TEST: Skoda Elroq 60 - czeski elektryk dla ludu
Wypuszczając model Elroq czeska marka zapełniła bardzo ważną lukę w gamie. Skoda wiąże duże nadzieje z nowym elektrycznym SUV-em i po kilku dniach z nim spędzonych wiem, że nie są one bezpodstawne.
Z testu dowiesz się o:
Rynek samochodów elektrycznych w Polsce wreszcie odbił się od dołka, w jaki wpadł w ubiegłym roku. Tylko od stycznia do lipca 2025 roku zarejestrowano 18 065 samochodów elektrycznych, co oznacza wzrost aż o 80,47% rok do roku. Udział samochodów elektrycznych w rynku wzrósł o 2,3%, osiągając pułap 5,4%. Bez wątpienia jest to spora zasługa wdrożenia nowego programu dopłat "NaszEAuto". Kolejnym powodem jest pojawienie się na rynku nowych i bardziej przystępnych cenowo modeli. Jednym z nich jest właśnie najnowsza Skoda Elroq, która zaliczyła bardzo dobry start na rynku - mimo, że trafiła na rynek w I kwartale tego roku, jest 7. najpopularniejszym samochodem elektrycznym w Polsce, z wynikiem 517 sztuk i jednocześnie 8. najpopularniejszym w Europie (34 076 szt. w I połowie 2025 r.). Marka ma duże nadzieje co do tego modelu, bowiem to pierwsza elektryczna Skoda "dla ludu".
Nowy styl Skody to strzał w 10. Nowoczesny, a przy tym funkcjonalny
Już na pierwszy rzut oka widać, że jest to zupełnie nowy model. Skoda Elroq jako pierwszy samochód w gamie marki reprezentuje najnowszą estetykę Modern Solid. Zdaniem producenta łączy ona "solidność, funkcjonalność i autentyczność". W zasadzie cały ten pięknie brzmiący przekaz odnosi się do przodu auta, gdyż cała reszta to klasyczna pudełkowata Skoda. Przód za to wygląda naprawdę nowocześnie i atrakcyjnie, tak jakby projektanci powiedzieli; "OK, zaprojektujmy Skodę, ale pójdźmy z duchem czasu". W efekcie mamy charakterystyczny zabudowany przedni pas, tzw. Tech-Deck Face, który zastąpił znany od lat grill Skody. Skrywa on czujniki, takie jak radar i aparat, niezbędne do działania systemów bezpieczeństwa i asystentów. Mocno wyprofilowaną maskę zdobi napis Skoda, który zastąpił tradycyjne logo marki (pierwszy model bez "kury" na masce"). Zabudowa przedniego pasa płynnie przechodzi w smukłe paski LED-ów do jazdy dziennej, zaś poniżej znajdziemy klosze głównych reflektorów LED. Pudełkowata, funkcjonalna sylwetka jest już typowa dla Skody, podobnie jak tył Elroqa z przyciemnianymi lampami w stylu większego Enyaqa.

Skoda Elroq 2025 - wymiary i bagażnik. Czesi potrafią wykorzystać przestrzeń
Teraz parę słów o parametrach technicznych. Skoda Elroq jest typowym kompaktowym SUV-em, a więc samochodem, którego brakowało w ofercie elektryków czeskiej marki. Elroq mierzy 4,49 m długości, a jej rozstaw osi to 2765 mm. Oznacza to, że Elroq to rywal takich aut jak Ford Explorer, Renault Scenic czy najnowsze MGS5 EV. Jednocześnie Elroq nie wyparł spalinowego Karoqa, który jest oferowany równolegle. Ustawny bagażnik ma rozsądną jak na ten segment pojemność 470-1580 litrów, do tego, jak przystało na Skodę, posiada mnóstwo sprytnych rozwiązań jak półki po bokach, haczyki, schowek na kable, organizer, tunel na narty oraz bardzo fajny patent w postaci dwufunkcyjnej półki, która może pełnić rolę dodatkowego poziomu w bagażniku. Czy czegoś brakuje? Zdecydowanie elektrycznie sterowanej klapy bagażnika, zwłaszcza, że uchwyt do jego zamykania jest dość nieporęczny, a samo auto kosztuje prawie 200 tys. zł.

