda 5 Premium DCT 1.6 T-GDI
              Omoda 5 Premium DCT 1.6 T-GDI

              Zobacz film
              z prezentacją

              Omoda 5 Premium DCT 1.6 T-GDI

              Chcesz zobaczyć
              więcej?

              Nowy
              Porównaj Usuń z porównania
              Możesz dodać do porównania
              maksymalnie 4 oferty

              Omoda 5

              Premium DCT 1.6 T-GDI

              • Rabat: 8%

                Rabat względem ceny katalogowej producenta, dostępny tylko przy finansowaniu w Superauto.pl.
                Szczegóły u doradcy.

              • 119 140 zł
              • 2025
              • 1,6 L
              • Benzyna
              • 147 KM
              • SUV
              Leasing netto: 1 637zł 2 014 zł brutto / msc.
              Kredyt: 2 127zł miesięcznie
              MG HS 1.5 T-GDI Exclusive DCT
              MG HS 1.5 T-GDI Exclusive DCT

              Chcesz zobaczyć
              więcej?

              Używany
              Porównaj Usuń z porównania
              Możesz dodać do porównania
              maksymalnie 4 oferty

              MG HS

              1.5 T-GDI Exclusive DCT

              • historia bez uszkodzeń
              • 89 900 zł
              • 2022
              • 1,5 L
              • Benzyna
              • 162 KM
              • SUV
              • 3 515 km
              Rata brutto od: 1 624zł
              Natychmiastowa
              decyzja!
              Leasing netto: 1 236zł 1 520 zł brutto / msc.
              Kredyt: 1 601zł miesięcznie
              U Ciebie w 5-7 dni
              Jaecoo 7 1.5 T-GDI Super Hybrid Exclusive DHT
              Jaecoo 7 1.5 T-GDI Super Hybrid Exclusive DHT

              Zobacz film
              z prezentacją

              Jaecoo 7 1.5 T-GDI Super Hybrid Exclusive DHT

              Chcesz zobaczyć
              więcej?

              Nowy
              Porównaj Usuń z porównania
              Możesz dodać do porównania
              maksymalnie 4 oferty

              Jaecoo 7

              1.5 T-GDI Super Hybrid Exclusive DHT

              • Rabat: 12%

                Rabat względem ceny katalogowej producenta, dostępny tylko przy finansowaniu w Superauto.pl.
                Szczegóły u doradcy.

              • 149 500 zł
              • 2025
              • 1,5 L
              • Hybryda
              • 347 KM
              • SUV
              Leasing netto: 2 054zł 2 526 zł brutto / msc.
              Kredyt: 2 655zł miesięcznie
              % Rabat: 45 000 zł
              BYD Seal U DM-i 1.5 Comfort
              BYD Seal U DM-i 1.5 Comfort

              Zobacz film
              z prezentacją

              BYD Seal U DM-i 1.5 Comfort

              Chcesz zobaczyć
              więcej?

              Nowy
              Porównaj Usuń z porównania
              Możesz dodać do porównania
              maksymalnie 4 oferty

              BYD Seal U

              DM-i 1.5 Comfort

              • Rabat: 23%

                Rabat względem ceny katalogowej producenta, dostępny tylko przy finansowaniu w Superauto.pl.
                Szczegóły u doradcy.

              • 149 900 zł
              • 2025
              • 1,5 L
              • Hybryda
              • 218 KM
              • SUV
              Leasing netto: 2 060zł 2 534 zł brutto / msc.
              Kredyt: 2 663zł miesięcznie
              Od ręki
              MG HS 1.5 T-GDI Luxury
              MG HS 1.5 T-GDI Luxury

              Chcesz zobaczyć
              więcej?

              Używany
              Porównaj Usuń z porównania
              Możesz dodać do porównania
              maksymalnie 4 oferty

              MG HS

              1.5 T-GDI Luxury

              • historia bez uszkodzeń
              • 80 900 zł
              • 2023
              • 1,5 L
              • Benzyna
              • 162 KM
              • SUV
              • 18 097 km
              Rata brutto od: 1 474zł
              Natychmiastowa
              decyzja!
              Leasing netto: 1 098zł 1 351 zł brutto / msc.
              Kredyt: 1 428zł miesięcznie
              U Ciebie w 5-7 dni
              Jaecoo 7 1.6 T-GDI OffRoad AWD DCT
              Jaecoo 7 1.6 T-GDI OffRoad AWD DCT

              Zobacz film
              z prezentacją

              Jaecoo 7 1.6 T-GDI OffRoad AWD DCT

              Chcesz zobaczyć
              więcej?

              Nowy
              Porównaj Usuń z porównania
              Możesz dodać do porównania
              maksymalnie 4 oferty

              Jaecoo 7

              1.6 T-GDI OffRoad AWD DCT

              • Rabat: 8%

                Rabat względem ceny katalogowej producenta, dostępny tylko przy finansowaniu w Superauto.pl.
                Szczegóły u doradcy.

