To już koniec Talismana. Renault uśmierca flagowca, a następcy brak
Klasyczne sedany klasy średniej mają ostatnio ciężki żywot i zmagają się ze słabnącym zainteresowaniem. Kolejną ofiarą mody na SUV-y i crossovery padło Renault Talisman. Francuzi właśnie poinformowali o zakończeniu produkcji swojego flagowego modelu, a szanse na bezpośredniego następcę są marne.

To nie jest dobry rok dla klasy średniej. W styczniu Volkswagen poinformował o zakończeniu produkcji Passata w wersji sedan w Europie. Jeszcze w tym miesiącu żywot zakończy Ford Mondeo, którego bezpośredni następca nie jest planowany na rynku europejskim. O ile Passat oferowany jest jednak nadal jako kombi, Francuzi również zaprzestali produkcji odmiany Grandtour. Innymi słowy, Talisman całkowicie zniknie z rynku. Los Talismana wisiał na włosku od jakiegoś czasu, gdy Renault ogłosiło plany porzucenia średniej wielkości modelu w grudniu 2021 roku. Jakiś czas temu Renault zaprzestało już wytwarzania wersji sedan, a teraz także kombi. Wycofanie Talismana z gamy wiąże się z planem redukcji gamy modelowej o niszowe i tracące na popularności konstrukcje.

Plany były ambitne, jednak realia okazały się inne
Dostępny z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi o pojemności od 1.3 do 2 litrów i mocy od 110 do 225 KM Talisman nie zawojował rynku aut klasy średniej. Samochód zadebiutował w 2015 roku jako szumnie zapowiadany następca Laguny i Latitude, o bardziej luksusowym charakterze, materiałach lepszej jakości i znacznie przestronniejszym wnętrzu. Owszem, był przestronny, zaś jego mierzące blisko 4,87 m nadwozie uchodziło za jedno z największych w segmencie, podobnie jak liczący 608 l pojemności bagażnik wersji sedan. Luksusowy charakter podkreślała natomiast topowa odmiana Initiale Paris. Ponadto Talisman wprowadził nowy język stylistyczny Renault z charakterystycznymi LED-owymi „wąsami” i wielkim logo marki. W 2019 roku przeprowadzono lifting, w ramach którego wprowadzono nowe silniki i kosmetycznie zmieniono nadwozie i wnętrze.

Talisman nigdy nie był jakimś wybitnym przedstawicielem segmentu klasy średniej. Według Carsalesbase w najlepszych latach sprzedawano 32-34 tys. egzemplarzy tego samochodu. Dla porównania, w ciągu ostatnich trzech lat sprzedano odpowiednio 60, 67 i 74 tys. egzemplarzy Skody Superb. Passat z kolei z łatwością przekraczał 100 tys. sprzedanych rocznie sztuk.
Przyszłość klasy średniej, czyli spore roszady
Z racji tego, że sedany są obecnie passe, Renault nie planuje bezpośredniego następcy Talismana. Także Volkswagen rezygnuje raczej na stałe z sedana, gdyż kolejny Passat najprawdopodobniej będzie dostępny tylko jako kombi. Oczekuje się także, że następca Opla Insignii zmieni się w SUV-a. Z kolei pokazany niedawno w Chinach nowy Ford Mondeo nie trafi do Europy – być może na Stary Kontynent trafi bliźniaczy crossover Evos, jednak nie jest to nic pewnego. Los Peugeota 508 nie jest jeszcze przesądzony, jednak ma on szanse przetrwać, gdyż jest wyjątkowo atrakcyjnym liftbackiem i kombi o sportowym zacięciu, a to klienci lubią. Z kolei Citroen C5 w swoim najnowszym wydaniu oznaczonym literką X stał się crossoverem, a więc jego twórcy poszli zgodnie z panującą modą. Ciekawie prezentują się plany Mazdy, która planuje wprowadzenie do Europy następcy flagowego modelu 6 z tylnym napędem i nowymi silnikami R6. Będzie to zatem kolejny krok w kierunku segmentu premium. Jeśli zaś chodzi o Skodę, ta potwierdziła, że następca obecnego Superba na pewno doczeka się wersji kombi. Klasę średnią czekają zatem ogromne przetasowania.
W Polsce jest alternatywa dla Talismana
Pewną, choć oczywiście mniejszą alternatywą dla Talismana jest dostępne w wybranych krajach, także w Polsce, Megane Grancoupe, będące odmianą sedan kompaktowego Renault. Z kolei Megane Grandtour w obecnej sytuacji pozostaje jedynym kombi w gamie francuskiej marki. Oczywiście jeszcze przez jakiś czas będzie można nabyć w salonach ostatnie egzemplarze Talismana, jednak wybór będzie coraz bardziej ograniczony.
Talisman w Superauto.pl dostępny od ręki
W ofercie Superauto.pl znajdziecie trzy egzemplarze Talismana, wszystkie nowe (z 2021 roku) i dostępne od ręki. Dwa z nich to sedany w wersji z silnikiem benzynowym 1.3 TCe o mocy 158 KM i dwusprzęgłową przekładnią EDC, zaś trzecim jest kombi z tym samym silnikiem i przekładnią. Sedany kosztują odpowiednio 170 000 zł za Initiale Paris oraz 143 000 zł za Intens, zaś kombi w odmianie Intens to koszt rzędu 174 000 zł. Rabat względem ceny katalogowej wynosi od 4 do 5 %.
Sprawdź ofertę: Renault Talisman leasing