TEST: Skoda Kamiq 1.5 TSI DSG Monte Carlo – na sportowo, ale rozsądnie
Są samochody, które nie potrzebują reklamy. W przypadku Skody Kamiq Monte Carlo doskonale sprawdza się stwierdzenie, że dobry produkt broni się sam. Tak naprawdę trzeba się mocno wysilić, by znaleźć jakieś większe wady Kamiqa.

Z testu dowiesz się o:
W 2023 roku sprzedano w Polsce 6677 egzemplarzy Skody Kamiq, co daje jej 14. miejsce wśród najpopularniejszych nowych samochodów w Polsce. Nic dziwnego, bowiem auto ma szereg zalet, o których zaraz wspomnę.
Skoda Kamiq 2024 - wymiary i bagażnik
Na początek krótko o modelu. Kamiq zadebiutował w 2019 r., a w 2023 doczekał się kosmetycznego liftingu (nasz egzemplarz jest jeszcze przedliftowy). Auto bazuje na platformie MQB-A0 z Fabii czy Seata Arony i mierzy 4241 mm długości, a rozstaw osi liczy 2651 mm. Jest to zatem jeden z większych crossoverów segmentu B. Świadczy o tym też bagażnik – jest ustawny, liczy aż 400 litrów i ma podwójną podłogę.

Kamiq w specyfikacji Monte Carlo przykuwa wzrok
Z zewnątrz Kamiq to typowa pudełkowata Skoda z jedną małą ekstrawagancją w postaci podwójnych kloszy przednich reflektorów LED. W odmianie Monte Carlo są one przyciemnione. Czarna jest także ramka grilla oraz nakładki na progi oraz zderzaki, co w połączeniu z żywym lakierem Phoenix Orange i 18-calowymi felgami VEGA nadaje autu wizualnego pazura. Mamy też emblematy Monte Carlo na przednich błotnikach. W zasadzie to podobna specyfikacja do testowanej niedawno Fabii.

Dowiedz się więcej o Skodzie Fabii Monte Carlo: Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG test na Superauto.pl
Kabinie nie brakuje stylowych dodatków, do tego jest czytelna i soildnie wykonana
W kabinie natomiast odnajdziemy więcej podobieństw z Fabią Monte Carlo, m.in. w postaci świetnie wyprofilowanych sportowych foteli Monte Carlo czy sportowej kierownicy z perforowanym i spłaszczonym u dołu wieńcem. Z drugiej strony kokpit nawiązuje do kompaktowej Scali. W drzwiach mamy oczywiście parasolkę.

Jak przystało na Skodę, kokpit jest czytelny i łatwy w obsłudze. Centrum dowodzenia stanowi prosty system multimedialny Bolero z 8-calowym dotykowym ekranem, oferujący przejrzyste menu, estetyczne grafiki, dobrą reakcję na dotyk oraz bezprzewodowego Apple CarPlay’a i AndroidAuto (funkcja SmartLink za 250 zł). Mamy też klasyczny panel klimatyzacji, dźwignię ręcznego oraz czytelne analogowe zegary, czyli to, co fani klasyki lubią najbardziej. Jedynym zgrzytem jest regulacja siły i kierunku wyłącznie za pomocą centralnego wyświetlacza.

Również na jakość wykończenia trudno narzekać. Góra kokpitu jest miękka, a panele drzwi tapicerowane. Miejscami zdarzają się jednak twarde plastiki, ale jak na ten segment i tak jest dobrze. Na spasowanie również trudno mi narzekać.
Przestronność i funkcjonalność Kamiqa, czyli prawdziwe Simply Clever
Kolejny spory atut Skody Kamiq to przestronność. Z przodu miejsca jest sporo w każdym kierunku, a fotele świetnie łączą komfort z trzymaniem ciała w zakrętach. Z tyłu również miejsca nie brakuje dla dwóch dorosłych osób. W dodatku mają one osobne nawiewy i podłokietnik, co zdarza się rzadko w tym segmencie.