              • 145 268 zł
              • 2025
              • 1,6 L
              • Benzyna
              • 147 KM
              • SUV
              Leasing netto: 1 996zł 2 455 zł brutto / msc.
              Kredyt: 2 584zł miesięcznie
              Od ręki
              BYD Seal U DM-i 1.5 Boost
              BYD Seal U DM-i 1.5 Boost

              Zobacz film
              z prezentacją

              BYD Seal U DM-i 1.5 Boost

              Chcesz zobaczyć
              więcej?

              Nowy
              Porównaj Usuń z porównania
              Możesz dodać do porównania
              maksymalnie 4 oferty

              BYD Seal U

              DM-i 1.5 Boost

              • Rabat: 15%

                Rabat względem ceny katalogowej producenta, dostępny tylko przy finansowaniu w Superauto.pl.
                Szczegóły u doradcy.

              • 143 900 zł
              • 2025
              • 1,5 L
              • Hybryda
              • 218 KM
              • SUV
              Leasing netto: 1 977zł 2 432 zł brutto / msc.
              Kredyt: 2 555zł miesięcznie
              Od ręki
              BYD Seal U DM-i 1.5T Design AWD
              BYD Seal U DM-i 1.5T Design AWD

              Zobacz film
              z prezentacją

              BYD Seal U DM-i 1.5T Design AWD

              Chcesz zobaczyć
              więcej?

              Nowy
              Porównaj Usuń z porównania
              Możesz dodać do porównania
              maksymalnie 4 oferty

              BYD Seal U

              DM-i 1.5T Design AWD

              • Rabat: 20%

                Rabat względem ceny katalogowej producenta, dostępny tylko przy finansowaniu w Superauto.pl.
                Szczegóły u doradcy.

              • 172 000 zł
              • 2025
              • 1,5 L
              • Hybryda
              • 324 KM
              • SUV
              Leasing netto: 2 363zł 2 906 zł brutto / msc.
              Kredyt: 3 055zł miesięcznie
              Od ręki
              MG HS Exclusive 1.5 AT
              MG HS Exclusive 1.5 AT

              Chcesz zobaczyć
              więcej?

              Nowy
              Porównaj Usuń z porównania
              Możesz dodać do porównania
              maksymalnie 4 oferty

              MG HS

              Exclusive 1.5 AT

              • Rabat: 8%

                Rabat względem ceny katalogowej producenta, dostępny tylko przy finansowaniu w Superauto.pl.
                Szczegóły u doradcy.

              • 129 500 zł
              • 2025
              • 1,5 L
              • Benzyna
              • 170 KM
              • SUV
              Leasing netto: 1 780zł 2 189 zł brutto / msc.
              Od ręki
              MG HS Exclusive 1.5 AT
              MG HS Exclusive 1.5 AT

              Zobacz film
              z prezentacją

              MG HS Exclusive 1.5 AT

              Chcesz zobaczyć
              więcej?

              Nowy
              Porównaj Usuń z porównania
              Możesz dodać do porównania
              maksymalnie 4 oferty

              MG HS

              Exclusive 1.5 AT

              • Rabat: 8%

                Rabat względem ceny katalogowej producenta, dostępny tylko przy finansowaniu w Superauto.pl.
                Szczegóły u doradcy.

              • 129 500 zł
              • 2025
              • 1,5 L
              • Benzyna
              • 170 KM
              • SUV
              Leasing netto: 1 780zł 2 189 zł brutto / msc.
              Kredyt: 2 308zł miesięcznie
              Od ręki

              Chińskie ograniczenia w eksporcie obejmują kluczowe komponenty, zarówno dla samochodów spalinowych, jak i elektrycznych. Od kwietnia 2025 roku złożono setki wniosków o licencje eksportowe, jednak tylko 25% z nich zostało pozytywnie rozpatrzone. Część wniosków została odrzucona z przyczyn proceduralnych lub wymagała ujawnienia wrażliwych danych z zakresu własności intelektualnej. Kryteria, które należy spełnić są nieprzejrzyste i różnią się w zależności od prowincji.

              Przedstawiciele CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Samochodowych) podkreślają, że obecne działania strony chińskiej destabilizują handel i podważają zaufanie do globalnych łańcuchów dostaw. Według nich, kontrole eksportowe w przypadku tzw. dóbr podwójnego zastosowania są powszechne, jednak towarzyszą im jasne oceny ryzyka i informacja z odpowiednim wyprzedzeniem. Działania Pekinu – zdaniem przedstawicieli – takie nie są.

              – Globalna sieć dostaw jest dziś bardzo silnie powiązana, dlatego chińskie restrykcje już doprowadziły do wstrzymania produkcji u europejskich dostawców. Wzywamy Unię Europejską i władze Chin do pilnego, konstruktywnego dialogu. Proces licencyjny musi być przejrzysty, proporcjonalny i zgodny z międzynarodowymi standardami – mówi Benjamin Krieger, sekretarz generalny CLEPA.

              Unia Europejska i Chiny mają wspólny interes w utrzymaniu sprawnego łańcucha dostaw. W przypadku długotrwałych zakłóceń, europejskie podmioty przyspieszą działania na rzecz dywersyfikacji dostaw i poszukiwania takich rozwiązań, które nie wymagają wykorzystania metali ziem rzadkich. Jest to jednak proces długotrwały, a na ten moment zagrożona jest produkcja motoryzacyjna i tysiące miejsc pracy w Unii Europejskiej.

