Używane samochody premium - czy warto? Na co zwrócić uwagę?
Samochody premium na rynku wtórnym kuszą często atrakcyjną ceną, jakością wykonania oraz bogatym wyposażeniem. Przed zakupem należy jednak dokładnie zweryfikować dany egzemplarz, gdyż auta premium są też droższe w eksploatacji.

Z artykułu dowiesz się o:
Często samochody klasy premium pozostają dla nas obiektami marzeń, często potrafią być poza zasięgiem finansowym jako nowe. Przed zakupem samochodu nieraz doświadczamy dylematu - wybrać nowy samochód marki popularnej czy używany samochód marki premium w podobnej cenie.
Dlaczego warto kupić używany samochód premium?
Za zakupem używanego samochodu premium przemawiają m.in.:
- wyższa jakość wykonania i większa dbałość o detale - samochody te często mają lepsze materiały i opcje wykończenia, których próżno szukać w autach popularnych, np. tapicerka z naturalnej skóry czy Alcantary, prawdziwe drewno czy podsufitka z zamszu
- mocniejsze silniki i lepsze osiągi - samochody premium mają mocniejsze silniki, oferują lepsze osiągi i większą przyjemność z jazdy
- bogatsze wyposażenie i zaawansowane technologie - samochody premium oferują często niespotykane w autach popularnych elementy wyposażenia i rozwiązania techniczne jak np. pneumatyczne zawieszenie, kamera noktowizyjna czy markowe zestawy car audio
- ciekawsza stylistyka - w przypadku samochodów premium styliści mają większą swobodę w ich projektowaniu, a fukcjonalność i praktyczność często nie gra takiej roli co właśnie wyszukana stylistyka
- wyższy komfort jazdy - bardziej zaawansowana konstrukcja zawieszenia sprawia, że w samochodach premium komfort jazdy i właściwości jezdne są lepsze
- większa utrata wartości - w przypadku często drogich aut premium utrata wartości jest bardziej odczuwalna z perspektywy 1. właściciela, co sprawia, że na rynku wtórnym takie auta są znacznie tańsze
Najczęstsze obawy przed kupnem używanego samochodu premium
Oczywiście są też pewne aspekty, w których samochód premium wypada gorzej z perspektywy kupującego niż popularny.
- wysoka cena zakupu - mimo sporej utraty wartości samochody premium wciąż trudno nazwać okazjami cenowymi
- większe ryzyko kosztownych awarii - im więcej skomplikowanego wyposażenia i zaawansowanych technologii, tym ryzyko kosztownych awarii jest większe
- wyższe koszty napraw - samochody premium z reguły są droższe w naprawach niż popularne
- wyższe ubezpieczenie - większa wartość pojazdu, większe silniki i więcej wyposażenia automatycznie podnoszą stawkę ubezpieczenia
- większe ryzyko kradzieży - samochody premium są zazwyczaj łakomym kąskiem dla złodziei
Do zakupu używanego samochodu premium trzeba zatem podejść z pełną świadomością wyższych kosztów związanych z eksploatacją samochodu premium. Z drugiej strony sprawne auto premium z pewnych rąk i z udokumentowaną historią będzie bardziej komfortowe i po prostu przyjemniejsze na co dzień niż popularne. Przedstawiamy kilka propozycji używanych samochodów marek premium z różnych segmentów.
Audi Q3 II (od 2018 r.)
Audi Q3 II dane techniczne
II generacja kompaktowego SUV-a Audi zadebiutowała w 2018 roku i bazuje na platformie MQB rodem z VW Tiguana i Audi A3. Mamy klasyczne dla Audi, mocno symetryczne kształty nadwozia z wieloma przetłoczeniami, smukłymi reflektorami LED oraz sporym grillem Single Frame. Kabina jest prosta i nawiązuje projektem do IV generacji A3 z 2020 r. Mamy dwa 10-calowe wyświetlacze, dobre materiały i bogate wyposażenie opcjonalne. Q3 mierzy 4484 mm długości, a rozstaw osi liczy 2680 mm. Do tego możemy liczyć na spory bagażnik o pojemności 530 litrów. W 2019 roku do gamy dołączyła bardzie dynamicznie stylizowana wersja Sportback.

Audi Q3 II silniki
W gamie znajdziemy silniki benzynowe 1.5 TFSI o mocy 150 KM, 2.0 TSI o mocach 190 i 230 KM (od 2021 r. 245 KM) oraz topowe pięciocylindrowe 2.5 TFSI w RS Q3 o mocy 400 KM (przyspiesza od 0 do 100 km/h. 4 s i rozpędza się do 250 km/h). Jest też 2-litrowy diesel o mocach 150 i 190 KM (od 2020 roku 200 KM). Jest też hybryda plug-in oparta na jednostce 1.4 TFSI, o łącznej mocy 245 KM, z zasięgiem na prądzie wynoszącym około 50 km. W ofercie znajdziemy wersje przednionapędowe i z napędem na obie osie quattro, a także wersje z 6-biegową manualną skrzynią oraz 7-stopniową dwusprzęgłową S-Tronic (odmiana hybrydowa ma 6-stopniowe S-Tronic). Wszystkie silniki w Q3 to dobre, znane od lat z koncernu Volkswagena konstrukcje, które przez lata dopracowywano i w zasadzie trudno im cokolwiek poważnego zarzucić.
