Auto na eksport w leasingu - co trzeba wiedzieć?
Sprzedaż samochodu na eksport w leasingu jest możliwa, jednak wiąże się z dodatkowymi formalnościami, co czyni ją bardziej złożonym procesem niż w kraju. Wyjaśniamy, z czym wiąże się sprzedaż auta na eksport w leasingu.

Spis treści
Czym jest transakcja WNT?
Podatek VAT charakteryzuje się terytorialnym charakterem. Oznacza on, iż obowiązek podatkowy istnieje w tym kraju, w którym ustawa VAT uznaje tę czynność za wykonaną. Podatek ten dotyczy zwłaszcza transakcji WNT, czyli Wewnątrzwspólnotowego Nabycia Towaru. Jest to najpopularniejsza forma zakupu samochodów z zagranicy. Dochodzi do niej pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi mającymi siedzibę na tereniei Unii Europejskiej. W jej ramach nie następuje naliczenie podatku VAT u źródła, stąd też obowiązek jego naliczenia i odprowadzenia spoczywa na nabywcy auta.
WNT ma miejsce gdy jako zarejestrowany podatnik VAT-UE:
- kupisz samochód używany od czynnego podatnika VAT (nie dotyczy to nabycia na fakturę VAT marża), którego aktywny numer VAT-UE znajduje się w rejestrze VIES (VAT Information Exanche System - nternetowy system wymiany informacji o VAT, umożliwiający weryfikację numerów identyfikacyjnych VAT podmiotów gospodarczych zarejestrowanych dla potrzeb transakcji transgranicznych dotyczących towarów i usług)
- nabędziesz nowy samochód z innego kraju UE – niezależnie czy od czynnego podatnika VAT czy od osoby prywatnej;
- zakupisz auto poza Unią, lecz odprawa celna dokonana zostanie w kraju będącym członkiem UE, ale innym niż w Polska.
W tej transakcji nabywca auta jest musi odprowadzić od niej podatek do Urzędu Skarbowego od wartości dodanej czyli Value Added Tax.
Podstawę do opodatkowania podatkiem VAT stanowi faktyczna kwota, którą zapłaciliśmy za samochód, a nie jego wartość rynkowa. Dlatego też trzeba pamiętać, iż kupując auto płacimy kwotę netto a następnie, po powrocie do kraju, naliczamy 23% podatek od tej kwoty, który należy wpłacić na konto urzędu skarbowego.
Jaki leasing warto brać i jak uniknąć problemów z ubezpieczeniem?
Aby uniknąć problemów z przepisaniem ubezpieczenia OC/AC z leasingodawcy na siebie, należy wybrać nieparzysty okres leasingu, np. 35 zamiast 36 miesięcy lub 47 zamiast 48 miesięcy. Ubezpieczenie jest bowiem zawierane na okres 12 miesięcy, a zatem po zakończeniu umowy leasingu powinieneś mieć jeszcze miesiąc ubezpieczenia. Wówczas po wykupie auta z leasingu ubezpieczyciel nie będzie stwarzał już problemów z zawarciem umowy ubezpieczenia na Ciebie lub Twoją firmę.
Decydując się na nowy samochód, warto skorzystać z leasingu renomowanych firm, jak np. Superauto.pl. Oferują one atrakcyjne warunki finansowania, dają szerokie pole manewru, jeśli chodzi o warunki leasingu, a także spore rabaty, zaś wiele samochodów dostępnych jest od ręki. Ponadto wybierając renomowaną firmę macie pewność co do prawidłowej realizacji wszelkich procedur prawnych i formalności związanych z braniem auta w leasingu.
Przeprowadzka za granicę a samochód w leasingu
W przypadku przeprowadzki za granicę i posiadania samochodu w leasingu trzeba się liczyć z pewnymi trudnościami. Biorąc samochód w leasingu stajesz się jego użytkownikiem na czas trwania umowy, a pod koniec jej obowiązywania możesz skorzystać z opcji wykupienia auta. Nim to jednak nastąpi, osoba lub firma oddająca auto w leasing jest jego właścicielem prawnym. Problem może dotyczyć ubezpieczenia, gdyż samochód w leasingu musi być ubezpieczony w kraju, w którym dotychczas mieszkałeś a niekoniecznie musi być ważne w kraju, do którego chcesz się przeprowadzić. Leasingodawca może również nie wyrazić zgody na rejestrację samochodu w innym kraju UE.
Sprzedaż na rzecz osób fizycznych spoza Unii Europejskiej
W przypadku sprzedaży do nabywców niebędących członkami Unii Europejskiej możliwe jest zastosowanie do transakcji stawki podatkowej VAT 0%, gdyż jest to standardowa stawka dla eksportu towarów do krajów niebędących członkami UE. Należy pamiętać, że aby skorzystać z tej stawki należy przed upływem terminu składania podatków za dany okres uzyskać dokumenty potwierdzające wywóz towarów.
Dokumenty potwierdzające wywóz towaru:
- dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu,
- dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność,
- zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny (SAD).
Poza dowodami wymaganymi przez prawo, podatnicy mogą przedstawić inne dokumenty potwierdzające wywóz towarów. Konieczne jest, aby potwierdzały one wywiezienie towarów poza terytorium Unii Europejskiej oraz określały rodzaj towarów.
Jeżeli podatnik spełnia wymóg posiadania niezbędnej dokumentacji, to ma możliwość wyboru zastosowania stawki 0% VAT. Natomiast jeśli nie spełni tego wymogu, nie powinien ujmować sprzedaży w rejestrze sprzedaży VAT za dany okres, natomiast ująć ją w kolejnym okresie ze stawką 0%, o ile niezbędną dokumentację uzyska przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej. W przypadku nieotrzymania wymaganej dokumentacji w drugim i ostatnim terminie, sprzedaż na rzecz klientów spoza Unii Europejskiej powinna być opodatkowana według stawki właściwej dla dostawy tych towarów w kraju.