Czy warto dopłacać za dodatki premium?
Samochody klasy premium słyną z bogatych możliwości konfiguracji i oferują wiele kuszących opcji. Wskazujemy które dodatki warto mieć a które niepotrzebnie podnoszą cenę zakupu.

Konfiguracja samochodu klasy premium zawsze jest nie lada wyzwaniem. Mnogość opcji, jakimi kuszą poszczególni producenci, może wręcz powodować zawrót głowy. Nie zawsze jednak musimy niepotrzebnie podnosić cenę naszego samochodu, aby korzystanie z niego było dla nas przyjemnością. Są oczywiście pewne elementy, w które zdecydowanie warto zainwestować i których brak istotnie może wpłynąć na wartość rezydualną auta, lecz są również i takie, bez których będziemy potrafili się obejść. Niektóre marki rzecz jasna nie dają nam wyboru i chcąc dobrać pewne opcje musimy dopłacić np. do rozbudowanych pakietów czy wyższych wersji wyposażenia. Same konfiguratory również mocno się od siebie różnią - najbardziej przejrzyste mają Mercedes i BMW, natomiast dość zawiłe są te w Audi. Wiele opcji wybieramy poprzez pryzmat emocji, jednak po przenalizowaniu własnych potrzeb okazuje się, że wcale nie musimy podnosić ceny auta o połowę, by móc cieszyć się z udogodnień klasy premium.
Z artykułu dowiesz się o:
Wyposażenie opcjonalne w autach Premium, czyli jak podnieść cenę o połowę
Samochody klasy premium cieszą w Polsce stale rosnącym zainteresowaniem. W pierwszym półroczu 2025 roku zarejestrowano 67 686 takich aut, czyli o 6,56% więcej niż rok wcześniej. Udział segmentu premium w rynku wynosi aż 23,7%, co oznacza, że blisko co 4. nowy samochód nad Wisłą pochodzi od marki premium. Marki premium słyną z oferowania licznych dodatków, dzięki którym możemy niekiedy podnieść wyjściową cenę auta nawet o połowę czy wręcz dwukrotnie. Według raportu McKinsey ponad 70% nabywców aut premium dopłaca za dedykowane opcje. Niektóre marki, zwłaszcza te ekskluzywne, potrafią oferować specjalne elementy lub lakiery pod zamówienie klienta. Poszczególni producenci oferują poszczególne elementy zarówno w formie pakietów jak i jako pojedyncze opcje. Wskazujemy które opcje warto mieć (tzw. "must have"), a które niekoniecznie (tzw. "nice to have").
Wyposażenie opcjonalne w samochodach klasy premium - co warto?
Zaczniemy od poszczególnych elementów z obu obszarów, następnie porównamy ceny przykładowych modeli bez opcji, z wyposażeniem "must have" i z elementami wyposażenia "nice to have". Do opcji "must have" należą m.in.:
- adaptacyjny tempomat (ACC) - znacznie zwiększa komfort pokonywania tras
- systemy bezpieczeństwa, zwłaszcza monitorowanie martwego pola i asystent pasa ruchu - zwłaszcza ten pierwszy element poprawia bezpieczeństwo, natomiast drugi przydaje się w trasie
- bezprzewodowe Apple CarPlay/AndroidAuto - zazwyczaj oba te elementy są już standardem, a jeśli nie są, warto dopłacić, oferują znacznie lepsza funkcjonalność niż fabrycznych multimediów
- Reflektory Matrix LED - zwykłe LEDy są już w zasadzie standardem w autach premium, jednak dopiero oświetlenie Matrix LED odczuwalnie zwiększa widoczność i bezpieczeństwo
- Czujniki parkowania z przodu i z tyłu - czujniki parkowania z tyłu są standardem, jednak przednie niekiedy wymagają dopłaty. Znacząco ułatwiają manewrowanie
- Kamera 360 stopni - kamera cofania zazwyczaj jest już w standardzie, jednak dopiero kamera z widokiem 360 stopni wraz z czujnikami pozwala na naprawdę precyzyjne parkowanie
- Skórzana tapicerka - o ile w autach popularnych nie jest ona niezbędna, o tyle w przypadku samochodów klasy premium materiał nie jest mile widziany i warto dopłacić do skóry choćby pod kątem późniejszej odsprzedaży
- Dostęp bezkluczykowy - system dostępu bezkluczykowego znacząco poprawia komfort użytkowania samochodu
- Elektrycznie i bezdotykowo sterowana klapa bagażnika - w samochodach klasy premium liczy się komfort użytkowania
- Oświetlenie nastrojowe - poprawia doznania estetyczne i podnosi poczucie prestiżu w kabinie
- Pakiet zimowy - warto dopłacić do pakietu zimowego (podgrzewane fotele, kierownica, przednia szyba), gdyż znacząco poprawia on komfort użytkowania
- Elektrycznie sterowane fotele - w samochodach klasy premium elektryka foteli jest wskazana z racji na komfort użytkowania i łatwiejszą odsprzedaż
- Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja - zakładamy, że jest ona w większości przypadków standardem, jednak tańsze auta premium (np. Audi A3) w standardzie wciąż jej nie mają
- Indukcyjna ładowarka - w dobie bezprzewodowej łączności z systemami multimedialnymi indukcyjna ładowarka nabrała jeszcze więcej sensu i pozwala komfortowo ładować telefon bez plątania się z kablami
- Lakier metalik - raczej nikt nie chce mieć bazowego lakieru kojarzonego z autami służbowymi, a bogaty wybór lakierów metalicznych bez wątpienia jest cechą aut premium
Wyposażenie dodatkowe w autach Premium - co niepotrzebnie podnosi cenę?
