Porównanie: Renault Austral 2024 vs Cupra Formentor 2024 vs Toyota RAV4 2024
Wszystkie są kompaktowymi SUV-ami, jednak każdy z nich ma inny styl I został zaprojektowany według innej filozofii. Przed wami 3 hity rynkowe w postaci Renault Australa, Cupry Formentora i Toyoty RAV4. Które z tych aut jest lepszym wyborem?
W porównaniu znajdziesz informacje o:
Kompaktowe SUV-y są hitami i od lat mieszczą się w czołówce sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Dość powiedzieć, że tylko w samej pierwszej dziesiątce najpopularniejszych samochodów w Polsce znajdziemy aż 7 miejskich i kompaktowych SUV-ów. Również bohaterowie dzisiejszego porównania cieszą się sporym zainteresowaniem nad Wisłą. Dotyczy to w szczególności Toyoty i Cupry, gdyż Renault Austral jako najmłodszy z modeli dopiero buduje swoją pozycję rynkową. Toyota RAV4 w 2023 roku znalazła w Polsce aż 8366 nabywców, co zapewniło jej 9. pozycję w rankingu najpopularniejszych aut. Z kolei Cupra Formentor z wynikiem 6710 sztuk zajęła 13. miejsce. Pora zatem porównać te 3 samochody.

Renault Austral 2024 vs Cupra Formentor 2024 vs Toyota RAV4 2024 - krótko o modelach
Renault Austral to awangardowy i naszpikowany najnowszymi technologiami SUV. Zadebiutował w marcu 2022 roku jako następca kompaktowego Kadjara. Samochód bazuje na nowej platformie CMF-C, z której korzysta m.in. Nissan Qashqai. Samochód wygląda znacznie ciekawiej i nowocześniej od poprzednika, ma elegancko wykończony grill, szeroką listwę podkreślającą wydłużoną sylwetkę i typowo francuskie, finezyjne kształty.

Cupra Formentor łączy sprawdzoną technikę VW ze sportowym charakterem. Samochód zadebiutował w marcu 2020 roku i jest pierwszym niezależnym modelem Cupry. Samochód stawia na sportowe i zgrabne kształty crossovera coupe z masywnymi tylnymi nadkolami. Zarówno przedni jak i tylny pas nawiązują natomiast do Leona.

Toyota RAV4 zadebiutowała w 2018 roku i w międzyczasie przeszła dwa liftingi – w 2021 i w 2023 roku. Samochód bazuje na platformie TNGA. stawia natomiast na funkcjonalność i sprawdzone rozwiązania. Jej kanciaste, typowe dla SUV-a nadwozie z wysokim prześwitem, masywnymi nadkolami i pudełkowatą sylwetką nawiązuje do aut z lat 80-tych i nie ukrywa, że głównym zamiarem stylistów było zapewnienie przestronnego i funkcjonalnego wnętrza. Nie można powiedzieć absolutnie, że RAV4 jest brzydka, po prostu jest najbardziej stonowana spośród opisywanych aut.

Renault Austral 2024 vs Cupra Formentor 2024 vs Toyota RAV4 2024 - wymiary i bagażnik
Renault Austral mierzy 4510 mm długości, rozstaw osi liczy 2667 mm. Bagażnik wersji hybrydowej E-Tech liczy 430 litrów. Odmiana spalinowa pomieści już 500 litrów bagażu.

Cupra Formentor mierzy 4450 mm długości, a jej rozstaw osi liczy 2680 mm. Bagażnik ma 450 l pojemności, za to Formentor jako jedyny oferuje tunel na narty.
Toyota RAV4 mierzy 4600 mm długości, a jej rozstaw osi liczy 2690 mm. Bagażnik liczy 580 l pojemności, jako jedyny ma też dojazdowe koło zapasowe, a przy tym jest też ustawny.
Renault Austral 2024 vs Cupra Formentor 2024 vs Toyota RAV4 2024 - jakość, multimedia i ergonomia
Kabiny każdego z modeli również prezentują inny styl. W Australu mamy najbardziej zdigitalizowany kokpit z dwoma 12-calowymi wyświetlaczami oraz zaawansowane multimedia Open RLink oparte na Google Android. Multimedia w Australu są najlepsze z całej trójki, wygodna obsługa, dobra reakcja na dotyk, ładne grafiki a do tego wiele funkcji, fabryczne mapy Google’a i bezprzewodowa łączność z Apple CarPlay’em. Również cyfrowe zegary działają przyjemnie i mają atrakcyjne grafiki. Do tego stylistyka wnętrza i jakość wykonania są najlepsze w Renault. Nie brakuje też sprytnych półek i schowków jak np. przesuwana półka z ładowarką indukcyjną, skrywająca pokaźny schowek. Jedyny minus tego rozwiązania jest taki, iż utrudnia ono dostęp do cupholderów.

