Volkswagen Passat B9 pokazany. Znamy szczegóły nowego modelu
Volkswagen Passat B9 zadebiutuje jesienią tego roku, jednak już teraz producent podzielił się zdjęciami zamaskowanych aut i garścią danych technicznych. Czego możemy spodziewać się po nowym wydaniu niemieckiego hitu klasy średniej?

Volkswagen Passat dziewiątej generacji będzie świętował swoją światową premierę tej jesieni, ale w uproszczonej ofercie, ponieważ nowe wydanie niemieckiego hitu segmentu D będzie dostępne wyłącznie w wersji kombi. Już teraz jednak producent zdradził garść szczegółowych informacji na temat modelu, a także podzielił się zdjęciami zamaskowanych egzemplarzy. VW Passat B9 jest w końcu jedną z najbardziej wyczekiwanych premier nie tylko tego roku, ale w ogóle ostatnich lat. Dość powiedzieć, że jego poprzednik, a więc Passat B8, zadebiutował w 2014 roku, a więc blisko dekadę temu. Nowy Passat zapowiada się na naprawdę duży i ciekawy samochód.
VW Passat B9 2024 - dane techniczne i wymiary
VW Passat B9 będzie oparty na płycie podłogowej MQB evo i ma ją dzielić, podobnie jak większość rozwiązań technicznych, z nowym Tiguanem, który również zadebiutuje w podobnym czasie. Samochód ma mierzyć aż 4917 mm długości, co oznacza, że będzie on aż o 144 mm dłuższy od poprzednika. Natomiast o 50 mm wzrośnie też rozstaw osi, do poziomu 2841 mm. Nowy Passat będzie też o 20 mm szerszy, licząc 1852 mm oraz o 7 mm wyższy, uzyskując 1482 mm. W efekcie przestrzeń na nogi z tyłu wzrośnie o 50 mm, zaś pojemność bagażnika o 40 litrów, uzyskując aż 690 litrów bazowej pojemności. Po złożeniu oparć drugiego rzędu jego pojemność wyniesie aż 1920 l, czyli o 140 litrów więcej niż w poprzedniku.
VW Passat B9 2024 - wyposażenie
Nowy Volkswagen Passat B9 będzie mógł być opcjonalnie wyposażony w matrycowe reflektory IQ. Light LED ze światłami drogowymi o zasięgu wystarczającym do oświetlenia drogi na odległość nawet 500 metrów. Z tyłu pojawi się modna LED-owa listwa łącząca światła.

Podobnie jak w nowym Tiguanie, także w kabinie Passata B9 znajdziemy w pełni cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 10,25 cala wraz z 12,9-calowym systemem informacyjno-rozrywkowym przypominającym tablet. Za dopłatą można będzie zamówić większy ekran systemu infotainment o przekątnej aż 15 cali. Na liście opcji znajdzie się też wyświetlacz head-up (zapewne z funkcją rozszerzonej rzeczywistości niczym w ID.5). Część rozwiązań z nowego VW ID.7 trafi również do Passata, w tym inteligentny układ klimatyzacji, fotele z masażem czy garść nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy.
VW Passat B9 2024 - silniki
Pod maską znajdziemy silniki benzynowe, benzynowe z układem miękkiej hybrydy, diesle oraz hybrydy plug-in. Układy PHEV oparte będą na jednostce 1.5 TSI i rozwiną 204 oraz 272 KM, a maksymalny zasięg w trybie elektrycznym ma sięgać nawet 120 km w najbardziej wydajnej wersji. Bateria liczy ponad 25 kWh pojemności (taki sam układ trafi do nowej Skody Kodiaq i Superb), jednak zaznaczył, że układ obsługuje ładowanie prądem stałym.
VW zamierza sprzedawać nowego Passata Varianta z udoskonalonym aktywnym zawieszeniem DCC Pro, który reprezentuje ewolucję technologii adaptacyjnego podwozia firmy. W ciągu ułamków sekundy najbardziej odpowiednie tłumienie jest obliczane i dostosowywane dla każdego koła dzięki szybszym dwuzaworowym amortyzatorom. Zmniejsza to wibracje, zwiększając komfort jazdy po wyboistych drogach.
Volkswagen Passat B9 będzie produkowany w fabryce w Bratysławie w Słowacji, razem z nową Skodą Superb, która również zadebiutuje jesienią bieżącego roku.
Aktualizacja z dnia 31 sierpnia 2023 - Volkswagen Passat B9 Variant oficjalnie zaprezentowany
Volkswagen Passat B9 2024 - stylistyka
Volkswagen Passat B9 wreszcie ujrzał światło dzienne. Fani modelu czekali długo na ten moment. Wizualnie postanowiono nawiązać do elektrycznych modeli z rodziny ID., w tym do najnowszego flagowego sedana ID.7 Postawiono zatem na bardziej obłe i aerodynamiczne kształty niż w poprzedniku, przez co samochód wygląda nieco futurystycznie, choć nadal od razu widać, że mamy do czynienia z Passatem. W efekcie znacząco zmalał współczynnik oporu powietrza cd, który wynosi teraz 0,25 zamiast 0,31 w poprzedniku. To przepaść! Oczywiście wygląd będzie też uwarunkowany poszczególnymi wersjami wyposażenia, wśród których znajdziemy wersje Passat, Business, Elegance oraz R-Line. Z przodu znajdziemy nowo opracowane reflektory Matrix LED, natomiast tył charakteryzują lampy połączone listwą świetlną, wykorzystujące dynamiczne diody LED. Kształt grilla i reflektorów nawiązuje do Golfa i połączono je LED-owym paskiem.

