TEST: Volkswagen ID.5 Pro Performance 77 kWh – sztuka wyciągania wniosków
Volkswagen ID.5 jest jeżdżącym przykładem sztuki wyciągania wniosków. Po falstarcie z ID.3 producent wyciągnął wnioski, zaś ID.5 okazał się jednym z najciekawszych Volkswagenów. Nie jest to jednak samochód idealny.

Z testu dowiesz się o:
Volkswagen nie ukrywa, że stawia obecnie na elektryczne modele z rodziny ID. Producent zaliczył co prawda lekki falstart wraz z kompaktowym ID.3, jednak kolejne modele już są znacznie, znacznie lepsze. Świetnym tego przykładem jest ID.5, który śmiało mogę nazwać jednym z najciekawszych Volkswagenów.
Volkswagen ID.5 2023 - wymiary
Volkswagen ID.5 zadebiutował jesienią 2021 roku jako trzeci model z rodziny ID. I jednocześnie drugi SUV coupe w europejskiej gamie marki.Podobnie jak pozostałe modele z rodziny ID. VW ID.5 bazuje na platformie MEB. Samochód mierzy 4599 mm długości, zaś jego rozstaw osi liczy 2770 mm. Jest to zatem typowy SUV klasy średniej pokroju Nissana Aryi czy Forda Mustanga Mach-E. Bagażnik liczy 549 litrów, jest ustawny. Można złożyć oparcia, ma też tunel na narty. Pod nim wygospodarowano jeszcze schowek na kable.

ID.5 ma opływowe nadwozie w stylu coupe z nisko opadającą linią dachu. Obły przód z matrycowymi reflektorami LED typowy dla rodziny ID, pochodzi z konwencjonalnego odpowiednika, a więc ID.4. Wyróżnikiem naszego egzemplarza jest białe logo i LED-owa listwa łącząca lampy. Bardziej fantazyjnie zaprojektowano tył, gdzie mamy lampy o geometrycznym wzorze połączone blendą czy zgrabnie wkomponowany spojler.

Kabina mocno zdigitalizowana i nowoczesna
Kabina ID.5 jest nowoczesna i minimalistyczna niczym w pozostałych modelach ID. Centrum dowodzenia stanowi wolnostojący 12-calowy dotykowy ekran systemu infotainment Discover Max, a pod nim kilka dotykowych paneli funkcyjnych. Działa on lepiej niż w przedliftowym ID.3 dzięki najnowszemu oprogramowaniu 3.0/3.1, jednak i tak zdarza mu się "dłużej myśleć". Przed kierowcą znalazł się niewielki wyświetlacz wskaźników.
Uwagę zwraca kolorystyka wnętrza. Biała kierownica, białe panele na drzwiach idą w parze z fotelami z czarnej alcantary i brązowej ekoskóry oraz brązowymi materiałami w kabinie – wygląda to dość oryginalnie, jednak z czasem może być trudne do utrzymania w czystości.

Ergonomia to największa bolączka ID.5
ID.5 nie należy do aut, do których wsiadamy i od razu wiemy, jak je obsłużyć. Począwszy od umieszczonego przy kierownicy wybieraka przełożenia, przez dotykowe panele na kierownicy i do obsługi świateł, aż po sterowanie praktycznie wszystkim z poziomu systemu multimedialnego, włącznie z klimatyzacją. Wymaga to trochę czasu i okazuje się niekiedy dość upierdliwe. Przykładowo zamiast czterech przycisków do sterowania szybami od strony kierowcy mamy tylko dwa, zaś tylnymi steruje się poprzez wybranie funkcji REAR na panelu. Generalnie minimalizm i stopień digitalizacji, jaki obrał Volkswagen, okazały się niezbyt sprawdzone – konkurencja robi to lepiej.

