TEST: Honda CR-V e:HEV AWD Executive - naprawdę rodzinny SUV
Gdybym miał podsumować Hondę CR-V jednym stwierdzeniem, brzmiało by ono świetny samochód rodzinny. Jednak wówczas pominąłbym wiele istotnych kwestii.

Z testu dowiesz się o:
Samochód rodzinny ma być z założenia prosty w obsłudze, ekonomiczny, a przy tym przestronny, komfortowy i funkcjonalny oraz oferować duży bagażnik. Gdybym miał podsumować test Hondy CR-V jednym zdaniem, właśnie tak by ono brzmiało… Ale poprzestając na tym stwierdzeniu pominąłbym wiele istotnych z mojego puntu widzenia kwestii…
W blokach startowych czeka już następca
Na początek jednak kilka słów o samym samochodzie. Obecnie oferowana V generacja Hondy CR-V zadebiutowała na targach w Los Angeles pod koniec 2016 roku, zaś do Europy trafiła dopiero wiosną 2018 roku. Samochód otrzymał zupełnie nowy, bardziej agresywny przedni pas z ostrymi reflektorami LED i grubą chromowaną listwą biegnąca przez atrapę chłodnicy, co nawiązuje do Civica X.

Honda CR-V 2023 jest masywna niczym amerykański SUV
Choć w blokach startowych czeka już następca, który na rynek trafi jeszcze w tym roku, "stare" CR-V dalej skrywa wiele atutów. Samochód prezentuje się dość masywnie, trochę „po amerykańsku”, ma wielkie tylne drzwi, opony o profilu 215/60 R18 i spore lusterka. Z tyłu natomiast znajdziemy zachodzące na słupki tylne światła, które przywodzą na myśl Volvo XC60. Łączy je chromowana listwa. CR-V nie jest też małym samochodem, bowiem mierzy 4600 mm długości, zaś rozstaw osi liczy 2659 mm. Najbliżej jej zatem do Toyoty RAV4 i Forda Kugi. Jako ciekawostkę dodam, że następca mierzy już 4700 mm, a więc tyle co Skoda Kodiaq czy Mazda CX-60.

"Amerykańskość" czuć także w kabinie
Zaglądając do kabiny również ma na dość "amerykański charakter". Deska rozdzielcza jest prosta i masywna, wykonane z czarnej skóry fotele obszerne i wygodne (nawet suwaki do elektrycznej regulacji fotela kierowcyi są wielkie), kierownica ma gruby i wygodny skórzany wieniec, szeroki i miękki jest podłokietnik centralny, zaś konsola środkowa z wygodnym selektorem od bezstopniowej przekładni eCVT szeroka. Kokpit CR-V jest prosty w obsłudze, przyciski i pokrętła spore i dobrze opisane, w zasadzie z marszu można się „połapać”, gdzie co jest.

Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje całkiem zgrabnie wkomponowany 7-calowy dotykowy ekran systemu infotainment. Multimedia w Hondzie CR-V pochodzą jeszcze z Civica X, a więc są „starszej daty”, gorzej reagują na dotyk i wolniej działają od tych w najnowszym Civicu, lecz są równie proste w obsłudze. Oferują nawigację, Bluetooth oraz przewodowe funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto. Również kierownica z wieloma drobnymi przyciskami pochodzi z Civica X, podobnie jak czytelne wirtualne zegary w stylowych kanciastych obudowach.
Jakość wykończenia i ergonomia na dobrym poziomie
W zasadzie jedyną wpadką ergonomiczną w CR-V są zbyt wysoko i daleko od podróżujących umieszczone środkowe kratki nawiewów. Przed kierowcą znalazł się czytelny wyświetlacz head-up na szklanej płytce, który jest w standardzie topowej odmiany Executive.

Do jakości wykonania trudno też mieć większe zastrzeżenia. Większość tworzyw jest miękka i przyjemna w dotyku, kokpit i boczki drzwi zdobią przeszycia imitujące skórę, zaś na panelach drzwi i podłokietnikach znajdziemy obicia z miękkiej skóry. Szkoda tylko, że zamiast wstawek z aluminium w kabinie znajdziemy dość przeciętny plastik imitujący metal. Tani plastik znajdziemy też w dolnej partii kierownicy.
Mistrz przestronności i funkcjonalności w segmencie
Honda CR-V ujęła mnie jednak czym innym, a mianowicie swoją przestronnością i funkcjonalnością. Miejsca jest mnóstwo w każdym kierunku, zarówno z przodu jak i w drugim rzędzie siedzeń. Siedzi się naprawdę wygodnie, zaś z tyłu ilość miejsca na nogi wręcz imponuje, zwłaszcza biorąc pod uwagę rozstaw osi na poziomie aut kompaktowych. Nawet osoby o wzroście 190 cm nie będą miały problemu. Pasażerowie mają do dyspozycji osobne nawiewy, podłokietnik z cupholderami, 2 wejścia USB-A oraz podgrzewane zewnętrzne siedziska kanapy. Bagażnik odmiany hybrydowej liczy 497 litrów, lecz jest ustawny i po złożeniu oparć otrzymujemy płaską podłogę. Ma też bezdotykowo otwieraną klapę (oczywiście elektrycznie).