              Poniższa treść artykułu została opublikowana 9.03.2022, poruszając wyzwania branży motoryzacyjnej w związu z rozpoczeciem wojny na Ukrainie oraz stale utrzymującymi się brakami dostaw po pandemii.

              Istnieje możliwość obniżenia zużycia surowców do produkcji baterii do samochodów elektrycznych nawet o 49% do 2050. Warunek: zmniejszenie rozmiaru baterii, tym samym albo rozwinięcie technologii zwiększającej jej wydajność lub po prostu ograniczenie możliwość aut elektrycznych.

              Zasięg i moc to aktualnie te czynniki, które wpływają na motywacje zakupowe klientów samochodów elektrycznych. Klientom zależy na tym, aby bateria była maksymalnie wydajna i pozwalała na przejechanie na jednym ładowaniu odległości choć zbliżonej do tej, jaką oferują auta spalinowe. niestety, budowa większych baterii jest równoznaczna ze znacznym zużyciem surowców, których już teraz zaczyna brakować na rynku.

              Jak wynika z badania niezależnej organizacji pozarządowej Transport&Environment zmniejszenie rozmiarów baterii wpłynie na obniżenie popytu na zakup samochodu elektrycznego.

              W Europie rok 2050 to moment, w którym transport drogowy ma być zupełnie bezemisyjny. Przy równoległych przepisach ograniczających produkcję aut spalinowych po 2035 roku wynik będzie proste a założony cel bycia neutralnym kontynentem realny do osiągnięcia.

              Jeśli do 2050 roku rozmiar baterii nie ulegnie zmniejszeniu, do produkcji samochodów elektrycznych, które zaspokoją potrzeby transportowe Europejczyków w takim stopniu, jak teraz oraz dodatkowo przyczynią się do dekarbonizacji floty pojazdów dzisiaj, potrzebne będzie ponad 200 razy większe zapotrzebowanie surowców.

              Jednak prognozowany popyt na lit, nikiel, kobalt i mangan mogą spaść o 36 do 49% w wyniku polityki zachęcającej do zakupu mniejszych i bardziej przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych (BEV), wprowadzania innowacyjnych mieszanek chemicznych baterii i ograniczania podróży samochodem osobowym.

              „Europa musi zelektryfikować całą swoją flotę do 2050 r., ale wraz z tym wzrośnie zapotrzebowanie na metale do baterii. Jeśli poważnie myślimy o tym, by nie powtarzać błędów zależności od importu ropy naftowej, musimy przyłożyć się do efektywnego gospodarowania zasobami. W świecie o ograniczonej podaży mniejsze samochody elektryczne są nie tylko koniecznością środowiskową, ale także rozsądną polityką gospodarczą i przemysłową" – mówi Rafał Bajczuk, ekspert Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.”

              Najskuteczniejszy sposób na elektryfikacje i ochronę surowców

              Zmniejszenie rozmiaru baterii, tym samym produkcja małych samochodów elektrycznych może okazać się jedynym sposobem, na ograniczenie ilości zużycia surowców o nawet 23%. Jednak aby do tego doszło potrzebna jest ogólnoeuropejska strategia, która poza środowiskiem ekologicznym zaangażuje w działanie przede wszystkim branżę motoryzacyjną.

              Rozwój elektryfikacji a dostępność surowców. Przejście na zieloną energię nie takie ekologiczne

              Ostatnie zapowiedzi KE w związku z elektryfikacją rynku motoryzacyjnego wzbudza wiele kontrowersji, jednakowo wśród samych producentów, firm z sektora świadczącego usługi m.in. na rzecz branży motoryzacyjnej w końcu organizacji, zarówno rządowych, jak i środowiskowych, które podnoszą alarm. Powód? Krytyczny poziom surowców wykorzystywanych do produkcji baterii dla samochodów elektrycznych jest faktem i nie pokryje zapotrzebowania produkcyjnego, w takim wymiarze, aby kondycja branży za kilka lat utrzymała się na tym samym poziomie co teraz, bądź jeszcze sprzed pandemii.

              Na łamach Nature Communication niedawno miała miejsce publikacja artykułu naukowego zespołu inżynierów Cornell University, w którym wyliczono zapotrzebowanie na metale krytyczne w oparciu o scenariusze rozwoju branży samochodów elektrycznych.

              “Krytyczne surowce”, o których mowa w artykule to przede wszystkim lit, nikiel, kobalt, mangan i patyna, czyli te, które stanowią core surowców wykorzystywanych w tworzeniu nowej gospodarki energetycznej (odnawialne źródła energii - konstrukcja turbin wiatrowych, paneli słonecznych, akumulatorów pojazdów elektrycznych. Kryterium krytyczne uwzględnia również aktualne zasoby surowców oraz ich eksploatacje w czasie wielkiej transformacji energetycznej, z uwzględnieniem nie tylko zmian w segmencie motoryzacyjnym, ale również ciepłowniczym i ogólnie na drodze neutralności energetycznej.

