TEST: Peugeot 3008 GT 1.2 PureTech EAT8 - złota igła w stogu siana
Kompaktowych SUV-ów jest na rynku bez liku. W takim zalewie propozycji trudno jest wychwycić naprawdę ciekawe okazy. Takowym jest właśnie Peugeot 3008, który mimo wieku wciąż ma się dobrze.

Z testu dowiesz się o:
Peugeot 3008 2023 - wymiary i stylistyka
Peugeota 3008 w aktualnym II wcieleniu znamy od 2016 roku. Wypuszczając na rynek kolejne 3008 Francuzi odeszli od połączenia crossovera i minivana na rzecz tego pierwszego. Auto ma dużo mniejszą powierzchnię szyb, jest także niższe i dłuższe względem poprzednika. 3008 II mierzy 4450 mm długości, przy rozstawie osi liczącym 2675 mm. Rozmiarami nie odbiega zatem od konkurencji.

Peugeot 3008 z pewnością przekonuje niebanalnym, odważnym designem, który nabrał jeszcze więcej charakteru przy okazji liftingu z 2020 roku. Pojawiły się wówczas znane z flagowego 508 LED-owe "kły" do jazdy dziennej, zaś przedni grill zyskał ciekawe gradientowe wykończenie, które nadaje autu jeszcze więcej elegancji.
Wyróżniki wersji GT - nadwozie
Zresztą nie brakuje jej zwłaszcza w testowanej topowej odmianie GT, którą poznamy po emblematach GT na nadkolach i klapie bagażnikach, trapezoidalnych atrapach układu wydechowego czy przezroczystych kloszach tylnych lamp. Wspomniane gradientowe wykończenie grilla również jest cechą odmiany GT i dobrze pasuje do białego perłowego nadwozia w odcieniu Nacre (3700 zł) i czarnego dachu.

W kabinie również jest stylowo i dość futurystycznie. Z drugiej strony, jeśl ktoś siedział w jakimkolwiek współczesnym Peugeocie (oczywiście osobowym), szybko się "połapie" we wnętrzu 3008. Kaskadowa deska rozdzielcza z charakterystycznym układem i-Cockpit jest wbrew pozorom dość czytelna i ergonomiczna. Przed kierowcą znalazł się 10-calowy wyświetlacz wirtualnych zegarów, który umieszczono nad małą i obustronnie spłaszczoną kierownicą. Dzięki temu nie zasłania ona zegarów tak jak w testowanym ostatnio Subaru Solterrze.

Peugeot 3008 2023 - multimedia
Kokpit wieńczy wolnostojący 8-calowy wyświetlacz systemu infotainment, zawierający też panel klimatyzacji (po bokach ekranu). Oferuje on funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto, reaguje przyzwoicie na dotyk (choć nie rewelacyjnie) i oferuje mapy nawigacji TomToma z danymi o ruchu na żywo i ostrzeżeniem o fotoradarach. Oczywiście liczba funkcji i poziom personalizacji systemu infotainment zdradza wiek 3008, jednak dzięki stylowym i bardzo wygodnym przyciskom-skrótom w stylu lotniczym (takie same jak w 508) obsługa systemu jest intuicyjna. Minus za długi czas ładowania poszczególnych funkcji i stosunkowo małą powierzchnię map nawigacji (część ekranu zajmują wskazania temperatury klimatyzacji).

Wyróźniki wersji GT - wnętrze
W kabinie wersję GT poznamy po emblematach na aluminiowych progach drzwi, wygodnej kierownicy z grubym i perforowanym wieńcem, logo GT i brązowymi przeszyciami, a także po wstawkach z popielatej alcantary na desce rozdzielczej i drzwiach. Wyróżnikami wersji GT są również lepiej wyprofilowane fotele z wysuwaną podpórką pod uda, ze skóry Mistral i Alcantary (7500 zł), zawierająca też funkcję masażu i podgrzewania dla przednich foteli oraz ich elektryczną regulację (fotel kierowca ma pamięć ustawień).
Jakość wykończenia wyznacza standardy w klasie
Jakościowo Peugeot 3008 wypada naprawdę dobrze. Kokpit wykonano z miękkiego i przyjemnego tworzywa. Z podobnego wykonano też boczki przednich drzwi. Oprócz tego mamy też wspomnianą Alcantarę, zaś panele drzwi i podłokietniki obito miękką skórą. Nawet kieszenie w drzwiach wykończono przyjemnym zamszem. Na jakość spasowania trudno narzekać – jedynie środkowe nawiewy i ekran multimediów potrafią lekko trzeszczeć pod naciskiem.

Pod względem przestronności Peugeot 3008 to typowy klasowy średniak. Z przodu miejsca sporo, z tyłu również jest całkiem dobrze dla dwóch dorosłych osób. Pasażerowie drugiego rzędu mają do dyspozycji osobne nawiewy, podłokietnik z cupholderami, siatki w oparciach foteli oraz 2 wejścia USB-A. Bagażnik również jest wystarczający i pomieści 520 litrów, a więc podobnie jak konkurencja. Plus za płaską podłogę po złożeniu oparć.
Peugeot 3008 GT 2023 - wyposażenie
Na wyposażenie testowanego 3008 GT trudno narzekać, choć idealnie też nie jest. Oczywiście mamy całą masę systemów wspomagających i bezpieczeństwa takich jak aktywny tempomat, Lane Assist, monitorowanie martwego pola, system ostrzegający o ruchu poprzecznym z tyłu czy hamulec antykolizyjny. Są też kamera 360 stopni (przeciętnej jakości), reflektory Full LED, pojemny i chłodzony schowek centralny, bezdotykowo sterowana klapa bagażnika czy dobry system audio Focal z 10 głośnikami (3600 zł), oświetlenie ambiente czy otwierany panoramiczny dach z własnym oświetleniem ambiente (5800 zł).

