Utrata wartości samochodu
Utrata wartości samochodu jest naturalna, i powinna być wzięta pod uwagę podczas podejmowania decyzji o zakupie samochodu. Istnieją na rynku modele samochodów, które najmniej tracą na wartości, i powinny one zostać wzięte pod uwagę jeśli szukamy samochodu, który planujemy odsprzedać. Według rzeczoznawców samochodowych wpływ na spadek wartości poza samą marką, modelem czy ceną serwisu, może mieć tak abstrakcyjny podczas zakupu samochodu czynnik, jakim jest kolor lakieru nadwozia.

Nowe samochody najczęściej kupowane są w ramach kredytu samochodowego, który podejmują osoby prywatne lub leasingu, na który decydują się przedsiębiorcy. Obie formy finansowania podnoszą całkowitą kwotę z uwagi na oprocentowanie i marżę naliczaną przez placówki bankowe czy innych operatorów udzielających finansowania.
Kiedy auto najwięcej traci na wartości?
Auto traci najwięcej na wartości w ciągu pierwszych 3 lat. Spadek ceny samochodu wynosi często nawet połowę jego wartości początkowej. Niemniej, planując zakup samochodu, warto przeanalizować modele, których wartość rynkowa utrzymuje się na przyzwoitym poziomie, zwłaszcza jeśli planujemy późniejszą odsprzedaż pojazdu.
Wartość rezydualna samochodu - co to takiego?
Wartość rezydualna samochodu to prognoza, która zakłada wartość rynkową samochodu w przyszłości, np. po 3 latach. Cena rezydualna wpływa na koszty ponoszone przez właściciela, oczywiście poza kosztem eksploatacji pojazdu. Podobnie w przypadku leasingu czy wynajmu długoterminowego. Cena abonamentu miesięcznego często dotyczy miesięcznej raty za samochód określonej na podstawie utraty jego wartości.
Dowiedz się więcej: Leasing konsumencki czy wynajem samochodu - poznaj różnice
Według ekspertów, decydując się na zakup nowego samochodu, klienci często zapominają o utracie wartości samochodu. Szczegółowo analizują parametry samochodu dotyczące spalania, awaryjności i kosztów serwisu. Nie każdy samochód traci na wartości tak samo. Wśród czynników wpływających na wartość rezydualną samochodu kluczowe znaczenie ma nie tylko sama marka, model czy typ nadwozia, ale także to czy zakupiony samochód przeszedł facelifting czy jest modelem poprzedzającym wizualne poprawki producenta, to, w jaką jednostkę napędową został wyposażony, kończąc na detalach, jakimi są kolor nadwozia czy wersja wyposażenia. Nie bez znaczenia jest także sposób eksploatacji samochodu, czy posiada on wewnętrzne uszkodzenia niewynikające z normalnego użytkowania, oraz czy samochód był uczestnikiem kolizji czy wypadku. Afera dieselgate mocno odbiła się na cenach rynkowych samochodów małolitrażowych, które aktualnie charakteryzują się najmniejszą utratą wartości. Warto pamiętać, że bogato wyposażony samochód, w którym zadbano przede wszystkim o personalizację stylistyczną, nie będzie wart więcej niż ten sam model w wersji podstawowej. To, co realnie może podnieść wartość samochodu to systemy bezpieczeństwa i elementy wpływające na komfort pasażerów. W tej perspektywie kolor tapicerki czy obszycia ma drugorzędne znaczenie.
Utrata wartości samochodu ma spore znaczenie w przypadku leasingu samochodu i klientów biznesowych, którzy niejednokrotnie planują odsprzedaż flotowych samochodów. W przypadku klientów indywidualnych, którzy planują zakup samochodu nowego i użytkowanie go przez 5 do 10 lat to, ile utraci na wartości nie ma aż tak dużego znaczenia.
Nowe samochody w leasingu - oferta Superauto.pl
Jak szybko samochód traci na wartości?
Nowe samochody najwięcej tracą w ciągu pierwszych 3 lat od wyjazdu z salonu. Już pierwszego dnia nowy samochód może utracić nawet 10% wartości. Utrata wartości w tym wypadku nie wynika z potencjalnej szkody, a z personalizacji. O wiele trudniej jest odsprzedać samochód, który został skrojony na miarę poprzedniego właściciela. W ciągu pierwszego roku samochód może tracić nawet 30%. Drugi rok to utrata wartości na poziomie kolejnych 10%, trzeci rok to w zależności od oferowanej gwarancji producenta czy samej eksploatacji samochodu spadek o kilka do kilkunastu procent. W przypadku starszych samochód powyżej 10 lat wartość rezydualna samochodu może utrzymywać się na poziomie 20-30% i zależy ona przede wszystkim od stanu technicznego. Klasyki motoryzacji, oldtimery takie jak kultowy już dzisiaj Fiat 126p z rocznika 1976-1980 na wielu aukcjach internetowych wart jest blisko 30 000 zł. To cena za markę, model, historię i pewien sentyment, tym bardziej jeśli model jest w doskonałym stanie.
