TEST: Renault Espace Iconic E-Tech full hybrid – znak czasów
Szukam Espace’a, a widzę wydłużonego Australa lub nowego Koleosa. W dzisiejszych czasach nawet z największej ikony motoryzacji zrobią SUV-a… Czy nowy Espace nadal ma w sobie to „coś”?

Z testu dowiesz się o:
Tak naprawdę ostatniego klasycznego Espace’a pożegnaliśmy w 2014 roku, gdyż już V generacja była crossoverem o cechach minivana. W przypadku najnowszej VI generacji producent poszedł o krok dalej i uczynił z auta zwykłego SUV-a klasy średniej. Espace zastąpił niejako trzy modele: Koleosa, Talismana i… samego siebie. Czy nie był to jednak zbyt radykalny krok?
Renault Espace 2024 - wymiary i bagażnik
Już patrząc na samochód zdecydowanie bardziej pasowała by mu nazwa Koleos. Ma on bowiem sylwetkę i wymiary typowego SUV-a klasy średniej. Bazuje na platformie CMF-CD z Nissana X-Traila i mierzy 4722 mm długości przy rozstawie osi liczącym 2738 mm. Oznacza to zatem, że jest o ponad 15 cm krótszy od poprzednika. Również bagażnik jest mniejszy i w 7-osobowej wersji pomieści bazowo 477 litrów lub 677 l po przesunięciu kanapy maksymalnie do przodu. Widać po nim, że jest płytki, to fakt.


Espace to po prostu ładny i nowoczesny SUV
Renault Espace wygląda ładnie, jednak przód przejęto z Australa, co akurat uważam za atut. Opcjonalne reflektory Matrix LED (4500 zł) świetnie oświetlają drogę i witają oraz żegnają nas efektowną animacją. Espace’a od Australa odróżnia m.in. grill z pionowymi żebrami. Patrząc na auto od boku uwagę zwraca mocno rozciągnięta linia boczna, co akurat średnio mi się podoba, ale to kwestia gustu. Szerokie tylne lampy z Australa wciąż mi się bardzo podobają. Co ciekawe, światła cofania są w zderzaku.

Kabina znana z Australa, czyli wysoka jakość i nowczesny design
Kabinę również przejęto z Australa. Mamy zatem cyfrowy kokpit z dwoma 12-calowymi wyświetlaczami systemu OpenR Link opartego na Google Automotive. Uwagę zwraca też rozbudowana konsola środkowa ze schowkami i przesuwną podpórką z ładowarką indukcyjną – bardzo wygodne rozwiązanie, choć nieco utrudnia ono korzystanie z cupholderów.
Skoro już o ergonomii mowa, ta jest po prostu dobra. Obsługa wyświetlaczy jest wygodna, grafiki przełączają się płynnie, a dzięki systemowi Google obsługa centralnego ekranu jest intuicyjna i przypomina smartfony z Androidem. Na grubej, spłaszczonej kierownicy (też bardzo wygodnej) umieszczono pokrętło do wyboru trybów jazdy. Bardzo fajne są też fizyczne przełączniki do obsługi klimatyzacji tuż pod ekranem. Na pochwały zasługuje też czytelny head-up na przedniej szybie. Z minusów na pewno wspomnę o trzech dźwigienkach po prawej, przez co łatwo się pomylić (od kierunkowskazów, skrzyni i radia).