Cupra Formentor ma uporządkowany, lekko zwrócony w stronę kierowcy kokpit z 12-calowym wolnostojącym wyświetlaczem systemu infotainment, który to jednak nie jest tak intuicyjny w obsłudze jak ten w Renault, głównie z racji na gorszą reakcję na dotyk i brak podświetlenia suwaków. Z drugiej strony również oferuje bezprzewodową łączność ze smartfonami i jest czytelny. Jakość wykonania wnętrza Cupry, choć przyzwoita, to jednak nieco odstaje od tej w Renault. Dobre wrażenie robią przeszycia na kokpicie i panelach drzwi. W kabinie Cupry nie znajdziemy tylu półek co w Australu, zaś drugi z cupholderów jest zbyt mały, by pomieścić np. kubek z kawą.

Kabina Toyoty RAV4 jest najprostsza w obsłudze i najbardziej analogowa, lecz jednocześnie najnudniejsza. Dominują czarne materiały, a faktura poszczególnych tworzyw jest szorstka, choć wiele z nich jest miękkich w dotyku. Jakość wykończenia wypada jednak najsłabiej spośród prezentowanych aut, a panel klimatyzacji z wielkimi pokrętłami jest przeciętnie spasowany. Deskę wieńczy 8-calowy ekran systemu infotainment z fizycznymi przyciskami-skrótami i pokrętłami, a w kabinie nie brakuje pojemnych schowków. Proste w obsłudze multimedia nie oferują jednak tylu funkcji i działają wolniej niż u rywali, ponadto Apple CarPlay jest tylko po kablu. W porównaniu brała jednak udział odmiana sprzed liftingu. W poliftowej RAV4 od 2023 r. mamy już cyfrowe zegary z 12,3-calowym wyświetlaczem i 10,5-calowy dotykowy ekran systemu infotainment, który nie odstaje w takim stopniu od rywali.