              Plan ograniczenia emisji gazów cieplarnianych jeszcze w I połowie tego stulecia spowoduje przede wszystkim zwiększenie elektryfikacji w każdej dziedzinie życia. To natomiast przy odejściu od paliw kopalni wiąże się ze wzrostem eksploatacji surowców krytycznych. Według ekspertów pierwszym punktem kryzysowym mogą okazać się stabilne łańcuchy dostaw.

              W przypadku pozyskiwania i transportu surowców, które już teraz odgrywają duże znaczenie w drodze do neutralności energetycznej kluczowe znaczenie ma 48 krajów, które zespół prof. Fengqiego You przeanalizował pod względem roli w elektryfikacji transportu. Chodzi o te państwa, których aktualna niestabilna sytuacja polityczna może mieć ogromny wpływ na powodzenie całego planowanego przedsięwzięcia.

              “Najpierw rozpatrzono scenariusz zakładający, że do 2050 r. 40 proc. pojazdów będzie miało napęd elektryczny - w takiej sytuacji światowe zapotrzebowanie na lit wzrosłoby o 2909 proc. w stosunku do poziomu z 2020 r. Jeśli zaś do 2050 r. 100 proc. pojazdów byłoby napędzanych elektrycznie, zapotrzebowanie na lit wzrosłoby aż o 7513 proc. Równie silnie rosnąć będzie zapotrzebowanie na nikiel, kobalt i mangan. Według Banku Światowego na tę chwilę krytyczne metale i minerały są domeną kilku „niestabilnych politycznie” krajów: Chile, Kongo, Indonezji, Brazylii, Argentyny i RPA. Już teraz dostawy z nich bywają problematyczne. Zdaniem You w warunkach rosnącego popytu efekt ten może stać się paraliżujący.

              źródło: Bankier.pl

              Jak podkreślają naukowcy, sama produkcja elektrycznych samochodów ciężarowych (11% całkowitej floty drogowej) w ciągu najbliższych dziesięcioleci wyniesie 62% zapotrzebowania na surowce krytyczne. Według naukowców dobrym rozwiązaniem byłoby skupienie się na rozwoju gospodarki o obiegu zamknietym - wydajniejszym recyklingu baterii i akumulatorów. Ponadto, według badaczy konieczna jest dywersyfikacja źródeł paliw ekologicznych, i rozwijanie technologii alternatywnej do tej, która bazować będzie na surowcach, których złoża są mocno ograniczone i pewne jest, że nie pokryją zapotrzebowania na lata.

              Paliwa syntetyczne - co to takiego? Dowiedź się więcej.

              28.03.2022

              Elektromobilność a wojna na Ukrainie

              Elektromobilność nabrała na sile w ciągu ostatnich kilku lat. Kampanie marketingowe, ostrzejsze normy emisji spalin ogłaszane w Unii Europejskiej okazują się jednak niczym w perspektywie postpandemicznych braków półprzewodników, które globalnie wpłynęły na braku samochodów na rynku motoryzacyjnym, tym większe widmo odroczenia zakupu samochodu elektrycznego spowodowała wojna na Ukrainie.

              Ukraina to największy, globalny dostawca oczyszczonego neonu. Aż 70% tego gazu pochodzi z terenów objętych wojną. Neon, jako gaz, jest niezbędny do produkcji półprzewodników, a jak udało nam się już przekonać w ubiegłych latach, bez chipów produkcja samochodów, a tym bardziej samochodów elektrycznych nie jest możliwa.

              Transport wąskim gardłem przemysłu

              O tym, jak wielką rolę w całym przemyśle odgrywa transport nie trzeba chyba nikogo uświadamiać. Oczywiście nie chodzi jedynie o transport materiałów, ale już gotowych towarów. Rosja, z uwagi na swoją powierzchnię odgrywa kluczową rolę w produkcji, jak i transporcie światowym. Sankcje nałożone na Rosję i gospodarcza izolacja wpłynęły w znacznym sposób na ograniczenie lub całkowite zablokowanie przepływu towarów. Rosyjska napaść na Ukrainę nie jest bez znaczenia zarówno w wymiarze transportu, produkcji, jak i sile roboczej na całym świecie.

              Świat potrzebuje półprzewodników

              Jak wspomnieliśmy 70% światowej dostawy neonu zależy od ogarniętej wojną Ukrainy. Oczywiście neon to nie jedyny gaz techniczny produkowany na jej terenie, jednak to on odgrywa kluczowe znaczenie przy produkcji półprzewodników. Neon wykorzystywany jest do wytrawiania krzemowych wafli, które są niezbędnym komponentem każdego układu scalonego. W przypadku USA, poza gazem z Ukrainy, neon pozyskiwany był także z Rosji. Tak więc blisko 90% światowej dostawy gazu produkcyjnego pochodzi z terenów ogarniętych wojną i objętych sankcjami gospodarczymi.

