Podatek od środków transportu co warto wiedzieć
Na czym polega oraz których pojazdów dotyczy obowiązkowy podatek od środków transportu? Kto go opłaca? Co w przypadku pojazdów objętych finansowaniem.

Czym jest podatek od środków transportu?
Tylko w pierwszej połowie 2023 roku w Polsce zarejestrowano ponad 17000 nowych pojazdów ciężarowych. Większość z nich została zakupiona przez firmy w finansowaniu zewnętrznym - w leasingu i wynajmie długoterminowym. bez względu na formę finansowania na każdym właścicielu pojazdu spoczywa obowiązek podatkowy. Dowiedz się, czym jest podatek od środków transportu, kogo dotyczy, a kto jest zwolniony z jego opłacenia, a także ile wynosi podatek od środków transportowych w 2023 roku.
Czym jest podatek od środków transportowych?
Podatek od środków trwałych jest jednym z podatków płaconych lokalnie, w obrębie gminy miejsca zamieszkania lub rejestracji prowadzonej działalności przez podatnika. Środki z podatków zasilają budżet gminy, a nie państwa.
Które pojazdy są objęte opodatkowaniem?
Podatek od środków transportowych dotyczy pojazdów, których DMC przekracza 3.5 tony.
Art. 8. [Przedmiot podatku od środków transportowych]
Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają:
- 1) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton;
- 2) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton;
- 3) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton;
- 4) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton;
- 5) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
- 6) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
- 7) autobusy.
Kogo dotyczy podatek od środków transportowych?
Obowiązkiem podatkowym objęte są osoby fizyczne i prawne, którzy są właścicielami pojazdów, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które pojazd został zarejestrowany oraz posiadaczom środków transportu zarejestrowanych w Polsce, ale powierzonych przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną.
Art. 9. [Podatnicy podatku środków transportowych; powstanie obowiązku podatkowego]
- 1. Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych, z zastrzeżeniem ust. 2, ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Jak właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany, oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.
- 2. Jeżeli środek transportowy stanowi współwłasność dwóch lub więcej osób fizycznych lub prawnych, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach.
- 3. W przypadku zmiany właściciela środka transportowego zarejestrowanego, obowiązek podatkowy ciąży na poprzednim właścicielu do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności.
Obowiązek podatkowy - kiedy powstaje
Firmy, które posiadają w swojej flocie pojazdy, które podlegają opodatkowaniu są do tego zobowiązane od pierwszego dnia miesiąca po rejestracji pojazdu. W przypadku gdy pojazd został już zarejestrowany i jedynie zmienił właściciela, obowiązek podatkowy następuje od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym nabyto pojazd. Warto pamiętać, że jeśli w dokumentach widnieje więcej niż jeden właściciel, obowiązek podatkowy spoczywa w równym podziale na wszystkich podmiotach wpisanych w dokumentach pojazdu.
Przepisy związane z rejestracją nie dotyczą rejestracji czasowej, dopiero po otrzymaniu “twardego dokumentu” pojazd podlega opodatkowaniu.
W przypadku osób, które sprzedały swój pojazd, obowiązek opłacenia podatku obowiązuje do dnia zgłoszenia wyrejestrowania pojazdu lub do końca miesiąca, w którym środek ten został odsprzedany.
Kiedy aktualizuje się obowiązek podatkowy?
Obowiązek podatkowy wygasa wraz z końcem miesiąca, w którym to wyrejestrowano środek transportu lub też upłynął czas, na jaki powierzono pojazd, jak również w momencie wydania decyzji organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.
- 4. Obowiązek podatkowy, o którym mowa w ust. 1 i 2, powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego - od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty.
- 4a. Obowiązek podatkowy, o którym mowa w ust. 1 i 2, powstaje także od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.
- 4b. Zarejestrowanie środka transportowego oznacza jego rejestrację, z wyjątkiem rejestracji czasowej, w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym.
- 5. Obowiązek podatkowy, o którym mowa w ust. 1 i 2, wygasa z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, lub z końcem miesiąca, w którym upłynął czas, na który pojazd powierzono.
Kiedy i gdzie należy zapłacić podatek od środków transportu?
Deklaracje na podatek od środków transportowych na dany rok właściciele składają do organu podatkowego do 15 lutego bieżącego roku podatkowego. Jeżeli obowiązek powstał po tej dacie, właściciel przesyła deklarację do 14 dni od dnia powstania takiego zobowiązania.
Sama wpłata zobowiązania jest regulowana bez wcześniejszego wezwania. Właściciel reguluje obowiązek podatkowy na rachunek bankowy budżetu gminy.
- 6. Podmioty, o których mowa w ust. 1, są obowiązane:
- 1) składać, w terminie do dnia 15 lutego właściwemu organowi podatkowemu, deklaracje na podatek od środków transportowych na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;
- 2) odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności;
- 3) wpłacać obliczony w deklaracji podatek od środków transportowych - bez wezwania - na rachunek budżetu właściwej gminy.
