TEST: Skoda Superb 1.5 eTSI DSG Selection - najbardziej wszechstronna
Nie ma chyba bardziej wszechstronnego samochodu niż Skoda Superb. W najnowszym wcieleniu Superb znowu urósł i bardziej niż kiedykolwiek zasługuje na swoją nazwę.
Z testu dowiesz się o:
O tym jak popularna jest Skoda Superb, chyba nikomu nie muszę mówić. Tylko w Polsce w 2024 roku znalazła 8306 nabywców, będąc najpopularniejszym modelem w segmencie D i jednocześnie 11. najczęściej wybieranym autem w Polsce.
Klasyczna czeska ewolucja
Na drogach coraz częściej widać już najnowszą IV generację, mimo, że trafiła ona do sprzedaży dopiero wiosną 2024 roku. Tak naprawdę z zewnątrz rewolucji nie doświadczymy, gdyż jest to typowa stonowana Skoda. Z przodu według mnie jest nawet bardziej stonowana od poprzednika, otrzymała większe klosze LED-owych reflektorów i nowy wzór LED-ów do jazdy dziennej. Typowo dla Skody mamy też duży grill, jednak dzięki aktywnej aerodynamice, w tym aktywnej żaluzji chłodnicy zmniejszono współczynnik oporu powietrza Cd do 0,23.

Masywna, długa sylwetka Superba nadal przypomina sedana, mimo, że auto jest liftbackiem. Podkreślają ją chromowane listwy wokół szyb, które niestety trochę niechlujnie spasowano. Obecny tutaj żółty lakier Ice Tea Metallik (3500 zł) ma tyle samo zwolenników co przeciwników, lecz mi się spodobał. Osobiście wybrałbym jednak inne obręcze. Tył wygląda nieco ostrzej i przypomina najnowszą Octavię, zaś klapę wieńczy napis SKODA.
Skoda Superb 2025 - wymiary i bagażnik
Superb mierzy 4,91 m długości, a jego rozstaw osi liczy 2,84 m. Bagażnik jak zwykle imponuje i liczy aż 645 litrów, czyli o 20 l więcej niż w poprzedniku. Do tego jest niesamowicie wręcz ustawny i funkcjonalny, ma haczyki, oświetlenie, schowki i półki, tunel na narty oraz dodatkową roletkę na luźne przedmioty.

Nowa i wciąż przemyślana kabina
Zaglądamy do kabiny, a tam dopiero widać zmiany. Tak jak już wspominałem przy porównaniu z Octavią, kokpit wygląda nowocześnie, lecz typowo dla Skody jest czytelny i ergonomiczny. Kokpit zdominowany jest przez opcjonalny 13-calowy ekran systemu infotainment, który oferuje atrakcyjne grafiki, bezprzewodowego CarPlay’a i naprawdę dobrą reakcję na dotyk. Jedynie przydałoby się kilka fizycznych przycisków-skrótów. Świetnym rozwiązaniem są wielofunkcyjne pokrętła Smart Dials, którymi sterujemy ustawieniami klimatyzacji, a środkowe może też służyć jako regulacja głośności czy do zmiany trybu jazdy.

Dzięki przeniesieniu dźwigni skrzyni biegów na kolumnę kierownicy na konsoli środkowej mamy dodatkowe półki i naprawdę spory schowek w podłokietniku. Co prawda przez to obsługa dźwigienki od wycieraczek i kierunkowskazów wymaga przyzwyczajenia, ale koniec końców zmiany wyszły korzystnie. Również cyfrowe zegary z 10-calowym ekranem są czytelne i proste w obsłudze, można je też personalizować.
Jakość wykończenia kabiny jest typowo "Skodowska" i w zasadzie jej poziom nie różni się od tej z poprzednika. Dominują miękkie i przyjemne tworzywa, zwłaszcza w testowanej opcji Selection Lounge (8600 zł), gdzie mamy do czynienia z ekologicznym szarym zamszem, którym pokryto fotele, drzwi i fragment deski rozdzielczej, w dodatku ożywia on kabinę. Poczucie jakości podnoszą pseudodrewniane wstawki, które jednak potrafią poskrzypywać, a także bogate oświetlenie ambiente.
Skoda Superb 2025 Selection - wyposażenie
Zresztą wyposażenie testowanego Superb jest bogate jak przystało na flagowy model. Już w standardzie mamy m.in. przednie i tylne czujniki parkowania, kamerę cofania, trójstrefową klimatyzację, częściowo elektryczne fotele przednie, przyciemniane szyby, dostęp bezkluczykowy czy bezdotykowo otwieraną klapę bagażnika. Z opcji mamy podgrzewaną kierownicę (700 zł), pakiet Infotainment Plus (7100 zł) z 13-calowym ekranem, nawigacją oraz wyświetlaczem head-up czy pakiet Assisted Drive Plus (5900 zł) z aktywnym tempomatem, aktywnym asystentem pasa ruchu czy kamerami 360 stopni. Do pełni szczęścia brakło podgrzewanej przedniej szyby i pełnej elektryki foteli.