              Zmiana układu sił i dywersyfikacja źródeł

              Jak donosi południowokoreańska agencja Yonhap, Samsung Electronics oraz SK Hynix Inc zdecydowały się na zwiększenie dywersyfikacji dostaw układów pamięci jeszcze przed wybuchem wojny współpracując z chińskimi przedsiębiorcami, uniezależniając łańcuch dostaw od Rosji i Ukrainy. Według krytyków zbrojny atak Rosji na Ukrainę miał na celu wzmocnienie pozycji Chin na rynku układów scalonych.

              Alternatywą mogą okazać się kraje z terenów Afryki Północnej oraz Zachodnich Bałkanów, jednak przystosowanie produkcji na masową skalę może zająć kilka miesięcy.

              Nie tylko neon

              Poza neonem, niezbędnym do produkcji chipów innym kluczowych pierwiastkiem w dziedzinie motoryzacji jest pallad. Wykorzystywany do produkcji katalizatorów w przypadku samochód benzynowych, dla elektromobilności ma kluczowe znaczenie. Odpowiada m.in. za produkcję akumulatorów, które w całej produkcji aut elektrycznych mają najbardziej strategiczne znaczenie. Brak palladu uderza nie tylko w produkcję samochodów elektrycznych, ale również w produkcję samochodów spalinowych, które bez katalizatorów nie będą spełniały norm emisji spalin.

              Rynki kuleją, ale również wyciągają wnioski

              Producenci, którzy są zależni od Rosji już dzisiaj wyciagają wnioski szukając alternatywnych źródeł pozyskania surowców lub półtowarów. Rynki europejskie są zgodne co do planów na przyszłość związanych z elektromobilnością - produkcja wielu elementów musi zostać przeniesiona do bardziej stabilnych krajów lub docelowo do samej Unii. Unia Europejska jako wspólnota gospodarcza jest bardzo zależna od dostaw surowców z zewnątrz. Co za tym idzie, ograniczona dostępność to ostateczność, którą poprzedza m.in. znaczący wzrost cen pozyskania czy silnie ograniczone dostawy towarów.

              W dość kłopotliwej sytuacji są Czesi, u których rynek motoryzacyjny odpowiada za 9% PKB. Zmiany w produkcji musiała wprowadzić francuska marka Renault, natomiast Stellantis oficjalnie wycofał się z zakładanego celu na 2022 o zwiększeniu produkcji względem roku 2021.

              Według strategów wojennych, dla których zbrojny konflikt na Ukrainie rozbierany jest na czynniki pierwsze panuje przekonanie dotyczące przyszłej klasyfikacji wojny jako wojny klimatycznej i walko o niezależność energetyczną Europy.

              Kluczem do niezależności Europy pod względem energii kopalnej jest przejście na źródła odnawialne, w tym także wzmocnienie prac związanych z elektromobilnością. Jednak w tym wypadku pod wielkim znakiem zapytania staje produkcja akumulatorów i półprzewodników.

              Europa szuka alternatywy - aktualizacja

              Europejscy producenci intensywnie poszukują alternatywnych dostawców materiałów do produkcji części. Zainteresowanie pada na rynek Ameryki Południowej, Meksyku, Europy Wschodniej, a także Chiny. Wielu producentów, których główna działalność produkcyjna skupiała się na terenie Ukrainy powoli przenosi działalność na rynki sąsiednie, jednak rozbudowa linii produkcyjnych wymaga nie tylko nakładów finansowych, ale również czasu na wyszkolenie obsługi. W czasie pandemii wiele koncernów w oczekiwaniu na dostawę części zawieszała produkcję w celu optymalizacji kosztów.

              Utrata ośrodków produkcyjnych na terenie Ukrainy, z tanią i doskonale wyspecjalizowaną kadrą, a także strategicznie z punktu widzenia logistyki zlokalizowana siecią dystrybucji będzie miała wpływ głównie na europejski rynek motoryzacyjny, a odrobienie strat będzie trwało miesiącami. Już teraz, według analityków, należy założyć, że odrobienie strat z ubiegłego roku nie nastąpi w 2022 roku, co więcej już niebawem należy się spodziewać bardzo mocno ograniczonej dostępności samochodów. Niemniej, wytwórcy półprzewodników oraz innych części samochodowych, tacy jak japońska Fujikura czy francuski Nexans, silnie ograniczyli produkcję na terenie Ukrainy.  Inni m.in. Kromberg & Schubert, Yazaki i Leoni  mają już alternatywne zakłady w innych krajach.

              Wojna na terenie Ukrainy, zamknięcie fabryk oraz hut, ponadto zablokowanie sieci transportu powodują dynamiczny wzrost cen metali używanych do produkcji samochodów.

              Każdego dnia Unia Europejska podnosi temat sankcji wobec Rosji. Niemniej, wielu przedsiębiorców, wiele firm zajmujących się importem towarów z terenu Rosji, a także współpracujących z rosyjskimi firmami donosi o zaprzestaniu swojej współpracy, wycofaniu się z rynku rosyjskiego. Choć jak donosi Reuter, metale nie były przedmiotem sankcji wymierzonych w Rosję, wielu spedytorów i dostawców części samochodowych unika dostaw surowców ze wschodu. Nie pomaga to w i tak ciężkiej sytuacji rynkowej, spowodowanej pandemiom.

