Leasing samochodów w Polsce - raport
Poznaj, jak w I kwartale 2025 roku dynamika leasingu lekkich pojazdów przechyliła szalę finansowania – sprawdź, które segmenty zyskały najwięcej i co czeka rynek w kolejnych miesiącach!

Pojazdy lekkie rządzą leasingiem. Sprawdź najnowsze dane z rynku leasingu!
W pierwszym kwartale 2025 roku firmy leasingowe sfinansowały aktywa o wartości 26,3 mld zł. W większości były to ruchomości, a zwłaszcza samochody osobowe i ciężarowe. Zainteresowanie leasingiem, a zwłaszcza pojazdami lekkimi, nadal utrzymuje się na wysokim poziomie.
W I kwartale 2025 r. firmy leasingowe sfinansowały leasingiem i pożyczką inwestycyjną aktywa o wartości 26,3 mld zł. Z tej liczby 26,2 mld zł ruchomości, czyli m.in. samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, ciągniki siodłowe, autobusy, maszyny czy statki i samoloty. Dowiedz się, jak w I kwartale 2025 r. poradziły sobie firmy leasingowe i jakie aktywa były najczęściej finansowane między styczniem a marcem 2025 r.
Leasing popularniejszy niż pożyczka
Przedsiębiorcy mogą korzystać z pożyczki inwestycyjnej lub leasingu. W przypadku pojazdów lekkich w I kwartale 2025 r. udział leasingu w strukturze finansowania wyniósł 94,5%. Jednak właśnie to pożyczka inwestycyjna odnotowała w I kwartale 2025 r. większą dynamikę. Wyniosła 23,3%, podczas gdy dynamika leasingu rok do roku wyniosła 7,2%.
Pojazdy lekkie nadal najbardziej popularne
W pierwszym kwartale 2025 r. łączna wartość pojazdów lekkich sfinansowanych leasingiem i pożyczką inwestycyjną wyniosła 15 009 mln zł. i w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy 2024 r. zwiększyła się o 4,5%.
Największym powodzeniem wśród leasingobiorców cieszyły się samochody osobowe. Wartość ich finansowania (leasing + pożyczka) w I kwartale 2025 r. wyniosła 13 052 mln zł. W przypadku samochodów ciężarowych do 3,5 t. wartość finansowania osiągnęła 1 957 mln zł.
Porównanie wartości pojazdów lekkich sfinansowanych leasingiem i pożyczką inwestycyjną w I kwartale 2025 t. i 2024 r. oraz zmianę rok do roku, pokazuje tabela.
Rodzaj pojazdu I kwartał 2025 I kwartał 2024 Zmiana r./r/
Rodzaj pojazdu |
I kwartał 2025 |
I kwartał 2024 |
Zmiana r./r/ |
|||
Leasing |
Pożyczka |
Leasing |
Pożyczka |
Leasing |
Pożyczka |
|
Osobowe |
12 331,3 |
720,6 |
11 837,0 |
502,3 |
4,2% |
43,5% |
Ciężarowe do 3,5 t. |
1 853,2 |
103,8 |
1 912,9 |
106,9 |
-3,1% |
-2,9% |
Źródło: Związek Polskiego Leasingu. |
W strukturze przedmiotowej pojazdów lekkich, sfinansowanych leasingiem i pożyczką w I kwartale 2025 r. dominowały samochody dostawcze.

- Dynamika finansowania pojazdów lekkich przyspieszyła w marcu do 7,9 proc. r/r, po 0,2 proc. r/r w lutym i 5,2 proc. r/r w styczniu 2025 roku. To nadal jednak wyraźnie poniżej 24,7 proc. w całym 2024 roku. Wynik za pierwszy kwartał był pod negatywnym wpływem wysokiej aktywności sprzedażowej w ostatnim kwartale 2024 roku. Oczekujemy, że wzrost gospodarczy w tym roku, który będzie mocno bazował na popycie konsumpcyjnym, przełoży się na wzrost finansowania tych pojazdów w dalszej części roku – komentuje Marcin Nieplowicz, główny ekonomista Związku Polskiego Leasingu i EFL.
Poniższa treść pochodzi z publikacji z 3.08.2023 roku
Od początku roku do końca września 2023 roku przedsiębiorcy sfinansowali za pomocą leasingu aktywa o wartości 73 mld zł, co przekłada się na wzrost wartości inwestycji na poziomie 9,5 mld zł względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Według prognoz eskpertów ZPL, koneic roku może przynieść rekord w przypadku wartości aktywów finansowanych za pomocą leasingu lub pożyczki leasingowej i zostanie przekroczony prób 100 mld zł.