- 6a. Deklaracje na podatek od środków transportowych mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- 7. Organem właściwym w sprawach podatku od środków transportowych jest organ podatkowy, na którego terenie znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa wielozakładowego lub podmiotu, w którego skład wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne - organ podatkowy, na terenie którego znajduje się zakład lub jednostka posiadająca środki transportowe podlegające opodatkowaniu. W przypadku współwłasności środka transportowego organem właściwym jest organ podatkowy odpowiedni dla osoby lub jednostki organizacyjnej, która została wpisana jako pierwsza w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Wzór deklaracji podatku od środków transportowych - co zawiera?
Do wypełnienia deklaracji podatkowej związanej ze środkami trwałymi konieczne jest podanie danych właściciela pojazdu oraz danych samego pojazdu:
- rodzaj
- marka
- typ pojazdu
- rok produkcji
- numer rejestracyjny
- DMC pojazdu
- masę własną pojazdu
- liczbę miejsc do siedzenia
- wpływ na środowisko naturalne
Warto dodać, że deklaracja podatkowa może zostać złożona osobiście w urzędzie, ale także elektronicznie.
- 8. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór deklaracji wraz z załącznikiem, o której mowa w ust. 6, oraz szczegółowy zakres zawartych w niej danych, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę (firmę) podatnika, jego adres zamieszkania lub siedziby, identyfikator podatkowy oraz dane dotyczące przedmiotu opodatkowania, w tym rodzaj, markę i typ środka transportowego, rok produkcji, numer rejestracyjny pojazdu, dopuszczalną masę całkowitą pojazdu, masę własną pojazdu, dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów, liczbę osi, rodzaj zawieszenia, liczbę miejsc do siedzenia w autobusie oraz wpływ na środowisko naturalne.
- 9. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
- 1) sposób przesyłania deklaracji na podatek od środków transportowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
- 2) rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone deklaracje na podatek od środków transportowych
- - uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w deklaracjach na podatek od środków transportowych oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem.
- 12. Poświadczenie przez organ podatkowy złożenia deklaracji na podatek od środków transportowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej odbywa się zgodnie z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Zwolnienie z podatku od środków transportowych
W niektórych sytuacjach istnieje możliwość zwolnienia z opodatkowania. Dotyczy to przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów czy organizacji świadczących misje zagraniczne objętych immunitetami, a także służb specjalnych i pojazdów objętych zapasami mobilizacyjnymi.
Zwalnia się od podatku od środków transportowych:
- pod warunkiem wzajemności - środki transportowe będące w posiadaniu przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i innych misji zagranicznych, które korzystają z przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, oraz członków ich personelu, jak również innych osób zrównanych z nimi, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca pobytu stałego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- środki transportowe, które stanowią zapasy mobilizacyjne, pojazdy specjalne oraz pojazdy używane do celów specjalnych w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym (np. karetki), pojazdy zabytkowe, w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym.
Rady poszczególnych gmin mogą też wprowadzać inne zwolnienia przedmiotowe niż określone powyżej, za wyjątkiem zwolnień dotyczących pojazdów, o których mowa w art. 8 pkt 2, 4 i 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Zwrot podatku od środków trwałych - dla kogo
Istnieje możliwość ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku. Dotyczy to przedsiębiorców, którzy w łańcuchach logistycznych wykorzystują transport kombinowany.
Podatek od transportu a transport kombinowany
Podatnikom wykorzystującym środki transportu, o których mowa w art. 8 pkt 1–6, dla wykonywania przewozów w transporcie kombinowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przysługuje zwrot zapłaconego podatku od tych środków.
Kwotę zwrotu podatku od środków transportowych, o którym mowa w ust. 1, ustala się, przyjmując za podstawę liczbę jazd z ładunkiem lub bez ładunku wykonanych przez środek transportu w przewozie koleją w danym roku podatkowym w następujący sposób:
- od 100 jazd i więcej – 100% kwoty rocznego podatku;
- od 70 do 99 jazd włącznie – 75% kwoty rocznego podatku;
- od 50 do 69 jazd włącznie – 50% kwoty rocznego podatku;
- od 20 do 49 jazd włącznie – 25% kwoty rocznego podatku.
Zwrotu zapłaconego podatku od środków transportowych na zasadach określonych w ust. 1 i 2 dokonuje organ podatkowy, na rachunek którego uiszczono podatek, na wniosek podatnika złożony nie później niż do dnia 31 marca roku następującego po roku podatkowym. Podstawą sporządzenia wniosku są dane zawarte w dokumentach przewozowych stosowanych przy wykonywaniu przewozów w transporcie kombinowanym, w których dokonano wpisu o wykonaniu przewozu koleją.