              Problemem okazuje się nie tylko ogranicza ilość dostarczanych i zmagazynowanych części, ale także wydobycie i przetwórstwo surowców do ich wyprodukowania kończąc na tak elementarnym czynniku jak wzrost cen za energię.

              Wiele firm importujących surowce z terenów Rosji zaprzestaje takiej formy aktywności na tamtejszym rynku nie chcąc finansować w ten sposób rosyjskiej armii. Takie decyzje podejmują m.in. producenci części samochodowych na terenie Niemiec współpracujący z Volkswagenem czy BMW. Przeniesienie środków na sfinansowanie transakcji z innym podmiotem odpowiedzialnym za produkcję i dostarczenie surowców powoduje wzrost cen.

              Aluminium, pallad i nikiel - przerwane dostawy

              Rosyjskie firmy są głównymi dostawcami metali do niemieckich firm motoryzacyjnych takich jak Volkswagen czy BMW. W 2020 r. z Rosji pochodziło 44 proc. dostaw niklu, 41 proc. tytanu, jedna trzecia żelaza i 18 proc. palladu. Z produkcją 108 mln ton w ubiegłym roku Rosja jest piątym co do wielkości producentem rudy żelaza na świecie zaopatrującym.europejskich producentów stali, którzy obecnie stoją w obliczu wyższych cen i możliwych trudności z zakupem metalu.

              Elektromobilność wisi na włosku

              Kłopoty z dostawami niklu, metalu wykorzystywanego do produkcji akumulatorów, mogą spowodować wstrzymanie produkcji samochodów elektrycznych. Pozyskanie metalu z innych źródeł zajmie chwile czasu, ale wzrost cen transportu przełoży się na sam jego zakup. Już teraz koncerny inwestujące miliardy w pozyskanie takich surowców jak lit i kobalt borykają się ze stałymi wzrostami cen. Nawet jeśli uda się przywrócić produkcję akumulatorów i będzie ona na poziomie pozwalającym na pokrycie zapotrzebowania rynku, ceny aut elektryczny będą wyższe.

              Zobacz podobne artykuły
              Rata leasingu - jak obliczyć całkowity miesięczny koszt leasingu

              Jak obliczyć miesięczną ratę leasingową?...

              Leasing auta to popularna forma finansowania, ale jego koszty bywają niejasne. Pokazujemy, z czego składa się rata leasingowa, jak wpływa na nią wy...

              Beata Szymańska 05.08.2025 3 min
              Monit z banku

              Monit z banku lub firmy leasingowej – co...

              Otrzymałeś monit z banku lub firmy leasingowej i nie wiesz, co to dokładnie znaczy? Spokojnie – to nie zawsze powód do paniki. W tym artykule wyjaś...

              Beata Szymańska 17.06.2025 9 min
              Wstępna dezycja leasingowa

              Wstępna decyzja leasingowa – co oznacza...

              Planujemy leasing auta i dostajemy wiadomość: „Wydaliśmy wstępną decyzję pozytywną”. Brzmi dobrze, ale… co to właściwie znaczy? W artykule wyjaśnia...

              Beata Szymańska 05.06.2025 5 min
              leasing 2040

              Leasing 2040 – wizja przyszłości branży...

              Jak będzie wyglądał leasing za 5,10 może 15 lat?

              Katarzyna Bugla 22.05.2025 2 min
              leasing samochodu 2025

              Leasing samochodów w Polsce - raport

              Poznaj, jak w I kwartale 2025 roku dynamika leasingu lekkich pojazdów przechyliła szalę finansowania – sprawdź, które segmenty zyskały najwięcej i...

              Maciej Kazimierski 22.05.2025 10 min
              unijne gwarancje finansowe dla nowych firm

              Leasing dla nowych firm

              Dostęp do finansowania wspiera start-upy i młode firmy. Dowiedz się czym są unijne gwarancje oraz jak możesz z nich skorzystać planując zakup finan...

              Katarzyna Bugla 25.03.2025 10 min
              Dodaj samochód
              do porównania
              Dodaj jeszcze jedno auto, aby porównać oferty
              PORÓWNAJ

              O Superauto.pl

              Superauto.pl jest największym sprzedawcą nowych samochodów w polskim Internecie, będącym w czołówce przedsiębiorstw motoryzacyjnych w Polsce bez podziału na offline i online. Firma od początku swojej ponad 20-letniej działalności specjalizuje się w dziedzinie zakupu i finansowania samochodów różnych marek. Łącząc długoletnie doświadczenie z nowymi technologiami tworzy serwis Superauto.pl, który jest jednym z najnowocześniejszych technologicznie e-commerce’ów motoryzacyjnych w Europie.

              Sukces Superauto.pl jest możliwy dzięki odpowiedniemu podejściu do Klientów. Priorytetem dla firmy jest zrozumienie ich indywidualnych potrzeb i preferencji, aby móc zaproponować im najlepszy produkt i sposób jego finansowania.

              Spółka w latach 2020, 2022, 2023, 2024 znalazła się w Rankingu Najcenniejszych Polskich Firm E-commerce według Forbesa, a w 2021 roku została laureatem klasyfikacji e-Gazel Biznesu. Ponadto w latach 2021, 2022, 2023 firma Superauto.pl została wyróżniona przez Kincentric jako „Best Employer”.

