TEST: Dacia Duster 1.2 TCe 2WD 6MT Extreme - gotowa do walki z Chińczykami
Dacia Duster jest hitem polskiego rynku i właśnie doczekała się nowego wcielenia, które znacznie dojrzało i udowadnia, że producent nie boi się ekspansji chińskich marek.
Z testu dowiesz się o:
Dacia Duster jest hitem polskiego rynku. Od stycznia do lipca zarejestrowano 5446 sztuk, co daje jej 9. miejsce wśród najpopularniejszych samochodów nad Wisłą. Nic dziwnego, bowiem SUV Dacii jest tani w zakupie i eksploatacji, a przy tym oferuje sprawdzoną technologię Renault.
Dacia Duster 2024 - wymiary i bagażnik
Ostatnio jednak ma miejsce ekspansja chińskich producentów, którzy celują przede wszystkim w marki przystępne cenowo jak właśnie Dacia. Nic dziwnego zatem, że nowa generacja Dustera jest znacznie dojrzalszą konstrukcją. Samochód zadebiutował pod koniec 2023 roku i bazuje na platformie CMF-B rodem z Dacii Jogger. Samochód mierzy 4,34 m długości, a jego rozstaw osi liczy 2,66 m. Bagażnik pomieści 517 litrów.

Jeszcze bardziej bojowa i nowocześniejsza
Duster III reprezentuje najnowszą estetykę marki. Samochód ma bardziej kanciaste kształty, prezentuje się masywniej i nowocześniej, zwłaszcza w wersji Extreme z bardziej bojowymi zderzakami i wstawkami na nadkolach. Reflektory LED mają charakterystyczny motyw litery Y, który płynnie przechodzi we wstawki na grillu. Uwagę zwracają też ukryta klamka tylnych drzwi oraz masywne przetłoczenia na tylnych błotnikach. Z tyłu mamy kanciaste lampy w kształcie litery Y nawiązujące do konceptu Bigster z 2021 r.

Masywna kabina w stylu terenówki
Zupełnie nowa jest również kabina Dustera. Prezentuje się ona dość surowo, ale estetycznie i nowocześnie, odpowiadając estetyce nadwozia. Tak naprawdę równie dobrze pasowałaby ona do typowej terenówki. Centrum dowodzenia stanowi 10-calowy dotykowy ekran systemu infotainment, poniżej którego mamy znany z Renault Australa panel klimatyzacji. Również kierownica kształtem nawiązuje do najnowszych modeli Renault, zaś zestaw cyfrowych zegarów z 7-calowym wyświetlaczem pochodzi z Joggera Hybrid. Ciekawym detalem są kratki nawiewów ze wstawkami w kształcie litery Y. Motyw ten przewija się także na uchwytach drzwi.

Wciąż twardo, za to wreszcie z dobrą ergonomią
Trudno szukać miękkich tworzyw w kabinie Dustera – dominują twarde plastiki, jednak solidnie je zmontowano i nic nie trzeszczy podczas jazdy. Jedynie centralny ekran i fabryczny uchwyt na telefon są zbyt luźne. Trochę dziwią mnie twarde podłokietniki na drzwiach, gdyż poprzedni Duster miał w tym miejscu tapicerkę.
Za to pod względem ergonomii obsługi widać poprawę. Multimedia oferują bardzo dobrą reakcję na dotyk, bezprzewodowego Apple CarPlay’a i AndroidAuto oraz atrakcyjne grafiki i informacje o aktualnym natężeniu ruchu. Czasami jednak fabryczna nawigacja zbyt długo się ładuje. Cieszy również fakt, że przyciski od tempomatu przeniesiono na kierownicę.

Przestrzeń i funkcjonalność podobna co w poprzedniku
Na przestrzeń w Dusterze trudno narzekać, choć jakiegoś dużego przeskoku względem poprzednika nie widać. Z przodu siedzi się wygodnie, lecz dość wysoko. Miejsca nie brakuje w żadnym kierunku, a widoczność jest dobra. Z tyłu zaś przestrzeni starczy dla dwóch średniej postury dorosłych, choć przydałoby się nieco więcej przestrzeni na nogi (Hyundai Kona ma więcej). Brakuje osobnych nawiewów i podłokietnika, są za to 2 wejścia USB-C.
Dacia Duster 2024 Extreme - wyposażenie
Wyposażenie Dustera jest bogate jak na samochód za nieco ponad 100 tys. zł i obejmuje m.in. dostęp bezkluczykowy, jednostrefową automatyczną klimatyzację, reflektory LED, przyciemniane tylne szyby, tempomat, Lane Assist, system kontroli zmęczenia kierowcy czy automatyczne światła drogowe. Z opcji mamy pakiet Techno (2700 zł, zawiera nawigację z 10-calowym ekranem, ładowarkę indukcyjną oraz automatyczny hamulec ręczny), pakiet parking (2200 zł, zawiera monitorowanie martwego pola, kamerę z widokiem dookoła pojazdu i czujniki parkowania z przodu, z tyłu i z boku auta), dojazdowe koło zapasowe (800 zł).