Wśród aktywów, które są finansowane za pomocą leasingu lub pożyczki leasingowej od lat są samochody - osobowe i dostawcze. To główna siła napędowa rynku leasingowe w Polsce. Dynamika wzrostu leasingu wynosiła:
- I kwartał - 27,8%,
- II kwartał - 25,3%,
- III kwartał - 33,2%.
Jak mówi Monika Constant, Prezeska Zarządu Związku polskiego Leasingu przyczyną tak dobrych wyników branży leasingowej jest przede wszystkim zwiększenie dostępności pojazdów na rynku oraz skrócenie czasu dostawy, dzięki czemu realizacja zamówień dokonywana jest szybko, nie jest odraczana o kilka miesięcy, tak jak miało to miejsce w latach ubiegłych. Niemniej, tak dobre wyniki w 2023 roku to również efekt odroczonych realizacji zamówień samochodów złożone jeszcze w roku 2022, które teraz przekładają się na tak dobre wyniki liczbowe branży.
Bardzo dobrą dynamikę utrzymały również pojazdy ciężkie - od stycznia do końca września odnotowano 11,8% wzrost udziału niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wśród pojazdów, które stanowią główną oś aktywów w tej grupie stanowią ciągniki siodłowe i autobusy.
Bardzo wysoki wzrost, bo na poziomie 47,5%, odnotowano w przypadku leasingu samolotów, statów i kolei.
- Wyniki branży po 9 miesiącach br. uznajemy za zapowiedź odbicia konsumpcji prywatnej w czwartym kwartale. Analitycy ZPL wskazują na kilka charakterystycznych zjawisk wspierających taki scenariusz. Inflacja wyraźnie hamuje, co przełożyło się we wrześniu na około 2-proc. realny wzrost wynagrodzeń w sektorze firm zatrudniających powyżej 10 osób. W tym okresie wzrosła też sprzedaż aut (o 9,8 proc. r/r), wyraźnie poprawił się też bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, z najwyższym od ponad 2 lat odczytem na poziomie -17,9 pkt. (październik br.). - podkreśla Monika Constant, Prezes ZPL.
źródło: https://leasing.org.pl/pl/aktualnosci/2023/leasing-na-stabilnej-sciezce-wzrostu
Szczegółowe dane dotyczące wyników finansowych firm leasingowych zostaną opublikowane z półrocznym opóźnieniem.
Związek Polskiego Leasingu publikuje co kwartał podsumowanie wyników branży leasingowej. Dane pochodzą ze sprawozdań członkowskich ZPL oraz organizacji współpracujących, przez co razem z doszacowaniem dane prezentowane przez ZPL obejmują 100% polskiego rynku. Związek Polskiego Leasingu skupia łącznie 32 podmioty. Są wśród nich firmy leasingowe oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów.
- Rok 2023 jest okresem stabilnego, ale wyraźnego odbicia dla branży leasingowej. Wyniki po I połowie roku wskazują na wzrost inwestycji przedsiębiorców w środki trwałe, szczególnie w grupach aktywów, które po okresie spowolnienia wracają na najwyższe podium. Grupa pojazdów lekkich, czyli osobowych i dostawczych do 3,5 tony DMC, zanotowała wzrost r/r o 27 proc., a pojazdów ciężkich o 16 proc. - wymienia Monika Constant, Prezes Zarządu Związku Polskiego Leasingu.
Jak kształtowała się struktura przedmiotów leasingu?
Przez pierwszych 6 miesięcy 2023 roku łączna kwota finansowania udzielonego przez firmy leasingowe wzrosła o 14,9% do poziomu 47 miliardów 828 milionów zł. Zgodnie z przewidywaniami motorem napędowym było finansowanie samochodów lekkich, które zanotowały aż 46,9% udziału, a razem z samochodami ciężarowymi dało im to aż 72% udziału. Maszyny i inne urządzenia objęły nieco ponad ¼ wartości umów (25,2 proc.), a pozostałe aktywa takie jak: sprzęt IT, samoloty, statki, tabor kolejowy i pozostałe pojazdy mają 4,3 proc. udział w rynku, podczas gdy nieruchomości co roku niezmiennie osiągają 0,6 proc. Ostatnie miesiące pokazały też zmianę struktury rynku. Zyskało finansowanie pojazdów lekkich (samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t) oraz ciężarowych, kosztem maszyn i innych urządzeń.
- Branża leasingowa zanotowała doskonałe wyniki, a realny wzrost o 14,9 proc. po sześciu miesiącach jest znacznie wyższy niż prognozowany przez naszych ekspertów jeszcze pół roku temu (8-9 proc.). Siłą napędową w 2023 roku będą właśnie samochody osobowe oraz cała szeroko definiowana grupa pojazdów drogowych – zaznacza Paweł Pach, Przewodniczący Rady ZPL.
