TEST: Lexus RX 350h. Segment Premium za niewygórowaną kwotę
Lexus RX to jeden z najpopularniejszych modeli japońskiej marki premium, która od lat konsekwentnie stawia na napędy hybrydowe. To już piąta generacja tego modelu. Bardziej efektywny, komfortowy i nowoczesny.

W 2022 roku Lexus wprowadził na rynek piątą generację swojego flagowego SUV-a, który ma być jeszcze bardziej efektywny, komfortowy i nowoczesny. Czy nowy RX 350h spełnia te oczekiwania? Czy daje sobie radę w porównaniu do nowocześniejszych i znacznie bardziej naszpikowanych gadżetami konkurentów? Sprawdziliśmy to na polskich drogach.
Jak mawiają: Czuć pieniądz!
W sumie już pierwsza generacja RX-a wyglądała bardzo dobrze i w sposób elegancki, wyraźny, ale nienachalny pokazywała status właściciela. Nowy Lexus RX 350h nie odbiega znacząco od poprzednich generacji pod względem stylistyki i wciąż skutecznie pokazuje otoczeniu, że jest to auto drogie, stylowe i prestiżowe. Nadal ma charakterystyczny, dynamiczny kształt nadwozia z ostrymi kantami i dużą atrapą chłodnicy w kształcie klepsydry. Zmiany są raczej subtelne i dotyczą głównie detali, takich jak nowe reflektory LED, tylna listwa świetlna czy trójwymiarowy wzór grilla. Nowy RX ma też nieco niższą linię dachu i dłuższy rozstaw osi, co poprawia proporcje i nadaje mu muskularnego, odrobinę przysadzistego, ale wciąż zgrabnego stylu.
Lexus RX 350h wnętrze. W środku jak w przytulnym salonie
O ile z zewnątrz różnice są, ale nie radykalne, tak wnętrze nowego RX 350h jest znacznie lepiej zaprojektowane i wykonane niż w poprzedniku. Deska rozdzielcza jest uporządkowana i elegancka, a materiały są wysokiej jakości. Kokpit oparto na koncepcji Tazuna, co oznacza “lejce w końskiej uprzęży”. Kierowca ma pod ręką wszystkie niezbędne funkcje i przełączniki, a także intuicyjny system multimedialny z 12,3-calowym ekranem dotykowym i głosowym asystentem. Rzecz jasna system jest tożsamy z tym, co znajdziemy w innych nowych modelach Lexusa i Toyoty tzn. jest znacznie lepiej niż w poprzednich wersjach, ale wciąż daleko do idealnej intuicyjności czy bogactwa w ciekawe funkcje. Niektórzy to doceniają, inni będą rozczarowani – taki klimat Lexusa. Fotele są wygodne i dobrze trzymają ciało, a przestrzeń dla pasażerów jest obszerna zarówno z przodu, jak i z tyłu. Miejsca na nogi jest mnóstwo, z tyłu można poczuć się jak w limuzynie klasy średniej z ogromem przestrzeni. Jedynie nad głową może być ciasno dla wysokich pasażerów (nisko opadająca linia dachu), natomiast pasażer w środku ma nieco wyniesiony profil siedziska i szeroki, choć niski tunel środkowy pomiędzy stopami. Bagażnik ma pojemność 612 litrów, co jest wartością nieco mniejszą niż u niektórych konkurentów, ale wystarczająco dużo na codzienne potrzeby. Jak zwykle ani Toyota, ani Lexus nie chwalą się pojemnością bagażnika po złożeniu oparć kanapy.
