Najciekawsze premiery 2024 - samochody premium
2024 rok przyniesie wiele premier motoryzacyjnych, także wśród marek premium. Jakie samochody klasy premium zadebiutują w nadchodzącym roku? Wybraliśmy najciekawsze z nich.

Samochody premium cieszą się z roku na rok rosnącą popularnością. To właśnie w nich debiutują najnowsze technologie i oferują one szlachetne materiały wykończeniowe. Od lat dominują niemieckie marki i nic raczej w tym aspekcie się nie zmieni. Jak co roku w segmencie premium dużo się wydarzy. Prezentujemy 10 najciekawszych naszym zdaniem premier samochodowych 2024, skupiając się na samochodach producentów premium.
Audi A5
Nowe Audi A5 będzie dla wielu zaskoczeniem. Na początku 2023 roku firma z Ingolstadt ogłosiła bowiem plany zmiany struktury nazewnictwa swoich modeli. Tym samym oznaczenia parzyste odnosić się będą do modeli elektrycznych, a nieparzyste do spalinowych. W efekcie następca A4 będzie wyłącznie elektrykiem, a nowe Audi A5 otrzyma napęd spalinowy i zastąpi również spalinowe A4. Nowe Audi A5 doczeka się na pewno odmian liftback oraz kombi Avant. Auto otrzyma dynamiczną stylistykę z agresywnymi reflektorami i charakterystycznym sześciokątnym grillem Single Frame, a pod maską topowych odmian S5 i RS5 znajdzie się prawdopodobnie doładowana jednostka V6. Nie zabraknie też wariantów hybrydowych plug-in. Samochód powstanie na nowej plafformie Premium Platform Combustion (PPC). Nie wiadomo jeszcze, czy w gamie A5 pojawią się też wersje coupe oraz cabrio.
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron zadebiutuje latem 2024 roku i bazować będzie na nowej, zaawansowanej platformie PPE. Skorzysta z niej również nowe Porsche Macan. Umożliwi ona zastosowanie instalacji 800V i ładowanie mocą do 270 kW, co sprawi, że naładowanie baterii od 10 do 80% zajmie niecałe 30 minut. Na wyposażeniu nowego Audi znajdziemy adaptacyjne pneumatyczne zawieszenie. Auto zaoferuje nawet 600 km zasięgu, a baterie pomieszczą około 100 kWh energii. Za napęd posłużą dwa silniki elektryczne o mocach 380 oraz 510 KM w mocniejszym wariancie SQ6 e-tron. Wizualnie samochód nawiązuje do najnowszych modeli marki, w tym do e-tron GT czy SUV-a Q8 e-tron. Q6 e-tron dostępne będzie z rewolucyjnym oświetleniem OLED. Dzięki 8 opcjonalnym cyfrowym sygnaturom świetlnym w przeprojektowanych światłach do jazdy dziennej zintegrowanych z reflektorami Matrix LED i w cyfrowych tylnych światłach OLED 2.0, klienci mogą zaprojektować stylistykę swojego Q6 e-tron. Kokpit Q6 e-tron nazywany jest przez Audi "cyfrową sceną". Tworzą ją centralny 14,5-calowy ekran systemu MMI, 11,9-calowy wyświetlacz wirtualnych zegarów oraz 10,9-calowy ekran przed pasażerem. Bagażnik pomieści 526 litrów. Sporo materiałów w kabinie pochodzi z recyklingu.

Przeczytaj więcej o Audi Q6 e-tron: Audi Q6 e-tron premiera na Nowyosobowy.pl
Audi A6 e-tron
Audi A6 e-tron dostępne będzie w wersjach sedan i kombi Avant i według nowej nomenklatury marki będzie tylko elektrycznym modelem, zaś rolę spalinowego odpowiednika przejmie następca Audi A7. Audi A6 e-tron skorzysta z nowej platformy PPE rodem z Q6 e-tron i nowego Porsche Macana. Warto dodać, że Audi będzie oferowało samochody spalinowe do 2033 roku, a ostatnie nowe modele trafią na rynek w 2025 r. Audi A6 e-tron otrzyma baterie o pojemności około 100 kWh i dwa silniki elektryczne o mocach około 380 i 510 KM w mocniejszym wariancie S6 e-tron. Zasięg wyniesie około 600 km. Stylistycznie auto będzie czerpać z SUV-a Q6 e-tron, z którym dzielić będzie również projekt kabiny.
Porsche Panamera
Nowa Panamera wizualnie stanowi ewolucję poprzednika, choć z tyłu znajdziemy inspirację najnowszym 911 i elektrycznym Taycanem. Wymiary i proporcje nadwozia są podobne jak w poprzedniku. Również kabina czerpie pełnymi garściami z Taycana, gdzie znajdziemy aż 3 wyświetlacze na desce rozdzielczej, w tym opcjonalny 10,9-calowy ekran przed pasażerem, a także nawiewy z jedną poprzeczką. Innowację stanowią opcjonalne reflektory Matrix LED HD o zasięgu nawet 600 m. Auto wyposażono w najnowszą generację Apple CarPlay'a, która pozwala na sterowanie klimatyzacją, masażem i oświetleniem ambiente za pomocą interfejsu Apple CarPlay lub poprzez asystenta Siri. W gamie jednostek napędowych znajdziemy silniki benzynowe oraz aż 4 warianty hybrydowe plug-in, z których najmocniejszy wariant Turbo S E-Hybrid (oparty na 4-litrowym V8 biturbo) rozwija 739 KM. Baterie mają teraz 25,9 kWh pojemności i zapewniają do 91 km zasięgu. Bazowa Panamera z silnikiem benzynowym 2.9 biturbo o mocy 353 KM i napędem na tylną oś kosztuje od 499 000 zł. Nowością jest opcjonalne zawieszenie Porsche Active Ride, dostępne w wariantach hybrydowych. Po włączeniu odpowiedniego trybu zawieszenie może wręcz nadkompensować tendencje do przechyłów i ruchów wzdłużnych, zmiejszająć oddziaływanie sił przyspieszenia na podróżujących.