Co jeszcze wpływa na utratę wartości pojazdu? Aktualne działania producenta nie są bez znaczenia w przypadku oceny wartości samochodu. Nietrafione roczniki, które nie cieszyły się zbyt dużą popularnością często obejmowane są wysokim rabatem promocyjnym, który wpływa na wartość rynkową samochodów już jeżdżących po drogach. Inna sytuacja to ostatnie roczniki samochodów, poprzedzające wersje liftingowe. Ich wartość rezydualna może zostać mocno obniżona nawet w ciągu kilku miesięcy od zakupu.
Jak uniknąć spadku wartości samochodu?
Na wartość samochodu wpływ ma wiele czynników rynkowych takich jak bieżąca cena samochodu w salonie, utrzymanie produkcji modelu, dostępność do części oraz serwisu. Wśród czynników pozarynkowych, wynikających z samego utrzymania samochodu wpływ na jego cenę ma regularność przeglądów, prowadzenie książeczki serwisowej oraz serwis w autoryzowanych serwisach samochodowych. Liczba właścicieli również ma znaczenie w przypadku odsprzedaży samochodu. To, czy samochód był garażowany oraz jaka jest jego kondycja ogólna również ma ogromne znaczenie przy wycenie samochodu na sprzedaż.
Które samochody tracą najwięcej?
Utrata wartości samochodu zależy od marki, modelu orz wyposażenia. Niemniej, opinia konsumentów na temat marki i modelu również wpływa na cenę samochodów dostępnych na rynku. Według kierownika Działu Wartości Rezydualnych Info-Exkpert Sp. z o.o. Dariusza Wołoszka, w Polsce marki japońskie i niemieckie cieszą się największym zaufaniem klientów i są chętnie wybierane jako te, których zakup jest bezpieczny pod względem inwestycji. Marki należące do grupy Volkswagena - Volkswagen, Audi czy Skoda oraz azjatyccy reprezentanci Toyota i Kia na polskim rynku motoryzacyjnym najmniej tracą na wartości względem propozycji francuskich lub włoskich producentów. Wyjątkiem w tej grupie może być model Fiata 500, który traci najmniej w ciągu pierwszych 3 lat eksploatacji, jednak w tym wypadku w grę wchodzi także czynnik ludzki, jakim jest postrzeganie modelu, jego status na rynku oraz historia.
Żartów na temat samochodów służbowych jest wiele - najszybciej jeżdżą, pokonują największe przeszkody, doskonale sprawdzą się zarówno podczas podróży do klienta jak i weekendowym offroadzie. Opinie na temat samochodów flotowych nie są bezpodstawne, co ma przełożenie na późniejszą wartość samochodu, jaki firma planuje odsprzedać. Wyeksploatowane, zniszczone, często z uszkodzeniami, które nowego właściciela będą kosztować krocie.
Samochody flotowe z uwagi na niski poziom zaufania, wysoki poziom eksploatacji mogą stracić nawet 80% wartości zakupu.
Rejestracja samochodów w 2020 roku a spadek wartości topowych modeli
Info-Ekspert Sp. z o.o. opracował zestawienie modeli z rocznika 2020, które najmniej stracą na wartości w ciągu najbliższych 5 lat, przy przebiegu 15000 km rocznie.
Utrata wartości samochodu po 5 latach

Wynajem długoterminowy kalkulacja abonamentu
Toyota C-HR wynajem długoterminowy abonament od 1417 zł
Suzuki Jimny wynajem długoterminowy abonament od 1560 zł
Hyundai Tucson wynajem długoterminowy abonament od 1599 zł
Dacia Duster wynajem długoterminowy abonament od 1197 zł
Volkswagen Tiguan wynajem długoterminowy abonament od 2500 zł
Toyota Yaris wynajem długoterminowy abonament od 1261 zł
Mitsubishi ASX wynajem długoterminowy abonament od 1560 zł
Toyota Corolla wynajem długoterminowy abonament od 1345 zł
Toyota RAV4 wynajem długoterminowy abonament od 1859 zł
Skoda Kamiq wynajem długoterminowy abonament od 1206 zł
Nissan Qashqai wynajem długoterminowy abonament od 1427 zł
Skoda Octavia wynajem długoterminowy abonament od 1394 zł
Kia Sportage wynajem długoterminowy abonament od 1560 zł
Renault Clio wynajem długoterminowy abonament od 1010 zł
Skoda Fabia wynajem długoterminowy abonament od 897 zł
Fiat 500 wynajem długoterminowy abonament od 850 zł
Volkswagen Golf wynajem długoterminowy abonament od 1370 zł
Suzuki Vitara wynajem długoterminowy abonament od 1470 zł
Najczęściej kupowane samochody w Polsce w 2020 roku
Model samochodu | Ilość zarejestrowanych samochodów |
Skoda Octavia | 18 259 |
Toyota Corolla | 16 966 |
Toyota Yaris | 14 945 |
Dacia Duster | 12 447 |
Skoda Fabia | 11 931 |
Toyota RAV4 | 9 248 |
Renault Clio | 8 391 |
Fiat Tipo | 8 193 |
Toyota C-HR | 8 038 |
Volkswagen Golf | 7 050 |