Trudno narzekać na jakość wykończenia, gdyż ta jest naprawdę dobra. Już Austral podniósł wysoko poprzeczkę, a Espace prezentuje się co najmniej równie dobrze. Dominują miękkie i przyjemne w dotyku materiały, wszystko solidnie spasowano, a jakiekolwiek trzaski są wnętrzu nowego Renault obce. Przed pasażerem znajdziemy elegancką drewnianą listwę z widocznymi i odczuwalnymi porami, zaś drzwi zdobią aluminiowe wstawki. Szkoda tylko, że kieszenie w drzwiach nie są miękko wyściełane, a boczki tylnych drzwi są twarde.
Renault Espace 2024 - przestronność i funkcjonalność
Przechodzimy do najważniejszego. Espace zawsze słynął z funkcjonalności i przestronności – jak jest w tym przypadku? Z przodu miejsca mamy mnóstwo, fotele są bardzo wygodne i obszerne, wykonano je z jasnej przyjemnej w dotyku skóry, która jednak nie jest najwyższej jakości. Oferują elektryczną regulację, podgrzewanie, a u kierowcy także masaż.

W drugim rzędzie również miejsca jest naprawdę dużo w każdym kierunku, lecz… nie ma trzech oddzielnych foteli jak w poprzednikach, tylko regulowana wzdłużnie kanapa z możliwością regulacji kąta nachylenia oparcia. W wersji Iconic mamy też miękkie poduszki na zagłówkach. Zabrakło za to trzeciej strefy klimy (nawiewy są). Podróż umila także opcjonalny panoramiczny dach (4500 zł) oraz sprytny składany stolik za fotelem pasażera (mam obawy co do jego jakości). Trzeci rząd jest za to typowo awaryjny co nie dziwi w tym segmencie, choć mamy w nim 2 wejścia USB. Dobra, pora się wydostać i ruszać, w końcu Espace zawsze kochał trasy, jak jest teraz?

Renault Espace 2024 Iconic - wyposażenie
Trudno narzekać na wyposażenie Espace’a w wersji Iconic. Poza wyżej wspomnianymi rzeczami mamy m.in. kamery 360 stopni, asystenta parkowania, aktywny tempomat, podgrzewaną kierownicę, podgrzewaną przednią szybę, bezdotykowo sterowaną klapę bagażnika, keyless czy oświetlenie ambiente w wielu kolorach do wyboru. Z opcji mamy m.in. świetne audio Harman Kardon z 11 głośnikami i subwooferem o mocy 485 W (4500 zł).

Renault Espace 2024 Iconic - osiągi i spalanie
Tak jak już wspomniałem, żywiołem modelu zawsze były trasy. W tym przypadku teoretycznie też tak powinno jest, ponieważ mamy tu 200 KM uzyskiwane z napędu hybrydowego, a zatem na osiągi trudno narzekać. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 s i prędkość maksymalna 180 km/h oznacza, że osiągi zupełności wystarczają na „pożeranie” kolejnych kilometrów z rodziną i bagażami na pokładzie. Na co dzień Espace sprawia wręcz wrażenie zrywniejszego niż wskazują na to suche dane.
Skoro mamy napęd hybrydowy, to i możemy liczyć na niskie spalanie. Na drogach lokalnych zejdziemy spokojnie do wyników z 5-ką z przodu. W cyklu mieszanym spodziewajmy się raczej zużycia w okolicach 7 l, a na autostradzie będzie to już w okolicach 8 litrów na 100 km. W mieście spodziewajmy się około 6,5-7 l/100 km. Bak ma 55 litrów. Są to zatem całkiem dobre wyniki jak na tak dużego SUV-a, ale wcale nie odbiegające od konkurencji.

