RANKING: Daily cary - najciekawsze propozycje
Szukając samochodu na daily zwykle kierujemy się aspektami zdroworozsądkowymi. Prawdziwy daily car łączy jednak rozsądne koszty eksploatacji i funkcjonalność z emocjami za kierownicą.
W zestawieniu znajdziesz:
Znaczna część kierowców ma jeden samochód do wszystkiego - zarówno na dojazdy do pracy, na zakupy, wozi nim dzieci do przedszkola czy szkoły, wreszcie jedzie nim od czasu do czasu w trasę i na urlop. Dlatego też samochód traktowany jest jako zwykły środek lokomocji i liczą się w nim przede wszystkim aspekty zdroworozsądkowe jak koszty zakupu i eksploatacji, zużycie paliwa, niezawodność i funkcjonalność. Często jednak zapominamy o tym, że samochód może też dawać przyjemność z jazdy. Są takie samochody, które łączą rozsądne koszty eksploatacji i funkcjonalność z frajdą z jazdy, nie wymagając przy tym nadmiernych wyrzeczeń. Tak oto zdefiniowaliśmy daily cara. Wskażę teraz kilka najciekawszych moim zdaniem przykładów daily carów dostępnych na rynku.
Cupra Leon ST
Cupra Leon w obecnym wydaniu zadebiutowała w 2020 roku i bazuje na IV generacji Seata Leona. Jest to obecnie jedyny model w gamie hiszpańskiej marki będący tak naprawdę rebrandowanym Seatem. W 2024 roku Cupra Leon doczekała się liftingu, zyskując indywidualny styl nadwozia. Z przodu znajdziemy przeprojektowany pas z bardziej zabudowanym grillem i nowymi lampami Matrix LED z motywem trzech trójkątów. Zastosowano też nowe wzory felg i kolory nadwozia, a także nowe tylne lampy (również z motywem trzech trójkątów) z podświetlanym logo. W kabinie pojawiły się nowe multimedia z większym, 12,9-calowym wyświetlaczem, a dotykowe suwaki od klimatyzacji i głośności zyskały podświetlenie. Na liście wyposażenia pojawiły się sportowe hamulce Akebono oraz audio Sennheiser. W wersji kombi Cupra Leon (ST) to w pełni funkcjonalny samochód rodzinny - oferuje przestronną kabinę, mierzy blisko 4,66 m długości i ma bagażnik o pojemności od 620 do 1600 litrów. Cupra Leon ST oferuje sportowy charakter, zarówno wizualnie jak i podczas jazdy, bez uszczerbku na funkcjonalności.
Cupra Leon ST występuje z silnikami benzynowymi 1.5 i 2.0 TSI, z jednostką MHEV 1.5 eTSI, a także w odmianach hybrydowych plug-in i w wersji wysokoprężnej 2.0 TDI. Część wariantów ma napęd na przód, natomiast topowe wersje benzynowe mają napędzane obie osie. Jedynie bazowa jednostka 1.5 TSI występuje z 6-biegową skrzynią manualną, w pozostałych występuje 7-stopniowa przekładnia DSG (w wersjach PHEV 6-stopniowa). Poniżej prezentujemy poszczególne parametry jednostek napędowych Cupry Leona ST:
| Jednostka napędowa | 1.5 TSI 150 KM | 1.5 eTSI 150 KM DSG (MHEV) | 2.0 TSI 204 KM DSG 4Drive | 2.0 TSI 333 KM DSG 4Drive | 1.5 e-HYBRID 204 KM DSG (PHEV) | 1.5 e-HYBRID 272 KM DSG (PHEV) | 2.0 TDI 150 KM DSG |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Moment obrotowy (Nm) | 250 | 250 | 320 | 420 | 350 | 350 | 360 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 216 | 216 | 233 | 250 | 220 | 229 | 214 |
| Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 9,2 | 9,2 | 6,7 | 4,8 | 7,9 | 7,3 | 8,7 |
| Zużycie paliwa (l/100 km) | 5,9 – 6,3 | 5,5 – 5,9 | 7,4 | 8,3 – 8,6 | 0,4 – 0,5 | 0,4 – 0,5 | 4,9 – 5,1 |
| Emisja CO₂ (g/km) | 134 – 143 | 126 – 134 | 163 – 168 | 188 – 195 | 9 – 10 | 10 – 11 | 128 – 135 |
| Zużycie energii (kWh/100 km) | - | - | - | - | 15,9 – 16,8 | 16,7 – 17,1 | - |
| Pojemność akumulatora (kWh) | - | - | - | - | 25,8 | 25,8 | - |
| Zasięg elektryczny (km) | - | - | - | - | 122 – 131 | 120 – 124 | - |