Kilka słów o ergonomii, czyli przykład nowoczesnej Skody
Po zajrzeniu do kabiny poczułem się jak w każdej innej Skodzie, czyli przede wszystkim nic nie zaskoczyło mnie w kwestii obsługi. Czuć, że wszystko ma tu być przejrzyste i czytelne w obsłudze, co nie zmienia faktu, że zdecydowaną większość funkcji przeniesiono na 13-calowy centralny ekran dotykowy, który góruje nad kokpitem. Jego obsługa przypomina każdą inną Skodę, jest responsywny i oferuje bezprzewodową łączność ze smartfonami za pomocą Apple CarPlay i AndroidAuto. Oferuje też szczegółową mapę najbliższych ładowarek oraz zaawansowanego asystenta głosowego "OK, Laura", który wykorzystuje ChataGPT i działa naprawdę dobrze. Może to nie jest poziom Mercedesa, ale i tak jak na markę popularną funkcjonalność obsługi głosowej uważam, że jest naprawdę dobra i realnie ułatwia korzystanie z mnogości funkcji ukrytych w multimediach.

Szkoda tylko, że pod ekranem znalazł się tylko palcujący się suwak do regulacji głośności, a nie od temperatury klimatyzacji jak ma to miejsce w Cuprach czy Volkswagenach. Poniżej znajdziemy kilka fizycznych przycisków funkcyjnych, m.in. od zmiany trybów jazdy, nadmuchu na przednią szybę czy szybkiego dostępu do menu klimatyzacji. Przed kierowcą znalazł się niewielki, zaledwie 5-calowy wyświetlacz, który jednak jest czytelny i pokazuje najważniejsze funkcje. Komputerem sterujemy za pomocą przycisków i pokręteł na kierownicy, które znamy z innych aut Skody, a zatem Elroq nie będzie tutaj zaskoczeniem. Przy tak małym wyświetlaczu i minimalistycznej kabinie ogromna dwuramienna kierownica Elroqa totalnie mi tu nie pasuje - wygląda niczym dobrana w ostatniej chwili na siłę, ale na szczęście jest wygodna.
Jakość przyzwoita, ale z paroma zastrzeżeniami
Testując 2 lata temu Enyaqa RS Coupe skarżyłem się na jakość materiałów i ich spasowanie. W przypadku mniejszego Elroqa odniosłem wrażenie, że jest nieco lepiej, ale nadal nie idealnie. Owszem, jest sporo miękkich tworzyw, a białe wstawki z ekoskóry na kokpicie i drzwiach robią dobre wrażenie i ożywiają kabinę (choć ciężko będzie je utrzymać w czystości), a trzeszczenie plastików, choć wciąż się zdarza, nie jest tak nagminne jak w Elroqu. Niestety poszczególne tworzywa, np. plastiki i wstawki z ekoskóry na kokpicie, nadal są przeciętnie spasowane i lubią wydawać niepożądane dźwięki. Krótko mówiąc jest lepiej niż w Enyaqu, ale dalej widać pole do poprawy. Wnętrze Design Selection Lounge (7150 zł), oprócz wspomnianych białych wstawek na kokpicie, drzwiach i fotelach, obejmuje też stylowe czerwone pasy bezpieczeństwa.
Przekonaj się jak wypadła Skoda Enyaq RS Coupe w teście: Skoda Enyaq Coupe RS Maxx test na Superauto.pl
Przestronność i funkcjonalność Elroqa to prawdziwe Simply Clever
Czesi nie byliby sobą, gdyby nie zadbali o funkcjonalność. Skoda Elroq wręcz rozpieszcza schowkami i różnymi funkcjonalnymi rozwiązaniami. W drzwiach kierowcy tradycyjnie już znajdziemy firmową parasolkę. Na konsoli środkowej znajdziemy sporą półkę obok regulowanych cupholderów i zgrabnego selektor skrzyni biegów, a pod samą konsolą kolejną, jeszcze większą półkę na przedmioty. Spory jest też schowek w podłokietniku i skrywa on sprytne organizery oraz linkę do stabilizacji wyższych przedmiotów. Przyzwoity jest też schowek przed pasażerem. Również kieszenie w drzwiach pomieszczą sporo i są miękko wyściełane. Z tyłu mamy podwójne kieszenie w oparciach przednich foteli.

Równie dobrze Elroq prezentuje się pod kątem przestrzeni. Miejsca z przodu nie brakuje w żadnym kierunku, a fotele z tapicerki i ekoskóry są wygodne i nieźle wyprofilowane. Z tyłu przestrzeni również nie brakuje, zarówno na nogi, jak i nad głowami, co zawdzięczamy sporemu rozstawowi osi i pudełkowatej sylwetce. Ponadto podłoga jest płaska, a kanapa dobrze wyprofilowana i ma wystarczająco długie siedzisko. Do dyspozycji są też osobne nawiewy, podłokietnik z cupholderami oraz 2 porty USB-C.
