PREZENTACJA: Elektryczne Porsche Macan. Nadchodzi nowa era?
Będzie całkowicie zasilany energią elektryczną. Oferuje diabelsko imponującą prędkość i moc – nawet 600 KM i ponad 1000 Nm momentu obrotowego. Całkowicie cyfrowy, nieustannie łączony z chmurą danych - nowy Macan jawi się jako przełom i kolejny etap w elektryfikacji marki.

Po udanej premierze i entuzjastycznym przyjęciu modelu Taycan, nowe Porsche Macan ma szansę na sukces. Pamiętajmy jednak, że wiele zależy od dostępności tego modelu dla tych, którzy pragną po raz pierwszy zanurzyć się w świecie Porsche. Poprzednia generacja oferowała wersję z silnikiem 2.0 o mocy 265 KM, która była rozsądnie wyceniona i przystępna, jeśli chodzi o osiągi. Jakie będą ceny i dostępne wersje nowego modelu? Odpowiedzi na te pytania prawdopodobnie poznamy niedługo. Ja miałem jakiś czas temu okazję poznać bliżej to auto, zajrzeć pod nadwozie (dosłownie), jak również przejechać się nim po torze (na prawym fotelu). Czy warto czekać? Tak, zdecydowanie!
Bo najważniejsze jest to, czego nie widać!


Całkowicie elektryczny Macan opiera się na platformie Premium Platform Electric (PPE), którą Porsche rozwija wspólnie z Audi. Dzięki PPE Porsche może wprowadzić na rynek modele o najwyższych standardach technicznych, elektryfikując tym samym kolejny istotny segment swojego portfolio. Podobnie jak w przypadku Taycana, również w nowym Macanie zastosowano silniki elektryczne o stałym wzbudzeniu synchronicznym (PSM) oraz technologię 800 woltów. To gwarantuje stałą wysoką wydajność, skrócony czas ładowania, a także redukcję wagi kabli o wysokim napięciu i zajmowanej przez nie przestrzeni. W celu optymalizacji efektywności, w układzie inwertera impulsowego (PWR) na tylnej osi zdecydowano się zastosować karbid krzemu (SiC) zamiast tradycyjnego krzemu. Ten postęp technologiczny znacznie redukuje straty podczas przełączania w PWR i umożliwia pracę przy wyższych częstotliwościach przełączania.

Wszystkie warianty modelu Macan zostaną wyposażone w baterię litowo-jonową umieszczoną pod podwoziem, o łącznej pojemności około 100 kWh. Bateria składa się z 12 modułów z ogniw pryzmatycznych, przy stosunku mieszanki niklu, kobaltu i manganu wynoszącym odpowiednio 8:1:1. Dzięki zastosowanej technologii 800 woltów, linia modelowa osiąga zdolność ładowania do 270 kW. Na stacji szybkiego ładowania o dostatecznej mocy, baterię można naładować od 10 do 80 procent w czasie krótszym niż 22 minuty. W przypadku stacji działającej na technologii 400 woltów, Macan aktywuje „ładowanie grupowe”, dzieląc pakiet baterii na dwie jednostki 400 woltów połączone równolegle, co przyspiesza proces ładowania.
Macan oferuje szeroki zakres osiągów, łącząc codzienny komfort z cechami charakterystycznymi dla samochodów sportowych. Kluczową rolę w tym kontekście odgrywa zawieszenie. Z przodu SUV-a zastosowano zawieszenie z podwójnym wahaczem, wyposażone w niezależne poziomy amortyzatorów. Zawieszenie wielowahaczowe z tyłu jest połączone z nadwoziem poprzez elastycznie zamocowaną ramę pomocniczą. Dodatkowo, w najwyższej wersji modelu, tylna jednostka e-napędu jest bezpośrednio zamocowana do nadwozia za pomocą czterech punktów, co korzystnie wpływa na dynamikę jazdy poprzez precyzyjne prowadzenie kół i zwiększoną sztywność poprzeczną. Wersja topowa modelu standardowo wyposażona jest także w system Porsche Torque Vectoring Plus, czyli elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy na tylnej osi.
W pełni cyfrowy i stale podłączony do sieci