Poniżej prezentujemy cennik poszczególnych wersji Cupry Leona Sportstourer:
- 1.5 TSI 6MT – 144 100 zł
- 1.5 eTSI DSG (MHEV) – 161 700 zł
- 2.0 TSI 204 KM DSG 4Drive – 174 800 zł
- 2.0 TSI 333 KM DSG 4Drive (VZ) – 214 800 zł
- 1.5 e-HYBRID 204 KM DSG (PHEV) – 202 300 zł
- 1.5 e-HYBRID 272 KM DSG (PHEV, VZ) – 220 100 zł
- 2.0 TDI 150 KM DSG – 171 000 zł
Cupra Formentor
Ciekawą propozycją na daily cara jest też Cupra Formentor. Jest to zgrabny kompaktowy crossover o sportowym charakterze, oferowany z tymi samymi silnikami co Cupra Leon, oparty na tej samej platformie i w zasadzie dzielący z nią stylistykę nadwozia i wnętrza. Formentor zadebiutował w 2020 roku, a w 2024 roku w ramach modernizacji doczekał się analogicznych zmian co Cupra Leon. Oprócz znanych z Leona ST napędów w Formentorze dostaniemy również odmianę 2.0 TSI z napędem na przednią oś, rozwijającą 265 KM i 370 Nm. Współpracuje ona z 7-stopniową przekładnią DSG, zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,5 s i rozpędza się do 245 km/h. Formentor mierzy 4,45 m długości, a jego bagażnik w zależności od wersji pomieści od 450 do 1505 l (w wersji PHEV 345-1415 l).

Przekonaj się jak wypadła Cupra Formentor w teście: Cupra Formentor 1.5 eTSI DSG test na Superauto.pl
Ceny podstawowych wersji Formentora kształtują się na podobnym poziomie co Leona ST, natomiast w mocniejszych wariantach wychodzi on drożej. Poniżej znajdziecie ceny poszczególnych wersji Cupry Formentor:
- 1.5 TSI 6MT – 142 400 zł
- 1.5 eTSI DSG (MHEV) – 157 900 zł
- 2.0 TSI 204 KM DSG 4Drive – 174 700 zł
- 2.0 TSI 265 KM DSG VZ - 217 700 zł
- 2.0 TSI 333 KM DSG 4Drive (VZ) – 244 600 zł
- 1.5 e-HYBRID 204 KM DSG (PHEV) – 211 300 zł
- 1.5 e-HYBRID 272 KM DSG (PHEV, VZ) – 263 900 zł
- 2.0 TDI 150 KM DSG – 162 200 zł
Volkswagen Golf R Variant
Kolejną propozycją jest krewny Cupry Leona. VIII generacja Volkswagena Golfa zadebiutowała w 2019 roku, a na początku 2024 doczekała się liftingu. Golf zyskał wówczas odświeżony przedni pas z agresywniej stylizowanymi reflektorami, przeprojektowane tylne lampy oraz nowe multimedia z 12,9-calowym wyświetlaczem i podświetanymi suwakami od klimatyzacji. Przy okazji moc topowej odmiany R wzrosła do 333 KM, a maksymalny moment obrotowy do 420 Nm. Golf Variant mierzy 4,65 m długości i pomieści od 611 do 1642 litrów bagażu. Jednocześnie wygląda dość niepozornie jak na swoje osiągi (od 0 do 100 km/h w 4,8 s i 250 km/h prędkości maksymalnej) i jest w pełni funkcjonalnym, rodzinnym kombi (średnie spalanie 8,2 l/100 km. W topowej odmianie R z napędem na obie osie 4MOTION kosztuje 201 090 zł. Jeżeli komuś nie zależy na takiej mocy, jednak wciąż liczy na osiągi, ma alternatywę w postaci odmiany 2.0 TSI 4MOTION Style, wycenionej na 177 490 zł. Rozwija ona 204 KM i 320 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,5 s i rozpędza się do 242 km/h, a jego średnie spalanie to 7 l/100 km.