Z drugiej strony brakuje indukcyjnej ładowarki, zaś z przodu znajdziemy tylko jedno wejście USB-A. Trochę słabo jak na auto kosztujące przeszło 200 000 zł.
Peugeot 3008 2023 1.2 PureTech - osiągi i spalanie
Skoro już wspomniałem o cenie, to pewnie oczekujecie czegoś ekstra pod maską. Niestety, ale szału nie znajdziecie. Sercem Peugeota 3008 jest doładowana jednostka benzynowa 1.2 R3 PureTech generująca 130 KM oraz 230 Nm. Współpracuje ona z 8-stopniową przekładnią automatyczną, a napęd trafia na przednią oś. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,7 s, a prędkość maksymalna to 188 km/h.
Na co dzień osiągi jednostki 1.2 PureTech okazują się w zupełności wystarczające. Auto oferuje dobrą dynamikę do 140 km/h, pod warunkiem, że jedziemy na pusto. Niestety problem pojawia się przy wyprzedzaniu, kiedy to we znaki daje się mała pojemność i słaba elastyczność jednostki napędowej. Pochwalić ją muszę natomiast za wyciszenie, gdyż nawet przy 140 km/h hałas w kabinie nie jest nadmierny. Jedynie, gdy jednostka jest zimna, słychać, że mamy do czynienia z trzema cylindrami. Skrzynia biegów w większości sytuacji pracuje płynnie, jednak w korkach potrafi nieprzyjemnie szarpać i działać z lekkim opóźnieniem. Irytuje też praca układu start&stop.

Pod względem zużycia paliwa Peugeot 3008 również jest przeciętniakiem. Średnie spalanie na poziomie 7,5 l jest wynikiem porównywalnym z konkurencją wyposażoną w silniki czterocylindrowe. Wynika to zapewne ze znacznego wysilenia silnika w Peugeocie. Na autostradzie przy 140 km/h spalanie nie przekracza 8 l/100 km, zaś w mieście trzeba się liczyć z wynikami rzędu 8,5-9 litrów. Podczas spokojnej jazdy drogami lokalnymi można zejść do 6,5 litra. Na liczącym 53 litry baku zrobimy około 650 km.
Podczas jazdy łączy francuski komfort ze stabilnością
Peugeot 3008 stawia na komfort, dobrze wybiera nierówności i dziury, zaś jego zawieszenie pracuje cicho i spójnie. Układ kierowniczy również pracuje lekko, zaś hamulce są wystarczająco skuteczne do osiągów pojazdu. Trudno go nazwać jednak sportowym, choć zachowuje się przewidywalnie na zakrętach, to jednak nie jest stworzony do dynamicznego ich pokonywania.

Peugeot 3008 2023 - cena i rywale
Pozostaje jeszcze kwestia cen. Bazowy Peugeot 3008 z silnikiem 1.2 PureTech i skrzynią manualną kosztuje od 147 000 zł za odmianę Active Pack. Dopłata do przekładni automatycznej wynosi 11 500 zł. Testowany topowy wariant GT wyceniono na 180 700 zł, zaś nasz egzemplarz wraz z dodatkami to koszt aż 205 300 zł.
Szukając mocniejszego napędu jesteśmy skazani na znacznie droższe hybrydy PHEV (bazowa 180-konna startuje od 197 100 zł) lub diesla 1.5 o mocy 130 KM (170 500 zł za Active Pack).
Podobnie co testowany Peugeot 3008, kosztowało testowane ostatnio Renault Austral w topowej wersji Esprit Alpine. Miało ono jednak mocniejszy silnik 1.3 160 KM i nieco bogatsze wyposażenie. Z kolei Volkswagen Tiguan R-Line 1.5 TSI o mocy 150 KM z 7-stopniowym DSG kosztuje od 176 990 zł, zaś Hyundai Tucson 1.6 T-GDI N Line o mocy 150 KM ze skrzynią DCT kosztuje od 183 900 zł (w aktualnej promocji 171 900 zł).
Peugeot 3008 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Peugeota 3008 w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Niemal wszystkie są fabrycznie nowe i pochodzą z 2022 oraz z 2023 roku, sporo z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające nawet kilkunastu procent rabaty.
Sprawdź ofertę Peugeot 3008 leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Czas na kilka słów podsumowania. Peugeot 3008 z pewnością przekonuje stylem, komfortem oraz jakością wykończenia. Trudno szukać równie stylowego i dobrze wykonanego kompaktowego SUV-a co właśnie 3008. Jego jednostka, mimo, że mała, sprawdzi się w większości codziennych sytuacji, choć niekiedy jej pojemność i stosunkowo niewielka moc dają się we znaki. Największą bolączką Peugeota jest stosunek ceny do tego, co otrzymujemy – za ponad 200 tysięcy złotych konkurencja oferuje więcej. Nie są to duże różnice, ale jakby nie patrzeć są… Tym bardziej, auto ma już swoje lata. Na szczęście za rok pojawi się następca.