Przejdźmy teraz do opcji, które niekoniecznie trzeba mieć, ale warto przemyśleć, czyli tzw. "nice to have". Należą do nich m.in.:
- wyświetlacz head-up - poprawia komfort użytkowania i ucieszy fanów gadżetów, ale nie jest niezbędny
- dach panoramiczny - bardzo popularny wybór wśród kupujących, jednak da się bez niego obyć
- system audio klasy premium (np. Harman Kardon, Bowers&Wilkins, Meridian) - w samochodach z półki premium mile widziane są też markowe zestawy audio, jednak w niektórych modelach już standardowe nagłośnienie okazuje się wystarczająco dobre
- wentylacja foteli - często wymaga większej dopłaty niż samo podgrzewanie, a z reguły rzadziej się z niej korzysta
- masaż foteli - często kosztowna opcja, a zamiast niej warto po prostu wybrać bardziej komfortowe fotele
- asystent parkowania - często jest on łączony w pakiety z systemem kamer 360 stopni i czujnikami parkowania, jednak osobno nie warto do niego dopłacać, gdyż już same kamery i czujniki pozwalają na komfortowe parkowanie
- rozbudowana nawigacja fabryczna - jeśli mamy bezprzewodowego Apple CarPlay'a i AndroidAuto, dopłacanie do rozbudowanej fabrycznej nawigacji jest tylko zbędnym wydatkiem. Czasami jednak potrafi ona uratować, gdy np. stracimy zasięg w telefonie. Fabryczna nawigacja sprawdza się też w autach elektrycznych przy planowaniu trasy
- 4-strefowa automatyczna klimatyzacja - jeśli nie podróżujemy regularnie w cztery osoby lub też z tyłu sadzamy małe dzieci, 4-strefowa klimatyzacja będzie tylko niepotrzebnym i kosztownym dodatkiem
- zawieszenie pneumatyczne - jeśli nie mamy luksusowej limuzyny (segment F), będzie ono niepotrzebnie podnosić koszt zakupu
- adaptacyjne zawieszenie - w niższych segmentach dobrze jest je mieć, jednak niektóre modele mają już w standardzie na tyle dobrze zestrojone układy jezdne, że da się bez tego obejść
- system elektrycznego dociągania drzwi - kojarzony z luksusowymi autami, oferowany zwykle w wyższych segmentach
- podgrzewane siedziska tylnej kanapy - podobnie jak w przypadku 4-strefowej klimy, sprawdzą się głównie wtedy gdy regularnie wozimy dorosłych pasażerów z tyłu
- tylna oś skrętna - w dużych samochodach warto się na nią zdecydować, gdyż poprawia manewrowalność i precyzję jazdy, jednak poza miastem i przy wyższych prędkościach można się obejść bez niej
- większe felgi - oczywiście samochód dużo lepiej prezentuje się na większych obręczach, jednak są też tacy użytkownicy, którzy preferują wyższy profil, poza tym zawsze można dokupić drugi komplet większych obręczy
- cyfrowy kluczyk - nie jest to droga opcja i przypadnie do gustu fanom gadżetów, jednak dla bardziej konserwatywnych kierowców będzie zbędna
Poniżej przygotowaliśmy tabelę z podziałem na poszczególne opcje wraz z ich kategoryzacją:
Kategoria wyposażenia | Must Have | Nice to Have |
---|---|---|
Komfort i technologia | Adaptacyjny tempomat (ACC) | Wyświetlacz head-up |
Bezprzewodowe Apple CarPlay/Android Auto | Dach panoramiczny | |
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu | System audio klasy premium | |
Kamera 360 stopni | Wentylacja foteli | |
Elektryczna i bezdotykowa klapa bagażnika | Masaż foteli | |
Elektrycznie sterowane fotele | Asystent parkowania | |
Indukcyjna ładowarka | Rozbudowana nawigacja fabryczna | |
Wygląd | Lakier metalik | Większe felgi |
Bezpieczeństwo | Systemy bezpieczeństwa (martwe pole, pas ruchu) | Tylna oś skrętna |
Oświetlenie | Reflektory Matrix LED | - |
Wnętrze | Skórzana tapicerka | System elektrycznego domykania drzwi |
Oświetlenie nastrojowe | Podgrzewane siedziska tylnej kanapy | |
Klimatyzacja i ogrzewanie | Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja | 4-strefowa automatyczna klimatyzacja |
Pakiet zimowy (podgrzewane fotele, kierownica, szyba) | - | |
Dostęp i sterowanie | Dostęp bezkluczykowy | Cyfrowy kluczyk |
Zawieszenie i prowadzenie | — | Zawieszenie pneumatyczne |
— | Adaptacyjne zawieszenie |
Koszt wyposażenia opcjonalnego na przykładzie popularnych modeli klasy premium
Na przykładzie kilku popularnych modeli klasy premium przedstawimy teraz różnice w cenie między wersją bazową, z opcjami "must have" oraz z dodatkami "nice to have".