Audi Q3 II usterki
W przypadku Audi Q3 II trudno mówić o jakiś powtarzających się usterkach. Zwróćmy uwagę na stan felg, nadwozia i wnętrza pod kątem potencjalnych przetarć czy typowo eksploatacyjnych uszkodzeń. W zasadzie to się tyczy każdego auta, ale w przypadku samochodów premium trzeba na to szczególnie zwracać uwagę. Pamiętajmy też, że przy wyższych przebiegach przekraczających 150-200 000 km przekładnia S-Tronic może generować koszty.
Za Audi Q3 z 2020 roku trzeba dać około 135 000 zł. Oczywiście pamiętajmy, że cenę w przypadku samochodów premium jeszcze bardziej warunkuje poziom wyposażenia i silnik.
Audi Q3 leasing
Audi Q5 II (od 2016 r.)
Audi Q5 II dane techniczne
II generacja Audi Q5 zadebiutowała w 2016 roku. Wizualnie stanowi rozwinięcie poprzednika i nawiązuje do pozostałych modeli Audi, zaś w kabinie odnajdziemy solidnie wykonany kokpit w stylu A4 B9. Po liftingu z 2020 roku zastosowano nowy system multimedialny z 10-calowym ekranem, przemodelowano też lampy, grill Single Frame i zderzaki. Gamę uzupełniła wtedy też smuklejsza odmiana Sportback. Audi Q5 mierzy 4663 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2819 mm. Bagażnik pomieści 550 litrów.

Audi Q5 II silniki
Pod maską Audi Q5 znajdziemy doskonale znane z gamy VW silniki benzynowe i wysokoprężne o pojemnościach 2 i 3-litrów. Bazę stanowi 2-litrowa jednostka benzynowa o mocach 190 oraz 245/252 lub 265 KM, w zależności od rocznika. Powyżej znalazło się 3-litrowe V6 w wersji SQ5 o mocy 354 KM, które w 2018 roku zastąpił 3-litrowy diesel oferujący 347 KM i 700 Nm. Początkowo bazę stanowił 150-konny diesel 2.0, a po liftingu wzmocniono go do 163 KM, a 190-konny wariant do 204 KM. Przez pewien czas oferowano też 3-litrowego diesla o mocy 286 KM. W 2019 roku gamę uzupełniły odmiany hybrydowe plug-in oparte na jednostce 2.0 TFSI, o mocach 299 i 367 KM. W bazowych wersjach znajdziemy napęd na przednią oś, a w mocniejszych quattro. Za przeniesienie napędu odpowiada 7-stopniowa przekładnia S-Tronic lub 8-stopniowa Tiptronic w topowych SQ5 i SQ5 TDI.
Audi Q5 II usterki
Użytkownicy zwykle rzadko się skarżą na Q5, trudno też mówić o jakiś nagminnych usterkach. Najczęściej słowa krytyki dotyczą problemów z elektroniką, w tym z działaniem systemu MMI. Użytkownicy skarżą się także na awarie klimatyzacji czy trzeszczące elementy w kabinie. W wersjach z napędem na obie osie quattro należy sprawdzić działanie napędu, a w przypadku przekładni S-Tronic działanie skrzyni biegów, gdyż po większych przebiegach może już generować koszty.
Za używane Audi Q5 z 2020 roku w wersji sprzed liftingu trzeba dać około 135 000 zł. Często możemy spotkać egzemplarze z dieslem, napędem quattro i skrzynią S-Tronic.
Uźywane Audi Q5 w leasingu i kredycie
Lexus NX I (2014-2021)
Lexus NX I dane techniczne
Lexus NX jest SUV-em klasy średniej spokrewnionym z Toyotą RAV4. Zadebiutował w 2014 roku jako tańsza i mniejsza alternatywa dla RXa. Samochód wyróżnia się śmiałą stylistyką z licznymi krzywiznami i przetłoczeniami, a także wielkim grillem w kształcie klepsydry. Lexus NX I mierzy 4630 mm długości, a jego rozstaw osi to 2660 mm. Kabina NXa również ma typowo azjatycki styl, jest dość analogowa, ale szlachetnie wykonana. Kokpit wieńczy dotykowy ekran systemu multimedialnego. W 2017 roku samochód doczekał się liftingu. Bagażnik liczy 555 litrów. Wyposażenie opcjonalne obejmowało m.in. zaawansowany system audio Mark Levinson.

Lexus NX I silniki
W gamie NXa znajdziemy tylko dwie wersje. Spalinowa NX 300 korzysta z 2-litrowej jednostki benzynowej z turbodoładowaniem, rozwijającej 238 KM oraz 350 Nm. Współpracuje ona z 6-biegową automatyczną przekładnią. Drugą opcją była odmiana hybrydowa 300h, która korzysta z 2.5-litrowej wolnossącej jednostki benzynowej i łącznie rozwija 197 KM. To ten sam układ napędowy co w Toyocie RAV4. Napęd trafiał na przednią lub obie osie za pośrednictwem przekładni planetarnej e-CVT.
Lexus NX I usterki
Niektórzy mogą narzekać na sposób obsługi multimediów i szybkość ich działania, a także na wyjącą skrzynię e-CVT, jednak pod względem niezawodności Lexus NX należy do najlepszych samochodów swoim segmencie. Zdarzają się awarie automatycznego hamulca postojowego. Warto też sprawdzić działanie napędu hybrydowego i zweryfikować kondycję baterii. Pamiętajmy bowiem, że hybryda nie lubi długotrwałego postoju. Żadna z jednostek nie należy do problematycznych, jednak prostsza jest ta zastosowana w napędzie hybrydowym, który sam w sobie uchodzi za bardzo trwały. Jedyną powtarzającą się usterką pojazdu jest podnoszący się poziom oleju silnikowego przez przedostawanie się do niego paliwa - należy go co jakiś czas kontrolować.