Renault Austral 2024 vs Cupra Formentor 2024 vs Toyota RAV4 2024 - przestronność i funkcjonalność
Pod względem przestronności Austral wypada przyzwoicie. Fotele są obszerne i wygodne, miejsca nie brakuje w żadnym kierunku, zaś w prezentowanej wersji Iconic fotel kierowcy ma elektryczną regulację. Podobnie rzecz ma się z tyłu, gdzie mamy też osobne nawiewy i 2 porty USB-C, ponadto kanapa jest przesuwana.
W Cuprze z przodu siedzi się wygodnie, fotele są dobrze wyprofilowane i czuć sportowy sznyt kabiny. Na tle rywali z tyłu ilość miejsca jest przeciętna, choć dla dwóch przeciętnej postury pasażerów w zupełności wystarczy. Mamy też osobne nawiewy i 2 porty USB-C.
Najlepsze warunki mamy w Toyocie. Co prawda fotele nie są jakoś specjalnie wyprofilowane, za to obszerne i wygodne, miejsca w każdym kierunku jest naprawdę dużo. To samo tyczy się tyłu, gdzie wygodnie zmieści się nawet trzech pasażerów. Imponuje zwłaszcza ilość miejsca na nogi. Do tego mamy osobne nawiewy oraz 2 porty USB-A.
Renault Austral 2024 vs Cupra Formentor 2024 vs Toyota RAV4 2024 - wyposażenie
Najbogatsze wyposażenie ma Renault, co wynika w dużej mierze z niemal topowej specyfikacji Iconic. Już w standardzie obejmuje ono m.in.:
- aktywny regulator prędkości (ACC)
- system kontroli martwego pola (BSW) z asystentem zmiany pasa ruchu (BSI)
- czujniki parkowania z tyłu, z przodu i z boku + system hands free parking (HFP)
- system wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem (RCTA) z systemem wspomagania nagłego hamowania podczas jazdy do tyłu (R-AEB)
- system kamer 360° (przednia, tylna i 2 kamery w lusterkach bocznych)
- światła tylne LED morowane z efektem włókien 3D
- elektrycznie bezdotykowo podnoszona klapa bagażnika
- fotel kierowcy z regulacją elektryczną w 6-kierunkach oraz elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego i masażem
- fotele przednie i kierownica podgrzewane
- lakier metalizowany czerwony flamme
- felgi aluminiowe 20" effie
Z opcji mamy m.in. świetne audio Harman Kardon o mocy 485 W (4500 zł), wyświetlacz head-up (5000 zł), układ tylnej osi skrętnej wraz z zawieszeniem wielowahaczowym (7000 zł) czy panoramiczny szklany dach z roletą przeciwsłoneczną (4500 zł).
W Cuprze również mamy dość bogate wyposażenie. W standardzie dostaniemy m.in.:
- System kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania i funkcją ochrony pieszych i rowerzystów
- Asystenta pasa ruchu Lane Assist
- System rozpoznawania zmęczenia
- CUPRA Drive Profile: do 6 profili jazdy umożliwiających zmianę reakcji silnika, wspomagania kierownicy oraz skrzyni biegów DSG (Comfort, Sport, Individual, Cupra1, Offroad2
- Pakiet wspomagania jazdy M dla samochodów z Media System+: Asystent świateł drogowych High Beam Assist, Aktywny tempomat (ACC)
- Asystenta parkowania z czujnikami parkowania z przodu i z tyłu
- Kamerę cofania
- Automatyczną klimatyzację trzystrefową Climatronic z filtrem AirCare i czujnikiem jakości powietrza (AQS)
- Wirtualny kokpit: cyfrową tablicę przyrządów z kolorowym ekranem TFT 10,25”
- Pakiet praktyczny: Czujnik deszczu, Czujnik zmierzchu (automatyczne światła), Automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne
- Elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka boczne z funkcją obniżania lusterka pasażera przy cofaniu
- System bezkluczykowego dostępu i uruchamiania samochodu KESSY
- Podgrzewane fotele przednie
- Media System+: 10-calowy kolorowy ekran dotykowy, Radio z MP3 / WMA, 6 głośników, 2 gniazda USB typu C z przodu i 2 x USB z tyłu do ładowania urządzeń oraz rozbudowana funkcja rozpoznawania mowy i sterowania głosem
Z opcji mamy m.in. elektrycznie i bezdotykowo otwierane drzwi bagażnika i funkcję łatwego składania tylnych siedzeń (2792 zł) kubełkowe fotele z elektryczną regulacją fotela kierowcy (1976 zł) oraz pakiet Comfort+ obejmujący
pakiet wspomagania jazdy L dla samochodów z Navi System+, Navi System+ z mapami Europy, CUPRA CONNECT dla Navi System+ elektrycznie i bezdotykowo otwierane drzwi bagażnika, funkcję łatwego składania tylnych siedzeń oraz lusterka zewnętrzne z funkcją pamięci ustawień.
Toyota ma najuboższe wyposażenie z prezentowanych aut, choć trudno nazwać ją wersją bazową. Mamy m.in. podgrzewane fotele, aktywny tempomat, dostęp bezkluczykowy czy 2-strefową klimatyzację. Obecnie oferowana RAV4 w porównywalnej wersji Executive oferuje w standardzie m.in.:
- System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem (RCTAB)
- System bezkluczykowego dostępu do samochodu (Inteligentny kluczyk)
- Tapicerkę skórzaną z perforacją (skóra naturalna i syntetyczna)
- Lusterko wsteczne z kolorowym wyświetlaczem cyfrowym
- Kamerę cofania
- Reflektory LED
- Dwustrefową automatyczną klimatyzację
- Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
Renault Austral 2024 vs Cupra Formentor 2024 vs Toyota RAV4 2024 - silniki
W Australu znajdziemy napęd hybrydowy HEV o mocy 200 KM (bazą jest jednostka 1.2). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 175 km/h. Średnie spalanie według producenta wynosi 4,7 l/100 km, zaś napęd trafia na przód za pośrednictwem wielostopniowej przekładni MMT (wielostopniowa Multi-mode). Napęd spisuje się podobnie jak w Espace, oferuje jeszcze lepsze osiągi, jednak jego płynność i kultura pracy budzą pewne zastrzeżenia, głównie z powodu 3-cylindrowej jednostki, która daje o sobie znać poprzez hałas i wibracje.

