Nowe limity podatkowe od 2026 r. Jak zmiany wpłyną na amortyzację i leasing aut w Twojej firmie?
Nowy limit podatkowy, który wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku ma objąć również umowy oparte o finansowanie zewnętrze zawarte przed tym terminem. Ministerstwo Finansów nie wydało jeszcze opinii w tej sprawie.

Aktualizacja 24.09.2025
Czy nowym limitem podatkowym zostaną objęte umowy leasingu zawarte przed 1 stycznia 2026 roku?W odpowiedzi na interpelację posła Sławomira Mentzena, Ministerstwo Finansów potwierdziło, że dotychczasowy limit 150 tys. zł na rozliczanie kosztów aut o emisji CO₂ powyżej 50 g/km nie będzie już obowiązywał. Zastąpi go niższy limit 100 tys. zł, który będzie miał zastosowanie również do umów zawartych przed tą datą.
Poseł Mentzen w swojej interpelacji podniósł kwestię równego traktowania podatników, argumentując, że samochody w leasingu powinny być objęte tymi samymi przepisami przejściowymi, co auta wpisane do ewidencji środków trwałych. Ministerstwo Finansów wyjaśniło jednak, że ponieważ pojazdy z leasingu nie są ujmowane w tej ewidencji, nie obejmuje ich przepis pozwalający na zachowanie starych limitów.
Co to oznacza dla firm?
Planując zakup samochodu w formie leasingu, warto rozważyć zawarcie umowy w formie leasingu finansowego, dzięki czemu masz możliwość wprowadzenia pojazdu do ewidencji środków trwałych i skorzystanie z dotychczasowych limitów.
Od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które zmienią zasady rozliczania kosztów związanych z samochodami firmowymi. Kluczową zmianą jest uzależnienie limitów kosztów od poziomu emisji CO2. Nowe regulacje wprowadzają mniej korzystne zasady dla większości pojazdów spalinowych, co może zachęcać do przyspieszenia decyzji zakupowych i zostały już ujęte w prawie w 2021 roku!
Nowe limity kosztów od 2026 r.
Dotychczasowe limity zostaną zastąpione przez progi powiązane z emisją dwutlenku węgla. Nowe zasady będą dotyczyć zarówno amortyzacji, jak i opłat z tytułu leasingu, najmu czy dzierżawy.
-
225 000 zł dla samochodów elektrycznych i wodorowych.
-
150 000 zł dla aut spalinowych z emisją CO2 poniżej 50 g/km.
-
100 000 zł dla aut spalinowych z emisją CO2 50 g/km lub wyższą.
Obniżenie limitów podatkowych dla samochodów osobowych, które wejdzie w życie 1 stycznia 2026 r., zostało wprowadzone do przepisów w 2021 roku, w ramach ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Poniżej przytaczam pełna treśc tego zapisu zarówno dla osób fizycznych, jak i prawnych.
Dz. U. 2021 poz. 2269 USTAWA z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw
Art. 3.
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.) w art. 23:
- w ust. 1:
- w pkt 4:
- lit. a i b otrzymują brzmienie:
„a) 225 000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 110, 1093 i 2269) oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,
b) 150 000 zł – jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, wynosi mniej niż 50 g na kilometr,”, - dodaje się lit. c w brzmieniu:
„c) 100 000 zł – jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr;”,
- lit. a i b otrzymują brzmienie:
- pkt 47a otrzymuje brzmienie:
„47a) dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, o której mowa w art. 23a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota, o której mowa w pkt 4 odpowiednio w lit. b lub c, pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy;”
- w pkt 4:
- ust. 5e otrzymuje brzmienie:
„5e. W przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy kwota limitu, o którym mowa w ust. 1 pkt 47a, wynosi 225 000 zł.”
Art. 4.