Za Lexusa NX 300 h AWD w topowej wersji F Sport z 2017 roku sprzed liftingu trzeba dać około 130 000 zł. Możemy trafić na egzemplarz z niewielkim przebiegiem około 80 000 km i z udokumentowaną historią, posiadającego certyfikat sprawności baterii.
Uźywany Lexus NX w leasingu i kredycie
Volvo XC60 I (2008-2017)
Volvo XC60 I dane techniczne
Volvo XC60 I generacji zadebiutowało w 2008 roku jako mniejsza alternatywa dla XC90 i rywal BMW X3. Samochód stał się hitem w Polsce, gdzie szybko został liderem rynku premium. Smukła elegancka sylwetka XC60 nawiązuje do pozostałych modeli marki, w tym nowszego S60 II czy kompaktowego C30. Kabinę wykończono starannie, z użyciem szlachetnych materiałów jak skóra czy aluminium. Ponadto jest ona elegancka, choć natłok przycisków i typowa dla starszych Volvo "wisząca" konsola świadczą o wieku konstrukcji. W 2013 roku samochód poddano liftingowi - zmieniono m.in. grill i reflektory, które straciły podwójne klosze na rzecz pojedynczych. Z wyposażenia warto wspomnieć o monitorowaniu martwego polu czy audio Harman Kardon. Samochód mierzy 4,63 m długości, a rozstaw osi liczy 2,77 m. Bagażnik liczy 495 litrów. Samochód po liftingu wyposażono w nowatorski system wykrywania przeszkód i autonomicznego hamowania przed nimi.

Volvo XC60 I silniki
Pod maską znajdziemy silniki benzynowe w wersji wolnossącej i turbodoładowanej oraz turbodiesle. Bazę stanowiła 2-litrowa jednostka benzynowa o mocach 203 oraz 240/245 KM, a od 2014 roku także 306 KM. Zastąpił on 3-litrową turbodoładowaną jednostkę R6 rozwijającą 285 lub 304 KM. Do 2012 roku oferowano także wolnossącą jednostkę 3.2 R6 o mocy 238-243 KM. Warto dodać, że jednostki R6 w XC60 mają pośredni wtrysk paliwa, co ułatwia montaż LPG. Jest to o tyle istotne, iż jednostki te są dość paliwożerne. Z diesli było więcej zamieszania. Występowały co prawda dwie pojemności: 2.0 i 2.4, jednak mieliśmy do czynienia z kilkoma 2-litrówkami. Diesel 2.0 R4 zastąpił w 2015 roku jednostkę R5 i rozwijał 150 i 181 KM. Diesel 2.0 R5 rozwijał 136 oraz 163 KM, zaś topowy wariant 2.4 rozwijał - w zależności od wersji i rocznika - 163, 175, 185 oraz 204 KM. Napęd trafiał na przednią oś lub na obie osie (Haldex) za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej oraz 6- lub 8-stopniowego automatu.
Volvo XC60 I usterki
Silniki benzynowe i diesle 2.4 w XC60 uchodzą z trwałe, choć w silnikach R6 zdarzają się przypadki rozciągnięcia łańcucha rozrządu. Silniki benzynowe 2.0 T5 i T6 spełniają normę Euro 6, a zatem zdarzają się przypadki gromadzenia nagaru w dolocie i w samym silniku. Bardziej kłopotliwe są diesle, zwłaszcza jednostka 2.0 R5, w której to zdarzają się przypadki wypalenia uszczelki pod głowicą i awarie wtryskiwaczy. Z kolei diesle R4 miewają awarie układu wtryskowego i turbosprężarek. Nowsze diesle mają też problemy z zapychającym się filtrem DPF. Wariować potrafi też elektronika, zarówno wyposażenie jak i czujniki silników, a wnętrze potrafi skrzypieć. Delikatna jest też powłoka lakiernicza, a hamulce potrafią dość szybko się zużyć z racji na masę auta. Awaryjne bywają też automatyczne skrzynie biegów, choć w przypadku skrzyń manualnych z dieslami dochodzi do dość szybkiego zużycia dwumasowego koła zamachowego.
Za używane Volvo XC60 I generacji w wersji po liftingu z 2014 roku z dieslem 2.4 i przekładnią automatyczną trzeba dać około 65 000 zł.
Mercedes GLC I (2015-2022)
Mercedes GLC I dane techniczne
Mercedes GLC I generacji zadebiutował w 2015 roku jako następca kanciastego modelu GLK. Samochód jest obłym, konwencjonalnym SUV-em klasy średniej. Wizualnie nawiązuje on do Klasy C W205, zarówno z zewnątrz jak i w kabinie, gdzie mamy mocno zabudowany kokpit z wolnostojącym dotykowym wyświetlaczem systemu infotainment. W 2016 roku gamę uzupełniła smuklejsza odmiana GLC Coupe. W 2019 roku przeprowadzono facelifting, w ramach którego wprowadzono nowe lampy z przodu i z tyłu, przeprojektowano grill oraz unowocześniono wnętrze, które zyskało większy ekran multimediów. Mercedes GLC mierzy 4656 mm długości, a rozstaw osi liczy 2873 mm. Bagażnik pomieści 550 litrów.

