TEST: Honda CR-V e:HEV Advance AWD - bez zbędnych udziwnień
Rok temu testowałem poprzednią Hondę CR-V i przypadł mi do gustu jej rodzinny, komfortowy charakter. Teraz sprawdzam jej najnowsze wcielenie, które jest dokładnie takie samo… tyle, że pod niemal każdym względem lepsze.

Z testu dowiesz się o:
Honda CR-V od samego początku stawia na bardziej konserwatywnych, bardziej stonowanych klientów Dlatego też kierunek, jaki obrała najnowsza generacja japońskiego SUV-a, nie powinien nikogo dziwić. O jego amerykańskim charakterze nie muszę już chyba wspominać, gdyż jest on równie widoczny co w przypadku poprzednika. Dodam tylko, że jest to pierwsza CR-V w historii nieoferowana w Japonii. Produkcja modelu wciąż odbywa się w USA.
Zobacz jak wypadła poprzednia Honda CR-V w teście: Honda CR-V e:HEV AWD Executive test na Superauto.pl
Honda CR-V 2024 e:HEV - wymiary i bagażnik
Honda CR-V zadebiutowała latem 2022 roku, a do Europy zawitała rok później. Samochód urósł aż o 10 cm względem poprzednika i mierzy teraz 4706 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2700 mm. Oznacza to, że jest aż o przeszło 10 cm większa od swojego odwiecznego rywala w postaci Toyoty RAV4. Całkiem spory jest też prześwit wynoszący aż 194 mm. Bagażnik pomieści 579 litrów, choć aż tak tego po nim nie widać.

Jeszcze bardziej masywna, połączenie stylu Hondy i Volvo
Honda CR-V w najnowszym wcieleniu z jednej strony postawiła na ewolucję kształtów poprzednika, z drugiej jest odzwierciedleniem najnowszej estetyki Hondy. W oczy rzuca się spory grill o strukturze plastra miodu, a wieńcząca go chromowana listwa płynnie przechodzi w reflektory LED. Samochód prezentuje się masywnie i elegancko. Linię nadwozia podkreślają chromowane listwy wokół szyb, a na przednich nadkolach znajdziemy obrysowe wstawki.Sylwetka i tył nawiązują trochę do Volvo XC60, zwłaszcza, gdy spojrzymy na zachodzące na słupki D lampy. Charakteru dodają też spore końcówki układu wydechowego, które jednak są trochę na wyrost.

Ergonomiczny i przejrzysty kokpit, solidna jakość montażu
Kabina nowej Hondy CR-V mocno zmieniła się względem poprzednika, jednak zachowała najważniejsze atuty jak prostota obsługi, solidność i przestronność. Kokpit pochodzi z Civica i świetnie łączy prostotę z digitalizacją. Z jednej strony mamy dwa wyświetlacze (od cyfrowych zegarów o przekątnej 10,1 cala i centralny od systemu infotainment o przekątnej 9 cali), z drugiej prostą obsługę, fizyczne przyciski i pokrętła, spory panel klimatyzacji i naprawdę przejrzysty układ. Wszystkie najważniejsze funkcje są pod ręką, multimedia sprawnie reagują na dotyk, mają logiczne menu i duże kafelki, ponadto oferują bezprzewodowego Apple CarPlay’a i AndroidAuto. Zegary przełączają się płynnie, są czytelne, choć sam komputer pokładowy sprawia wrażenie trochę przeładowanego funkcjami.