3 cylindry w rodzinnym SUV-ie to nieporozumienie
Brzmi to zatem jak napęd idealny, prawda? No właśnie słowem klucz jest „brzmi”. Otóż Renault zastosowało podobny napęd co w X-Trailu, jednak rolę generatora prądu pełni w tym przypadku 1.2-litrowa jednostka R3 o mocy 130 KM… I tu pojawiają się schody. Gdy tylko silnik się odpala, potrafi generować takie wibracje, że czuć je w całej kabinie i na kierownicy, co absolutnie nie przystoi do auta tej klasy. Jego dźwięk również jest nieprzyjemny. Skrzynia Multi-Mode potrafi szarpnąć, samemu układowi brak płynności znanej z hybrydowych Toyot. Rozumiem ideę tego napędu i jestem jak najbardziej za… pod warunkiem zastosowania silnika R4.
Komfortowe niczym... Espace, zwinne niczym Clio
Renault Espace miło zaskoczyło mnie za to prowadzeniem. Nie sądziłem, że seryjny w wersji Iconic układ 4Control tak bardzo poprawi zwinność tego niemałego SUV-a. Prowadząc Espace’a czujemy się, jakbyśmy jechali autem co najmniej o segment mniejszym. Zresztą widać to też przy manewrach, gdzie średnica zawracania wynosi zaledwie 10,4 m, czyli podobnie co… w miejskim Clio. Tylne koła mogą się wychylić nawet do 5 stopni w przeciwnym kierunku do przednich, co czuć podczas powolnej jazdy i manewrów. Również komfort jest na dobrym poziomie, a 20-calowe felgi dają o sobie znać głównie na studzienkach. Z minusów brakuje rekuperacji, a hamulce mogłyby działać skuteczniej, a układ kierowniczy chwilami jest trochę „gumowaty”.