Skoda Elroq 2025 60 - wyposażenie
Testowany egzemplarz Skody Elroq wyceniono na prawie 200 tys. zł, a zatem można od niego oczekiwać bogatego wyposażenia. Rzeczywiście pod wieloma względami jest w porządku, ale nie idealnie. Poniżej przygotowałem tabelę z najważniejszymi elementami wyposażenia standardowego i opcjonalnego w prezentowanym Elroqu:
| Standard | Opcje |
|---|---|
| Adaptacyjny tempomat z asystentem pasa ruchu | 20-calowe alufelgi Neptune – 6 400 zł |
| Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja | Pompa ciepła – 5 250 zł |
| Kamera cofania | Kabel do ładowania z gniazda 400 V / 16 A oraz domowego 230 V / 10 A – 3 050 zł |
| Radio z 8 głośnikami | Pakiet Clever – 10 100 zł, obejmuje: • podgrzewane fotele przednie • czujniki parkowania przód/tył • Acoustic package (wygłuszenie) • system nawigacji • indukcyjna ładowarka smartfona • alarm z monitorowaniem wnętrza, czujnikiem przechyłu • Travel Assist (Lane Assist + Emergency Assist + Traffic Jam Assist) • Driving Mode Select (wybór profilu jazdy) • elektryczna blokada otwarcia tylnych drzwi od wewnątrz • Kessy Full – system bezkluczykowy (z funkcją Safe) • podgrzewana skórzana kierownica wielofunkcyjna • Sunset + dźwiękochłonne szyby boczne z przodu • przygotowanie pod hak holowniczy • gniazdo USB-C z tyłu 45W |
| Przyciemniane tylne szyby | Lakier Biel Moon metalizowany - 3100 zł |
| Reflektory LED | Design Selection Loudge - 7150 zł |
| Elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka boczne | |
| Automatycznie ściemniające się lusterko boczne kierowcy z podświetleniem wejścia | |
| Możliwość ładowania prądem przemiennym do 11 kW (gniazdo Type 2) | |
| Kabel do ładowania prądem przemiennym ze stacji ładowania |
Czego zatem mi zabrakło? Głównie elektrycznie sterowanej klapy bagażnika, która przy tej cenie powinna być standardem.

Skoda Elroq 2025 60 - zużycie energii, zasięg i osiągi
Do testu przypadła mi środkowa odmiana Elroq 60, która wskazuje na pojemność baterii w testowanym aucie. Pomieszczą one bowiem 59 kWh energii netto, co zdaniem producenta pozwala na przejechanie 430 km w trybie mieszanym. Realnie odejmijmy od tego jakieś 100-120 km, co i tak uważam za całkiem niezły wynik, taką przyzwoitą średnią dla tego segmentu. Ponadto ładowanie za pomocą prądu stałego (DC) od 10 do 80% trwa zaledwie 24 minuty (dane producenta), co zawdzięczamy możliwości "przyjmowania" prądu o mocy aż 165 kW. Jak na taką pojemność baterii, to naprawdę dobry wynik. Podczas jazdy po mieście Elroq zużywa około 15-16 kWh/100 km, co jest dobrym wynikiem i pozwala na pokonanie prawie 400 km. Na autostradzie będzie to już około 22-23 kWh/100 km, co przekłada się na około 250 km. W cyklu mieszanym będzie to jakieś 18 kWh/100 km. Wydaje się zatem, że odmiana 60 to taki złoty środek.

Również pod kątem mocy i osiągów do Elroqa 60 pasuje określenie "optymalny". Samochód korzysta z silnika elektrycznego o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 310 Nm. Pozwala to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8 s i rozwinięcie 160 km/h. Napęd trafia na tylną oś. Elroq pod kątem osiągów i płynności jazdy również prezentuje dobrą średnią dla współczesnych elektryków - po prostu sprawnie i płynnie się rozpędza kiedy tylko tego zechcemy i nie pozostawia uczucia niedosytu.
Przewidywalna i stabilna, ale nie zawsze komfortowa
Również podczas jazdy kompaktowy SUV Skody spisuje się dobrze, jest stabilny, przewidywalny i zwinny w miejskich zaułkach, choć trochę trzeba się przyzwyczaić do ponadgabarytowej kierownicy, o której już wspomniałem wcześniej. Mamy wydajny tryb rekuperacji, a w trybie Sport auto potrafi wbić w fotel. W mieście trochę we znaki daje się usztywnione zawieszenie, zwłaszcza na większych dziurach, gdzie oczekiwałbym po Skodzie większego komfortu, zwłaszcza, że nie jest to odmiana Sportline. Generalnie jednak Elroq stawia na kompromis między prowadzeniem a komfortem i może nie wychodzi mu to perfekcyjnie, ale najzwyczajniej w świecie dobrze. Również układ kierowniczy pracuje lekko, przez co manewrowanie tym autem jest proste i przyjemne.