Również jakość wykończenia wypada przyzwoicie, choć nie jest to poziom znany chociażby z Nissana X-Traila. Większość tworzyw jest miękka, jednak mają one nieprzyjemną, szorstką fakturę, samą kabinę utrzymano w czarnej tonacji, gdzieniegdzie ożywionej srebrnymi listwami imitującymi aluminium. W tej cenie spodziewałbym się już prawdziwego metalu. Ten znajdziemy jednak w postaci biegnącej przez środek kokpitu listwy o strukturze plastra miodu, skrywającej nawiewy. Wnętrze solidnie zmontowano, jedynie ekran multimediów potrafi wydawać nieprzyjemne odgłosy.
Przestronność i funkcjonalność chlubą Hondy CR-V. Idealna propozycja dla rodzin
Już poprzednie CR-V zaimponowało mi przestronnością i funkcjonalnością, jednak większy następca robi wszystko lepiej. Z przodu miejsca oczywiście nie brakuje w żadnym kierunku, nawet mimo panoramicznego dachu, a elektrycznie regulowane fotele są wygodne, mają wentylację i podgrzewanie, jednak słabo je wyprofilowano. Z tyłu mamy tyle miejsca, że możemy wręcz dać nogę na nogę. Do tego podłoga jest płaska, kanapa dobrze wyprofilowana, mamy też osobne nawiewy i wejścia USB. Wygodnie będzie tu nawet 3 dorosłych pasażerów, można też regulować kąt pochylenia oparcia, a także przesuwać kanapę.

Honda CR-V 2024 e:HEV Advance - wyposażenie
W testowanej topowej odmianie Advance nie ma praktycznie żadnych opcji… bo wszystko mamy w standardzie. Z najważniejszych elementów mamy m.in. dobrej jakości kamery 360 stopni, bardzo dobre audio Bose z 12 głośnikami, ładowarkę indukcyjną, podgrzewaną kierownicę, monitorowanie martwego pola z wyświetlaniem obrazu z prawego lusterka na centralnym ekranie, wyświetlacz head-up, zestaw asystentów i systemów bezpieczeństwa, bezdotykowo sterowaną klapę bagażnika czy podgrzewane zewnętrzne siedziska kanapy. Zabrakło natomiast trzeciej strefy klimatyzacji.

Honda CR-V 2024 e:HEV - osiągi i spalanie
W naszym egzemplarzu rewolucji pod maską nie ma. Nadal jest to ten sam napęd hybrydowy oparty o jednostkę benzynową 2.0, rozwijający 184 KM i 335 Nm. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem jednostopniowej przekładni, a zatem jest to ten sam układ co w Civicu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,5 s, a prędkość maksymalna to 187 km/h. Osiągi CR-V określiłbym jako wystarczające, samochód sprawnie i płynnie nabiera prędkości, jednak już przy prędkościach autostradowych czuć, że przydałoby się trochę więcej mocy. Z drugiej strony jako auto rodzinne CR-V raczej jest dedykowane do spokojnej jazdy, gdzie otrzymujemy płynność i komfort.
Wtedy też japoński SUV przekonuje niskim spalaniem. Rekordowo na krętych drogach Jury udało mi się zejść nawet do 4,8 l/100 km, a przy stawianiu na typowy ecodriving nawet do 3,7 l/100 km. Tam też mogłem pobawić się rekuperacją sterowaną za pomocą manetek przy kierownicy. W mieście CR-V potrzebuje około 6,5-7 l/100 km, natomiast na drogach szybkiego ruchu są to już wyniki rzędu 8,5-9 l/100 km. Średnio w cyklu mieszanym CR-V potrzebuje 7,5 l/100 km, co jest typowym wynikiem w tej klasie. Bak ma 57 l.

Jest komfortowo i bezpiecznie, choć na autostradzie wciąż głośno
Podczas jazdy CR-V stawia na komfort, sprawnie pochłania nierówności, jednocześnie pozostaje stabilna i bardziej zwarta niż np. Toyota RAV4. Wysoki profil opon pozwala nie martwić się o dziury, a hamulce okazują się skuteczne. Oczywiście trudno oczekiwać po rodzinnym SUV-ie precyzji podczas jazdy, co zdaje się potwierdzać też jego układ kierowniczy, ale sprawdzi się jako kanapowóz w trasy. Samochód jest dobrze wyciszony, a skrzynia symuluje przełożenia, choć na autostradzie słychać szumy wiatru i wycie jednostki, spalanie wtedy też mocno rośnie. Z drugiej strony poprawę tak czy tak czuć, choć widać pole do poprawy w kwestii wyciszenia i jazdy autostradowej.