              Superauto.pl jest firmą odpowiedzialną społecznie, która w ramach swojej strategii CSR wspiera lokalne organizacje. Pomoc firmy dotarła już m.in. do: Hospicjum w Chorzowie, Oddziałów Dziecięcych Zespołu Szpitali Miejskich w Chorzowie, Fundacji S.O.S. dla Zwierząt, Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt, Świetlicy Środowiskowo-Socjoterapeutycznej "Pod Mychą” oraz Fundacji Gramy do Końca.

              Superauto.pl od 17 kwietnia 2025 jest pierwszym w historii sponsorem tytularnym legendarnego Stadionu Śląskiego w Chorzowie. Największy stadion w Polsce obecnie nosi nazwę Superauto.pl Stadion Śląski.

              Od grudnia 2018 większościowym udziałowcem spółki jest Wirtualna Polska Holding S.A.

              Dlaczego Superauto.pl?

              • obsługa firm i osób prywatnych
              • ponad 10 000 ofert nowych i używanych samochodów dostępnych od ręki
              • rabaty firmowe na zakup samochodu do 30%
              • możliwość pozostawienia auta w rozliczeniu
              • elastyczne finansowanie w leasingu, kredycie i najmie długoterminowym
              • kalkulacja finansowania przygotowana w 15 instytucjach bankowych w 30 minut
              • minimum formalności i 100% obsługa Doradcy Superauto.pl od wysłania oferty po odbiór samochodu
              • dostawa auta pod dom

              Usługi Superauto.pl

              Leasing Superauto.pl

              • najniższe, stałe raty na rynku
              • wysokie rabaty firmowe do 30%
              • opłata wstępna od 1%
              • decyzja finansowania w ciągu 1 godziny
              • czas trwania umowy do 72 miesięcy
              • możliwość zakończenia umowy po 24 miesiącach

              Wynajem Superauto.pl

              • wszystko w cenie raty abonamentu (NNW, Assistance, Serwis, Opony)
              • opłata wstępna 0%
              • brak dodatkowych kosztów
              • umowa wynajmu już od 12 miesięcy (wynajem średnioterminowy)

              Kredyt Superauto.pl

              • atrakcyjne finansowanie z niskim oprocentowaniem
              • opłata wstępna 0%
              • umowa kredytu już od 24 miesięcy
              • czas trwania umowy do 120 miesięcy
              • kalkulacja kredytu w 30 minut

              Leasing samochodu

              Zobacz wszystkie oferty
              • Alfa Romeo leasing
              • Alpine leasing
              • Audi leasing
              • Baic leasing
              • BMW leasing
              • BYD leasing
              • Chery leasing
              • Citroen leasing
              • Cupra leasing
              • Dacia leasing
              • DFSK leasing
              • Dodge leasing
              • Fiat leasing
              • Ford leasing
              • Forthing leasing
              • Hyundai leasing
              • Jaecoo leasing
              • Jaguar leasing
              • Jeep leasing
              • Kia leasing
              • Land Rover leasing
              • Leapmotor leasing
              • Lexus leasing
              • Mazda leasing
              • Mercedes leasing
              • MG leasing
              • Mini leasing
              • Nissan leasing
              • Omoda leasing
              • Opel leasing
              • Peugeot leasing
              • Porsche leasing
              • Renault leasing
              • Seat leasing
              • Skoda leasing
              • SsangYong leasing
              • Subaru leasing
              • Suzuki leasing
              • Toyota leasing
              • Volkswagen leasing
              • Volvo leasing
              Zobacz wszystkie oferty
              • BYD dostawcze leasing
              • Citroen dostawcze leasing
              • Fiat dostawcze leasing
              • Ford dostawcze leasing
              • Isuzu dostawcze leasing
              • Iveco dostawcze leasing
              • Mercedes dostawcze leasing
              • Nissan dostawcze leasing
              • Opel dostawcze leasing
              • Peugeot dostawcze leasing
              • Renault dostawcze leasing
              • Toyota dostawcze leasing
              • Volkswagen dostawcze leasing
              Zobacz wszystkie oferty
              • BYD ciężarowe leasing
              • DAF ciężarowe leasing
              • Isuzu ciężarowe leasing
              • Iveco ciężarowe leasing
              • MAN ciężarowe leasing
              • Mercedes ciężarowe leasing

