Finansowanie samochodów 2024 - podsumowanie rynku
Związek Polskiego Leasingu podsumował 2024 rok. Czy program NaszEauto wpłynie na wyniki w 2025 roku?

Firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu udzieliły finansowania o wartości 110,5 mld zł, a więc więcej o 10,4% niż w 2024 r. Największy udział wśród przedmiotów finansowanych leasingiem i pożyczką, 54,7%, miały pojazdy lekkie. Poznaj wyniki leasingu i wynajmu długoterminowego w 2024 r. i dowiedz się, jakie są prognozy na rok 2025.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego poinformował, że w 2024 r. w Polsce zarejestrowanych zostało 618 421 nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. W tej liczbie 89,19%, czyli 551 568 szt. stanowiły auta osobowe. Liczba zarejestrowanych samochodów dostawczych wyniosła 66 853 szt.
Wszystko to oznacza, że w roku 2024 w porównaniu do 2023 r. odnotowany został wzrost o:
- 14,6% - ogółem,
- 16,1% - dla samochodów osobowych
- i o 3,6% - dla samochodów dostawczych do 3,5 t.
Klienci indywidualni zarejestrowali w 2022 r. 175 136 samochodów (o 34,09% więcej niż w 2023 r.), a przedsiębiorcy – 376 432 (w porównaniu do roku 2023 było ich więcej o 9,3%).
- Cieszy nas, że kolejny rok branża leasingowa kończy z bardzo dobrym wynikiem. Zgodnie także z naszymi prognozami, wyhamowanie aktywności inwestycyjnej polskich firm ograniczyło się tylko do tego jednego kwartału. I to jest bardzo dobra informacja. Optymistycznie patrzymy także w przyszłość – mówi Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu. - Spodziewamy się, że w bieżącym roku rynek urośnie w podobnym tempie. Prognozy dotyczące wzrostu PKB na 2025 rok są dobre. Oczekujemy przyśpieszenia pozyskiwania funduszy unijnych, co zwiększy inwestycje budowlane, infrastrukturalne czy w sektorze agro. Liczmy na odblokowywanie funduszy europejskich w ramach KPO, co także spowoduje większą otwartość przedsiębiorców na inwestycje. A dla 66 proc. z nich leasing jest istotnym źródłem finansowania inwestycji – dodaje.
Większość przedsiębiorców finansuje zakup samochodów przy pomocy leasingu. Dowiedz się, jakie wyniki w 2024 r. osiągnęły firmy leasingowe.
Leasing 2024 – pojazdy lekkie na topie
Wartość finansowania, jakiego w 2024 r. udzieliły firmy leasingowe zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu wyniosła 110,5 mld zł. Udział pojazdów lekkich, czyli samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony, wzrósł rok do roku o 25 pp. i wyniósł 54,7%. Niemal połowę udziału, bo aż 48,9%, w strukturze finansowanych przedmiotów miały pojazdy lekkie. Powyższe dane dotyczą pojazdów, sfinansowanych zarówno leasingiem, jak i pożyczką inwestycyjną.
Wartość aktywów sfinansowanych leasingiem, wyniosła w 2024 r. 96,9 mld zł. Także i w tym przypadku na topie, z udziałem 59,3% (tj. o 6 pp. większym niż rok temu), znalazły się pojazdy lekkie.
- Finansowanie pojazdów lekkich pozostaje głównym motorem całego rynku leasingu. Przez ostatnie dwa lata dynamika finansowania pojazdów lekkich utrzymywała się na wysokim poziomie. Całkiem odmienna sytuacja dotyczyła finansowania pojazdów ciężkich, które od pięciu już kwartałów jest na wyraźnym minusie. Na słabe wyniki finansowania w tym segmencie wpłynęła trudna sytuacja finansowa firm transportowych. Poza tym nie pomagała recesja w przemyśle w strefie euro i hamujący eksport z Polski. Wydaje się jednak, że najgorsze jest już za nami – powiedział Marcin Nieplowicz, główny ekonomista Związku Polskiego Leasingu i EFL.
Z kolei wartość aktywów sfinansowanych pożyczką inwestycyjną wyniosła 13,6 mld zł (więcej zaledwie o 0,2 mln zł niż w 2023 r.). Pojazdy lekkie były jednak znacznie rzadziej finansowane przy jej wykorzystaniu. Ich udział wyniósł 22%. Największy udział wśród aktywów, które zostały sfinansowane pożyczką inwestycyjną, miały maszyny rolnicze (34,1%).
- Z pożyczek korzystają przede wszystkim przedsiębiorcy rolni. Stanowią jedną trzecią korzystających z pożyczek. W 2024 roku wartość udzielonych im pożyczek zmniejszyła się o prawie 2 proc., do 4,65 mld zł. Wpływ na to miało zamieszanie spowodowane wejściem w życie na początku roku zmian w prawie na podstawie których rolnicy zaczęli być traktowani jak konsumenci, co ograniczyło im dostęp do finansowania udzielanego przez firmy leasingowe. W kwietniu weszła w życie nowelizacja, która uchyliła zapis niekorzystny dla rolników, ale kilka miesięcy zamieszania miało wpływ na rynek – powiedziała Monika Constant.