Jakość wykończenia jest lepsza niż w ID.3, jednak wciąż jest co poprawiać. Góra kokpitu jest miękka i wykończona miękkim tworzywem z przeszyciami imitującymi skórę, zaś boczki i panele drzwi również wykonano z miękkiego materiału. Niestety zamiast aluminium mamy zwykły plastik, zaś dolna część kokptu jest twarda, podobnie jak panele drzwi. Ekran multimediów potrafi trzeszeć, a touchpady na kierownicy słabo spasowano.

Miejsca jest sporo w obu rzędach, nawet nad głowami go nie brakuje. Fotele są wygodne i dobrze wyprofilowane, mają certyfikat AGR, podgrzewanie, elektryczną regulację i wysuwany podnóżek. Uwagę zwracają podłokietniki autokarowe z przodu. Z tyłu jest sporo miejsca na nogi i płaska podłoga. Uwagę zwracają wyjątkowo nisko umieszczone nawiewy z trzecią strefą klimatyzacji oraz 2 wejścia USB-C.
Volkswagen ID.5 2023 Pro Performance - wyposażenie
Wyposażenie jest bogate, jednak sporą część stanowią opcje wchodzące w skład pakietów Design Plus, Style Plus, Komfort Plus, Sport, Infotainment Plus oraz Assistance Plus wraz z Park Assist. Najważniejsze elementy wyposażenia opcjonalnego wypisałem poniżej:
- Pakiet Design Plus (13 050 zł):
- Dach szklany, panoramiczny
- Podświetlona listwa między reflektorami
- Reflektory LED Matrix z automatyczną regulacją zasięgu oraz światłami na złą pogodę
- System Advanced Dynamic Light Assist - automatyczne światła drogowe
- Szyba tylna oraz boczne tylne przyciemniane, szyby boczne dźwiękoszczelne
- Tylne światła w technologii LED z dynamicznymi kierunkowskazami
- Wnętrze Style Plus z białą kierownicą, wstawki brązowe Florence (11 520 zł):
- 3 siedzenia z tyłu, asymetrycznie składane oparcie, podłokietnik z dwoma uchwytami na napoje, otwór na przedmioty
- Fotele kierowcy i pasażera ergoActive z elektryczną regulacją, funkcją pamięci oraz regulacją wzdłużną siedziska
- Fotele przednie, podgrzewane
- Kierownica multifunkcyjna obszyta skórą, podgrzewana
- Lusterka zewnętrzne regulowane i składane elektrycznie, podgrzewane, automatycznie obniżane pasażera
- Oświetlenie wnętrza Ambient Plus - 30 kolorów podświetlenia
- Pneumatycznie regulowane podparcia lędźwi w fotelach przednich, funkcja masażu
- Ramka od wyświetlacza i centralne elementy w kolorze białym
- Tapicerka siedzeń z mikrofibry ArtVelours
Pakiet Komfort Plus (5420 zł):
- 2 gniazda USB-C (45W) z przodu oraz 2 gniazda USB-C (45W) do ładowania z tyłu
- Czujnik deszczu
- Dysze spryskiwaczy ogrzewane (szyba przednia)
- Fotele przednie, podgrzewane
- Kierownica multifunkcyjna obszyta skórą, podgrzewana
- Klimatyzacja automatyczna Air Care Climatronic, trójstrefowa, zdalnie sterowana
- Konsola środkowa z dwoma uchwytami na na napoje
- Przednia szyba podgrzewana bezprzewodowo i odbijająca promienie podczerwone
- Regulowana podłoga bagażnika
- Siatka do mocowania bagażu w bagażniku
- Siatka pionowa oddzielająca przestrzeń pasażerską od bagażowej
Pakiet Sport (1690 zł):
- Progresywny układ kierowniczy
- Zawieszenie sportowe
Pakiet Infotainment Plus (6260 zł):
- Instalacja telefoniczna Comfort z ładowaniem indukcyjnym
- System dźwięku o mocy 450 W, 6 głośników , subwoofer
- System nawigacji satelitarnej Discover Pro
- Wyświetlacz Head-up Display z poszerzoną rzeczywistością
Pakiet Assistance Plus wraz z Park Assist (13 870 zł):
- Alarm antywłamaniowy z funkcją dozoru wnętrza i ochroną przed odholowaniem
- Funkcja pamięci dla Park Assist
- Keyless Access - bezkluczykowy dostęp i uruchamianie samochodu [dla Autoalarmu]
- Kierownica multifunkcyjna obszyta skórą
- Park Assist - system wspomagania parkowania z czujnikami parkowania
- Podświetlone klamki w drzwiach
- Proaktywny system ochrony pasażerów PreCrash
- Proaktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości ACC oraz funkcją "stop & go"
- System Area View - system obserwacji otoczenia przez 4 kamery 360 stopni wraz z kamerą cofania
- System Easy Open / Easy Close - bezdotykowe otwieranie i zamykanie pokrywy bagażnika
- System Lane Assist, System Emergency Assist, System Traffic Jam Assist
- System Side Assist - asystent zmiany pasa ruchu