              Auto na abonament

              Zobacz wszystkie oferty
              • Alfa Romeo wynajem
              • Audi wynajem
              • BMW wynajem
              • BYD wynajem
              • Citroen wynajem
              • Cupra wynajem
              • Dacia wynajem
              • DS wynajem
              • Ford wynajem
              • Honda wynajem
              • Hyundai wynajem
              • Jaecoo wynajem
              • Kia wynajem
              • Lexus wynajem
              • Mazda wynajem
              • Mercedes wynajem
              • MG wynajem
              • Mini wynajem
              • Nissan wynajem
              • Omoda wynajem
              • Opel wynajem
              • Peugeot wynajem
              • Renault wynajem
              • Seat wynajem
              • Seres wynajem
              • Skoda wynajem
              • Suzuki wynajem
              • Tesla wynajem
              • Toyota wynajem
              • Volkswagen wynajem
              • Volvo wynajem
              Zobacz wszystkie oferty
              • Citroen wynajem średnioterminowy
              • Ford wynajem średnioterminowy
              • Mercedes wynajem średnioterminowy
              • Opel wynajem średnioterminowy
              • Peugeot wynajem średnioterminowy
              Zobacz wszystkie oferty
              • Citroen dostawcze wynajem
              • Fiat dostawcze wynajem
              • Ford dostawcze wynajem
              • Opel dostawcze wynajem
              • Peugeot dostawcze wynajem
              • Renault dostawcze wynajem
              Zobacz wszystkie oferty
              • Alfa Romeo wynajem używane
              • Audi wynajem używane
              • BMW wynajem używane
              • Citroen wynajem używane
              • DS wynajem używane
              • Ford wynajem używane
              • Honda wynajem używane
              • Hyundai wynajem używane
              • Kia wynajem używane
              • Lexus wynajem używane
              • Mazda wynajem używane
              • Mercedes wynajem używane
              • Mini wynajem używane
              • Nissan wynajem używane
              • Opel wynajem używane
              • Peugeot wynajem używane
              • Renault wynajem używane
              • Seat wynajem używane
              • Seres wynajem używane
              • Skoda wynajem używane
              • Tesla wynajem używane
              • Toyota wynajem używane
              • Volkswagen wynajem używane
              • Volvo wynajem używane

              Samochody używane

              Zobacz wszystkie oferty
              • Alfa Romeo używane
              • Aston Martin używane
              • Audi używane
              • BMW używane
              • BYD używane
              • Chevrolet używane
              • Citroen używane
              • Cupra używane
              • Dacia używane
              • Dodge używane
              • DS używane
              • Fiat używane
              • Ford używane
              • Forthing używane
              • Honda używane
              • Hyundai używane
              • Jaecoo używane
              • Jaguar używane
              • Jeep używane
              • Kia używane
              • Land Rover używane
              • Lexus używane
              • Maserati używane
              • Mazda używane
              • Mercedes używane
              • MG używane
              • Mini używane
              • Mitsubishi używane
              • Nissan używane
              • Opel używane
              • Peugeot używane
              • Porsche używane
              • Renault używane
              • Seat używane
              • Seres używane
              • Skoda używane
              • SsangYong używane
              • Suzuki używane
              • Tesla używane
              • Toyota używane
              • Volkswagen używane
              • Volvo używane
              Zobacz wszystkie oferty
              • Citroen dostawcze używane
              • Dacia dostawcze używane
              • Fiat dostawcze używane
              • Ford dostawcze używane
              • Iveco dostawcze używane
              • MAN dostawcze używane
              • Mercedes dostawcze używane
              • Mitsubishi dostawcze używane
              • Opel dostawcze używane
              • Peugeot dostawcze używane
              • Renault dostawcze używane
              • SsangYong dostawcze używane
              • Toyota dostawcze używane
              • Volkswagen dostawcze używane
              Zobacz wszystkie oferty
              • DAF ciężarowe używane
              • Iveco ciężarowe używane
              • MAN ciężarowe używane
              • Mercedes ciężarowe używane
              • Volvo ciężarowe używane
              Zobacz wszystkie oferty
              • Alfa Romeo wynajem używane
              • Audi wynajem używane
              • BMW wynajem używane
              • Citroen wynajem używane
              • DS wynajem używane
              • Ford wynajem używane
              • Honda wynajem używane
              • Hyundai wynajem używane
              • Kia wynajem używane
              • Lexus wynajem używane
              • Mazda wynajem używane
              • Mercedes wynajem używane
              • Mini wynajem używane
              • Nissan wynajem używane
              • Opel wynajem używane
              • Peugeot wynajem używane
              • Renault wynajem używane
              • Seat wynajem używane
              • Seres wynajem używane
              • Skoda wynajem używane
              • Tesla wynajem używane
              • Toyota wynajem używane
              • Volkswagen wynajem używane
              • Volvo wynajem używane
              Zobacz wszystkie oferty
              • Audi poleasingowe
              • BMW poleasingowe
              • Volvo poleasingowe

              Dane firmowe

              • Kontakt
              • Kariera
              • Porady
              • Biuro prasowe
              • CSR
              • O nas
              • Magazyn Superauto.pl
              • Magazyn Superauto.pl - Facebook
              • Superauto.pl - Facebook
              • Kalkulator leasingowy
              • Kalkulator kredytowy
              • Nowydostawczy.pl
              • Nowyosobowy.pl
              • Chinskiesamochody.pl
              • Polityka prywatności
              • Polityka fotografii
              • Zaufani partnerzy
              • Regulamin
              Obserwuj nas na:
              2025 - Superauto.pl Sp. z o.o.,
              ul. Stalowa 16, 41-506 Chorzów
              Jesteśmy częścią
              Wirtualna Polska Holding S.A.