Volkswagen Passat B9 2024 - wnętrze
Jeszcze więcej różnic względem poprzednika znajdziemy w kabinie Passata B9. Za sterowanie niemal wszystkimi funkcjami odpowiada umieszczony centralnie dotykowy wyświetlacz o przekątnej 12,9 cala, oczywiście wolnostojący. Opcjonalnie dostępny będzie większy o przekątnej aż 15 cali. Standardem jest zestaw wirtualnych zegarów z 10,25-calowym wyświetlaczem. Wzorem ID.7 dźwignię zmiany biegów przeniesiono na kolumnę kierownicy, co pozwoliło na wygospodarowanie większej ilości półek i schowków na konsoli środkowej. Kolejnym nawiązaniem do elektrycznej limuzyny jest nowy przełącznik po lewej stronie, służący do sterowania kierunkowskazami i wycieraczkami. Producent podkreśla też wysoką jakość wykończenia kabiny.

Volkswagen Passat B9 2024 - wyposażenie
Na liście opcji znajdą się m.in. elektrycznie regulowane w 14 kierunkach przednie fotele ergoActive Plus z podgrzewaniem, wentylacją i pneumatyczną 10-komorową funkcją masażu punktów nacisku. Plus za powrót do kierownicy z fizycznymi przyciskami - widać, że Volkswagen wziął sobie do serca krytyczne głosy klientów. Uwagę zwraca także rozbudowane oświetlenie ambiente na desce rozdzielczej i na drzwiach wykorzystujące motyw gradientu niczym w Arteonie. Na liście opcji znajdą się udoskonalone systemy wspomagania parkowania Park Assist Plus oraz Park Assist Pro (ten drugi będzie oferowany z funkcją pamięci). Nowy Passat Variant może wjeżdżać na miejsca parkingowe i wyjeżdżać z nich zdalnie, za pomocą smartfona. Jeśli Passat jest wyposażony w funkcję pamięci Park Assist Pro, system na żądanie może zarejestrować i zapisać ostatnie 50 metrów przejazdu. Kiedy pojazd ponownie osiągnie tę samą pozycję – na przykład pod wjazdem na wiatę domową – proponuje przejęcie manewru parkowania. Możliwy będzie również wyjazd z miejsca parkingowego.
Już podstawowy Passat jest bogato wyposażony i oferuje m.in. adaptacyjny tempomat, reflektory LED, czujniki parkowania oraz funkcje awaryjnego hamowania, utrzymywania pasa ruchu oraz rozpoznawania znaków drogowych. Odmiana Business zaoferuje już trójstrefową klimatyzację, więcej portów USB-C, częściowo elektryczne fotele przednie z funkcją masażu oraz asystentów świateł i parkowania. Topowe odmiany Elegance i R-Line mają w standardzie reflektory Matrix LED, funkcję dostępu bezkluczykowego i możliwość parkowania za pomocą smartfona.

Nowy Passat B9 Variant otrzymał także nową generację adaptacyjnego układu sterowania podwoziem o nazwie DCC Pro. Wyposażono je w dwuzaworowe adaptacyjne amortyzatory. Samo zawieszenie przeprojektowano i wyposażono w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Za sterowanie poszczególnymi nastawami zawieszenia i silnika odpowiada tzw. menadżer dynamiki pojazdu.
Volkswagen Passat B9 2024 - silniki
Sporo wydarzyło się także pod maską kultowego niemieckiego kombi. Gamę tworzą silniki benzynowe, diesle oraz nowe układy hybrydowe plug-in. Bazę stanowić będzie jednostka 1.5 eTSI z układem mild hybrid 48V rozwijająca 150 KM oraz 250 Nm. Napęd trafia na przednią oś. W każdej wersji Passat korzysta z 7-stopniowej dwusprzęgłowej przekładni DSG (w odmianach PHEV DSG ma 6 biegów). Oprócz tego są też dwa warianty mocy jednostki 2.0 TSI, rozwijające odpowiednio 204 oraz 265 KM. Wśród diesli znajdziemy jednostkę 2.0 TDI o mocach 122, 150 oraz 193 KM. Jedynie topowy diesel i najmocniejszy wariant benzynowy występują z opcjonalnym napędem na obie osie 4MOTION.
Nowością są układy hybrydowe PHEV oparte na jednostce benzynowej 1.5 TSI. Napęd trafia w obu przypadkach na przednią oś. Rozwijają one odpowiednio 204 oraz 272 KM. Baterie można teraz ładować w punktach ładowania AC mocą 11 kW zamiast dotychczasowych 3,6 kW. Passata Varianta eHybrid można ładować nawet z mocą do 50 kW na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym. Ponadto połączenie elektrycznego silnika napędowego i nowego ekonomicznego silnika benzynowego z turbodoładowaniem (1,5 TSI evo2) zapewnia całkowity zasięg około 1000 km.
Nowy Passat zostanie zaprezentowany szerszej publiczności podczas targów w Monachium, które rozpoczną się 5 września i potrwają do 9 września. Passat B9 Variant trafi na rynek w pierwszym kwartale 2024 roku.
Volkswagen Passat w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkanaście egzemplarzy Volkswagena Passata B8 w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku, dostaniecie je od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz spore rabaty względem ceny katalogowej. Nowy akumulator ma 19,7 kWh pojemności netto, a producent chwali się zasięgiem w trybie elektrycznym wynoszącym około 100 km.
Zobacz ofertę Volkswagen Passat leasing na Superauto.pl