Mercedes GLC I silniki
W gamie znalazły się turbodoładowane jednostki benzynowe, wysokoprężne oraz warianty hybrydowe plug-in. Przed liftingiem oferowano 2.1-litrowego diesla o mocach od 170 do 204 KM oraz 3-litrowego diesla V6 oferującego 258 KM. Po liftingu zastąpiły je 2-litrowy diesel o mocach od 163 do 245 KM oraz 2.9-litrowy diesel R6 o mocy 330 KM. Ofertę silników benzynowych otwierał 2-litrowy motor o mocach 211 oraz 272 KM. W wersji 43 AMG była jednostka 3.0 V6 o mocy 367 KM, a topowe warianty z linii AMG, a więc 63 oraz 63 S, korzystały z podwójnie doładowanej jednostki V8 o pojemności 4 litrów i mocach 476 oraz 510 KM. Wariant 63 S przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s. Po liftingu wprowadzono też odmiany hybrydowe plug-in. Jedna bazuje na 2-litrowym benzyniaku i rozwija łącznie 320 KM (300 e), a druga na 2-litrowym dieslu i rozwija 306 KM (300 de).
Mercedes GLC I usterki
Użytkownicy skarżą się na trzeszczące plastiki w kabinie, ponadto na konsoli środkowej znajdziemy dużo lakieru piano black, który szybko zbiera zabrudzenia i odciski palców. Auto miało też problemy z układem kierowniczym oraz nieprawidłową geometrią przednich kół, jednak usunięto je w ramach akcji serwisowych. Przed zakupem warto upewnić się, czy dany egzemplarz był poddany akcji serwisowej. Samochód miewał też problemy z elektroniką, w tym z komputerem sterującym, który wywoływał usterki różnych systemów będących na wyposażeniu auta, jednak problem rozwiązano stosowną aktualizacją.
Za Mercedesa GLC z 2019 roku w wersji sprzed liftingu z popularnym dieslem 220d i napędem 4MATIC trzeba dać około 145 000 zł.
Mercedes Klasa E W213 (2016-2023)
Mercedes Klasa E W213 dane techniczne
Mercedes Klasy E W213 zadebiutował w 2016 roku w wersjach sedan i kombi, zaś w 2017 r. dołączyły do niego uterenowione kombi All-Terrain, coupe oraz cabrio. Samochód wygląda niczym mniejsza wersja Klasy S W222, a więc elegancko i prezentuje typowe dla Mercedesa obłości i ponadczasowe kształty. Klasa E W213 mierzy 4923 mm długości, a jej rozstaw osi liczy 2939 mm. Bagażnik sedana pomieści 540 litrów, a kombi rekordowe w segmencie 640 litrów. Masywna kabina Klasy E przekonuje szlachetnym wykończeniem i eleganckim stylem. Kokpit może być obszyty skórą, do tego dochodzą takie materiały jak drewno czy aluminium. Bogatsze wersje mają dwa 12,3-calowe wyświetlacze pod wspólną taflą szkła. W 2020 roku samochód poddano modernizacji, zmieniono przednie i tylne lampy, przemodelowano grill oraz odświeżono wnętrze. Z ciekawych opcji warto wspomnieć o inteligentnym adaptacyjnym tempomacie z fukncją automatycznej zmiany pasa ruchu czy systemie zdalnego parkowania.

Mercedes Klasa E W213 silniki
W gamie Klasy E W213 znajdziemy turbodoładowane silniki benzynowe i wysokoprężne, a także odmiany hybrydowe. Bazę stanowił 2-litrowy silnik benzynowy o mocach 184, 211 oraz 245 KM (E 200, E 250 i E 300). Po liftingu zyskały one układ mhev z niewielkim 14-konnym silnikiem elektrycznym z instalacją 48V. Po liftingu moc poszczególnych wersji podniesiono do 197 (E 200) oraz do 258 KM (E 300). Odmiana E 200 do 2018 roku oferowana była z 6-biegową skrzynią manualną, potem wszystkie wersje miały już 9-stopniowy automat. Mocniejsze wersje benzynowe korzystały z jednostek V6 o pojemnościach 3.0 i 3.5 i mocach 367 (E 450) oraz 333 KM (E 400), a po liftingu zastąpiono je jednostką 2.9 R6 o mocy 367 KM (E 450).
W gamie jednostek napędowych dominuje 2-litrowy diesel o mocach 150 i 194 KM. Od 2019 do 2023 roku oferowano także diesla 1.6 biturbo o mocy 160 KM. Po liftingu gamę uzupełnił także wariant 300 d z 2-litrowym dieslem o mocy 265 KM z napędem 4MATIC oraz układem mhev. Do 2018 roku oferowano także 3-litrowego diesla V6 o mocy 258 KM w wersji 350 d, po czym zastąpiła ją nowsza jednostka 2.9 R6 o mocach 286 (350 d) oraz 340 KM (400 d). Po liftingu odmiana 400 d rozwijała 330 KM. W gamie były też odmiany hybrydowe PHEV, obie oparte na jednostce 2.0. Odmiana 350 e rozwijała 286 KM i zapewniała 33 km zasięgu na prądzie. Od 2018 roku wprowadzono większe baterie, dzięki czemu zasięg na prądzie urósł do 47-57 km. Odmiana 300 e z silnikiem benzynowym rozwijała 320 KM, a 300 de z dieslem 306 KM.
