Trendy w motoryzacji Premium. Jakie są i jak wpływają na rynek?
Nie jest tajemnicą że to właśnie marki premium wyznaczają trendy na rynku motoryzacyjnym. Co jest obecnie modne w motoryzacji Premium i jak dane kierunki wpływają na ofertę?

Trendy w motoryzacji Premium 2025. Jak zmienia się podejście Klientów do samochodów Premium?
Rynek samochodów klasy premium nieustannie rośnie. Widać to także w Polsce, gdzie udział marek premium w okresie od stycznia do maja 2025 roku wyniósł aż 24%. Oznacza to zatem, że blisko co 4. nowe auto nad Wisłą pochodzi od marki premium. W tym okresie sprzedano 56 586 nowych aut z segmentu premium, czyli aż o 8,19% więcej niż rok wcześniej. Dominuje tzw. wielka niemiecka trójka, czyli Audi, BMW i Mercedes, a za nimi plasują się Volvo oraz Lexus, a za nimi plasuje się cała reszta. Samochody premium są cenione za jakość, bogate wyposażenie, komfort i właściwości jezdne. Przede wszystkim jednak niosą ze sobą prestiż i zaawansowane technologie, często też wyznaczając trendy. Przyjrzymy się teraz temu, jakie kierunki dominują obecnie w motoryzacji samochodów Premium
Rynek samochodów premium i rosnąca elektryfikacja
Pierwszym z nich na pewno będzie elektryfikacja. Coraz większy nacisk na ograniczanie emisji spalin ze strony organów ustawodawczych powoduje, że producenci aut odczuwają coraz większą presję i są zmuszeni do elektryfikacji swoich gam. W efekcie powstają całe rodziny elektrycznych modeli, a niemal każdy nowy samochód wypuszczany przez markę premium ma większą lub mniejszą formę elektryfikacji, począwszy od miękkiej hybrydy aż po napędy czysto elektryczne.
Wiele nowych modeli marek premium oferowanych jest równolegle w wariantach hybrydowych i elektrycznych. Już nawet topowe sportowe warianty niektórych modeli, które od lat uchodziły za ostoję silników spalinowych, otrzymały wsparcie silnika elektrycznego. Przykładami są tutaj najnowsze BMW M5 czy Mercedes-AMG C 63 E Performance, które obecnie są hybrydami plug-in. Do drugiego z modeli jeszcze wrócimy w innym wątku.
Wartość rynku samochodów elektrycznych rośnie - przyczyny
Według raportu Grand View Research wartość rynku luksusowych pojazdów elektrycznych rośnie – z 209,6 mld USD w 2024 do 248,4 mld USD w 2025 r. Wzrost ten można przypisać zachętom rządowym dla pojazdów elektrycznych, wzrostowi świadomości ekologicznej konsumentów, rosnącej infrastrukturze ładowania oraz ekspansji rynku luksusowych samochodów. Oczekuje się, że w ciągu najbliższych kilku lat wielkość rynku luksusowych pojazdów elektrycznych będzie szybko rosła. Wartość ta wzrośnie do 473,96 miliardów dolarów w 2029 r. przy złożonej rocznej stopie wzrostu (CAGR) wynoszącej 17,5%.
Z drugiej strony widać pewne odejście od całkowitej elektryfikacji z racji na zbyt wolne tempo wzrostu rynku samochodów elektrycznych. Stąd też wielu producentów aut premium równolegle z modelami elektrycznymi rozwija technologię hybrydową plug-in jako alternatywę.
Rozwój technologiczny i digitalizacja samochodów Premium
Zaawansowane technologie od lat towarzyszą marką premium. Obecnie duży nacisk kładzie się na komunikację samochodu z otoczeniem, wykorzystanie funkcji AI do obsługi poszczególnych systemów pojazdu czy wreszcie do interakcji użytkownika z pojazdem. Możemy np. personalizować własne ustawienia poprzez stworzenie dedykowanego dla nas profilu kierowcy, a w wielu nowych modelach korzystać z dodatkowego wyświetlacza inforozrywki przed pasażerem z przodu. Wiele modeli premium oferuje też wyświetlacze head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości, a także rozbudowaną obsługę głosową opartą o asystenta AI. Nadal jednym z dominujących trendów jest też digitalizacja, która w przypadku niektórych marek premium jak np. BMW, przeniosła się aż na poziom samego kluczyka do samochodu, który może być wyposażony w panel dotykowy i pozwalać np. na zdalne parkowanie autem czy też zapewniać dostęp do podstawowych informacji o aucie.