Dowiedz się więcej o nowej Panamerze: Porsche Panamera premiera na Nowyosobowy.pl
Porsche Macan
Nowe Porsche Macan oferowane będzie wyłącznie z napędem elektrycznym. Samochód będzie spokrewniony z Audi Q6 e-tron i również skorzysta z platformy PPE oraz architektury 800V, co umożliwi ładowanie prądem stałym o mocy do 270 kW. Wszystkie warianty nowego Macana otrzymają baterię litowo-jonową umieszczoną pod podłogą o pojemności około 100 kWh, co pozwoli na podładowanie baterii od 10 do 80% w mniej niż 22 minuty. Oczywiście stylistyka będzie typowa dla najnowszych Porsche, nawiązując tym samym do Taycana i Cayenne. W kabinie znajdziemy 12,6-calowy wyświetlacz wirtualnych zegarów przed kierowcą oraz dwa ekrany o przekątnej 10,9 cala - jeden centralny od multimediów, a drugi opcjonalny przed pasażerem, oba w rozdzielczości Full HD. W Macanie dostaniemy też wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością oraz oświetlenie ambientowe z wbudowanym światłem komunikacyjnym. Samochód oferowany będzie z napędem na tył lub obie osie, a topowa wersja rozwinie 600 KM oraz ponad 1000 Nm.