Osobny wątek stanowią warianty AMG. Bazowy 43 korzystał z 3-litrowej jednostki V6 o mocy 401 KM, a po liftingu zastąpiono go wersją 53 AMG z silnikiem 2.9 R6 o mocy 435 KM. Od 2017 do 2020 roku oferowano odmianę 63 AMG z 4-litrowym V8 biturbo o mocy 571 KM, zaś do 2023 roku oferowano mocniejszy wariant 63 S o mocy 612 KM. Wszystkie warianty Klasy E począwszy od E 400 miały seryjny napęd 4MATIC.
Mercedes Klasa E W213 usterki
W wersji E 300 z początku produkcji zdarzały się przypadki pękających tłoków. W autach z początku produkcji przeprowadzono akcję serwisową dotyczącą odcięcia dopływu paliwa do silnika. Ogólnie jednostki w Klasie E, zwłaszcza te najpopularniejsze, należą do dość trwałych, nie brakuje egzemplarzy z wysokimi przebiegami przekraczającymi 250 000 km. W przypadku zakupu używanej Klasy E należy zwrócić uwagę na działanie pokładowej elektroniki, stan klimatyzacji, działanie elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika oraz sprawdzić zawieszenie pneumatyczne. Użytkownicy skarżą się też na delikatny lakier.
Za Klasę E w wersji sprzed liftingu z 2018 roku z popularnym dieslem 220 d z napędem 4MATIC trzeba dać około 137 000 zł.
Audi A4 B9 (od 2015 r.)
Audi A4 B9 dane techniczne
Audi A4 B9 zadebiutowało w 2015 roku w wersjach sedan i kombi (Avant). Samochód wizualnie nawiązuje do Q5 II i jednocześnie stanowi rozwinięcie estetyki poprzednika. W 2019 roku A4 doczekało się liftingu, w ramach którego zmieniono większość paneli karoserii, lampy oraz grill, a także odświeżono kabinę i zastosowano nowe multimedia z większym wyświetlaczem. Audi A4 Limousine mierzy 4726 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2820 mm. Bagażnik liczy 460 litrów w sedanie oraz 495 l w kombi. Samochód przekonuje czytelnym i dobrze wykonanym wnętrzem, które nawet po większym przebiegu nie wykazuje nadmiernych oznak zużycia. Na liście wyposażenia znajdziemy m.in. wyświetlacz head-up, reflektory Matrix LED czy audio Bang&Olufsen.

Audi A4 B9 silniki
W gamie znajdziemy turbodoładowane jednostki benzynowe i wysokoprężne. Początkowo bazę stanowiła sprawdzona jednostka 1.4 TFSI o mocy 150 KM, zaś w 2018 roku zastąpił ją motor 2.0 TFSI o tej samej mocy. W środkowej wersji oferował on natomiast 190 KM (po liftingu 204 KM), a w topowej 252 KM (245 KM po 2018 r., po liftingu 265 KM). Środkowy wariant jest dość popularny, gdyż stanowi dobry kompromis między osiągami a spalaniem. Przed liftingiem oferowano też benzynowe S4 z 3-litrowym V6 o mocy 354 KM. Topowa wersja RS4 Avant korzysta już z 2.9-litrowej jednostki V6 o mocy 450 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4 sekundy. Gama diesli sklada się z 2-litrowego TDI o mocach 122, 150 oraz 190 KM (po liftingu 136, 163 oraz 190/204 KM) oraz z 3-litrowego diesla V6 o mocach 218 i 272 KM, którego wycofano przy oakzji liftingu. Wówczas jedynym dieslem V6 stała się odmiana S4 o mocy 342/347 KM. Bazowe warianty A4 korzystają ze skrzyni manualnej i mają napęd na przód. W 4-cylindrowych jednostkach dostępna jest 7-stopniowa przekładnia S-Tronic, a w silnikach V6 8-stopniowy automat Tiptronic.
Audi A4 B9 usterki
Silniki benzynowe 1.4 TFSI i 2.0 TFSI uchodzą za dobre konstrukcje, choć jednostka 2.0 miewa problemy z pompą wody, przez co ubywa płyn chłodniczy. Wycieki zdarzają się także z obudowy termostatu. W dieslach 2.0 TDI zdarzają się problemy z wtryskiwaczem układu AdBlue. W przypadku diesla 3.0 TDI zdarzają się problemy ze stukającymi wałkami rozrządu oraz wycieki płynu spod chłodnicy między głowicami. Zarówno skrzynie manualne jak i automatyczne są polecane, choć w przypadku przekładni S-Tronic zdarzają się problemy ze stukaniem, które słychać na biegu wstecznym, za co odpowiada drugie sprzęgło. System multimedialny potrafi się czasem zawiesić, jednak dotyczy to modeli sprzed liftingu. Należy też pamiętać, że wiele egzemplarzy ma poflotową przeszłość.
Za używane Audi A4 z 2019 roku w wersji sprzed liftngu z popularnym dieslem 2.0 TDI o mocy 190 KM i skrzynią S-Tronic trzeba dać około 110 000 zł.
BMW seria 3 G20 (od 2018 r.)