Marki Premium stawiają na bezpieczeństwo. Które marki Premium są najbezpieczniejsze?
Wreszcie nie zapominajmy też o zaawansowanych systemach bezpieczeństwa czy funkcji autonomicznej jazdy, która działa w oparciu o wspomniane systemy. Niektóre marki jak np. Volvo w modelu EX90, oprócz tradycyjnych czujników i kamer, stosują również LiDAR, pozwalający na zwiększenie zasięgu działania systemów bezpieczeństwa. Wreszcie coraz więcej producentów premium zaczyna oferować model subkrypcji, np. Audi czy Mercedes, w ramach którego można doposażyć samochód w pewne funkcje za pośrednictwem bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania już po zakupie pojazdu.
Ciekawostką są też funkcje społecznościowe pojawiające się w autach premium. Przykładem jest najnowszy Mercedes Klasy E W214, który oferuje m.in. TikToka, Zoom, Spotify, YouTube czy WebEx, a także pozwala na przeprowadzanie wideokonferencji.
Marki samochodów Premium stawiają na zrównoważony rozwój i ekologiczne materiały
Kiedyś modna była prawdziwa skóra i naturalne drewno - im rzadsze tym bardziej uchodziło za Premium. Obecnie stawia się na ekologiczne materiały i zrównoważony rozwój. Jest to już widoczny od kilku lat trend i wiąże się on również z kwestiami wizerunkowymi. Producent dbający o zrównoważony rozwój (ESG) i stosujący materiały z recyklingu uchodzi za bardziej świadomego ekologicznie, co zwłaszcza w obecnych realiach, gdy modna stała się dbałość o środowisko, jest pozytywnie postrzegane przez konsumentów. Stąd też w elektrycznych modelach Volvo nie znajdziemy naturalnej skóry. Zamiast niej pojawiła się skóra wegańska lub tapicerka Nordico powstała z przetworzonych butelek PET, korków winiarskich z recyklingu oraz z materiałów pochodzenia biologicznego z ekologicznych upraw leśnych Szwecji i Finlandii.
Niestety ma to swoją cenę - według raportu McKinsey cena wysokiej jakości plastiku z recyklingu jest o 60 % wyższa od zwykłego plastiku, co ma swoje odzwierciedlenie w końcowej cenie samochodu.

Rosnący potencjał recyklingu w motoryzacji
Wskaźniki recyklingu tworzyw sztucznych są obecnie niskie – około 17%, czyli 30 milionów ton tworzyw sztucznych trafia do gospodarki o obiegu zamkniętym, z czego tylko 20 milionów ton jest poddawanych recyklingowi – ale oczekuje się, że w 2030 r. wzrosną one do ponad 100 milionów ton.
Wielu producentów sukcesywnie zmniejsza ślad węglowy swoich fabryk, stosując do ich zasilania m.in. odnawialne źródła energii jak farmy wiatrowe czy farmy słoneczne.
Marki Premium stawiają na SUVy
Coraz częściej marki premium stawiają na różne formy SUV-ów i crossoverów kosztem tradycyjnych nadwozi jak sedany, coupe czy kabriolety. Często też w obrębie samego nadwozia typu SUV tworzą nisze jak SUV-y coupe. Świetnym przykładem jest tutaj BMW, które jako jedne z pierwszych wprowadziło do oferty SUV-a (X5) i spopularyzowało tzw. SUV-y coupe, począwszy od modelu X6 z 2008 roku. Obecnie marka posiada w swojej ofercie aż 9 różnych SUV-ów z napędem spalinowym, hybrydowym i elektrycznym i stanowią one znaczną część sprzedaży tego producenta. Niemcy poszli nawet o krok dalej i stosują nazwy SAV lub SAC oznaczające Sport Activity Vehicle oraz Sport Activity Coupe, co pokazuje, że nie chcą być kojarzeni z klasycznymi SUV-ami, lecz z alternatywnymi formami nadwozi.
Czytaj więcej:
Podobne trendy widać także u innych marek premium jak Mercedes, Audi czy Porsche. Ciekawostką jest zwłaszcza Porsche Taycan Cross Turismo, które jest elektrycznym shooting brake stylizowanym na SUV-a. Nawet najbardziej ekskluzywne marki w postaci Ferrari, Lamborghini, Bentley'a, Astona Martina czy Rolls-Royce'a wprowadziły do swojej oferty SUV-y.