Honda CR-V 2024 e:HEV Advance AWD - cena
Jedynie pod względem ceny nowa Honda CR-V wypada gorzej od poprzednika. Testowana Honda CR-V w topowej wersji Advance kosztuje od 244 400 zł. Dla porównania poprzednik z tym samym napędem w podobnej wersji kosztował 212 100 zł… Przypomnę, że było to zaledwie rok temu. Obecnie najtańsza CR-V e:HEV Elegance z napędem na przód kosztuje 222 400 zł. Głównymi rywalami auta są Toyota RAV4, Nissan X-Trail i Renault Espace.
Honda CR-V 2024 vs Toyota RAV4 2024
Toyota RAV4 Hybrid AWD o mocy 222 KM kosztuje 227 900 zł za wersję Executive (obecnie w promocji za 211 900 zł), jednak jest o 10 cm mniejsza od Hondy. Mierzy ona 4600 mm długości, a jej rozstaw osi liczy 2690 mm. Prześwit liczy 200 mm. Bagażnik pomieści 580 litrów. Układ hybrydowy bazuje na 2.5-litrowej jednostce benzynowej i oferuje łącznie 222 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,1 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem przekładni planetarnej e-CVT. Wyposażenie standardowe wersji Executive obejmuje m.in.:
- System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem (RCTAB)
- System bezkluczykowego dostępu do samochodu (Inteligentny kluczyk)
- Tapicerka skórzana z perforacją (skóra naturalna i syntetyczna)
- Lusterko wsteczne z kolorowym wyświetlaczem cyfrowym
- Kamera cofania
- Relingi dachowe w kolorze fortepianowej czerni
- 19-calowe felgi
- Przednie i tylne czujniki parkowania
- Dwustrefową automatyczną klimatyzację
- Reflektory LED
- Elektryczną regulację położenia fotela kierowcy
- Elektryczną regulacja podparcia odcinka lędźwiowego fotela kierowcy
- Elektryczną regulację wysokości fotela kierowcy
- Elektryczną regulację fotela pasażera (8-kierunkowa)
- Podgrzewane i wentylowane przednie fotele
- Cyfrowe zegary z 12,3-calowym wyświetlaczem
- 10,5-calowy dotykowy ekran systemu infotainment
- Interfejs Apple CarPlay (połączenie bezprzewodowe), interfejs Android Auto (połączenie przewodowe)
- Aktywny tempomat
- System kamer 360 stopni
- Asystent utrzymania pasa ruchu
- System wykrywania zmęczenia kierowcy
- Układ rozpoznawania znaków drogowych
- System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu
- System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem
- System przypominający o sprawdzeniu tylnych foteli przed opuszczeniem pojazdu
- System monitorowania martwego pola w lusterkach
- Indukcyjną ładowarkę
Honda CR-V 2024 vs Nissan X-Trail 2024
Nissan X-Trail e-Power 4WD o mocy 213 KM kosztuje 231 250 zł za konfigurację Tekna, jednak opcjonalnie oferuje 3. rząd siedzeń za dodatkowe 4000 zł. Mierzy on 4680 mm długości, a rozstaw osi liczy 2705 mm. Prześwit wynosi 192 mm. Bagażnik pomieści 575 litrów. Układ hybrydowy bazuje na turbodoładowanej 1.5-litrowej jednostce benzynowej R3 i dwóch silnikach elektrycznych. Łącznie do dyspozycji mamy 213 KM i 330 Nm (+195 Nm od drugiego silnika elektrycznego). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem przekładni redukcyjnej. Wyposażenie standardowe wersji Tekna obejmuje m.in.:
- 19-calowe felgi
- Przednie światła przeciwmgielne LED
- System audio BOSE
- System ProPilot Assist
- Wyświetlacz przezierny Head-up 10,8"
- Inteligentny asystent automatycznego parkowania ProPILOT Park
- Elektrycznie i bezdotykowo sterowana klapa bagażnika
- Przyciemniane tylne szyby
- Relingi dachowe
- Reflektory Full LED
- System multimedialny NissanConnect z 12,3-calowym dotykowym wyświetlaczem
- Trójstrefową automatyczną klimatyzację
- Inteligentny system kamer 360 stopni
- Cyfrowe zegary z wyświetlaczem TFT 12,3"
- Oświetlenie ambiente