BMW seria 3 G20 dane techniczne
BMW serii 3 G20 zadebiutowało w 2018 roku jako sedan i kombi (Touring, oznaczone jako G21). Wizualnie samochód stanowi zgrabniejszą, bardziej sportowo stylizowaną alternatywę dla serii 5 G30, zachował typowe dla serii 3 proporcje nadwozia, z niską osadzoną maską i krótkim tyłem. Seria 3 G20 bazuje na platformie CLAR rodem z serii 5 oraz serii 7 i jest lżejsze o 55 kg od poprzednika. Pas przedni zyskał dwumodułowe, smuklejsze lampy LED, zaś tylne lampy mają wzór litery L. W 2022 roku przeprowadzono obszerny lifting, w ramach którego odświeżono nadwozie (m.in. przednie lampy zyskały nowy wzór LED-ów do jazdy dziennej) oraz kabinę, gdzie zagościł nowy układ kokpitu z dwoma zakrzywionymi wyświetlaczami pod wspólną taflą szkła - ten od zegarów ma 12,3 cala, zaś od systemu iDrive aż 14,9 cala przekątnej. BMW serii 3 Limousine mierzy 4713 mm długości, a rozstaw osi liczy 2851 mm. Bagażnik pomieści 480 litrów (w kombi 500 l). Wśród opcji znajdziemy m.in. wyświetlacz head-up, pakiet zimowy, adaptacyjne reflektory LED czy audio Harman Kardon.

BMW seria 3 G20 silniki
Gama jednostek napędowych BMW serii 3 G20 jest bardzo obszerna i obejmuje turbodoładowane silniki benzynowe R4 o pojemności 2 litrów (156, 184 i 258 KM) oraz 3-litrowe R6 o mocach od 374 do 550 KM w topowej wersji M3 CS. Oprócz tego znajdziemy też 2- i 3-litrowe diesle (R4 i R6) o mocach od 122 do 340 KM w topowym wariancie M340d xDrive. To jednak nie wszystko, gdyż w serii 3 G20 zagościły też odmiany hybrydowe plug-in, obie oparte na 2-litrowej jednostce benzynowej. Słabsza rozwija 204 KM, zaś mocniejsza 292 KM. Baterie mają 10,5 kWh pojemności netto i zapewniają do 57 km zasięgu na prądzie. Topowe M3 Competition o mocy 510 KM rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,5 s, zaś limitowane M3 CS o mocy 550 KM nawet w 3,4 s. Napęd trafia na tylną lub obie osie za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni automatycznej Steptronic (firmy ZF). Przed liftingiem oferowano także bazowe warianty ze skrzynią manualną.
BMW seria 3 G20 usterki
Niektórzy użytkownicy skarżą się na grzechotanie wydechu podczas uruchamiania auta na zimno. Zdarzają się też wycieki z tylnego mechanizmu różnicowego. Niską żywotność ma amortyzator wału korbowego (ok. 80-100 000 km, po czym może pęknąć i wymagać wymiany). Flitry cząstek stałych potrafią zapchać się już po 120-150 000 km. Jeśli chodzi o wnętrze, zdarzają się hałasy z okolic szyberdachu czy skrzypienie niektórych tworzyw sztucznych. Część właścicieli zwraca też uwagę na problemy z łącznością z systemem infotainment iDrive czy z działaniem kamery cofania. Warto też sprawdzić przed zakupem, czy samochód był poddany akcji serwisowej (kilka ogłoszono dla egzemplarzy z lat 2018-2019, dotyczących m.in. działania poduszek powietrznych czy oprogramowania silnika 3.0 R6).
Za BMW serii 3 z 2020 roku trzzeba dać około 115 000 zł, zaś za egzemplarze z 2022 r. już ponad 150 tys. zł.
Używane BMW seria 3 w leasingu i kredycie
BMW seria 5 G30 (2017-2024)
BMW seria 5 G30 dane techniczne
BMW serii 5 G30 zadebiutowało w 2016 roku i bazuje na nowej architekturze CLAR rodem z flagowej serii 7, dzięki czemu stało się lżejsze. Samochód oferowano jako sedana oraz kombi G31 (Touring). Samochód mierzy 4936 mm długości, a rozstaw osi liczy 2975 mm. Bagażnik sedana liczy 530 l, zaś kombi 570 litrów. Samochód jest nawet o 100 kg lżejszy od poprzednika. Wizualnie seria 5 nawiązuje do większej serii 7 G11 oraz stanowi ewolucję poprzednika. Kabina zyskała nowocześniejszy projekt w stylu wspomnianej już serii 7 i lepsze materiały wykończeniowe. W momencie premiery jesienią 2016 r. samochód był najbardziej opływową seryjną limuzyną (Cx wynosi 0,22 w wersji 520d Efficient Dynamics). W 2020 roku przeprowadzono lifting, w ramach którego odświeżono przedni i tylny pas (nowy wzór lamp), wnętrze (nowe multimedia), wyposażenie i gamę jednostek napędowych. Z ciekawszych elementów wyposażenia warto wspomnieć o cyfrowym kluczyku czy reflektorach laserowych.

BMW seria 5 G30 silniki
Gama jednostek napędowych serii 5 G30 jest bardzo obszerna, obejmuje turbodoładowane silniki benzynowe R4 i R6 o pojemności 2.0 i 3.0 oraz mocach od 184 do 340 KM, topową jednostkę 4.4 V8 biturbo w wariantach M550i oraz topowym M5 i M5 Competition o mocach od 462 do 625 KM (od 0 do 100 km/h w 3,3 s), 2- i 3-litrowe diesle o mocach od 150 do 400 KM oraz dwa warianty hybrydowe plug-in na bazie jednostek benzynowych 2.0 i 3.0, oferujące 292 oraz 394 KM. Baterie przed liftingiem miały 9,2 kWh, a po liftingu 10,8 kWh pojemności. W każdej wersji standardem jest 8-stopniowa automatyczna skrzynia Steptronic firmy ZF.