Zwrot podatku od środków transportowych następuje w gotówce albo na rachunek bankowy podatnika wskazany we wniosku, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Ile wynosi podatek od środków transportu?
Stawki podatku uchwala rada gminy w granicach zakreślonych przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa określa bowiem zarówno górne, jak i dolne granice stawek podatku dla poszczególnych pojazdów. Stawki mogą być zróżnicowane przez radę gminy ze względu na różne czynniki, zwłaszcza wpływ pojazdu na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia.
Art. 10. - [Wysokość stawek podatku od środków transportowych] - Podatki i opłaty lokalne
Dz.U.2023.70 t.j.Akt obowiązujący
Wersja od: 10 stycznia 2023 r. do: 31 grudnia 2023 r.
Art. 10. [Wysokość stawek podatku od środków transportowych]
1. Rada gminy określa, w drodze uchwały, wysokość stawek podatku od środków transportowych, z tym że roczna stawka podatku od jednego środka transportowego nie może przekroczyć:
1) od samochodu ciężarowego, o którym mowa w art. 8 pkt 1, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
- a) powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie - 1020,16 zł ,
- b) powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie - 1701,84 zł ,
- c) powyżej 9 ton - 2042,19 zł ;
2) od samochodu ciężarowego, o którym mowa w art. 8 pkt 2 - 3897,01 zł - z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 1 do ustawy
3) od ciągnika siodłowego lub balastowego, o których mowa w art. 8 pkt 3 - 2382,52 zł ;
4) od ciągnika siodłowego lub balastowego, o których mowa w art. 8 pkt 4, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:
- a) do 36 ton włącznie - 3012,13 zł ,
- b) powyżej 36 ton - 3897,01 zł
- z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 2 do ustawy;
5) od przyczepy lub naczepy, o których mowa w art. 8 pkt 5 - 2042,19 zł ;
6) od przyczepy lub naczepy, o których mowa w art. 8 pkt 6, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:
- a) do 36 ton włącznie - 2382,52 zł ,
- b) powyżej 36 ton - 3012,13 zł
- z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 3 do ustawy;
7) od autobusu, w zależności od liczby miejsc do siedzenia poza miejscem kierowcy:
- a) mniejszej niż 22 miejsca - 2411,44 zł ,
- b) równej lub większej niż 22 miejsca - 3048,71 zł.
2. Przy określaniu stawek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3, 5 i 7, rada gminy może różnicować wysokość stawek dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności wpływ środka transportowego na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia.
3. Jeżeli górna granica stawki podatku, o której mowa w ust. 1 pkt 2, 4 lub 6, jest niższa od odpowiedniej stawki minimalnej, określonej w załącznikach nr 1-3 do ustawy, górnej granicy stawki nie uwzględnia się. W tym przypadku rada gminy przyjmuje stawkę podatku od środków transportowych dla poszczególnych rodzajów pojazdów w wysokości odpowiedniej stawki, określonej w załącznikach nr 1-3 do ustawy.
Ile wynosi podatek od środków transportu?
Stawki podatku uchwala rada gminy w granicach zakreślonych przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa określa bowiem zarówno górne, jak i dolne granice stawek podatku dla poszczególnych pojazdów. Stawki mogą być różnicowane przez radę gminy ze względu na różne czynniki, zwłaszcza wpływ pojazdu na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia.