Przestronność i funkcjonalność czyli Superb pozostał Superbem
Jak to bywa w przypadku Superba, przestronność i funkcjonalność wypadają wręcz świetnie. Z przodu miejsca sporo w każdym kierunku, schowki spore i miękko wyściełane, a fotele mają masaż lędźwi, wysuwaną podpórkę pod uda i są dosyć wygodne, choć po kilku godzinach stwierdziłem, że do wygody Citroena C5 X im daleko. Z tyłu mamy klasycznego Superba, czyli ogrom miejsca na nogi, nad głową i sporo na szerokość, dobrze wyprofilowaną kanapę, trzecią strefę klimy, 2 porty USB-C, podłokietnik z cupholderami i półką na tablet oraz podwójne kieszenie w oparciach. Jedyną wadą jest wysoki tunel środkowy.

Skoda Superb 2025 1.5 eTSI - osiągi i spalanie
Pod maską znajdziemy bazową jednostkę 1.5 eTSI z układem mHEV. Rozwija ona 150 KM i 250 Nm, zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 s i prędkość maksymalną 225 km/h. Napęd trafia na przód poprzez 7-stopniową przekładnię DSG.
Jestem w szoku, ale osiągi wcale nie są słabe. Samochód zaskakująco sprawnie i płynnie się rozpędza i robi to nawet przy prędkościach autostradowych, choć wówczas czuć, że przydałoby się więcej mocy i pojemności, jednak i tak jest dobrze. Jednostka jest elastyczna i lubi obroty, a skrzynia dobrze dogaduje się z kierowcą. Oczywiście nie jest to demon prędkości, ale zapewnia sprawne przemieszczanie się.

Superba 1.5 eTSI doceniłem najbardziej przy dystrybutorze. Swoją drogą przy baku liczącym 66 litrów spokojnie zrobimy ponad 1000 km na jednym tankowaniu. Średnio auto w teście zużyło jakieś 6,3 l/100 km, co jest wręcz rewelacyjnym wynikiem jak na gabaryty pojazdu. Na autostradzie będzie to nie więcej niż 7 l/100 km, zaś w mieście ponad 9 l/100 km, zaś na drogach lokalnych spokojnie osiągamy wyniki rzędu 5,6-5,8 l/100 km. Przy ecodrivingu zejdziemy do wyników z 4-ką z przodu. Jest to też efekt miękkiej hybrydy, która wyłącza silnik przy żeglowaniu, nawet przy większych prędkościach.
Komfortowo i bezpiecznie
Flagowa Skoda przekonuje komfortowo zestrojonym zawieszeniem, jest stabilna i dobrze wyciszona, jak zresztą przystało na flagowy model. Owszem, nie jest ona mistrzem połykania zakrętów, jednak zapewnia poczucie bezpieczeństwa, jej układ kierowniczy pracuje dość lekko, ale nie gumowato, natomiast hamulce są skuteczne. Auto wydaje się być wręcz stworzone w trasy i oferuje warunki godne flagowego modelu.

Skoda Superb 2025 1.5 eTSI Selection
Skoda Superb do tanich nie należy, ale wciąż można uznać ją za rozsądny samochód. Obecnie wersja Selection 1.5 eTSI startuje od 169 000 zł, natomiast za tak wyposażony egzemplarz jak prezentowany damy już 197 650 zł.
Skoda Superb 2025 vs Citroen C5 X 2025
Dla porównania za Citroena C5 X 1.2 Hybrid o mocy 136 KM w porównywalnej konfiguracji Plus damy 201 700 zł. Samochód mierzy 4805 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2,78 m. Bagażnik pomieści 545 litrów. Jednostka rozwija 136 KM i 230 Nm, a napęd trafia na przód za pośrednictwem 6-stopniowej dwusprzęgłowej przekładni. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,7 s, a prędkość maksymalna to 205 km/h.
Skoda Superb 2025 vs Volkswagen Passat 2025
Volkswagen Passat Business Plus z tym samy napędem co Superb kosztuje w porównywalnej konfiguracji 194 370 zł, jednak występuje tylko jako kombi. Samochód ma ten sam napęd co Superb, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,3 s, a prędkość maksymalna to 222 km/h. Auto mierzy 4,92 m długości, a rozstaw osi liczy 2,84 m. Bagażnik pomieści 690 litrów.
Skoda Superb 2025 vs Toyota Camry 2025
Toyota Camry w środkowej opcji Prestige to koszt 206 900 zł, jednak jest pełną hybrydą o mocy aż 230 KM. Układ bazuje na jednostce benzynowej 2.5 i współpracuje z bezstopniową przekładnią e-CVT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,2 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Samochód mierzy 4,92 m długości, a rozstaw osi to 2825 mm. Bagażnik pomieści 524 litry.
Skoda Superb w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Skody Superb w różnych wersjach wyposażeniowych, silnikowych i nadwoziowych. Samochody są nowe i pochodzą z 2024 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz sięgające kilkunastu procent rabaty.
Sprawdź ofertę Skoda Superb leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Najlepszym podsumowaniem testu flagowej Skody będzie stwierdzenie, że Superb pozostał Superbem. Samochód oferuje i robi praktycznie wszystko to co poprzednik, tylko jeszcze lepiej. Jest większy, nowocześniejszy i lepiej wyposażony, do tego jeszcze bardziej imponuje funkcjonalnością i przemyślanymi rozwiązaniami, a jego układ napędowy mimo skromnej pojemności zaskakuje osiągami i przekonuje rewelacyjnym wręcz spalaniem. Przy tym auto pozostało komfortowym i eleganckim flagowcem, który w dodatku zachował rozsądną cenę. Czego brakuje? Lepszych foteli i miejscami większej dbałości o detale. Całościowo Superb nadal jest super.