BMW seria 5 G30 usterki
Olej w skrzyni biegów należy profilaktycznie wymieniać, by cieszyć się bezawaryjną pracą przekładni. ZF zaleca pierwszą wymianę po 90 000 km, a następnie co drugą wymianę po 60 000 km lub sześciu latach, najlepiej z płukaniem. Często wymienianą przypadłością serii 5 są drgania kierownicy, odczuwalne zwłaszcza przy wyższych prędkościach na autostradzie. Aby się ich pozbyć, wymagane jest dynamiczne wyważanie kół, jednak pomaga to tylko na pewien czas. Winowajcą jest prawdopodobnie konstrukcja tylnej osi, co przyznają nawet autoryzowane warsztaty BMW. Z kolei w autach z napędem na obie osie xDrive mogą dochodzić odgłosy stukania z przednich wahaczy lub tylnej osi. Ważne jest w tym przypadku użycie odpowiednich kół, gdyż zbyt duże lub słabej jakości opony mogą doprowadzić do zniszczenia mechanizmu różnicowego. W dieslach często dochodzi do zatarcia zaworu EGR, w zależności od stylu jazdy i warunków, może to nastąpić przed 100 000 km. Nowy kosztuje ok. 1300 zł. Potrafi też dochodzić do zapychania układu dolotowego w dieslach. W przedliftingowych hybrydach zdarzały się natomiast przypadki znacznego spadku wydajności baterii po latach. Czasami wariuje też elektronika, np. rozbudowane ambientowe oświetlenie. Zwróćmy też uwagę na stan cyfrowego kluczyka - jego wymiana kosztuje 2000 zł.
BMW serii 5 sprzed liftingu z 2019 roku kosztuje około 125 000 zł, zaś odmiana po liftingu z 2021 roku wymaga wyłożenia około 170 000 zł.
Używane BMW seria 5 w leasingu i kredycie
Mini Countryman II (2017-2023)
Mini Countryman II dane techniczne
Mini Countryman II o kodzie F60 zadebiutowało jesienią 2016 r., a do produkcji trafiło na początku 2017 roku. Samochód przeszedł gruntowną metamorfozę w stosunku do pierwszego wcielenia, zyskując nowe proporcje nadwozia. Countryman II jest o blisko 20 cm dłuższy i szerszy od poprzednika. Mierzy on 4299 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2670 mm. Bagażnik pomieści 450 litrów. Auto wyróżnia charakterystyczna dla Mini obła stylistyka retro z ciekawymi detalami oraz sporymi możliwościami konfiguracji wyglądu nadwozia i wnętrza. W kabinie znajdziemy centralnie umieszczony okrągły panel skrywający 8,8-calowy wyświetlacz systemu infotainment. W 2020 roku samochód doczekał się liftingu. Pamiętajmy też, że Mini oferowało sporo odmian specjalnych. W porównaniu do poprzednika poprawiono też jakość zastosowanych materiałów.

Mini Countryman II silniki
Pod maską znajdziemy 3- i 4-cylindrowe jednostki z turbodoładowaniem, zarówno benzynowe jak i wysokoprężne. Silniki benzynowe rozwijają od 102 do nawet 306 KM w topowej odmianie JCW (od 0 do 100 km/h w 5,1 s), zaś diesle oferują 116 KM (1.5) lub 150 i 190 KM (2.0 D). W 2019 roku gamę uzupełniła po raz pierwszy wersja hybrydowa plug-in oparta na jednostce 1.5. Oferuje ona 224 KM i zapewnia 42 km zasięgu na prądzie. Napęd trafia na przednią lub obie osie za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub automatycznej (w zależności od wersji 7-biegowa dwusprzęgłowa lub 8-stopniowa hydrokinetyczna).
Mini Countryman II usterki
Z racji na częstą eksploatację wielu egzemplarzy w mieście warto zwrócić uwagę na stan karoserii i wnętrza pod kątem zadrapań, felg i uszkodzeń oraz zabudzeń tapicerki, itd., czyli generalnie wszystkie te elementy, które są podatne na zużycie z powodu użytkowania w mieście.
Za Mini Countrymana sprzed liftingu z 2020 roku damy około 85 000 zł, zaś za wersje politingowe z 2021 roku trzeba już dać blisko 100 000 zł.
Mini Countryman w leasingu i kredycie
Volvo XC60 II (od 2017 r.)
Volvo XC60 II dane techniczne
II generacja Volvo XC60 zadebiutowała wiosną 2017 roku i bazuje na nowej platformie SPA, którą dzieli m.in. z S90 czy XC90. Samochód zaprojektowano według nowej estetyki Volvo zapoczątkowanej przez XC90. Jej charakterystycznym elementem są reflektory z LED-ami do jazdy dziennej w kształcie litery T symbolizującej młot Thora. Tylne lampy typowo dla marki zachodzą na słupki i mają kształt litery C. Do tego duży grill oraz minimalistyczny kokpit z pionowym 9-calowym ekranem dotykowym. Zastosowano też lepsze materiały niż w poprzedniku. Volvo XC60 mierzy 4688 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2865 mm. Bagażnik pomieści 505 litrów. W 2021 roku przeprowadzono kosmetyczny lifting, w ramach którego zastosowano nowe multimedia oparte na Android Automotive. Z ciekawostek mamy m.in. wyświetlacz head-up, audio Bowers&Wilkins a nawet kryształową gałkę skrzyni biegów autorstwa firmy Orrefors.