Skoda Kamiq 2024 Monte Carlo - wyposażenie
Wyposażenie Kamiqa określiłbym słowem przyzwoite. Mamy w standardzie takie elementy jak dach panoramiczny, dwustrefową klimę, dojazdowe koło zapasowe, kamerę cofania czy czujniki z przodu i z tyłu. Z opcji mamy m.in. indukcyjną ładowarkę (1250 zł), keyless (1650 zł), elektrycznie składane i podgrzewane lusterka (850 zł), tempomat (800 zł) oraz Pakiet Wygodna Podróż (1450 zł), który zawiera siatkę oddzielającą przestrzeń bagażową od pasażerskiej, podwójną podłogę bagażnika, składany podłokietnik z tyłu oraz popielniczkę i uchwyt na multimedia. Z drugiej strony zabrakło aktywnego tempomatu czy podgrzewanych foteli.
Skoda Kamiq 2024 1.5 TSI Monte Carlo - osiągi i spalanie
Pod maską znajdziemy topową jednostkę 1.5 TSI o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm, z systemem dezaktywacji połowy cylindrów. Współpracuje ona z 7-stopniową przekładnią DSG. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,2 s, a prędkość maksymalna to 215 km/h. Rzeczywiście w tym ważącym niecałe 1,3 tony aucie taki sprawdza się doskonale. Osiągi są bardzo dobre nawet z kompletem pasażerów, zaś jednostka nie słabnie na autostradzie, imponuje elastycznością i kulturą pracy. Skrzynia również działa bardzo dobrze, zwłoka jest naprawdę niewielka, a płynność i szybkość przerzucania biegów wzorowa.

Trudno też narzekać na spalanie. To w cyklu mieszanym wyniosło 6,8 l/100 km, z czego przeszło połowę dystansu stanowiły drogi szybkiego ruchu, gdzie Kamiq potrzebował jakiś 7 litrów. W mieście są to wyniki około 8 l, a na drogach lokalnych w okolicach 5,5-5,7 l/100 km. Bak liczy 50 l, zrobimy na nim ponad 700 km.
Naprawdę zwinna i sprytna na co dzień
Przekonał mnie też układ jezdny Skody. Z jednej strony daleko jej do hot hatcha, z drugiej na co dzień sprawuje się bardzo dobrze, udanie łącząc precyzję prowadzenia z przyzwoitym komfortem, choć duże felgi dają o sobie znać na większych nierównościach czy studzienkach. Również hamulce są skuteczne, zaś układ kierowniczy jest dobry do miasta, choć w zakrętach brakuje mu nieco informacji zwrotnej.