Z ciekawostek funkcjonalnych wspomnę o znanej już z poprzednika miękkiej „poduszce” z boku obudowy konsoli środkowej, by położyć na niej kolano (szkoda tylko, że pasażer obok nie może liczyć na takie „ekstrasy”), zaś z tyłu podłoga jest niemal płaska, co znacząco poprawia funkcjonalność drugiego rzędu.
Honda CR-V 2023 Executive - wyposażenie
Zresztą wyposażenie topowej wersji Executive imponuje i w zasadzie już w standardzie jest kompletne. Z opcji mieliśmy w zasadzie tylko biały perłowy lakier Platinum White Pearl za 2500 zł. Z ważniejszych elementów wyposażenia seryjnego warto wymienić wspomniany już head-up, LED-owe reflektory, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika, 4 wejścia USB-A (po dwa na każdy rząd), Apple CarPlay i AndroidAuto, otwierany panoramiczny dach, podgrzewane fotele przednie i zewnętrzne siedziska tylnej kanapy, dwustrefową automatyczną klimatyzację, podgrzewaną kierownicę, podgrzewaną przednią szybę, system keyless, dobrej jakości kamerę cofania, indukcyjną ładowarkę oraz przyzwoity system audio z 9 głośnikami i subwooferem.

Oczywiście był też cały pakiet systemów bezpieczeństwa Honda Safety Sense. W ich skład wchodziły m.in. adaptacyjny tempomat, system Lane Assist, monitorowanie martwego pola, hamulec przeciwkolizyjny, system monitorowania uwagi kierowcy, system ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania czy asystent pasa ruchu, który podobnie jak w Civicu i pozostałych Hondach jest bardzo irytujący i nachalny.
Honda CR-V 2023 e:HEV - osiagi i spalanie
Pod maską Hondy CR-V e:HEV mamy ten sam układ napędowy, który znajdziemy w najnowszym Civicu. Mowa tu zatem o klasycznej pełnej hybrydzie bazującej na 2-litrowej jednostce benzynowej o mocy 145 KM oraz 184-konnym silniku elektrycznym. Łącznie układ rozwija 184 KM i 315 Nm. Moc trafia na obie osie za pośrednictwem przekładni eCVT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w odmianie AWD zajmuje 9,2 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h.

Na co dzień osiągi Hondy CR-V e:HEV okazują się w zupełności wystarczające, zaś płynna praca układu hybrydowego pasuje do komfortowego i rodzinnego charakteru pojazdu. Szkoda tylko, że komfort jazdy ogranicza wycie silnika przy przyspieszaniu, które akurat było obce Civikowi. Przydałoby się też lepsze wyciszenie kabiny, gdyż szumy powietrza i opon są wyraźne słyszalne przy prędkościach powyżej 100 km/h, zaś panoramiczny dach jest z grona tych "trzeszczących" na nierównościach.
Średnie spalanie na poziomie 7,5 l/100 km należy uznać za dobry wynik, biorąc pod uwagę gabaryty auta i obecność napędu na obie osie. Na autostradzie spalanie oscyluje wokół 10-11 l 100 km, co jest dość sporym, jednak typowym wynikiem dla tej wielkości hybryd. W mieście natomiast śmiało możemy zejść do wyników z 6-tką, a przy odrobinie starań nawet z 5-tką z przodu. Na drogach lokalnych zużycie oscyluje wokół 7 l/100 km. Liczący 57 litrów zbiornik paliwa wystarczy nam na blisko 700 km.
Komfortowo i bezpiecznie
Honda CR-V przekonuje komfortem jazdy, bez większych trudów tłumiąc większość nierówności, nawet tych większych oraz studzienek i kostkę brukową. Próżno szukać sportowych doznań znanych z kompaktowego Civica, jednak do rodzinnego charakteru CR-V takie nastawy jak najbardziej pasują. Bez wątpienia spora w tym zasługa wysokiego profilu opon, liczącego aż 194 mm prześwitu oraz lekko pracującego układu kierowniczego. Samochód należy także pochwalić za wydajną rekuperację w aż 4 poziomach intensywności. Sterujemy nią za pomocą manetek przy kierownicy.
Honda CR-V 2023 - cena i rywale
Honda CR-V e:HEV nie jest tanim autem, jednak cenowo nie odbiega od konkurencji. Bazowa odmiana Comfort z napędem na przednią oś kosztuje od 164 100 zł. Chcąc mieć napęd AWD należy wybrać bogatszą wersję Elegance za 183 300 zł. Testowana topowa odmiana Executive kosztuje już od 212 100 zł.
Dla porównania wspomniana już Toyota RAV4 Hybrid AWD o mocy 222 KM w wersji Executive kosztuje od 227 900 zł, zaś Ford Kuga 2.5 Hybrid AWD o mocy 190 KM w odmianie Vignale 215 790 zł (przy obecnym rabacie producenta 196 790 zł).
Honda CR-V w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Hondy CR-V e:HEV w różnych wersjach wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2022 roku, dostaniecie je od ręki. Możecie oczywiście liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz rabaty względem ceny katalogowej.
Sprawdź ofertę Honda CR-V leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując Honda CR-V mimo statusu odchodzącego modelu wciąż ma wiele do zaoferowania. Jest przede wszystkim świetnym samochodem rodzinnym, który zaskakuje przestronnością i funkcjonalnością, jednocześnie jest komfortowy i dość pakowny. Do tego dodajmy prostą obsługę i bogate wyposażenie oraz wysoki poziom bezpieczeństwa, a otrzymamy naprawdę dobrą rodzinną "salonkę". Układ napędowy zapewnia dosyć rozsądne spalanie i dobre osiągi, jednak jest dość hałaśliwy. Honda powinna popracować nad wyciszeniem kabiny. Mimo pewnych wad Honda CR-V przypadła mi do gustu, jednak jest tym razem trochę przez mój osobisty sentyment do aut amerykańskich. CR-V ma w sobie coś z amerykańskiego SUV-a. I właśnie dlatego ją polubiłem.