Volvo XC60 II silniki
Pod maską Volvo XC60 II znajdziemy wyłącznie 2-litrowe turbodoładowane silniki benzynowe i wysokoprężne oraz napędy hybrydowe oparte na 2-litrowych benzyniakach. Silniki benzynowe rozwijają od 190 do 326 KM (oznaczone jako T4, T5 oraz T6), a diesle rozwijają od 150 do 240 KM (D3, D4 i D5). Po liftingu każda z wersji zyskała układ mHEV i oznaczenie z literką B na początku (zarówno diesle jak i odmiany benzynowe). Rozwijają one od 211 do 314 KM. Gamę wieńczą odmiany hybrydowe PHEV o oznaczeniu T6 (wprowadzona w 2023 r.) oraz T8 o mocach od 350 do 455 KM (topowa przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 s). Baterie mają 18,7 kWh pojemności (początkowo miały 10,4 lub 11,6 kWh) i zapewniają do 82 zasięgu na prądzie. Bazowe diesle D3 i D4 występowały w standardzie z 6-biegową skrzynią manualną, a pozostałe 8-stopniową automatyczną Geartronic. W gamie znajdziemy wersje z napędem FWD i AWD.
Volvo XC60 II usterki
Użytkownicy skarżą się na wariującą elektronikę, zawieszający się system multimedialny i nagrzewający się ekran - rozwiązaniem jest wgranie nowego oprogramowania. Zdarzają się też przypadki samoistnie wyskakujących kontrolek, które gasną po kilku dniach. Posiadacze XC60 krytykują też źle zaprojektowaną uszczelkę między tylnymi drzwiami a błotnikiem, która przepuszcza do środka zabrudzenia i powoduje gromadzenie się błota i piachu na wewnętrznej stronie drzwi, co w przyszłości może powodować korozję. Niektóre egzemplarze miały jeszcze na gwarancji wymieniane silniki podnoszenia klapy bagażnika. Jeśli chodzi o silniki, poza zapychającymi się filtrami DPF inne elementy nie sprawiaja większych problemów.
Za Volvo XC60 sprzed liftingu z 2020 roku trzeba dać blisko 140 000 zł, natomiast za egzemplarze po liftingu z 2022 roku niecałe 170 000 zł.
Volvo XC60 w leasingu i kredycie
Audi A6 C8 (od 2018 r.)
Audi A6 C8 dane techniczne
Audi A6 C8 zadebiutowało w 2018 roku i mimo większych rozmiarów zachowało eleganckie proporcje poprzednika. Samochód wygląda nowocześniej, prezentuje aktualną estetykę niemieckiej marki z charakterystycznymi podciętymi reflektorami, dużym grillem Single Frame oraz mocno zdigitalizowaną kabiną z aż 3 ekranami (trzeci wyświetlacz o przekątnej 8,6 cala zastąpił panel klimatyzacji). Centralny ekran systemu MMI ma 10,1 cala przekątnej. W gamie znalazły się wersje sedan oraz kombi (Avant), a także jako uterenowione kombi Allroad. W maju 2023 r. przeprowadzono delikatny lifting, zmieniając grill i zderzak, a wirtualne zegary z 12,3-calowym wyświetlaczem stały się standardem. Samochód mierzy 4939 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2924 mm. Bagażnik sedana pomieści 530 litrów, zaś kombi 560 l. Z ciekawostek znajdziemy m.in. audio Bang&Olufsen, asystenta jazdy nocnej czy 4-strefową automatyczną klimatyzację.

Audi A6 C8 silniki
Pod maską znajdziemy turbodoładowane silniki benzynowe i i wysokoprężne oraz układy hybrydowe plug-in. Rolę bazowego benzyniaka odgrywa jednostka 2.0 TFSI o mocy 245 KM (od 2020 r. 265 KM), następnie mamy 3-litrowe V6 TFSI o mocy 340 KM, zaś gamę wieńczy podwójnie doładowane V8 o pojemności 4 litrów, rozwijające 630 KM w topowej odmiane RS6 Performance (od 0 do 100 km/h w 3,4 s). Z diesli mamy do czynienia z 2-litrową jednostką TDI o mocach 163 i 204 KM, a także 3-litrowym V6 TDI o mocach 286 lub 344 KM w odmianie S6 (przed liftingiem 349 KM). Warianty hybrydowe PHEV korzystają z silnika 2.0 TFSI i rozwijają 299 oraz 367 KM, mają baterie o pojemności 17,9 kWh i oferują do 79 km zasięgu na prądzie. W słabszych wersjach z silnikiem 2.0 standardem jest napęd na przód i 7-stopniowa przekładnia S-Tronic, zaś silniki V6 i V8 mają już seryjne quattro i 8-stopniową przekładnię Tiptronic.
Audi A6 C8 usterki
W silnikach diesla zdarzają się przypadki grzechotania koła pasowego czy nieszczelności przewodu AdBlue. Zdarzają się też okazjonalne przypadki zużywania przez silnik oleju, ale nie jest to nagminne. Słabą stroną jednostek serii EA839 (3.0 V6 TFSI) są zazwyczaj popychacze zaworów, których wirniki wyposażone są w łożyska igiełkowe. Z czasem się nagrzewają, wałek przestaje się toczyć, a krzywka stopniowo rozrywa ją i siebie. W odmianach hybrydowych warto skontrolować stan układu i baterii, gdyż w niektórych egzemplarzach dochodziło do ich przedwczesnego zużycia.
Za używane Audi A6 z 2020 r. damy około 160 000 zł, zaś za egzemplarze z 2021 roku ok. 175 000 zł.