TEST: Renault Scenic E-Tech iconic long range - znak czasów
Kiedyś ikona minivana, teraz elektryczny crossover. Renault twierdzi jednak, że nowy Scenic zachował funkcjonalne walory poprzedników. Postanowiłem to sprawdzić...

Z testu dowiesz się o:
Jeszcze na początku XXI wieku popyt na samochody rodzinne takie jak minivany był naprawdę spory, a do liderów w tej klasie należało Renault. Czasy się jednak zmieniły i minivany zostały wyparte przez SUV-y i crossovery. W międzyczasie nastała moda na elektryki. Francuzi są tego świadomi i wypuścili Scenica E-Tech, Samochód zaraz po premierze zdobył tytuł Samochodu Roku 2024 niczym I generacja w 1997 roku.
Wpadający w oko nowoczesny crossover
Tak naprawdę każda generacja Scenica miała w sobie coś z crossovera, począwszy od słynnego Scenica RX4 z 2000 roku. Nowy Scenic E-Tech jest już crossoverem pełną gębą, z podwyższonym nadwoziem i dodatkowymi nakładkami na progi, nadkola i zderzaki. Samochód reprezentuje nową estetykę marki, stawia na odważne linie i geometryczne kształty, co widać już po przedniej partii nadwozia z agresywnymi reflektorami LED, charakterystycznymi LED-ami do jazdy dziennej w kształcie pionowych trójkątów czy gradientowym wzorze na atrapie chłodnicy. Przód przypomina trochę testowanego niedawno Captura po liftingu.

Również sylwetka Scenica z chowanymi w nadwoziu klamkami, dwukolorowym nadwoziem z ładnym czerwonym lakierem flamme i chromowaną listwą oddzielającą dach od reszty nadwozia prezentuje się świeżo i atrakcyjnie. Geometryczne kształty mają swoją kontynuację w postaci aerodynamicznych felg, tylnych lamp i przetłoczeń na zderzaku.
Renault Scenic E-Tech 2024 - wymiary i bagażnik
Renault Scenic E-Tech bazuje na platformie CMF-EV rodem z Megane E-Tech czy Nissana Aryi. Samochód mierzy 4,47 m długości, a jego rozstaw osi liczy 2,78 m. Bagażnik pomieści 545 litrów, jest ustawny, lecz jego załadunek utrudnia wysoki próg - w aucie rodzinnym takie coś nie powinno mieć miejsca. Na szczęście pod podłogą wygospodarowano jeszcze schowek na kable.

Estetyczna i przemyślana kabina z porządnymi multimediami
Kabinę znamy doskonale z innych modeli Renault. Mamy zatem układ kokpitu z dwoma 12-calowymi wyświetlaczami, doskonale znany i intuicyjny system openRLink oparty na Androidzie, z mapami i asystentem Google’a oraz sklepem Google Play, a także wygodny panel klimatyzacji z przełącznikami oraz sporo przestrzeni i półek.
O obsłudze kabiny nie będę się zbytnio rozwodził, gdyż jest ona taka sama jak w Megane E-Tech i Espace, a więc intuicyjna. Nadal przeszkadza mi jednak nagromadzenie dźwigienek po prawej stronie kolumny kierowniczej. W Scenicu znajdziemy jednak osobny widok komputera pokładowego pokazujący, ile możemy maksymalnie zrobić przy danym poziomie załadowania baterii i ile minimalnie (na autostradzie).

Jakość wykonania wnętrza Scenica E-Tech również nie zawodzi. Dominują estetyczne i przyjemne w dotyku materiały, kokpit obszyto imitacją skóry, a panele drzwi i podłokietniki są miękkie. Wszystko solidnie zmontowano i nie ma mowy o trzeszczeniu na nierównościach.
Przestrzeń i funkcjonalność nadal są mocnymi stronami Scenica
Również przestrzeń w kabinie nie daje powodów do narzekań. Miejsca jest sporo w każdym kierunku, siedzi się zaskakująco nisko jak na crossovera, jednak fotele są wygodne i obszerne, mają przyjemnie miękkie siedziska. Wykonano je z tapicerki pochodzącej z recyklingu i ekoskóry. Kieszenie w drzwiach są spore i miękko wyściełane, zaś w dolnej partii konsoli środkowej przewidziano cupholdery i półki. Tak naprawdę głównym problemem Scenica E-Tech jest obudowa ładowarki indukcyjnej, która wbija się w kolano. Z tyłu miejsca również jest sporo, mamy płaską podłogę, osobne nawiewy, porty USB-C, kieszenie na smartfony i podłokietnik. Za to wyprofilowanie kanapy mogłoby być lepsze, a siedzisko dłuższe.