Audi A5 2025 - wyposażenie
Zaczniemy od Audi A5 Limousine Base z silnikiem 2.0 TFSI o mocy 150 KM. Samochód bez dodatków kosztuje 183 000 zł. W przypadku Audi okazało się, że wybór pewnych pojedynczych opcji niesie ze sobą konieczność dobrania rozbudowanych pakietów zawierających już pewne elementy z wyposażenia "nice to have", w efekcie czego cena auta urosła do 242 760 zł. Po dobraniu jeszcze kilku elementów z zakresu "nice to have" finalna cena auta rośnie do 280 390 zł.
Dowiedz się jak można doposażyć Audi? Audi konfigurator - subiektywny poradnik
Mercedes Klasa E 2025 - wyposażenie
Kolejnym przykładem będzie Mercedes Klasa E. Bazowa odmiana E 200 Sedan kosztuje od 275 900 zł. Wraz z opcjami "must have" jego cena rośnie do 311 878 zł. Wraz z elementami "nice to have" jego cena rośnie do 423 120 zł. Wiele elementów jak np. aktywny tempomat, czujniki parkowania z przodu i tyłu czy podgrzewane przednie fotele, oferowanych jest już w standardzie.
Przeczytaj więcej o możliwościach konfiguracji Mercedesa: Mercedes konfigurator - subiektywny poradnik
BMW X3 2025 - wyposażenie
Przejdźmy teraz do BMW. Bazowe X3 20 xDrive kosztuje 259 000 zł. Wraz z opcjami "must have" jego cena rośnie do 296 600 zł, natomiast z opcjami "nice to have" cena rośnie do 325 200 zł. Wiele elementów jak np. podgrzewane fotele, oświetlenie ambiente czy dostęp bezkluczykowy, oferowanych jest w standardzie.
Zobacz jak można skonfigurować BMW: BMW konfigurator - subiektywny poradnik
Volvo XC60 2025 - wyposażenie
Lider rynku samochodów premium w Polsce, czyli Volvo XC60 w wersji B5 Essential startuje od 221 900 zł, natomiast z opcjami "must have" 251 492 zł. W przypadku Volvo w odmianie Essential nie znajdziemy jednak pewnych elementów nawet w opcji, które dopiero są oferowane w topowej konfiguracji Ultra startującej od 289 900 zł. Wraz z opcjami "nice to have" finalna kwota rośnie do 336 596 zł.
Dowiedz się więcej o możliwościach konfiguracji Volvo: Volvo konfigurator - subiektywny poradnik
Lexus NX 2025 - wyposażenie
Ostatnim z przykładów będzie wicelider rynku premium w Polsce, czyli Lexus NX. W bazowej wersji NX 350h FWD Elegance samochód startuje od 237 900 zł. Z opcjami z zakresu "must have" jego cena rośnie do 256 900 zł, jednak w podstawowej konfiguracji Elegance nie dostaniemy pewnych elementów nawet za dopłatą jak np. skórzanej tapicerki. Ta występuje w standardzie bogatszej wersji Business wycenionej na 261 900 zł. Jeśli zechcemy sportowego zawieszenia i bogatszego wyposażenia, możemy wybrać oferowaną w wariancie 350h AWD odmianę F Sport wycenioną na 332 900 zł. Podobnie jak inne azjatyckie marki, Lexus ma sztywną politykę cennikową, w efekcie czego chcąc mieć pewne elementy jak np. markowe audio Mark Levinson czy wielokolorowe oświetlenie ambiente, musimy wybrać którąś z wyższych wersji.