Głównym odbiorcą leasingu w 2024 r. były mikro i małe firmy
W roku 2024 r. największą grupę klientów korzystających z leasingu stanowiły mikro i małe firmy, czyli o osiągający obrotach do 20 mln zł.
- Największą grupę (54,7% klientów, o 5,7 pp. więcej niż w 2023 r.) stanowiły mikro firmy, czyli przedsiębiorcy osiągający obroty do 5 mln zł.
- Małe firmy, czyli przedsiębiorcy z dochodami od 5 do 20 mln zł, stanowili 18% klientów firm leasingowych (o 2,2 pp. mniej niż w 2023 r.).
Z leasingu korzystały także firmy średnie i duże, tj. z dochodami powyżej 20 mln zł (25%, mniej o 3,8 pp. niż w 2023 r.).
Leasing pojazdów lekkich wzrósł o 25%
Łączna wartość pojazdów lekkich sfinansowanych w 2024 r. leasingiem i pożyczką inwestycyjną wyniosła 60,4 mln zł. W porównaniu do 2023 r. zwiększyła się o 25%.
Leasing – prognozy na rok 2025
Eksperci Związku Polskiego Leasingu szacują, że w 2025 r. rynek wzrośnie o 13%, a łączne aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe w tym roku przekroczą 125 mld zł. W podobnym tempie wzrośnie finansowanie udzielone leasingiem (o 13,3%), jak i pożyczkami inwestycyjnymi (12,9%).
Wynajem długoterminowy w 2024 r. urósł o 8,5%
Rok 2024 był kolejnym, w którym branża wynajmu długoterminowego osiągnęła wzrost. O ile jednak w 2023 r. wyniósł on 9%, o tyle w roku 2024 był nieco niższy. wyniósł 8,5%.

Tempo rozwoju osiągnięte w 2024 r. jest zadowalające. Jednak oczekiwania branży były większe. Mimo że coraz większa liczba mikro i małych przedsiębiorców w naszym kraju korzysta już z finansowania swoich pojazdów poprzez wynajem, to głównym filarem branży nadal pozostają duże przedsiębiorstwa.
Branża wynajmu długoterminowego zakupiła w 2024 r. na potrzeby oferowanych przez siebie usług 89,4 tys. nowych samochodów osobowych (o 3,9 tys. więcej niż w 2023 r.). Udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych samochodów osobowych dla firm w 2024 r. wyniósł 23,7% i w porównaniu do roku 2023 r. zmniejszył się o 1,1%. Z kolei udział zakupu, kredytu i klasycznego leasingu finansowego wyniósł 76,3% i rok do roku wzrósł o 1,1%.
W wynajmie długoterminowym nadal przeważały samochody benzynowe
Rok 2024 był kolejnym, w którym w szybkim tempie postępowała transformacja napędów stosowanych w autach oferowanych w wynajmie długoterminowym w Polsce. Jednak, w porównaniu do poprzednich lat, uwypukliła się wyraźna różnica w tym zakresie.
Zmniejszał się udział samochodów napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Wpływ na to miał jednak już nie wzrost udziału aut z silnikami benzynowymi, ale głównie napędów ekologicznych, nisko- i zeroemisyjnych.
W 2024 r. w wynajmie długoterminowym przeważały samochody benzynowe. Ich udział wyniósł 54,9%. Oznacza to, że ciągu roku wzrósł o 0,2 pp. Na drugim miejscu, z udziałem 31,1%, znalazły się auta z silnikami wysokoprężnymi. Jednak ich udział, rok do roku, zmniejszył się o 2,9 pp. Z kolei samochody z napędami „zelektryfikowanymi” (hybrydowymi i elektrycznymi) zwiększyły swój udział do 14% (w ciągu roku urósł o 2,7 pp.).
Wynajem długoterminowy – prognozy na 2025 r.
Zdaniem Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu w 2025 r. będziemy mieli do czynienia z kontynuacją zmian dużych zmian na rynku motoryzacyjnym. Będą one spowodowane wzrostami cen aut, zaostrzonymi normami emisji wobec producentów (dyrektywa CAFE) i ofensywą nowych marek.
Eksperci PZWLP widzą także szanse na zwiększenie popytu i ożywienie rynku segmencie dużych firm. Wskazują na poprawę nastrojów, polepszenie otoczenia makroekonomicznego i wpływ z funduszy z KPO.
Uważają też, że bardzo prawdopodobne jest obniżenie tempa elektromobilności w Polsce. Będzie miał na to wpływ nowego programu dopłat (NaszEauto), uwzględniającego tylko JDG.