Skoda Elroq 2025 - cena i gwarancja
Wspomniałem na wstępie, że Skoda Elroq jest rozsądnie wycenionym elektrykiem. Owszem, ale nie w każdym przypadku. Bazowy wariant Elroq 50 z bateriami 52 kWh startuje od rozsądnego pułapu 149 900 zł, zaś testowany wariant Elroq 60 od wciąż przystępnych 161 250 zł. Wraz z opcjami jego finalna cena wzrosła już jednak do 196 500 zł, co jest sporą kwotą. Na szczęście po uwzględnieniu dotacji możemy go mieć już za mniej niż 160 tys. zł, a to już propozycja warta rozważenia. Dla zwolenników tras przewidziano wariant 85 z bateriami 77 kWh netto za 193 200 zł, natomiast fanom osiągów przypadnie do gustu topowy wariant RS o mocy 340 KM i napędem AWD, wyceniony na 219 200 zł. Skoda udziela gwarancji na 2 lata bez limitu kilometrów, a na baterie 8 lat z limitem do 160 000 km.
Skoda Elroq 2025 vs Renault Scenic E-Tech 2025
Jak prezentują się rywale? Renault Scenic E-Tech Comfort Range z bateriami o pojemności 60 kWh netto i zasięgiem 428 km w trybie mieszanym w podobnej konfiguracji Techno kosztuje 194 900 zł. Samochód mierzy 4,47 m i oferuje większy bagażnik (545-1670 l), ciekawszy design oraz system multimedialny Google Automotive. Z drugiej strony w cenie Elroqa dostajemy słabszy samochód (170 KM, od 0 do 100 km/h w 8,6 s) i z mniejszą mocą ładowania (130 kW prądem DC). Gwarancja prezentuje się podobnie jak w Skodzie, jednak Renault od niedawna wprowadziło tzw. gwarancję odnawialną na 7 lat lub 150 000 km, pod warunkiem regularnego serwisowania w ASO marki.
Przekonaj się jak wypadło Renault Scenic E-Tech w teście: Renault Scenic E-Tech iconic long range test na Superauto.pl
Skoda Elroq 2025 vs MG MGS5 EV 2025
Z kolei najnowsze MG MGS5 EV w odmianie Exclusive Long Range z bateriami o pojemności 62,1 kWh netto kosztuje 169 900 zł, a obecnej promocji nawet 164 900 zł. Samochód rozwija 231 KM, ma lepsze osiągi od Skody (przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,3 s w trybie Sport) i według producenta oferuje nieco większy zasięg (465 km w trybie mieszanym). MG obsługuje jednak nieco mniejszą moc ładowania (139 kW prądem DC), w efekcie czego baterie podładujemy od 10 do 80% w 28 minut. Bagażnik jest nieco mniejszy niż w Skodzie (453-1441 l), jednak MG kusi nie tylko niższą ceną, ale i gwarancją na 7 lat lub 150 000 km i bogatszym wyposażeniem.
Skoda Elroq 2025 vs Kia EV3 2025
Z kolei mniejsza, lecz równie popularna Kia EV3 (4,3 m długości) w porównywalnej konfiguracji Earth z bateriami o pojemności 58,3 kWh netto kosztuje 186 200 zł. Samochód nie oferuje tak przestronnej kabiny (rozstaw osi 2,68 m) co Skoda Elroq, ma też mniejszy bagażnik (460-1250 l) oraz obsługuje mniejszą moc ładowania prądem stałym (127,5 kW), w efekcie czego ładowanie baterii od 10 do 80% trwa 29 minut. Kia również generuje 204 KM, jednak ma lepsze osiągi (od 0 do 100 km/h w 7,5 s) oraz dłuższą gwarancję (7 lat lub 150 000 km).
Skoda Elroq w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkanaście egzemplarzy Skody Elroq w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Samochody są nowe i pochodzą z 2025 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz spore rabaty względem ceny katalogowej.
Sprawdź ofertę Skoda Elroq leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując, Skoda Elroq może nie jest żadnym gamechangerem w segmencie, jednak jako całość jest naprawdę atrakcyjną propozycją. Ujmując to językiem czeskiej marki Elroq reprezentuje przemyślane rozwiązania, zarówno funkcjonalne jak i techniczne, które tworzą spójną całość i czynią ją mocnym graczem na tle konkurencji. Samochód oferuje szeroką gamę jednostek napędowych i baterii, ma rozsądny zasięg i dobre osiągi, do tego funkcjonalne oraz przestronne wnętrze, a najnowszy design Modern Solid tchnął w Skodę nowoczesnego, "młodzieżowego" ducha, przez co może być popularna również wśród młodych osób. Skoda po raz kolejny pokazała, że potrafi stworzyć dobry samochód za rozsądną cenę, również na rynku elektryków. Fakt faktem, Elroqowi przydarzają się pewne drobne wpadki, jednak nie burzą one finalnego poczucia obcowania z dopracowanym samochodem.