Elektryczny Macan prezentuje najnowszą generację intuicyjnego konceptu wyświetlania i sterowania marki Porsche. Pionierski Porsche Driver Experience obejmuje aż trzy ekrany. Główny wyświetlacz zastępujący zegary ma 12,6 cala, jest w pełni cyfrowy i wolnostojący, umieszczony bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Zgodnie z tradycją Porsche, jest to centralny punkt deski rozdzielczej. Dodatkowo zastosowano dwa inne ekrany: centralny o przekątnej 10,9 cala oraz opcjonalny wyświetlacz dla pasażera o tej samej przekątnej, oba o rozdzielczości Full HD. Pasażer może korzystać z treści, dostosowywać ustawienia rozrywki lub nawigacji, a nawet oglądać treści wideo na dodatkowym ekranie, który dzięki specjalnej powłoce filmowej nie jest widoczny z miejsca kierowcy.
Nowy Macan wyróżnia się także innowacjami, takimi jak wyświetlacz head-up z funkcjami rzeczywistości rozszerzonej oraz oświetlenie ambientowe z wbudowanym światłem komunikacyjnym w standardzie. Szybkość działania systemu Porsche Communication Management (PCM) osiągnęła nowy poziom: na przykład asystent głosowy „Hey Porsche” teraz błyskawicznie sugeruje trasy, łącznie z punktami ładowania. W nowym Centrum Aplikacji Porsche, pasażerowie mogą bezpośrednio uzyskać dostęp do popularnych aplikacji od zewnętrznych dostawców i instalować je bezpośrednio w samochodzie.
Poznaj ofertę Porsche Macan na Superauto.pl
Całe stado elektrycznych koni!

Dzięki swojej architekturze o napięciu 800 woltów, potężnemu napędowi elektrycznemu oraz najnowocześniejszemu systemowi zarządzania baterią i ładowaniem, całkowicie elektryczny Macan oferuje charakterystyczną wydajność E-Performance dla marki Porsche. W każdym przypadku Porsche stosuje trwałe, wzbudzone synchroniczne silniki elektryczne (PSM) do układu napędowego. W celu osiągnięcia maksymalnej gęstości mocy, chłodzenie płaszczem wodnym zostało udoskonalone w porównaniu z modelem Taycan. Przykładem dalszych kompleksowych optymalizacji w PSM jest tzw. podwójna laminacja V, czyli rozmieszczenie magnesów w wirnikach. Druty stojanów są nawijane metodą "hairpin" dla silnika elektrycznego na przedniej osi i metodą "I-pin" dla jednostki napędowej na tylnej osi. Taki układ w kształcie U lub I zwiększa poziom wypełnienia rowków miedzią. Platforma Premium Platform Electric (PPE) umożliwia stworzenie różnorodnej gamy modeli z napędem na tył i na wszystkie koła, oferujących różne poziomy mocy. Początkowo Macan zostanie wprowadzony w wersji podstawowej i w wersji topowej, gdzie moc systemowa wyniesie około 450 kW (około 600 KM), a maksymalny moment obrotowy przekroczy 1000 Nm.


Po pokonaniu kilku okrążeni po torze testowym przy fabryce w Lipsku na prawym fotelu, gdy za kierownicą siedział doświadczony kierowca testowy mogę bez wahania potwierdzić, że utrzymanie śniadania na swoim miejscu jest niezwykle trudnym zadaniem. Z jednej strony niesamowita przyczepność i możliwość generowania imponujących przeciążeń na zakrętach, z drugiej zaś ogromna łatwość wchodzenia w kontrolowany poślizg. Nie jest to trudne, gdy pod stopą jest ponad 600 KM w elektrycznym, czyli natychmiastowym wydaniu. Większość mocy na tylną oś? W trybie Sport Plus i z wyłączoną kontrolą trakcji jest to bezproblemowe. Piekielnie intensywne przyspieszenie? Znamy to z Taycana, więc i Macan sobie z tym poradzi. Wiem, że wielu (w tym ja) wolałoby słyszeć ryk doładowanej V6-tki, ale cóż…
Podsumowanie
Granica pomiędzy Taycanem a Macanem staje się coraz bardziej niewyraźna. Auto prezentuje się dobrze, zapewnia doskonałą przyczepność, a w zakrętach prowadzi się pewnie, bez względu na to, czy to kontrolowany poślizg czy jazda na granicy przyczepności. Jakie będą ceny i wersje? Jak przedstawiają się dokładne dane techniczne i osiągi? Trzymamy rękę na pulsie i jak tylko pojawią się kolejne konkrety, na pewno damy Wam znać!