Zobacz jak wypadło Renault Espace w teście: Renault Espace E-Tech full hybrid Iconic test na Superauto.pl
W Cuprze Formentor mamy bazowy silnik benzynowy 1.5 TSI rozwijający 150 KM I 250 Nm, Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9 s, prędkość maksymalna wynosi 203 km/h. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni DSG., napęd na przód. Producent podaje średnie spalanie na poziomie 6 l/100 km. Jednostka Cupry pracuje cicho i kulturalnie, a jej możliwości znamy doskonale z innych aut koncernu VW.
W Toyocie RAV4 mamy pełną hybrydę o mocy 222 KM. Bazą jest wolnossący silnik 2.5, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,1 s, natomiast prędkość maksymalna to 180 km/h. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem przekładni eCVT. Układ działa płynnie, lecz jednostka potrafi wyć przy przyspieszaniu z racji na obecność przekładni eCVT. Średnie spalanie według producenta wynosi 5 l/100 km.
W rzeczywistości w każdym z tych aut średnie spalanie oscyluje między 6,5 a 7 l/100 km.
Renault Austral 2024 vs Cupra Formentor 2024 vs Toyota RAV4 2024 - układ jezdny
Również podczas jazdy charaktery wszystkich tych aut są różne. Cupra Formentor ma najwięcej sportowego sznytu, najbardziej bezpośredni układ kierowniczy i wydaje się być najlepiej dopasowana pod kierowcę i dawanie mu przyjemności z jazdy. Nawet jednostka 1.5 TSI daje radę w większości sytuacji, choć niekiedy można zatęsknić za motorem 2.0 TSI.
Z kolei Toyota RAV4 jest najbardziej komfortowa, rozprawia się dobrze z wszelkimi nierównościami, a przy tym pozostaje stabilna i zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Przy hamowaniu pomaga wydajny tryb rekuperacji. Układ kierowniczy pracuje lekko, typowo z myślą o spokojnym podróżowaniu.
Układ jezdny Australa stanowi natomiast złoty środek, zapewniając dobre prowadzenie i zwinność dzięki opcjonalnemu układowi 4CONTROL, a przy tym jest wystarczająco komfortowy. Samochód stanowi kompromis między sportowym sznytem Cupry a komfortem Toyoty. Możemy też liczyć na wydajną rekuperację w aż 4 poziomach, którą sterujemy za pomocą manetek przy kierownicy.
Renault Austral 2024 vs Cupra Formentor 2024 vs Toyota RAV4 2024 - ceny
Renault Austral E-Tech full hybrid startuje od 173 900 zł za wersję Techno, zaś w testowanej konfiguracji Iconic kosztuje 188 900 zł. Nasz egzemplarz wraz z opcjami wyceniono na 217 900 zł. Austral występuje też z silnikiem 1.3 o mocach 140 oraz 158 KM z układem mHEV i bezstopniową przekładnią XTronic. Bazowa odmiana evolution o mocy 140 KM ze skrzynią manualną kosztuje od 135 900 zł. Minusem Austral jest brak wersji z napędem na obie osie.