Renault Scenic E-Tech 2024 iconic - wyposażenie
Wyposażenie topowej wersji iconic jest bogate już w standardzie i obejmuje pakiet systemów bezpieczeństwa, w tym monitorowaniem martwego pola czy aktywny tempomat, indukcyjną ładowarkę, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, keyless, podgrzewane fotele, podgrzewaną kierownicę czy system audio Harman Kardon. Z opcji mamy dach Solarbay z inteligentną regulacją przyciemnienia (7000 zł), kabel do ładowania 230V (1500 zł) czy pakiet vision (4500 zł, zawiera cyfrowe lusterko wsteczne, asystenta parkowania i dobrej jakości kamery 360 stopni).

Renault Scenic E-Tech 2024 long range - osiągi, zużycie energii i zasięg
Scenica E-Tech napędza silnik elektryczny rodem z Megane E-Tech. Rozwija on 218 KM i 300 Nm, napędza przednie koła i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,9 s i prędkość maksymalną na poziomie 170 km/h. Przyspieszenie jak to w elektryku jest bardzo dobre, w sumie napęd działa podobnie co w Megane, a zatem przyjemnie i dynamicznie.
W Scenicu E-Tech mamy jednak większe baterie o pojemności 87 kWh netto, a zatem takiej samej co w Nissanie Aryi. Producent obiecuje zasięg na poziomie 625 km. Trochę ambitnie przyznam, choć realnie zrobimy autem w cyklu mieszanym około 500 km, co też jest porządnym wynikiem. W mieście osiągniemy wyniki rzędu 550-570 km, zaś w trasie będzie to około 300-350 km. Nie jest źle, jednak nazywanie Scenica samochodem na trasy jest trochę na wyrost. Średnie zużycie energii oscyluje wokół 18 kWh/100 km. Auto można ładować mocą do 150 kW, a więc niezbyt imponującą, aczkolwiek w zupełności wystarczającą. W planowaniu podróży pomaga fabryczna nawigacja uwzględniająca poziom baterii i postój na ładowanie.

Komfortowy i zwinny elektryk, choć trochę podsterowny
Renault Scenic E-Tech podczas jazdy przypomina Megane, a zatem okazuje się zwinne i zwarte, a przy tym całkiem komfortowe. Układ kierowniczy pracuje trochę zbyt lekko, za to manewrowanie tym autem dzięki krótkim zwisom jest łatwe (średnica zawracania wynosi 10,9 m). Dobre są też hamulce, a rekuperacja wydajna i sterowana wygodnie za pomocą łopatek. Do wyboru mamy 4 tryby jazdy (Eco, Comfort, Perso i Dynamic), w każdym z nich osiągi są dobre, jednak w Eco prędkość ograniczono do 115 km/h. Największy problem Scenica czuć na wilgotnej nawierzchni, kiedy to samochód z racji przedniego napędu i charakterystyki napędu elektrycznego robi się nerwowy i podsterowny, zarówno przy przyspieszaniu, gdy buksuje kołami i często interweniuje ESP, zaś podczas jazdy myszkuje i przy hamowaniu często interweniuje ABS.