Nowy Lexus RX 350h - silnik. Bazowy napęd z potencjałem na idealny wybór
Pod maską testowanego egzemplarza pracował napęd o oznaczeniu 350h, czyli bazowa wersja klasycznej hybrydy Toyoty. Ten niezwykle udany układ hybrydowy składa się z czterocylindrowego silnika benzynowego o pojemności 2,5 litra i mocy 190 KM (241 Nm) oraz dwóch silników elektrycznych o mocy 182 oraz 54 KM. Razem dają one moc systemową 250 KM i moment obrotowy 335 Nm. Napęd przenoszony jest na obie osie za pomocą bezstopniowej skrzyni biegów typu CVT. RX 350h przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 200 km/h. Średnie zużycie paliwa według normy WLTP wynosi 6,3 l/100 km, a emisja CO2 to 142 g/km. Z jednej strony osiągi „na papierze” nie imponują i niektórzy mogą uważać, że nie pasują do charakteru auta, ale z drugiej – czy potrzeba więcej?
Miłośnicy sportowej jazdy raczej nie decydują się na Lexusa RX, tylko kierują swe kroki w stronę Audi, BMW czy Mercedesa szukając modeli z plakietką S, RS, M lub AMG. Tu liczy się spokój, stateczność i płynna jazda i w tym RX jest naprawdę dobry. RX 350h jedzie płynnie i cicho, a układ hybrydowy zapewnia dobrą reakcję na gaz i imponującą oszczędność paliwa. W mieście można jeździć na samym prądzie nawet do 50 km/h, a na trasie można liczyć na niskie spalanie przy umiarkowanej prędkości. Zawieszenie jest miękkie i dobrze tłumi nierówności, a układ kierowniczy jest precyzyjny i lekki. RX 350h ma też kilka trybów jazdy do wyboru: Eco, Normal, Sport i Sport+, które wpływają na charakterystykę silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego i hamulców. W trybie Sport+ auto staje się nieco bardziej żywe i reaktywne, ale nadal nie jest to maszyna do wyrywania na każdych światłach. Takie zachowanie po prostu nie pasuje do właściciela RX-a. A jak kształtuje się spalanie?
- Spalanie w trasie 120-140 km/h: 7-9 l/100 km
- Spalanie w trasie 70-100 km/h: 5-6 l/100 km
- Spalanie w mieście 50 km/h: 5 l/100 km
Tak, powyższe wyniki tyczą się luksusowego, ponad 2-tonowego, rodzinnego SUV-a z napędem na cztery koła. Ja wiem, że niektórzy w takich autach nie zwracają uwagi na spalanie, ale skoro można spalić 5 l/100 km zamiast 10, to czemu z tego nie skorzystać?
Nowy Lexus RX 350h - ceny i wyposażenie
Nowy Lexus RX 350h ma też bogate wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa i asystentów kierowcy. W standardzie znajdziemy m.in. system Lexus Safety System+ 2.5, który obejmuje adaptacyjny tempomat, system ostrzegania o kolizji z funkcją hamowania awaryjnego, system utrzymania pasa ruchu z funkcją korygowania toru jazdy, system rozpoznawania znaków drogowych, system automatycznego przełączania świateł drogowych i system monitorowania martwego pola. Wszystkie te systemy działają sprawnie i płynnie, nie ingerując nadmiernie w jazdę. A ile trzeba zapłacić za podstawowego RX-a?
Wersja 350h z wyposażeniem Elegance to koszt co najmniej 352 900 złotych. Za wersję Business zapłacimy już 362 900 złotych, zaś topowa Omotenashi to koszt 427 900 złotych. Oczywiście są różne rabaty i promocje, więc warto się targować, bo można uciąć kilkadziesiąt tysięcy z ostatecznej ceny! Dodatkowo możemy dokupić takie dodatki, jak:
- Pakiet Black – 3150 złotych
- Pakiet Chrome – 3350 złotych
- Hak holowniczy – 5900 złotych
- Stopnie boczne – 3500 złotych
Podsumowanie
Lexus RX 350h to udany przykład ewolucji, a nie rewolucji. Lexus poprawił to, co było do poprawienia, i zachował to, co było dobre. RX 350h to auto, które oferuje wysoki poziom komfortu, jakości i technologii, a także niskie koszty eksploatacji dzięki napędowi hybrydowemu. Nie jest to auto dla fanów sportowej jazdy czy ekstrawaganckiego designu, ale dla tych, którzy cenią sobie spokój i elegancję.