Przyczyny wzrostu branży leasingu
- Wyniki po pierwszym półroczu 2023 roku wskazują też, że do strumienia inwestycji dołączyły się małe i najmniejsze firmy, w tym mikroprzedsiębiorstwa i jednoosobowe działalności gospodarcze - dodaje prezes ZPL, Monika Constant. Rok 2023 wydaje się okresem przejściowym, ze względu na trwającą niepewność gospodarczą, inflację i związane z nią zmiany stóp procentowych, a także wojnę za naszą wschodnią granicą. - W 2024 roku, a szczególnie w jego drugiej połowie, oczekujemy wzrostu, który może być spowodowany znaczącą normalizacją dostępu do aktywów - mówi Paweł Pach.
Rodzaje zawieranych kontraktów i ich łączna wartość w 2023 roku
Transakcje leasingowe zdecydowanie dominują wśród zawieranych kontraktów. Ich wartość na koniec czerwca 2023 r. wynosi 41,8 mld zł. Znacznie rzadziej zawierane są umowy pożyczki: 6 mld zł, to ich łączna wartość w I połowie 2023 r. - Wszędzie na świecie, gdzie panują zasady wolnego rynku, największą grupę odbiorców produktów leasingowych stanowią małe i mikro firmy, czyli klienci o obrotach do 20 ml zł. W Polsce po I połowie 2023 r. mają one niemal ¾ rynku, a dokładnie 72,1 proc. udziału w strukturze klientów firm leasingowych - stwierdza Przewodniczący Rady ZPL. Największą (52,1 proc.) grupę klientów stanowią mikro firmy (klienci o obrotach do 5 mln zł). Po krótkim zawahaniu pod koniec 2022 r., kiedy ich udział spadł do 48,7 proc., nastąpiło odbicie, o 3,4 proc. - Mniejsze podmioty zaczęły inwestycje w środki trwałe, a obecnie widać już powolny wzrost w MMŚP, który będzie trwałą tendencją w najbliższych kwartałach. Klienci więksi, o obrotach od 5 do 20 mln zł stanowią dziś 20 proc., a 26,7 proc. udziału w strukturze klientów firm leasingowych mają firmy o obrotach powyżej 20 mln zł - wylicza Paweł Pach.
Jak zyskała wartość aktywnego portfela branży leasingowej w 2023 roku?
Portfel aktywnych umów branży leasingowej dotyczących finansowana ruchomości, był wyższy po I półroczu 2023 r. od salda kredytów udzielonych firmom przez banki (również w obszarze finansowania ruchomości): 192 mld zł dla leasingu vs 167,1 mld zł dla kredytów. Całkowita wartość aktywnego portfela branży leasingowej na koniec I połowy 2023 r. wyniosła 196,3 mld zł, co oznacza 13,7 proc. wzrost r/r.
Które grupy aktywów zyskały, a które straciły w 2023 roku?
Pojazdy lekkie zyskały w ciągu roku 26,5%, a pojazdy ciężarowe w analogicznym okresie zyskały 15,8% W strukturze pojazdów ciężarowych 53 proc. stanowiły ciągniki siodłowe, 23% przyczepy i naczepy, 19% pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony, a jedynie 5 proc. autobusy. Grupą aktywów, która nieco straciła patrząc na jej dynamikę rozwoju są maszyny i urządzenia które straciły niemal 2%. - W przypadku głównej grupy finansowanych aktywów, czyli szeroko rozumianych pojazdów odnotowujemy skrócenie czasów dostaw w europejskim przemyśle, dzięki czemu wyraźnie zwiększyła się dostępność komponentów, a więc i pojazdów w Europie - zauważa Paweł Pach.
Sytuacja w polskiej gospodarce vs sytuacja w Niemczech
W pierwszym półroczu 2023 roku w Niemczech wyprodukowano o niemal 33 proc. więcej samochodów niż rok wcześniej. Firmy motoryzacyjne deklarują również, że w 2023 roku wyprodukują 86 milionów aut, o 4,5 proc. więcej, niż w ubiegłym roku. Sytuacja w polskiej gospodarce napawa natomiast umiarkowanym optymizmem. Od początku 2022 r. spada PKB, a jednocześnie utrzymuje się mocny poziom inwestycji, na poziomie ok. 5,5 proc. Hamuje też konsumpcja prywatna (-2 proc. na koniec I kwartału 2023), jednak nominalny wzrost wynagrodzeń, który w czerwcu br. po raz pierwszy od niemal roku przewyższył wskaźnik inflacji, zwiastuje w ciągu najbliższych 6 miesięcy odbicie w indywidualnych zakupach.
Perspektywy branży leasingu do końca 2023 roku
Jakie są perspektywy branży leasingu do końca 2023 roku? Całkiem dobre, nie licząc nieruchomości, które są ciągle na minusie. Łącznie aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe na koniec roku mogą wynieść nawet 102 miliardy złotych (wobec 87,5 mld na koniec 2022 r.).