TEST: Volvo V90 T8 Recharge Ultra Bright – kombi z prawdziwego zdarzenia
Niektóre marki słyną z aut sportowych, inne zaś z luksusowych, jeszcze inne z SUV-ów i terenówek. Volvo natomiast od lat kojarzone jest z kombi, a V90 T8 Recharge to jego kwintesencja.

Z testu dowiesz się o:
Bezpieczeństwo i kombi – te dwa słowa od razu kojarzą się z Volvo. Zapewne pamiętacie kanciaste modele 740 czy 940. Obecne flagowe kombi szwedzkiej marki, a więc V90, zadebiutowało w 2016 roku i stanowi niejako powrót do korzeni, oferując ogromną przestrzeń i naprawdę luksusowe warunki.
Volvo V90 2024 T8 Recharge - wymiary i bagażnik
Volvo V90 mierzy 4945 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2941 mm. Skoro mamy kombi, to ważnym aspektem jest też bagażnik. Ten w wersji PHEV liczy 488 litrów pojemności (w spalinowej 551 l), jest ustawny i estetycznie wykończony, długi, lecz dość płytki. Mamy w nim szereg rozwiązań funkcjonalnych jak roleta, specjalna półka dzieląca bagażnik na 2 części, gniazdo 12V czy uchwyty na siatki z zakupami. Jak przystało na okręt flagowy, klapa otwiera się elektrycznie, bezdotykowo i dość szybko.

Volvo V90 łączy ponadczasową elegancję klasycznego kombi i prestiż marki premium
Mimo 8 lat na karku Volvo V90 nadal wygląda elegancko i nowocześnie, ma świetne proporcje. Masywny, typowy dla marki grill z chromowanymi pionowymi żebrami, charakterystyczne dla Volvo reflektory Full LED z symbolem młotu Thora, długa maska i niskie oraz szerokie nadwozie – to wygląda dobrze. Jednocześnie dzięki lekko pochylonemu słupkowi D auto wygląda zgrabniej, a sylwetkę podkreślają chromowane listwy wokół szyb. Z tyłu mamy oczywiście zachodzące na słupki lampy w kształcie litery C. Całość uzupełniają 20-calowe felgi.

Szwedzka salonka od 8 lat praktycznie bez zmian - kabina opiera się upływowi czasu
Kabina Volvo V90 praktycznie nie zmieniła się od 2016 roku i bardzo dobrze. Wciąż ujmuje mnie jej szwedzki minimalizm i salonkowa atmosfera. Dominuje 9-calowy pionowy ekran systemu infotainment, którego w 2020 r. zmieniono na Android Automotive. Poniżej znajdziemy duże pokrętło do regulacji głośności i najważniejsze przyciski funkcyjne. Przed kierowcą mamy natomiast 12,3-calowy wyświetlacz cyfrowych zegarów.

Jakość godna klasy premium... z drobnym wyjątkiem
Wnętrze Volvo prezentuje prawdziwą jakość premium. Kokpit i boczki drzwi obszyto skórą, fotele wykonano ze skóry Nappa (11 600 zł), mamy też prawdziwe drewno oraz aluminium np. na obudowach głośników. Świetnym detalem jest kryształowa dźwignia automatycznej przekładni (na dodatek świeci po zmroku). Tu i ówdzie znajdziemy też subtelne ilości lakieru piano black. Praktycznie każdy element wnętrza V90 jest miękki i sprawia wrażenie wysokiej jakości, wszystko solidnie zmontowano… za wyjątkiem fragmentu konsoli środkowej, który trzeszczy pod naciskiem. Ot jedyna wpadka, aczkolwiek nie powinna ona mieć miejsca w takim aucie.

Również ergonomia wypada całkiem korzystnie. O ile w przypadku starszych multimediów miałem spore zarzuty co do ich użytkowania, o tyle po przejściu na Androida jest dużo lepiej. Reakcja na dotyk jest całkiem dobra, mamy dostęp do sklepu Play, asystent Google bije na głowę fabryczne funkcje rywali, a brak bezprzewodowego Apple CarPlay’a rekompensują mapy Google’a.
Ogrom przestrzeni i komfortowe warunki w obu rzędach
Przestronność i funkcjonalność to mocne strony V90. Przednie fotele są obszerne i niesamowicie wręcz wygodne, mają funkcję masażu (3700 zł), wentylacji i podgrzewania, a wysoka konsola środkowa przyjemnie otula podróżujących z przodu. Miejsca jest sporo w każdym kierunku. Zaskoczył mnie tylko brak schowka w podłokietniku (jest on symboliczny). Z tyłu miejsca jest mnóstwo, kanapę świetnie wyprofilowano, lecz podróż w trójkę utrudnia wysoki tunel środkowy spowodowany zapewne bateriami układu hybrydowego. Zewnętrzne siedziska są podgrzewane, nawiewy klimatyzacji umieszczono w słupkach B, mamy też 2 wejścia USB-C.

Volvo V90 2024 T8 Recharge Ultra Bright - wyposażenie
Wyposażenie Volvo V90 jest godne klasy premium. Oprócz wcześniej wymienionych elementów mamy pełen pakiet systemów bezpieczeństwa (aktywny tempomat działa bardzo dobrze), dach panoramiczny, genialne audio Bowers&Wilkins (14 550 zł), które pozwala poczuć się jak na scenie lub na sali koncertowej, bardzo dobrej jakości kamery 360 stopni (5500 zł), podgrzewaną kierownicę czy wyświetlacz head-up. Zaskoczył mnie natomiast brak indukcyjnej ładowarki.