Renault Espace 2024 E-Tech full hybrid - cena i rywale
Pora na cenę. Espace startuje z poziomu 192 900 zł za odmianę Techno. Testowana topowa wersja Iconic to koszt 216 900 zł, zaś nasz egzemplarz wyceniono na 238 200 zł. To w sumie konkurencyjna cena.
Renault Espace 2024 vs Nissan X-Trail 2024
Dla porównania Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE o mocy 213 KM w wersji Tekna kosztuje 235 250 zł, jednak oferuje już napęd na obie osie. Podobnie jak Renault, Nissan X-Trail bazuje na platformie CMF-CD. Mierzy on 4680 mm długości przy rozstawie osi wynoszącym 2705 mm. Bagażnik w wersji 7-osobowej pomieści 485 litrów. Korzystająca z 1.5-litrowej jednostki R3 odmiana e-Power 4ORCE przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,2 s i rozpędza się do 180 km/h.
Standardowe wyposażenie wersji Tekna obejmuje m.in.:
- 19-calowe aluminiowe felgi
- Reflektory Full LED z czujnikiem zmierzchu
- Inteligentny system kamer 360 stopni
- Przyciemniane tylne szyby
- System multmedialny NissanConnect z 12,3-calowym dotykowym ekranem
- Trójstrefową klimatyzację automatyczną
- Cyfrowe zegary z 12,3-calowym wyświetlaczem TFT
- System audio BOSE
- System ProPILOT Assist
- Wyświetlacz przezierny Head-up o przekątnej 10,8 cala
- Inteligentnego asystenta automatycznego parkowania ProPILOT Park
- Elektrycznie i bezdotykowo otwieraną klapę bagażnika
Dowiedz się więcej o Nissanie X-Trailu: Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE Tekna test na Superauto.pl
Renault Espace 2024 vs Kia Sorento 2024
Z kolei Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV o mocy 230 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm w topowej wersji Prestige Line kosztuje 249 900 zł, jednak jest o blisko 10 cm większa od Renault i ma napęd AWD. Sorento mierzy 4810 mm długości przy rozstawie osi liczącym 2815 mm. Bagażnik w wersji 7-osobowej pomieści 819 litrów. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 s i rozpędza się do 193 km/h.
Wyposażenie standardowe wersji Business Line obejmuje m.in.:
- System automatycznego hamowania z 4 trybami: wykrywania pojazdów, pieszych, rowerzystów i asystentem skrętu w lewo
- Asystent jazdy miejskiej i pozamiejskiej utrzymujący bezpieczny odstęp, prędkość i środek pasa ruchu
- Czujniki parkowania przód / tył
- Zaawansowany kontroler trybu jazdy – do wyboru sześć programów, w tym trzy do jazdy w terenie (dotyczy wersji AWD)
- Supervision Cluster – cyfrowe zegary z kolorowym ekranem o przekątnej 12.3”
- Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne
- Aktywny tempomat z inteligentnym ogranicznikiem prędkości
- Kamerę cofania z dynamicznym torem jazdy
- Felgi aluminiowe 19” z oponami 235/55/R19
- Highway Driving Assist – asystent jazdy po autostradzie i w korkach
- Smart Key – system otwierania i uruchamiania pojazdu bez użycia kluczyka
- System monitorowania martwego pola z funkcją automatycznej korekty toru jazdy
- System monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania
- Funkcję blokady otwarcia drzwi tylnych w sytuacji gdy system monitorowania martwego pola wykryje ryzyko kolizji z nadjeżdżającym pojazdem
- Pakiet zimowy: podgrzewana kierownica i fotele przednie
- Navi System z kolorowym ekranem dotykowym 10.25” z systemem Kia Connect, Bluetooth z zestawem głośnomówiącym, tuner cyfrowy DAB, interfejs Android Auto i Apple CarPlay
- Reflektory LED typu projekcyjnego
- Przednie szyby zapobiegające nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza, laminowana szyba przednia
- Skórzaną tapicerkę foteli w kolorze czarnym
- Elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika
- Indukcyjną ładowarkę do telefonu
- Funkcję podgrzewania dla skrajnych siedzisk kanapy w drugim rzędzie
- Fotel pasażera z elektryczną regulacją w 8 kierunkach
- Zestaw kameralnego podświetlenia wnętrza
- Rolety przeciwsłoneczne dla pasażerów drugiego rzędu
- Przyciemniane szyby tylne
- Blind Spot View Monitor asystent martwego pola rozszerzony o funkcję wyświetlania obrazu z kamer bocznych na wyświetlaczu centralnym
- Round View Camera system monitorowania otoczenia pojazdu z kamerą 360˚
- Parking Collision Avoidance Assist system monitorujący przestrzeń za pojazdem podczas cofania i mogący aktywować hamulce w celu uniknięcia kolizji z pieszym lub przeszkodą
- Remote Smart Parking Assist funkcja sterowania autem za pomocą pilota, ułatwiająca wjazd i wyjazd z miejsca parkingowego
- Head-up display kolorowy wyświetlacz w bezpośrednim polu widzenia kierowcy
- Wentylowane fotele przednie, fotel kierowcy z funkcją wysuwanego podparcia podudzia
- System audio "Bose" z 12 głośnikami oraz systemem dynamicznej kompensacji dźwięku
- Fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 10 kierunkach z funkcją pamięci
- Fotel kierowcy z 4-kierunkową, pasażera z 2-kierunkową elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego
- Nivomat zawieszenie tylne z funkcją poziomowania bez użycia elektroniki
Renault Espace w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie fabrycznie nowe Renault Espace w wersji Iconic z 2023 roku. Samochód dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na spory rabat.
Sprawdź ofertę Renault Espace leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Wypuszczając na rynek nowe Espace, Francuzi świadomie zamiast kombinować jak z poprzednikiem, po prostu postanowili być jednym z wielu. Może i nie do końca to nam pasuje, jednak z czysto ekonomicznego punktu widzenia moim zdaniem postąpili dobrze, gdyż SUV-y się sprzedają świetnie i nic nie wskazuje, by miało być inaczej. Obiektywnie patrząc Espace to po prostu dobry SUV, który przekonuje atrakcyjną stylistyką, dobrze wykończonym i przestronnym wnętrzem, bogatym wyposażeniem oraz komfortem i właściwościami jezdnymi. Dzięki hybrydzie ma też dobre osiągi i pali stosunkowo niewiele. Jest też konkurencyjnie wycenione. Brakuje jednak tej kropki nad „i” w postaci wyższej kultury pracy i napędu na obie osie. Wówczas byłby naprawdę jednym z najfajniejszych SUV-ów segmentu D.