Używana Cupra - poradnik kupującego. Co warto wiedzieć?
Cupra bije rekordy popularności także w Polsce, gdzie prawdziwym hitem jest kompaktowy crossover Formentor. Czy marką warto się także zainteresować na rynku wtórnym?

W zestawieniu znajdziesz:
Cupra jest młodą marką, gdyż powstała w 2018 roku, a zatem jej historia liczy raptem 6 lat. Tylko w 2023 roku Cupra sprzedała w Polsce ponad 14 000 samochodów, co dało jej wzrost aż o 82% w porównaniu do 2022 roku. Hitem marki jest Formentor, który znalazł aż 6700 nabywców, czyli o 150% więcej niż w 2022 r. Również od początku 2024 roku Cupra cieszy się sporym zainteresowaniem, zwłaszcza Formentor, który z wynikiem 1503 egzemplarzy jest 9. najpopularniejszym nowym samochodem w Polsce. Cupra Formentor ma wiele zalet, gdyż za dość rozsądną cenę otrzymujemy sportowo stylizowanego kompaktowego crossovera wyposażonego w najnowsze rozwiązania koncernu Volkswagena, do tego mamy naprawdę obszerną gamę jednostek napędowych. Jak wypada Cupra na rynku wtórnym?
Cupra Formentor (od 2020 r.)
Cupra Formentor dane techniczne
Cupra Formentor zadebiutowała wiosną 2020 roku jako pierwszy niezależny model tej marki. Nazwa Formentor pochodzi od najbardziej wysuniętego na północ punktu Majorki i według producenta ma "odzwierciedlać czar tego miejsca". Samochód jest dynamicznie stylizowanym kompaktowym crossoverem o elementach nawiązujących do aut coupe, lecz nie jest typowym SUV-em coupe jak np. Renault Arkana. Zarówno na nadwoziu jak i we wnętrzu dostrzeżemy typowe dla marki akcenty w kolorze miedzi. Stylistyka, zwłaszcza przedniego i tylnego pasa, nawiązuje mocno do IV generacji Leona (również oferowanej od 2020 r.).
Z kompaktowej Cupry pochodzi również kabina z 12-calowym dotykowym ekranem systemu infotainment i zwróconym w stronę kierowcy kokpitem. Fotele mają zintegrowane zagłówki, a kierownica spłaszczony u dołu i perforowany wieniec. Cupra Formentor mierzy 4450 mm długości, 1839 mm szerokości oraz 1511 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2680 mm. Bagażnik pomieści od 450 do 1505 l (w wersji PHEV od 345 do 1415 l). Formentor jest ciaśniejszy od Ateki, jednak oferuje ciekawszą stylistykę i nowocześniejsze technologie.
Cupra Formentor silniki
Gama jednostek napędowych Formentora jest bardzo szeroka, lecz początkowo tworzyła ją wyłącznie odmiana VZ silnikiem 2.0 TSI o mocy 310 KM, zaś po kilku miesiącach dołączyły sła7-stopniową przekładnią DSG i napędem na obie osie 4Drive. Jeszcze w tym samym roku do oferty dołączyły słabsze odmiany benzynowe 1.5 i 2.0 TSI o mocach 150 i 190 KM. W 2021 roku do oferty dołączyła odmiana hybrydowa PHEV oraz topowa VZ5 z turbodoładowaną jednostką 2.5 R5 TSI z Audi o mocy 390 KM. Z czasem paletę rozbudowano też o 2-litrowego diesla o mocy 150 KM. Poniżej znajdziecie pełną gamę jednostek napędowych Cupry Formentora:
Rodzaj napędu | Model Silnika | Skrzynia Biegów | Prędkość Maksymalna (km/h) | Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | Zużycie Paliwa (l/100 km) | Emisja CO2 (g/km) |
---|---|---|---|---|---|---|
Benzyna | 1.5 TSI 150 KM | Manualna 6-biegowa | 204 | 8,7 | 6,3 – 6,6 | 142 - 150 |
1.5 TSI 150 KM | Automatyczna 7-biegowa DSG | 203 | 8,9 | 6,6 – 7,1 | 150 – 160 | |
2.0 TSI 190 KM | Automatyczna 7-biegowa DSG 4Drive | 220 | 7,0 | 7,5 – 7,9 | 171 – 179 | |
2.0 TSI 245 KM | Automatyczna 7-biegowa DSG | 238 | 6,8 | 7,6 – 7,8 | 172 – 176 | |
2.0 TSI 310 KM | Automatyczna 7-biegowa DSG 4Drive | 250 | 4,9 | 8,4 – 8,7 | 190 - 197 | |
Hybryda PHEV | 1.4 e-HYBRID 204 KM | Automatyczna 6-biegowa DSG | 205 | 7,8 | 1,2 – 1,3 | 27 – 30 |
1.4 e-HYBRID 245 KM | Automatyczna 6-biegowa DSG | 210 | 7,0 | 1,5 | 32 – 34 | |
Diesel | 2.0 TDI 150 KM | Manualna 6-biegowa | 205 | 9,3 | 4,8 – 5,1 | 127 – 134 |
2.0 TDI 150 KM | Automatyczna 7-biegowa DSG 4Drive | 203 | 8,6 | 5,8 – 6,1 | 153 – 160 |
Akumulatory w wariantach hybrydowych mają 12 kWh pojemności i zapewniają zasięg na prądzie na poziomie odpowiednio 59 km dla słabszej odmiany i 54 km dla mocniejszej.
Cupra Formentor usterki
Cupra Formentor jest na tyle młodym modelem, że trudno mówić o jakiś powtarzających się usterkach. Na pewno musimy zwrócić uwagę na lakier i felgi, które można łatwo uszkodzić z racji na fakt, iż większość aut posiada niskoprofilowe opony. Ponadto - zwłaszcza w początkowym okresie produkcji - zdarzały się spore problemy z zawieszaniem się systemu multmedialnego i działaniem dotykowych suwaków do sterowania głośnością i temperaturą klimatyzacji, jednak wraz z kolejnymi aktualizacjami oprogramowania zażegnano te problemy - warto o to spytać właściciela przy zakupie, czy i do kiedy robił aktualizacje. Było też parę akcji serwisowych związanych z działaniem systemu Front Assist oraz mocowaniem pasów bezpieczeństwa. Niektórzy użytkownicy skarżą się także na wariującą elektronikę, w tym na drgający obraz z kamery cofania czy nieprawidłowe działanie asystentów kierowcy.
Cupra Formentor sytuacja rynkowa
Za używaną Cuprę Formentor 1.5 TSI z 2023 roku trzeba dać około 130-135 tys. zł, natomiast na odmianę VZ o mocy blisko 310 KM z 2021 roku trzeba przygotować blisko 190 000 zł.