Dlaczego SUVy zdominowały rynek samochodów Premium?
Według raportu Grand View Research aż 58% samochodów premium w 2024 roku stanowiły SUV-y. Samochody te uchodzą za symbol luksusu, wszechstronności i praktyczności. Segment ten nadal się rozwija, głównie ze względu na ewoluujący styl życia konsumentów.
Samochody Premium i personalizacja
Marki premium słyną z oferowania wielu opcji i możliwości personalizacji samochodu pod własne potrzeby i upodobania. Począwszy od bogatej palety kolorów, przez duży wybór felg, aż po liczne pakiety czy pojedyncze opcje - jest ich często tyle, że nietrudno jest podwoić wyjściową cenę samochodu właśnie samym wyposażeniem opcjonalnym. Według raportu McKinsey ponad 70% nabywców aut premium dopłaca za dedykowane opcje. Niektóre marki, zwłaszcza te ekskluzywne, potrafią oferować specjalne elementy lub lakiery pod zamówienie klienta. Przykładowo Porsche oferuje lakiery z palety specjalnej za kilkadziesiąt tysięcy złotych. Zresztą wystarczy zagłębić w się w konfigurator dowolnego modelu tej marki, aby przekonać się jak duże są możliwości personalizacji. Jeszcze dalej idą Rolls-Royce czy Ferrari, które potrafią zaprojektować osobny samochód w unikatowym nadwoziu specjalnie pod danego klienta. Oczywiście technicznie bazuje on na którymś z oferowanych przez markę modeli, jednak wizualnie może się znacznie różnić. Tak naprawdę jedynym ograniczeniem okazuje się wyobraźnia nabywcy i zasobność jego portfela.

Chińska konkurencja i presja technologiczna
Coraz bardziej akcentujące swoją obecność na rynku chińskie marki zaczynają dawać się we znaki również producentom aut premium. Nie brakuje bowiem chińskich marek premium jak Voyah, Hongqi czy Denza, które oferują znacznie tańsze produkty, wymuszając tym samym na europejskich i japońskich markach rabaty. Ponadto producenci premium czują też rosnącą presję technologiczną, gdyż pewne brandy z Chin jak np. BYD czy Xiaomi oferują dojrzałe i zaawansowane konstrukcje oraz funkcje, których nie znajdziemy lub też będące w ograniczonej formie u uznanych marek premium. Chińscy producenci wykorzystują niższe koszty produkcji i zaawansowane technologie, dominując w dziedzinach EV oraz ADAS, co czyni je konkurencyjnymi.
Ponadto marki te poprawiły jakość wykonania, choć i tak nie jest ona tak dobra jak w przypadku europejskich rywali. To m.in. ze względu na chińskich klientów (Chiny są bardzo ważnym rynkiem dla Audi, BMW i Mercedesa) marki te stosują m.in. podświetlane grille, rozbudowane interaktywne oświetlenie ambiente czy funkcje społecznościowe oraz karaoke (np. w Mercedesie Klasy E).
Czytaj więcej: Chińskie samochody Premium - przegląd rynku
Rynek samochodów premium przechodzi dynamiczne zmiany, kształtowane przez elektryfikację, rewolucję technologiczną i cyfryzację, rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju, dominację SUV-ów, szerokie możliwości personalizacji oraz wzrastającą presję ze strony chińskiej konkurencji. Klienci stają się coraz bardziej świadomi i wymagający, poszukując nie tylko luksusu, ale także innowacyjności, ekologii i możliwości dopasowania samochodu do swoich indywidualnych potrzeb. Producenci premium muszą nieustannie adaptować się do tych zmieniających się oczekiwań, aby utrzymać swoją pozycję na tym konkurencyjnym rynku.