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800, 1927, 2105 i 2106) w art. 16:
- w ust. 1:
- w pkt 4:
- lit. a i b otrzymują brzmienie:
„a) 225 000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 110, 1093 i 2269) oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,
b) 150 000 zł – jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450, z późn. zm.), wynosi mniej niż 50 g na kilometr,”, - dodaje się lit. c w brzmieniu:
„c) 100 000 zł – jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr;”,
- lit. a i b otrzymują brzmienie:
- pkt 49a otrzymuje brzmienie:
„49a) dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota, o której mowa w pkt 4 odpowiednio lit. b lub c, pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy;”
- w pkt 4:
- ust. 5e otrzymuje brzmienie:
„5e. W przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy kwota limitu, o którym mowa w ust. 1 pkt 49a, wynosi 225 000 zł.”
Jak zmiany podatkowe wpłyną na firmy?
Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 stycznia 2026 r. raty leasingowe będą rozliczane według zmienionych, niższych limitów, nawet w przypadku umów zawartych wcześniej. Zmiana będzie miała realny wpływ na opłacalność zakupu i leasingu pojazdów spalinowych
Amortyzacja samochodu 2026 - kalkulacja
Po 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe, mniej korzystne zasady amortyzacji samochodów spalinowych. Jeśli przedsiębiorca kupi auto za 250 000 zł, będzie mógł zaliczyć w koszty uzyskania przychodu tylko 100 000 zł.
Sytuacja stanie się jeszcze bardziej niekorzystna w momencie sprzedaży. Nawet jeśli auto zostanie sprzedane za 150 000 zł, czyli taniej niż zostało kupione, przedsiębiorca zapłaci podatek dochodowy od całej tej kwoty. Przykładowo, przy rozliczaniu się na zasadach podatku liniowego, przedsiębiorca odliczy 19 000 zł (podczas amortyzacji), ale zapłaci 28,5 000. zł podatku ze sprzedaży pojazdu.
Zmiany w rozliczaniu leasingu 2026
Podobnie jak w przypadku amortyzacji, zmienią się zasady rozliczania kosztów związanych z leasingiem, najmem i dzierżawą. Dotychczasowy limit 150 000 zł (lub 225 000 zł dla aut elektrycznych i wodorowych) zostanie zastąpiony przez limity powiązane z emisją CO2, tak jak opisano powyżej.
Nie jest jednak do końca jasne, od kiedy nowe limity zaczną obowiązywać dla umów leasingu i najmu. Przepisy nie precyzują, czy dotyczą one tylko umów zawartych po 1 stycznia 2026 r., czy również tych wcześniejszych. Ministerstwo Finansów nie wydało jeszcze opinii w tej sprawie.
Kalkulacja leasingu z limitem do 100 000 zł
Jeśli w 2025 r. weźmiesz w leasing samochód o wartości 180 tys. zł, do końca roku będziesz mógł odliczać raty w proporcji do obecnego limitu 150 tys. zł. Jednak od 2026 r. ten limit spadnie do 100 tys. zł, co znacznie zmniejszy kwotę, którą możesz zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Ta zmiana dotknie wielu przedsiębiorców. Według danych Związku Polskiego Leasingu, sektor ten cieszył się w 2024 r. 25% wzrostem w finansowaniu pojazdów lekkich (60,4 mld zł), a w pierwszym kwartale 2025 r. wzrost wyniósł 4,5% (15 mld zł). Nowe regulacje mogą wpłynąć na popularność leasingu w najbliższych latach.
Przykładowo, firma planująca zakup floty spalinowych aut o wartości 133 800 zł (po odliczeniu VAT) będzie mogła rozliczyć w kosztach tylko 100 000 zł z wartości każdego samochodu, zamiast obecnej pełnej kwoty. Oznacza to wyższy podatek i mniejszą korzyść finansową.
Czy można uniknąć mniej korzystnych zasad?
Teoretycznie samochody wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 r. będą rozliczane na starych zasadach. Oznacza to, że jeśli planujesz zakup droższego auta spalinowego, warto zrobić to jeszcze w 2025 r., aby móc w pełni rozliczyć go w kosztach podatkowych. Ustawodawca tłumaczy zmiany promowaniem elektromobilności, jednak w praktyce nowe przepisy stawiają w niekorzystnej sytuacji niemal cały rynek aut konwencjonalnych, w tym większość hybryd.
Czytaj więcej: Leasing finansowy i operacyjny w perspektywie zmian podatkowych 2026