Volvo V90 2024 T8 Recharge - osiągi i wrażenia z jazdy
Za napęd Volvo V90 T8 Recharge odpowiada turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 310 KM współpracujący ze 145-konną jednostką elektryczną. Łącznie mamy aż 455 KM i 709 Nm trafiających na obie osie za pośrednictwem 8-stopniowej automatycznej przekładni Geartronic. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 4,8 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h.

Rzeczywiście osiągi V90 są naprawdę imponujące. Samochód kiedy tylko chcemy potrafi wcisnąć w fotel i ruszyć z impetem, zwłaszcza w trybie Polestar Engineered. Jednocześnie samochód przekonuje komfortem i płynnością jazdy. V90 to auto stworzone na trasy i pokonanie nawet 1000 km nie będzie w tym aucie problemem, zaś kierowca i pasażerowie wysiądą wypoczęci. Jedynie wyciszenie przy prędkościach 140 km/ i powyżej mogłoby być trochę lepsze. Na osiągi nie można narzekać nawet wtedy, gdy jedziemy załadowani do pełna i z kompletem pasażerów.
V90 to idealny kompan w trasy - pakowny, komfortowy i bezpieczny
Samochód prowadzi się jednocześnie stabilnie, w czym zasługa opcjonalnego aktywnego zawieszenia z pneumatyką z tyłu (10 400 zł). Trudno nazwać V90 zwinnym, a jego gabaryty utrudniają manewrowanie – przydałaby się tylna oś skrętna. Z drugiej strony auto daje poczucie bezpieczeństwa i dobrze wybiera nierówności mimo 20-calowych felg. Układ kierowniczy również nie ma sportowej charakterystyki – czuć, że to auto wręcz stworzone w trasy. Dzięki wydajnej rekuperacji możemy liczyć na odpowiednią siłę hamowania – bez niej czuć sięgającą ponad 2 tony masę auta.

Volvo V90 2024 T8 Recharge - spalanie
Pozytywnie zaskoczyło mnie spalanie V90. Średnio w teście auto zużyło w okolicach 9 l/100 km, co jak na tak wielkie i mocne kombi jest naprawdę dobrym wynikiem. Na drogach szybkiego ruchu z naładowanymi bateriami spalanie wynosi około 7,5-8 l/100 km, zaś z pustymi wzrasta o około litrów. Nawet podczas jazdy w warunkach górskich z kompletem pasażerów i załadowanym bagażnikiem spalanie wynosi około 7,5 l/100 km. To świetny wynik. Akumulatory o pojemności 19 kWh brutto zapewniają 70 km zasięgu. Z naładowanymi bateriami przez pierwsze 100 km spalanie wyniesie nas jakieś 3-3,5 l/100 km. Bak liczy 60 litrów.
Volvo V90 2024 T8 Recharge Ultra Bright - cena
Po spojrzeniu w cennik również widać, że V90 należy do półki premium. Hybrydowe V90 T6 Recharge o mocy 350 KM kosztuje od 299 900 zł, zaś wariant T8 Recharge od 349 900 zł. Nasz egzemplarz wraz z opcjami wyceniono na 412 140 zł. Z kolei tak samo wyposażone T6 Recharge wyniosłoby nas 394 700 zł.
Volvo V90 2024 vs Mercedes Klasa E 2024
Dla porównania Mercedes Klasy E Kombi w wersji 300 e o mocy 313 KM kosztuje od 328 000 zł, zaś podobnie skonfigurowany egzemplarz co V90 T6 Recharge, wyniesie nas już 411 784 zł. Samochód mierzy 4949 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2961 mm. Bagażnik pomieści 460 litrów. Klasa E korzysta z 2-litrowej jednostki benzynowej o mocy 204 KM i 129-konnego silnika elektrycznego. Łącznie mamy do dyspozycji 313 KM i 550 Nm. Napęd trafia na tylną oś za pośrednictwem 9-stopniowej przekładni automatycznej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,5 s, a prędkość maksymalna to 227 km/h. Baterie mają 19,53 kWh pojemności netto i zapewniają do 102 km zasięgu na prądzie.
Volvo V90 2024 vs Audi A6 2024
Z kolei Audi A6 55 TFSI e quatto kosztuje od 334 200 zł i rozwija 367 KM. Po zrównaniu wyposażenia z Volvo V90 niemieckie kombi kosztuje aż 454 630 zł. Audi korzysta z 2-litrowej jednostki TFSI o mocy 245 KM i silnika elektrycznego o mocy 143 KM. Łącznie mamy do dyspozycji 367 KM i 500 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,7 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni S Tronic. Baterie mają 14,4 kWh pojemności netto i zapewniają do 65 km zasięgu na prądzie. Audi A6 Avant mierzy 4939 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2924 mm. Bagażnik pomieści 405 litrów.
Jak widać rywale nie oferują tak mocnej hybrydy co Volvo, a przy tym są drożsi.
Volvo V90 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Vovo V90 w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Dominują samochody nowe, z 2023 oraz z 2024 roku, dostaniecie je od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające kilkunastu procent rabaty.
Sprawdź ofertę Volvo V90 leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując Volvo V90 mimo wieku wciąż ma się dobrze i jest jednym z najlepszych kombi na rynku. Oferuje naprawdę przestronną kabinę, spory bagażnik i wygląda majestatycznie, a w wersji T8 Recharge przekonuje świetnymi osiągami i dość niskim spalaniem. Jednocześnie jak przystało na kombi auto wyposażono w szereg funkcjonalnych rozwiązań i jest bardzo komfortowe w trasie. Ponadto materiały w V90 i salonkowa atmosfera w kabinie naprawdę pozwalają poczuć się wyjątkowo. Atutami szwedzkiego kombi są też obecność mocniejszego wariantu hybrydowego niż u rywali, a także niższa cena niż podobnie wyposażonych niemieckich kombi. Czuć, że Volvo ma swój własny niepowtarzalny charakter.