Skoda Kamiq 2024 1.5 TSI Monte Carlo - cena
Pozostaje kwestia ceny. Tutaj także Kamiq okazuje się konkurencyjny. Wersja 1.5 TSI Monte Carlo ze skrzynią DSG kosztuje od 118 950 zł, zaś nasz egzemplarz wyceniono na 132 600 zł. Może nie jest to okazja, ale kwota nadal w granicach rozsądku, zwłaszcza, że polift startuje w analogicznej wersji od blisko 128 tys. zł.
Skoda Kamiq 2024 vs Seat Arona 2024
Dla porównania Seat Arona 1.5 TSI FR DSG kosztuje 126 700 zł. Arona mierzy 4154 mm długości, a jej rozstaw osi liczy 2566 mm. Bagażnik pomieści 400 litrów. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 s i rozwija 210 km/h. Wyposażenie standardowe wersji FR obejmuje m.in.:
- Tempomat
- Pakiet wspomagania jazdy S: System kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania i funkcją ochrony pieszych i rowerzystów, asystent pasa ruchu Lane Assist, system wykrywania zmęczenia, Ogranicznik prędkości, Asystenta podjazdu (Hill Hold Control), Funkcję rekomendacji zmiany biegów oraz System rozpoznawania znaków drogowych
- Seat Drive Profile
- Pakiet Vision Plus: Czujniki parkowania z tyłu i przodu, Asystenta parkowania oraz Kamerę cofania
- Elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka boczne
- Pakiet Spring: Automatyczną klimatyzację Climatronic z filtrem AirCare, Czujnik deszczu, Czujnik zmierzchu (automatyczne światła), Funkcję opóźnionego wyłączania świateł "Coming and Leaving Home", Automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, Elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka boczne oraz Centralny zamek ze zdalnym sterowaniem (dwa składane kluczyki)
- Wirtualny kokpit: cyfrowa tablica przyrządów z kolorowym ekranem TFT 8”
- Navi System+: Nawigację satelitarną z mapami z możliwością aktualizacji, 9,2-calowy kolorowy ekran dotykowy, Radio, 2 złącza USB-C, 6 głośników, Bluetooth, Sterowanie głosem, WLAN
- Full Link
- radio DAB
- Pakiet Full LED: Pełne przednie reflektory LED z funkcją świateł autostradowych, Światła do jazdy dziennej LED oraz Tylne światła LED
- Dach i lusterka w kontrastującym kolorze
- 17-calowe felgi DYNAMIC SPORT
- Tapicerkę Dynamica
- Fotele kierowcy i pasażera z regulacją wysokości
- Dekor nawiewów na desce rozdzielczej w kolorze Daring Red
- Wielofunkcyjna kierownica ze skóry Nappa i ozdobnym czerwonym przeszyciem, logo FR i perforowanym wieńcem
- oświetlenie ambiente
- oświetlenie LED kabiny
- elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu
Skoda Kamiq 2024 vs Renault Captur 2024
Renault Captur 1.3 TCe mhev o mocy 140 KM z przekładnią EDC w wersji Techno kosztuje od 118 800 zł. Samochód mierzy 4227 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2639 mm. Bagażnik pomieści 422 litry. Pod maską znajdziemy turbodoładowany silnik benzynowy 1.33 TCe z układem mild hybrid, rozwijający 140 KM oraz 260 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiada 7-stopniowa dwusprzęgłowa przekładnia EDC. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,2 s, a prędkość maksymalna to 196 km/h. Wyposażenie standardowe wersji Techno zawiera m.in.:
- klimatyzację automatyczną
- przednie i tylne czujniki parkowania z kamerą cofania
- obudowy lusterek bocznych w kolorze dachu lub czarne
- obręcze kół ze stopu metali lekkich 17", wzór Bahamas, srebrne
- tapicerkę materiałową czarno-szarą z elementami skóry ekologicznej
- świata przednie i tylne Full LED w kształcie litery C
- antenę w kształcie płetwy rekina
- kartę Renault Hands Free
- system multimedialny EASY LINK z ekranem dotykowym 7" z nawigacją, radioodtwarzaczem DAB, 6 głośnikami, Bluetooth®, 2xUSB+1xJack, funkcją kompatybilności smartfona z Apple CarPlay i Android Auto+ mapę Europy w wersji podstawowej
- lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne
- kolorowy, cyfrowy wyświetlacz na zespole wskaźników i zegarów 7"
Skoda Kamiq 2024 vs Opel Mokka 2024
Opel Mokka GS z silnikiem 1.2 o mocy 130 KM i 8-stopniową przekładnią automatyczną kosztuje od 126 800 zł. Samochód mierzy 4150 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2557 mm. Bagażnik pomieści 350 litrów. Pod maską mamy 1.2-litrową turbodoładowaną jednostkę o mocy 130 KM i maksymalnym momencie obrotowym 230 Nm. Współpracuje ona z 8-stopniową przekładnią automatyczną. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,2 s, a prędkość maksymalna to 200 km/h. Wyposażenie standardowe wersji GS Line obejmuje m.in.:
- Układ rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości
- System wykrywania zmęczenia kierowcy
- System ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania
- Układ utrzymania na pasie ruchu
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Panoramiczną kamerę cofania 180 stopni z czujnikami parkowania z tyłu
- System Multimedia z łączami Bluetooth®, USB i tunerem cyfrowym DAB
- Funkcje projekcji ekranu smartfona Apple CarPlay i Android Auto
- Centralny kolorowy ekran dotykowy 7” Pure Panel
- Kolorowy 7" wyświetlacz wskaźników kierowcy
- Klimatyzację sterowaną elektronicznie
- Sportowe koło kierownicy spłaszczone u dołu, z przyciskami sterowania
- Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
- Czarną podsufitke
- Dodatkowe nastrojowe podświetlenie wnętrza LED
- Konsolę centralną z podłokietnikiem i schowkiem
- Tylną kanapę dzieloną w proporcji 60/40
- Listwę boczną w linii dachu w kolorze czarnym (opcjonalnie w czerwonym)
- Dach w kolorze czarnym
- Pakiet wizualny "Black"
- Przyciemniane szyby tylna oraz boczne tylne
- Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne
- Reflektory i światła do jazdy dziennej w technologii LED
- Światła tylne w technologii LED
Skoda Kamiq w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Skody Kamiq w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 oraz z 2024 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na spore rabaty.
Sprawdź ofertę Skoda Kamiq leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując, Kamiq to kolejna porządna Skoda, kolejny samochód po Octavii, któremu trudno wytknąć większe wady. Auto wygląda ciekawie, zwłaszcza w testowanej konfiguracji Monte Carlo, jest przestronne i funkcjonalne, a przy tym ma świetny układ napędowy łączący dobre osiągi z niskim spalaniem. Również jej układ jezdny sprawuje się bez zarzutu, a cena, choć do okazyjnych nie należy, to na pewno jest konkurencyjna. Co prawda Kamiq ma parę braków w wyposażeniu i ergonomii, ale jako całość wypada naprawdę dobrze.