Toyota RAV4 z napędem na przód w wersji Comfort kosztuje od 188 900 zł, zaś w porównywalnej z Australem wersji Executive od 217 900 zł. Odmiana z napędem AWD wymaga 10 000 zł dopłaty. W ofercie jest też odmiana PHEV o mocy 306 KM, która startuje od 256 900 zł za konfigurację Dynamic.
Bazowa Cupra Formentor 1.5 TSI ze skrzynią manualną kosztuje od 139 000 zł, zaś z przekładnią DSG od 149 500 zł. Opisywany egzemplarz wyceniono na około 171 000 zł. Cupra ma najbogatszą gamę jednostek napędowych spośród rywali obejmującą warianty benzynowe, hybrydy plug-in oraz diesla. Poniżej prezentujemy cennik poszczególnych wersji:
| Model | Silnik | Skrzynia biegów | Cena (zł) |
|---|---|---|---|
| Formentor 1.5 TSI 150 KM | 1.5 TSI 150 KM | 6-biegowa manualna | 139,000 |
| Formentor 1.5 TSI 150 KM | 1.5 TSI 150 KM | 7DSG | 149,500 |
| Formentor 2.0 TSI 190 KM | 2.0 TSI 190 KM | 7DSG 4Drive | 169,000 |
| Formentor VZ 2.0 TSI 245 KM | 2.0 TSI 245 KM | 7DSG | 205,000 |
| Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM | 2.0 TSI 310 KM | 7DSG 4Drive | 234,400 |
| Tribe Edition 2.0 TSI 310 KM | 2.0 TSI 310 KM | 7DSG 4Drive | 256,800 |
| Hybryda (PHEV) | |||
| Formentor 1.4 e-HYBRID 204 KM | 1.4 e-HYBRID 204 KM | 6DSG | 195,100 |
| Formentor VZ 1.4 e-HYBRID 245 KM | 1.4 e-HYBRID 245 KM | 6DSG | 237,200 |
| Diesel | |||
| Formentor 2.0 TDI 150 KM | 2.0 TDI 150 KM | 6-biegowa manualna | 151,100 |
| Formentor 2.0 TDI 150 KM | 2.0 TDI 150 KM | 7DSG 4Drive | 171,800 |

Renault Austral vs Cupra Formentor vs Toyota RAV4 - kalkulacja leasingu 2024
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Renault Australa E-Tech full hybrid Techno z napędem na przednią oś oraz wielostopniową przekładnią MMT.
- Cena katalogowa: 183 600 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 173 400 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 36 miesięcy
- Wpłata własna 25% (43 000 zł)
- Wartość wykupu 20% (34 000 zł).
- Rata netto: 2904 zł
Renault Austral 2024 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 138 646 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 152 183 zł
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Cupry Formentora 1.5 TSI DSG z napędem na przednią oś oraz 7-stopniową dwusprzęgłową przekładnią DSG.
- Cena katalogowa: 165 480 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 150 900 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 36 miesięcy
- Wpłata własna 25% (37 000 zł)
- Wartość wykupu 20% (30 000 zł).
- Rata netto: 2531 zł
Cupra Formentor 2024 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 117 926 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 131 487 zł
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Toyoty RAV4 2.5 Hybrid Comfort z napędem na przednią oś oraz przekładnią eCVT.
- Cena katalogowa: 191 800 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 178 000 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 36 miesięcy
- Wpłata własna 25% (45 000 zł)
- Wartość wykupu 20% (36 000 zł).
- Rata netto: 2937 zł
Toyota RAV4 2024 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 143 086 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 156 903 zł
Renault Austral, Cupra Formentor i Toyota RAV4 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkanaście egzemplarzy Renault Australa w różnych wersjach wyposażeniowych i silnikowych. Wszystkie są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 oraz z 2024 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające kilkunastu procent rabaty.
Sprawdź ofertę Renault Austral leasing na Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Renault Australa w różnych wersjach wyposażeniowych i silnikowych. Dominują samochody fabrycznie nowe z 2023 oraz z 2024 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające kilkunastu procent rabaty.
Sprawdź ofertę Cupra Formentor leasing na Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Toyoty RAV4 w różnych wersjach wyposażeniowych i silnikowych. Dominują samochody fabrycznie nowe z 2023 oraz z 2024 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające kilkunastu procent rabaty.
Sprawdź ofertę Toyota RAV4 leasing na Superauto.pl
Renault Austral 2024 vs Cupra Formentor 2024 vs Toyota RAV4 2024 - rywale
Do rywali wymienionych modeli należą m.in. Peugeot 3008, Nissan Qashqai, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan, Skoda Karoq czy Ford Kuga.
Podsumowanie
Podsumowując trudno wyłonić jednoznacznego zwycięzcę z tego porównania, gdyż każde z tych aut ma swój własny charakter i jest dedykowane do innej grupy klientów. Renault spodoba się fanom gadżetów i nowoczesnych technologii, a także miłośnikom francuskiej motoryzacji. Cupra z kolei dedykowana jest dla osób stawiających na sportowy sznyt i przyjemność z jazdy, a przy tym ceniących sprawdzoną technologię grupy VW. Wreszcie mamy Toyotę, która jest najbardziej rodzinnym i komfortowym spośród prezentowanych samochodów, a przy tym daje użytkownikowi niezawodność i ekonomię. Krótko mówiąc o wszystkim zadecydują własne gusta.