Dowiedz się więcej o nowym Porsche Macan: Porsche Macan prezentacja na Superauto.pl
Mercedes EQG
Mercedes EQG będzie elektrycznym odpowiednikiem kultowej Klasy G, czyli "gelendy". Nie znamy póki co wielu szczegółów, jednak wiadomo, że produkcja samochodu ma ruszyć w 2024 roku, a na rynek powinien trafić pod koniec 2024 r. Z ciekawych rozwiązań warto wspomnieć o zastosowaniu czterech silników elektrycznych - po jednym na każde z kół, co ma zapewnić wyjątkową zwrotność nowego modelu. Samochód wizualnie oczywiście nawiązywać będzie do swojego spalinowego odpowiednika, a więc spodziewamy się kanciastego, pudełkowatego nadwozia w stylu klasycznej terenówki. Mercedes EQG otrzyma ogniwa z krzemowymi anodami, co ma zapewnić większy o 20% zasięg (przekroczy on 500 km) oraz znacznie skróci czas ładowania. Naładowanie baterii od 10 do 80% zajmie raptem 20 minut. Elektryczna Klasa G zaoferuje m.in. przydatny w terenie system kamer 360 stopni oraz dodatki w stylu retro.
Alfa Romeo Milano
Początkowo kojarzona z nazwą Brennero, nowa Alfa Romeo otrzyma finalnie nazwę Milano. Samochód będzie miejskim crossoverem spokrewnionym z Jeepem Avengerem i Fiatem 600. Podobnie jak koncernowi bracia, nowa Alfa Romeo produkowana będzie w Tychach. Alfa Romeo Milano zadebiutuje w kwietniu 2024 i stanowić będzie niejako następcę modelu Mito, którego produkcję zakończono w 2018 r. W gamie jednostek napędowych znajdziemy wariant elektryczny oraz spalinowy. Odmiana elektryczna skorzysta z baterii o pojemności 54 kWh, rozwinie 156 KM i 260 Nm oraz zaoferuje około 400 km zasięgu. Producent planuje także w przyszłości wersję z napędem na obie osie. Wersja spalinowa skorzysta z jednostki 1.2 R3 o mocy 100 i 136 KM, wyposażonej w układ mild hybrid i 6-stopniową dwusprzęgłową przekładnię. Jak przystało na Alfę, nie zabraknie stylowych detali, w tym kultowego grilla Scudetto, a w odmianie spalinowej także ciekawych koncówek układu wydechowego. Stylistycznie Milano czerpać będzie z kompaktowego Tonale.
Mini Aceman
Zaprezentowany w listopadzie nowy Countryman urósł na tyle (mierzy 4,43 m), że w portfolio Mini pojawiło się miejsce dla mniejszego SUV-a. Ten zadebiutuje już w kwietniu w postaci elektrycznego modelu Aceman. Wizualnie samochód nawiąże zapewne do Countrymana i najnowszego Mini Coopera. Możemy liczyć zatem na obłości i liczne możliwości personalizacji oraz na smaczki stylistyczne w stylu retro. Nowością będzie ośmiokątny grill. W kabinie zapewne znajdziemy centralny okrągły wyświetlacz o przekątnej 9,44 cala, oferujący m.in. nawigację z funkcją rozszerzonej rzeczywistości. Możemy się spodziewać układów napędowych z Mini Coppera, a więc silnika elektrycznego o mocy 184 lub 218 KM, oraz baterii o pojemności 40,7 oraz 54,6 kWh. Zasięg w odmianie z większymi akumulatorami wyniesie około 400 km. Możemy też liczyć na topową wersję JCW.
Przeczytaj więcej o nowym Mini Cooperze: Mini Cooper premiera na Nowyosobowy.pl
BMW X3
W 2024 roku poznamy również nowe BMW X3. Samochód dostępny będzie z silnikami spalinowymi, napędem hybrydowym PHEV oraz w odmianie elektrycznej iX3. Silniki spalinowe otrzymają zapewne układy mild hybrid, zarówno diesle jak i benzynowe. Wizualnie samochód nawiązywać ma do najnowszych modeli BMW, w tym X1 oraz X2, a zatem spodziewamy się większego grilla, reflektorów z motywem litery L oraz opływowego nadwozia z wkomponowanymi w drzwi klamkami. Nowe X3 powinno też urosnąć, zważywszy na to, że obecne X1 mierzy 4,55 m długości. Również w kabinie spodziewamy się nowego projektu nawiązującego do X1 i X2. Otrzymamy zatem zestaw dwóch wyświetlaczy pod wspólną taflą szkła - ekran systemu iDrive 9. generacji może mieć 14,9 cala przekątnej, a przed kierowcą znajdzie się 12,3-calowy wyświetlacz wirtualnych zegarów.
BMW M5 Touring
Już wiosną 2024 roku zadebiutuje nowe BMW serii 5 w wersji kombi Touring. Spodziewamy się tych samych jednostek napędowych co w sedanie, a więc silników benzynowych, wysokoprężnych oraz wariantu elektrycznego i5. W 2024 roku dołączy do gamy również topowy wariant M5 Touring, co oznacza, że M5 kombi powróci po 14 latach nieobecności (ostatnią było E61 z lat 2007-2010). BMW M5 Touring otrzyma napęd hybrydowy plug-in z podwójnie doładowaną jednostką V8 o pojemności 4.4 litra. Niewykluczone, że będzie to napęd rodem z BMW XM, które rozwija 653 KM i 800 Nm lub 748 KM i 1000 Nm w limitowanej odmianie Label Red. Samochód przejdzie testy m.in. na Pętli Północnej Pętli toru Nürburgring. Auto poznamy po czterech okrągłych końcówkach układu wydechowego, sporym dyfuzorze i przeprojektowanym przednim pasie z większymi wlotami powietrza i logo M.
Przeczytaj więcej o BMW M5 Touring: BMW M5 Touring zwiastun na Magazyn.superauto.pl

Nowe BMW Serii 1 2024
Już w październiku w salonach dealerskiej pojawi się nowa IV generacja klasycznego miejskiego hatchbacka, BMW Serii 1. Linia nadwozia modelu została przeprojektowana - nisko umieszczony pas przedni, przeprojektowana atrapa chłodnicy oraz mocno zabudowana tylna klapa bagażnika silnie pozycjonują nową generację w segmencie samochodów sportowych.IX generacja modelu będzie dostępna od razu w serii sportowej jako M135 xDrive, pełnym pakietem stylistycznym serii M, a także dostępem do indywidualnej gamy kolorystycznej nadwozia. Nowa generacja modelu dostępna będzie w nowej gamie silnikowej uzupełnionej o silnik hybrydowy, wyposażony akumulator o napięciu 48 V. nowością dla klientów BMW może okazać się napęd na przednią oś.
Nowa seria 1 IV generacji została zaprojektowana z uwzględnieniem bardzo nowoczesnych systemów, rozszerzonych o dodatkowe opcje asystentów jazdy półautonomicznej, parkowania. Wnętrze samochodu jest zgodne z nową stylistyką marki, pełne ekologicznych i wysokiej jakości materiałów pochodzących z recyklingu. We wnętrzu nie znajdziemy skór naturalnych, ale szereg rozwiązań stylistycznych, które prezentują nowoczesne podejście do świata Premium.
Nowa Seria 1 2024 będzie dostępna w sprzedaży od października. Cena modelu będzie startować od 127 000 zł.
Więcej na temat BMW Seria 1 leasing