Leasing 2040 – wizja przyszłości branży leasingowej
Jak będzie wyglądał leasing za 5,10 może 15 lat?

Projekt „Leasing 2040” to strategiczna inicjatywa Związku Polskiego Leasingu, której celem jest określenie potencjalnych ścieżek rozwoju sektora leasingowego w perspektywie kolejnych kilkunastu lat. W centrum tej inicjatywy znajdują się trzy główne obszary: zrównoważony rozwój, postępująca cyfryzacja oraz coraz bardziej spersonalizowane podejście do klienta.
Proces tworzenia wizji przyszłości został oparty na metodologii futures thinking, umożliwiającej analizę megatrendów i sygnałów zmian z różnych sektorów w celu świadomego kształtowania decyzji już dziś. W projekt zaangażowali się nie tylko liderzy branży leasingowej, ale również eksperci, przedstawiciele środowiska akademickiego oraz innowatorzy.
Wyniki i kluczowe rekomendacje zaprezentowano podczas siódmej edycji e-Leasing Day – dorocznej konferencji branżowej organizowanej przez ZPL, która stanowi ważne forum wymiany wiedzy i doświadczeń między sektorem leasingowym a środowiskiem technologicznym.
W ramach projektu zidentyfikowano trzy kluczowe kierunki przemian:
- Zielona transformacja i elastyczne modele finansowania, w tym rozwój usług XaaS i wsparcie dla gospodarki współdzielenia,
- Cyfrowa rewolucja, obejmująca wdrażanie rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji oraz digitalizacji procesów,
- Hiperpersonalizacja, czyli dostarczanie usług opartych na danych, zorientowanych na indywidualne potrzeby klientów, także w obszarze dobrostanu i zdrowia.
Czytaj więcej: Pakiet Deregulacjiny - cyfryzacja leasingu 2025
Związek Polskiego Leasingu zamierza wspierać branżę w adaptacji do tych zmian, m.in. poprzez promocję leasingu jako kosztu kwalifikowanego w projektach zielonej transformacji, postulowanie nowych regulacji ułatwiających cyfryzację sektora oraz działania na rzecz otwarcia branży leasingowej na klientów indywidualnych i gospodarkę cyrkularną.
Jak podkreśla Monika Constant, prezeska ZPL, „Leasing 2040” to nie gotowy plan działania, lecz zaproszenie do współtworzenia przyszłości. Wskazuje, że istotną rolą ZPL jest nie tylko reprezentowanie interesów branży, ale też aktywne kreowanie kierunków jej rozwoju poprzez współpracę i innowacje.
Projekt stanowi potwierdzenie, że polski sektor leasingowy nie tylko dostrzega zmieniające się realia, ale również podejmuje działania, by być ich współautorem.