Renault Scenic E-Tech 2024 iconic long range - cena
Jak na elektryka przystało, Scenic E-Tech nie jest tanie. Samochód w wersji techno z bateriami 60 kWh startuje od 202 900 zł, zaś w testowanej topowej wersji iconic z bateriami 87 kWh to koszt 233 900 zł. Wraz z opcjami auto kosztuje aż 248 400 zł.
Renault Scenic E-Tech 2024 vs Peugeot e-3008 2024
Dla porównania Peugeot e-3008 GT o mocy 210 KM z bateriami 73 kWh kosztuje 251 650 zł i oferuje do 527 km zasięgu. Samochód mierzy 4542 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2739 mm. Bagażnik pomieści 520 litrów. Samochód rozwija 210 KM i 345 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,8 s i rozpędza się do 170 km/h. Baterie można ładować mocą do 160 kW. Wyposażenie standardowe wersji GT obejmuje m.in.:
- Reflektory PEUGEOT PIXEL LED ze światłami do jazdy dziennej LED w kształcie trzech pazurów
- Tylne światła 3D-LED w kształcie trzech pazurów
- Wyświetlacz panoramiczny z zakrzywionym ekranem o przekątnej 21", prawą część ekranu dotykową
- Podświetlenie ambientowe LED RGB na desce rozdzielczej, panelach przednich drzwi i pod panoramicznym ekranem o przekątnej 21", powiązane z trybami jazdy, konfigurowalne w 8 kolorach
- Bezprzewodową ładowarkę do smartfona (15W)
- Zaawansowany Peugeot i-Connect
- System nawigacji 3D, wirtualne przełączniki i-Toggles z 10 personalizowanymi skrótami
- Wyznaczanie tras z przystankami na ładownie dla samochodów elektrycznych
- Wirtualne przełączniki i-Toggles z 10 personalizowanymi skrótami
- Adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go
- Kamerę cofania HD, przednie i tylne czujniki parkowania
- Dach i tylny spojler w kolorze Perla Nera
- Automatyczny włącznik świateł z adaptacyjnym systemem High Beam Assist
- Elektrycznie sterowane drzwi bagażnika z dostępem bez użycia rąk
- Podgrzewaną kierownicę
- 20-calowe aluminiowe felgi
Renault Scenic E-Tech 2024 vs Ford Explorer EV 2024
Z kolei Ford Explorer EV Premium o mocy 286 KM z bateriami 77 kWh kosztuje 234 270 zł i oferuje do 602 km zasięgu. Samochód mierzy 4468 mm długości, a rozstaw osi liczy 2767 mm. Bagażnik pomieści 440 litrów. Samochód oferuje 286 KM oraz 545 Nm i w odróżnieniu od wymienionych wcześniej modeli jest tylnonapędowy. Baterie można ładować mocą do 135 kW. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,4 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. W standardzie wersji Premium dostaniemy m.in.:
- 20” obręcze kół ze stopów lekkich
- Reflektory matrycowe LED - ze światłami do jazdy dziennej, światłami mijania oraz światłami drogowymi w technologii LED
- Glare Free Auto High Beam - system automatycznego sterowania światłami drogowymi z funkcją zapobiegającą oślepianiu
- Drzwi bagażnika otwierane /zamykane elektrycznie i bezdotykowo
- System nagłośnienia Premium B&O - 10 głośników (w tym subwoofer) oraz wzmacniacz 480W
- Tapicerkę skórzaną, ze skóry ekologicznej Sensico
- Oświetlenie ambient - z możliwością wyboru koloru oświetlenia i jego jasności
- Nakładki na progi przednich drzwi
- Pre-Collision Assist - system wspomagający kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji z poprzedzającymi pojazdami, pieszymi lub rowerzystami
- Evasive Steering Assist - funkcja wspomagająca omijanie przeszkód
- Adaptive Cruise Control - tempomat adaptacyjny, z funkcją automatycznego zatrzymania i ponownego rozpoczęcia jazdy (Stop & Go)
- Lane Keeping Alert - system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, z funkcją wykrywania krawędzi jezdni
- Blind Spot Information (BLIS) z Cross Traffic Alert (CTA) - system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach z funkcją ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z prawej lub lewej strony, podczas manewru wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego
- Exit Warning - funkcja ostrzegania podczas wysiadania
- Speed Sign Recognition - system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości
- Wrong Way Alert - system ostrzegający przed jazdą pod prąd na drogach szybkiego ruchu
- Tylne światła - w technologii LED
- System multimedialny SYNC Move z DAB+ i nawigacją satelitarną z dostępem do internetu i 14.6” ekranem dotykowym na konsoli środkowej
- Bezprzewodową obsługę Android AutoTM i Apple CarPlayTM
- Konsolę centralną Mega Console - ze schowkiem, uchwytami na kubki oraz nawiewami na drugi rząd siedzeń
- Klimatyzację dwustrefową, z automatyczną regulacją temperatury
- Czujniki parkowania - z przodu i z tyłu
- Podgrzewane przednie fotele oraz kierownicę
- Fotel kierowcy - z elektryczną regulacją położenia w 12. kierunkach i z funkcją masażu
- Dywaniki podłogowe - welurowe z przodu i z tyłu
Renault Scenic w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Renault Scenica E-Tech w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Samochody są nowe i pochodzą z 2024 roku, dostaniecie je od ręki. Możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz sięgające kilkunastu procent rabaty.
Sprawdź ofertę Renault Scenic leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując Renault Scenic E-Tech może nie imponuje ani jako elektryk ani jako samochód rodzinny, jednak też nie można nazwać go rozczarowaniem. Jest po prostu wygodnym i funkcjonalnym crossoverem, który najlepiej czuje się w mieście, gdzie zwraca na siebie uwagę atrakcyjnym nadwoziem i okazuje się łatwy w manewrowaniu. Do tego sprawdzi się jako środek lokomocji na dojazdy do pracy i dowiezienie dzieci do szkoły. Scenica, podobnie jak inne elektryki, trudno nazwać jednak autem w trasy – do tego wciąż jeszcze długo posłużą auta spalinowe i hybrydy. Krótko mówiąc Scenic E-Tech to przyzwoity elektryczny crossover, ale trudno nazwać go rewolucją.