Poniższa tabela przedstawia minimalne roczne stawki podatku od różnych środków transportowych określone w art. 8 pkt 2 ustawy:
Liczba osi | Dopuszczalna masa całkowita (t) | Zawieszenie pneumatyczne lub równoważne (zł) | Inne systemy zawieszenia (zł) |
---|---|---|---|
Dwie osie | 12 - 13 | 0 | 123 |
13 - 14 | 123 | 340 | |
14 - 15 | 340 | 479 | |
> 15 | 479 | 1084 | |
Trzy osie | 12 - 17 | 123 | 214 |
17 - 19 | 214 | 439 | |
19 - 21 | 439 | 570 | |
21 - 23 | 570 | 878 | |
23 - 25 | 878 | 1365 | |
> 25 | 878 | 1365 | |
Cztery osie i więcej | 12 - 25 | 570 | 578 |
25 - 27 | 578 | 902 | |
27 - 29 | 902 | 1432 | |
29 - 31 | 1432 | 2124 | |
> 31 | 1432 | 2124 |
Poniższa tabela przedstawia minimalne stawki podatku dla pojazdów określonych w art. 8 pkt 4 ustawy, w zależności od liczby osi i dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów (ciągnik siodłowy + naczepa, ciągnik balastowy + przyczepa) oraz rodzaju zawieszenia osi jezdnych:
Liczba osi | Dopuszczalna masa całkowita zespołu (t) | Zawieszenie pneumatyczne lub równoważne (zł) | Inne systemy zawieszenia (zł) |
---|---|---|---|
Dwie osie | 12 - 18 | 0 | 33 |
18 - 25 | 230 | 416 | |
25 - 31 | 485 | 796 | |
> 31 | 1223 | 1678 | |
Trzy osie i więcej | 12 - 40 | 1079 | 1492 |
> 40 | 1492 | 2207 |
Poniższa tabel przedstawia minimalne stawki podatku dla pojazdów określonych w art. 8 pkt 6 ustawy, w zależności od liczby osi i dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów (naczepa/przyczepa + pojazd silnikowy) oraz rodzaju zawieszenia osi jezdnych:
Liczba osi | Dopuszczalna masa całkowita zespołu (t) | Zawieszenie pneumatyczne lub równoważne (zł) | Inne systemy zawieszenia (zł) |
---|---|---|---|
Jedna oś | 12 - 18 | 0 | 22 |
18 - 25 | 154 | 277 | |
> 25 | 277 | 486 | |
Dwie osie | 12 - 28 | 182 | 268 |
28 - 33 | 531 | 736 | |
33 - 38 | 736 | 1118 | |
> 38 | 995 | 1472 | |
Trzy osie i więcej | 12 - 38 | 586 | 816 |
> 38 | 816 | 1109 |
Poniższa tabela przedstawia maksymalne roczne stawki podatku od różnych środków transportowych:
Rodzaj środka transportowego | Opis | Roczna stawka podatku |
---|---|---|
Samochód ciężarowy (art. 8 pkt 1) | DMC powyżej 3,5 t do 5,5 t | 676,20 zł |
Samochód ciężarowy (art. 8 pkt 1) | DMC powyżej 5,5 t do 9 t | 1028,00 zł |
Samochód ciężarowy (art. 8 pkt 1) | DMC powyżej 9 t | 1233,60 zł |
Samochód ciężarowy (art. 8 pkt 2) | - | 2354,12 zł |
Ciągnik siodłowy lub balastowy (art. 8 pkt 3) | - | 1439,20 zł |
Ciągnik siodłowy lub balastowy (art. 8 pkt 4) | DMC do 36 t | 1819,56 zł |
Ciągnik siodłowy lub balastowy (art. 8 pkt 4) | DMC powyżej 36 t | 2354,12 zł |
Przyczepa lub naczepa (art. 8 pkt 5) | - | 1233,60 zł |
Przyczepa lub naczepa (art. 8 pkt 6) | DMC do 36 t | 1439,20 zł |
Przyczepa lub naczepa (art. 8 pkt 6) | DMC powyżej 36 t | 1819,56 zł |
Autobus | Mniej niż 22 miejsca | 1918,50 zł |
Autobus | Równa lub większa niż 22 miejsca | 2425,51 zł |
Podatek od środków transportu w przypadku leasingu samochodu i wynajmu długoterminowego
Podatek od środków transportu opłacany jest przez właściciela pojazdu. W przypadku zakupu pojazdu z finansowaniem - zarówno w formie leasingu czy wynajmu długoterminowego, przez cały czas trwania umowy, właścicielem pojazdu pozostaje strona finansująca. Co za tym idzie, podatek opłaca instytucja udzielająca finansowania zgodnie z miejscem wykonywanej działalności gospodarczej.
Zgodnie z postanowieniami ogólnymi leasingu leasingobiorca jest zobowiązany do zwrotu kosztów podatku od środków transportu na rzecz leasingodawcy na podstawie faktury VAT. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Przepis ten wyraźnie wskazuje, że podatnikiem podatku od środków transportowych są właściciele środków transportowych i to na nich ciąży obowiązek podatkowy. W przypadku leasingu samochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych obowiązek ten spoczywa na podmiocie, który w dowodzie rejestracyjnym wpisany jest jako właściciel, czyli na leasingodawcy.
Podobnie sprawa ma się w przypadku wynajmu długoterminowego. To wynajmujący jako właściciel ma obowiązek odprowadzania podatku. Wynajem długoterminowy jest coraz popularniejszą formą finansowania zarówno nowych jak i używanych samochodów. Dotyczy on zarówno osobowych jak i użytkowych pojazdów, tych do 3,5 tony jak i mających DMC powyżej 3,5 t. Podobnie jak każda inna forma finansowania, także w przypadku wynajmu długoterminowego musimy liczyć się z koniecznością odprowadzania pewnych podatków.
Nie oznacza to jednak, że leasingobiorca czy podmiot, który użytkuje pojazd w ramach umowy wynajmu jest z tej opłaty zwolniony. Najczęściej po dokonaniu opłaty podatkowej, właściciel pojazdu wystawia na leasingobiorcę fakturę zwrotną na zwrot poniesionych kosztów podatkowych.