Skoda Octavia RS
Ranking daily carów nie mógł by się obyć bez Skody Octavii RS, którą mogę śmiało określić jako kwintesencję samochodu na daily. Dotyczy to zarówno odmiany liftback jak i kombi. Aktualna, IV generacja Octavii, zadebiutowała w 2019 roku i jest spokrewniona z VW Golfem i Cuprą Leonem. Na początku 2024 r. Skoda Octavia doczekała się liftingu, zyskując odświeżone lampy z przodu i z tyłu, a także nowy system multimedialny z 12,9-calowym wyświetlaczem oraz dotykowymi suwakami. Z przytoczonych w zestawieniu modeli to właśnie Octavia jest najbardziej funkcjonalnym samochodem. Mierzy blisko 4,7 m długości, bagażnik w liftbacku pomieści od 600 do 1555 litrów, zaś w kombi od 1640 do aż 1700 litrów. Do tego Skoda oferuje naprawdę obszerną kabinę i szereg udogodnień funkcjonalnych z zakresu Simply Clever.

W topowej odmianie RS Octavia ma napęd na przód i 7-stopniową skrzynię DSG, a jej 2-litrowa jednostka TSI rozwija 265 KM i 370 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 6,4 s (kombi 6,5 s), a prędkość maksymalna to 250 km/h. Średnie spalanie wersji liftback wynosi między 6,7 a 7,1 l/100 km, zaś w wariancie kombi 6,8-7,2 l/100 km. Octavia RS liftback kosztuje 181 300 zł, natomiast kombi wymaga dopłaty 4300 zł.
Toyota Corolla TS Kombi
Wartą zainteresowania opcją jest też Toyota Corolla w wersji kombi, oznaczonej jako Touring Sports (TS). Obecna, XII generacja Corolli zadebiutowała w 2018 r., zaś do Europy trafiła na początku 2019 r. W czerwcu 2022 Corolla doczekała się liftingu, w ramach którego odświeżono przednie i tylne lampy, wprowadzono nowe wzory felg i lakiery, a w kabinie zawitały nowe multimedia z 10,5-calowym wyświetlaczem i bezprzewodowymi funkcjami Apple CarPlay i AndroidAuto. Przed kierowcą pojawiły się cyfrowe zegary z 12,3-calowym wyświetlaczem. Na listę wyposażenia trafiły też reflektory bi-LED. Corolla TS mierzy 4,65 m długości, a jej bagażnik pomieści od 591 do 1606 l (581-1591 l w odmianie 2.0 Hybrid). Toyota słynie z niezawodności i dopracowanego napędu hybrydowego, a w obecnym wydaniu Corolla nabrała też dynamicznego charakteru, zwłaszcza w wersji 2.0 Hybrid GR SPORT, a odmiana TS oferuje przestronną kabinę za sprawą zwiększonego o 6 cm względem hatchbacka rozstawu osi (2,7 m).

W gamie znajdziemy wyłącznie odmiany hybrydowe 1.8 Hybrid oraz 2.0 Hybrid, obie z napędem na przednią oś i planetarną przekładnią e-CVT. Bazowy wariant 1.8 rozwija 140 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,4 s i pali średnio między 4,5 a 4,8 l/100 km. Odmiana 2.0 Hybrid rozwija 178 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,8 s i pali 4,8 l/100 km. W obu przypadkach prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Bazowa Corolla TS 1.8 Hybrid Comfort kosztuje od 131 900 zł. Bogatsza odmiana Style kosztuje 148 400 zł, zaś topowa Executive 167 900 zł. W ofercie jest też limitowana wersja Tour de Pologne za 148 400 zł, a także usportowiona GR SPORT za 161 400 zł. Odmiana 2.0 Hybrid wymaga dopłaty 10 000 zł (niedostępna w wersji Comfort).
Honda Civic
Poszukując daily cara warto też przyjrzeć się Hondzie Civic, która łączy charakterystyczne dla hybrydy niskie zużycie paliwa z dobrymi osiągami, a dzięki nadwoziu typu liftback jest też funkcjonalna. Civic XI zadebiutował w 2021 roku i jest dynamicznie stylizowanym liftbackiem dającym frajdę z jazdy dzięki precyzyjnemu prowadzeniu i niskiej pozycji za kierownicą. Mierzy 4,55 m długości, a jego bagażnik pomieści 415 litrów. Civic korzysta z napędu hybrydowego e:HEV opartego na benzynowej jednostce 2.0 o mocy 143 KM, która odpowiada za napędzanie silnika elektrycznego o mocy 184 KM i maksymalnym momencie obrotowym 315 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem przekładni redukcyjnej eCVT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,8 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Średnie spalanie wynosi tylko 4,7 l/100 km. Honda Civic Elegance startuje od 167 700 zł.

