Jak zaksięgować leasing?
Jak prawidłowo rozliczyć leasing finansowy i operacyjny?

Koniec roku to czas rozliczeń podatkowych, wielu przedsiębiorców właśnie w tym okresie decyduje się na podjęcie m.in. nowego leasingu samochodowego. Jak poprawnie zaksięgować leasing w kosztach? Czy zawsze odliczymy całą ratę? Co z opłatą wstępną leasingu?
Umowa leasingu generuje przychody i koszty, dlatego ma pływ na podatek dochodowy i VAT. Jak zaksięgować leasing?
Leasing operacyjny - jak zaksięgować?
Na podstawie art. 23b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku leasingu operacyjnego, wszystkie dobra pozyskane w tej formie finansowania pozostają w ewidencji środków trwałych leasingodawcy (czyli banku lub innej firmy udzielającej finansowania). W praktyce oznacza to, że biorąc samochód w leasingu operacyjnym nie możemy do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć odpisów amortyzacyjnych. Jako wydatek dla firmy uważana jest cała rata leasingu, powiększona o prowizje i inne opłaty manipulacyjne. Dodatkowo, w leasingu operacyjnym przy kwalifikacji kosztów uwzględnić można także wszystko,co dotyczy samej eksploatacji leasingowanego samochodu np. koszty związane z paliwem bez konieczności prowadzenia tzn. kilometrówki.
Odpisów amortyzacyjnych w tym przypadku dokonuje bank. Do przychodów banku zaliczana jest płacona przez leasingobiorcę rata leasingu. Raty leasingu są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, który naliczany jest do każdej raty miesięcznej zobowiązania.
Leasing operacyjny u nievatowca
Co w przypadku gdy prowadzimy działalność, ale nie jesteśmy VAT-owcami? Do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT zaliczany jest podatek VAT. W przypadku przedsiębiorców, którzy są zwolnieni z podatku VAT do kosztów firmy zaliczmy całość raty leasingu operacyjnego wyrażonej w brutto.
Leasing finansowy - jak zaksięgować?
Leasing finansowy różni się od leasingu operacyjnego. Zasady co do kwalifikacji przedmiotu leasingowanego zostały określone w art. 23f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W odróżnieniu od leasingu operacyjnego, umowa leasingu finansowego np. na samochód powoduje, że leasingobiorca ma prawo do uwzględnienia pojazdu w ewidencji środków trwałych. Dzięki temu może dokonywać odpisów amortyzacyjnych i uwzględniać je w kosztach uzyskania przychodu. W kosztach natomiast nie może uwzględnić raty leasingu w całości, jedynie część odsetkową podstawowej raty za samochód. W przypadku leasingodawcy przychodem jest właśnie wartość odsetkowa raty miesięcznej leasingu.
W przypadku zawarcia umowy leasingu finansowego na samochód, po opłaceniu ostatniej raty leasingu (oraz ewentualnej kwoty wykupu), właścicielem pojazdu zostaje leasingobiorca.
W przypadku leasingu finansowego inaczej naliczany ejst podatek VAT, co za tym idzie jego opłacenie i odpis również są inne niż w przypadku leasingu operacyjnego. Podatek VAT nie jest rozkładany na raty. Przy podjęciu leasingu podatek VAT opłaca się w całości wraz w pierwszą ratą leasingu.
Opłata wstępna za leasing
Jak się okazuje, zaksięgowana opłata wstępna nie zawsze jest uznawana przed urząd skarbowy. Często opłata wstępa traktowana jest jako koszt pośredni - niezwiązany z przychodem w formie raty leasingowej przy zakupie samochodu. Dla urzedu skarbowego podstawę stanowi art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym istnieje wskazanie, że jeśli wydatek tego typu dotyczy więcej niż jednego okresu, a leasing jest umową zawierana na okres kilkudziesięciu miesięcy, a opłaty są uiszczane ratalnie co miesiąc) i nie da się określić jednego okresu rozliczeniowego, wtedy powinien zostać podzielony proporcjonalnie do poszczególnych okresów.
Niemniej, wielu przedsiębiorców zakrążało sądownie orzeczenia urzędów skarbowych względem rozliczenia opłaty wstępnej leasingu. Według podatników opłata wstępna stanowi dopiero wstęp do możliwości zawarcia umowy leasingu i nie jest ona bezpośrednio związana z opłatami ratalnymi za leasing, dlatego powinna być ujęta w kosztach jednorazowo w całości. Dla urzędu skarbowego natomiast opłata wstępna stanowi integralną część umowy leasingu i powinna ona zostać rozliczona proporcjonalnie względem pozostałych rat leasingu.
Jak tę kwestę komentują sądy?
W przypadku wielu spraw, ajkie trafiały do sądu administracyjnego, orzecznicy byli zgodni i przyznawali rację podatnikom przychylając się do stanowiska, że opłata wstępna powinna być traktowana jako jednorazowa opłata związana leasingiem i ujęta w kosztach w całości w dniu wpłaty.
W związku z tą sytuacją resort finansów wystosował pismo (Biuletyn Skarbowy nr 1 z 2012 r., nr DD6/033/87/ORK/11/PK-1299), w którym zaleca się organom skarbowym szczególne branie pod uwagę orzecznictwa podczas wydawania decyzji w sprawie księgowania opłaty wstępnej:
Departament DD informuje, przychylając się do prezentowanej przez sądy administracyjne linii orzeczniczej, że wstępna opłata leasingowa powinna być zaliczana do kosztów podatkowych jednorazowo w momencie poniesienia, a nie proporcjonalnie do czasu trwania umowy leasingu. Cechą charakterystyczną tych orzeczeń jest uznanie, że wstępna opłata leasingowa ma charakter opłaty samoistnej bezzwrotnej, nieprzypisanej do poszczególnych rat leasingowych, natomiast jej poniesienie jest warunkiem koniecznym do realizacji umowy leasingu. Opłata ta jest wydatkiem jednorazowym związanym z zawarciem umowy leasingu, a w konsekwencji i wydaniem samego przedmiotu leasingu.