- Tapicerkę ze skóry ekologicznej
- Elektrycznie regulowany fotel kierowcy i pasażera
- Indukcyjną ładowarkę
Zobacz jak wypadł Nissan X-Trail w teście: Nissan X-Trail e-Power 4ORCE Tekna test na Superauto.pl
Honda CR-V 2024 vs Renault Espace 2024
Z kolei Renault Espace E-Tech o mocy 200 KM w wersji iconic kosztuje 216 900 zł i również ma 3. rząd siedzeń. Samochód mierzy 4722 mm długości, a rozstaw osi liczy 2738 mm. Bagażnik pomieści 777 litrów. Prześwit liczy 180 mm. Układ hybrydowy bazuje na turbodoładowanej jednostce benzynowej 1.2 R3 i dwóch silnikach elektrycznych. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,8 s, a prędkość maksymalna to 188 km/h. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem wielostopniowej przekładni Multi-Mode. Wyposażenie standardowe wersji iconic obejmuje m.in.:
- zagłówki z regulacją portfelową na przednich miejscach
- 2 komfortowe poduszki na zagłówki w drugim rzędzie siedzeń
- system hands free parking (HFP)
- system kamer 360° (przednia, tylna i 2 kamery w lusterkach bocznych)
- fotel kierowcy z regulacją elektryczną w 6-kierunkach oraz elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego i masażem
- fotel pasażera z regulacją elektryczną w 6 kierunkach
- fotele przednie, kierownica i przednia szyba podgrzewane
- felgi aluminiowe 20" effie
- system 4. kół skrętnych 4Control advanced z zawieszeniem wielowahaczowym na tylnej osi
- światła tylne LED morowane z efektem włókien 3D
- kierunkowskazy sekwencyjne przednie i tylne
- relingi dachowe w kolorze czarny etoile
- zespół zegarów i wskaźników z kolorowym 12,3-calowym ekranem TFT
- kartę Renault Hands Free
- system kontroli zmęczenia kierowcy (DDAW)
- funkcję bezpiecznego wysiadania (OSE)
- system rozpoznawania znaków drogowych (TSR)
- system awaryjnego utrzymywania pasa ruchu (ELKA)
- aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów oraz wspomagania skrętu w lewo (AEBS)
- system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych i funkcją inteligentnej zmiany prędkości(OSP/TSR/ISA)
- system kontroli bezpiecznej odległości (DW)
- system multi collision brake (MCB)
- aktywny regulator prędkości (ACC)
- system kontroli martwego pola (BSW) z asystentem zmiany pasa ruchu (BSI)
- system wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem (RCTA) z systemem wspomagania nagłego hamowania podczas jazdy do tyłu (R-AEB
- reflektory Full LED
- trzeci rząd siedzeń
- indukcyjną ładowarkę
- bezdotykowo sterowaną klapę bagażnika
- nawigację Google Maps, Asystent Google, Sklep Play z aplikacjami, zdalne aktualizacje oprogramowania i nawigacji (FOTA) funkcja łączności z usługami online na 5 lat
Zobacz, jak wypadło Renault Espace w teście: Renault Espace E-Tech full hybrid iconic test na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując nowa Honda CR-V kontynuuje ścieżkę obraną przez poprzednika, stawiając na komfortowy i rodzinny charakter. Samochód prezentuje się masywnie, ma jeszcze więcej miejsca niż poprzednik, jednocześnie spodoba się stonowanym kierowcom ceniącym płynność i komfort jazdy oraz ekonomię… dopóki nie wjedziemy na autostradę, gdzie napęd Hondy ma pewne braki. Jest to idealny samochód na rodzinne wypady na wakacje, a dzięki napędowi hybrydowemu sprawdzi się też w mieście. Z pewnością hybryda Hondy jest lepsza od tej w Renault Espace czy Nissanie X-Trailu, choć odbywa się to kosztem trzeciego rzędu siedzeń, którego próżno szukać w Hondzie. Jeśli komuś to nie przeszkadza, CR-V będzie dobrą opcją, gdyż jest po prostu lepszym, choć droższym rozwinięciem poprzednika.