Volkswagen ID.5 2023 Pro Performance - osiągi i zużycie energii / zasięg
Sercem ID.5 Pro Performance jest silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi oferujący 204 KM i 310 Nm. Napęd trafia na tył. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,4 s, a prędkość maksymalna to 160 km/h. Nie jest to demon prędkości, rywale są szybsi, ale na co dzień osiągi w zupełności wystarczają. Samochód jest dynamiczny do prędkości około 130 km/h.
Średnie zużycie prądu wynosi ok. 18-19 kWh/100 km, co przy bateriach o pojemności 77 kWh wystarcza na pokonanie ponad 400 km na jednym ładowaniu, zaś przy spokojnej jeździe można zbliżyć się do 450 km (wg producenta zasięg to 526 km). Przy 120 km/h auto bierze około 20-21 kWh/100 km, zaś w mieście można nawet zejść do 15-16 kWh/100 km. ID.5 jest oszczędny, w czym spora zasługa opływowego nadwozia. Można go ładować mocą do 135 kW lub prądem AC o mocy 11 kW.

Prowadzi się pewnie i przewidywalnie
Na drodze ID.5 zachowuje się pewnie i przewidywalnie, zaś tylny napęd i progresywny układ kierowniczy zapewniają stabilność w zakrętach i pewność prowadzenia. Pod tym względem ID.5 bliżej do Mustanga Mach-E niż Aryi. Mimo aż 21-calowych felg samochód zaskakuje też komfortem jazdy i wybieraniem nierówności.
Volkswagen ID.5 2023 Pro Performance - cena i rywale
Bazowy ID.5 Pro kosztuje od 235 390 zł, zaś testowany VW ID.5 Pro Performance kosztuje od 242 890 zł. Nasz egzemplarz wyceniono na 303 990 zł, a więc podobnie co w przypadku rywali.
Porównywalny Nissan Ariya Evolve z bateriami 87 kWh, o mocy 238 KM i napędem na przód kosztuje od 294 900 zł, zaś Ford Mustang Mach-E z bateriami 91 kWh netto, napędem na tył i mocą 269 KM kosztuje od 313 450 zł.
Volkswagen ID.5 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Volkswagena ID.5 w różnych wersjach wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2022 oraz z 2023 roku, dostaniecie je od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na spore rabaty.
Zobacz ofertę Volkswagen ID.5 leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując VW ID.5 pokazuje, że warto konsekwentnie udoskonalać swoje produkty i niemiecki SUV coupe jako trzeci model z rodziny ID. Jest już znacznie dojrzalszą konstrukcją, która oferuje nie tylko atrakcyjny design i funkcjonalne wnętrze, ale przede wszystkim dopracowany układ napędowy, rozsądny zasięg i dobrze zestrojone zawieszenie. Warto jednak zaznaczyć, że w tej samej cenie rywale oferują mocniejszy napęd i lepsze osiągi przy zachowaniu podobnego zasięgu. Volkswagen musiałby też poprawić jakość i ergonomię.