Przekonaj się jak wypadła Honda Civic w teście: Honda Civic e:HEV Sport test na Superauto.pl
Mercedes CLA Shooting Brake
Kombi nie zawsze musi być nudne, co potwierdza Mercedes CLA Shooting Brake. Najnowsze wcielenie niemieckiego modelu dopiero zostało zaprezentowane kilka tygodni temu, a na rynek trafi w marcu 2026 r. Jest to pierwsze elektryczne kombi Mercedesa, ale bez obaw - będzie też wersja spalinowa. Podobnie jak poprzednicy, nowe CLA Shooting Brake wyróżnia się smukłym i dynamicznie stylizowanym nadwoziem łączącym cechy kombi i coupe, bezramkowymi szybami i awangardowym designem. Nowe CLA wyznacza także kierunek stylistyki Mercedesa na kolejne lata, co poznamy po przewijającym się wielokrotnie w różnych partiach samochodu motywie gwiazdy. Znajdziemy ją m.in. w przednich i tylnych lampach, na grillu czy we wnętrzu na opcjonalnym podświetleniu nastrojowym dachu panoramicznego, które tworzy aż 158 gwiazd. Kabina nowego CLA to kolejny etap digitalizacji, ma aż 3 duże wyświetlacze, w tym jeden przed kierowcą, główny obsługujący system MBUX oraz dodatkowy przed pasażerem. Nowy Mercedes CLA Shooting Brake mierzy 4,72 m i pomieści od 445 do 1290 litrów bagażu. W wersji elektrycznej dodatkowo znajdziemy frunk pod maską o pojemności 101 litrów.

Mercedes CLA Shooting Brake pojawi się w dwóch elektrycznych wersjach, opartych na architekturze 800V. Odmiana 250+ z napędem na tylną oś dysponuje mocą 272 KM i momentem obrotowym 335 Nm, co pozwala na sprint do 100 km/h w 6,8 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 210 km/h. Wersja 350 4Matic z napędem na cztery koła korzysta z dwóch silników elektrycznych o łącznej mocy 345 KM i 515 Nm momentu, dzięki czemu przyspiesza do „setki” w 5 sekund, a jej prędkość maksymalna również wynosi 210 km/h. Oba warianty wyposażono w akumulator o pojemności 85 kWh. Zasięg wg normy WLTP to 761 km dla wersji 250+ oraz 730 km dla mocniejszej 350 4Matic. Pojazdy można ładować z maksymalną mocą 320 kW, co pozwala uzupełnić energię od 10 do 80% w zaledwie 22 minuty. W późniejszym czasie dołączą do nich warianty spalinowe, a także topowe AMG. Ceny wariantu elektrycznego wystartują z pułapu ponad 230 tys. zł (sedan kosztuje od 228 900 zł).
Tesla Model 3
Czas na kolejnego elektryka w tym zestawieniu, tym razem jest to model oferowany w wariancie wyłącznie na prąd. Chodzi o Teslę Model 3, określaną przez producenta mianem sportowego elektrycznego sedana. Model 3 zadebiutował w 2017 roku, a we wrześniu 2023 r. doczekał się obszernej modernizacji, która nadała mu znacznie ciekawszej i bardziej dynamicznej prezencji, jednocześnie poprawiono multimedia i parametry układu napędowego. Model 3 jest sedanem klasy średniej, jednak wizualnie przypomina on liftbacka. Tesla Model 3 mierzy 4,72 m długości, ma bagażnik o pojemności 594 l i frunk mieszczący 88 l. W najbardziej wydajnej wersji Long Range RWD oferuje zasięg do 702 km, natomiast topowa odmiana Performance AWD o mocy aż 627 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,1 s i rozpędza się do 262 km/h. Korzysta z baterii o pojemności 78 kWh i oferuje 528 km zasięgu. Odmiana Performance kosztuje 244 990 zł, jednak bazowy Model 3 RWD z zasięgiem 513 km i napędem na tylną oś możemy już mieć za 184 990 zł (od 0 do 100 km/h w 6,1 s).