Dacia Duster 2024 1.2 TCe 2WD 6MT - osiągi i spalanie
Pod maską Dustera pracuje nowa jednostka benzynowa 1.2 TCe o mocy 130 KM i maksymalnym momencie obrotowym 230 Nm. Spotkamy ją również w hybrydowym Renault Espace, gdzie pełni rolę generatora prądu. W Dusterze wyposażono ją jedynie w układ mild hybrid i zapewnia ona przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,9 s i prędkość maksymalną 174 km/h. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej.
Na osiągi trudno narzekać – Duster sprawnie przyspiesza już od niskich obrotów i nie traci tchu przy prędkościach autostradowych. Skrzynia jak to w autach koncernu Renault, pracuje lekko i niezbyt precyzyjnie, jednak można do niej przywyknąć. Jednostka Dacii ma przyzwoitą kulturę pracy i dobrą elastyczność.

Ponadto Duster okazuje się całkiem wstrzemięźliwy. Średnie spalanie wynosi jakieś 6,7 l/100 km, co jest rozsądną wartością jak na gabaryty pojazdu. W mieście trzeba się już liczyć z wynikami ponad 8 l/100 km, zaś podczas spokojnej jazdy zejdziemy nawet do 5 l/100 km. Na autostradzie będą to już wyniki rzędu 7,5-8 l/100 km. Bak liczy 48,5 litra.
Naprawdę komfortowa, ale słabo wyciszona
Dacia Duster okazuje się komfortowa i sprawnie pochłania nawet większe nierówności. Rzekłbym, że jest ona przyjemnie miękka. Jednocześnie okazuje się całkiem zwinna, choć pudełkowate nadwozie daje o sobie znać w zakrętach. Układ kierowniczy pracuje lekko i nie grzeszy precyzją, podobnie jak hamulce, ale są one po prostu wystarczające. Ze sporym prześwitem i krótkimi zwisami i podciętymi zderzakami Duster poradzi sobie za to dobrze w terenie, zwłaszcza, gdy wybierzemy odmianę 4x4. Główną bolączką Dustera jest słabe wyciszenie kabiny podczas jazdy autostradowej.

Dacia Duster 2024 1.2 TCe Extreme 2WD 6MT - cena
Kolejnym atutem Dacii Duster jest przystępna cena. Co ciekawe, bazowa wersja 1.0 TCe LPG Essential kosztuje 79 900 zł, czyli tyle samo co poprzednik. Nasz wariant w wersji Extreme wyceniono na 100 900 zł, zaś wraz z opcjami na 109 500 zł. To rozsądna cena jak na kompaktowego SUV-a. Za dopłatą 11 500 zł dostaniemy wariant 4x4.
Dacia Duster 2024 vs Suzuki S-Cross 2024
Dla porównania Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 6MT 2WD w wersji Comfort kosztuje od 113 900 zł. Samochód mierzy 4300 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2600 mm. Bagażnik pomieści 430 litrów. Silnik rozwija 129 KM i 235 Nm, posiada układ mild hybrid. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,5 s, a prędkość maksymalna to 195 km/h. Wyposażenie standardowe wersji Comfort obejmuje m.in.:
- Emergency Stop Signal (ostrzeganie o awaryjnym hamowaniu)
- Dual Sensor Brake Support (układ reagowania przedkolizyjnego z kamerą monoskopową i czujnikiem laserowym)
- Tylne lampy zespolone LED
- LDW (Lane Departure Warning - ostrzeganie o zjeżdżaniu z pasa ruchu)
- LDP (Lane Departure Prevention - przeciwdziałanie zjeżdżaniu z pasa ruchu)
- Weaving alert (ostrzeganie o niestabilności kierunku jazdy)
- TSR (Traffic Sign Recognition - rozpoznawanie znaków drogowych)
- Komunikację bezprzewodową Bluetooth z zestawem głośnomówiącym i przyciskami sterowania w kole kierownicy
- Adaptacyjny tempomat
- System multimedialny z 7-calowym dotykowym wyświetlaczem
- Dzielone i składane oparcie tylnej kanapy (60:40)
- Bagażnik z systemem dzielonej podłogi
- Klimatyzację manualną z filitrem przeciwpyłkowym
- Skórzaną kierownicę
- Regulację wysokości fotela kierowcy
- Kamerę cofania
- Połączenie ze smartfonem (Apple CarPlay, Android Auto)
- 17-calowe aluminiowe felgi
- Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne
- Reflektory LED
- Zestaw naprawczy
Dacia Duster 2024 vs MG ZS 2024
MG ZS 1.0 T-GDI MT Excusive od 91 000 zł. MG ZS mierzy 4323 mm długości, a rozstaw osi 2580 mm. Bagażnik pomieści 448 litrów. Jednostka rozwija 111 KM i 160 Nm, zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,2 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Wyposażenie standardowe wersji Exclusive obejmuje m.in.:
- Cyfrowy wirtualny kokpit
- Kamerę parkingową 360°
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Tapicerkę w stylu skórzanym z kontrastowymi przeszyciami
- Szlifowane alufelgi 17" – styl sportowy
- Elektryczny fotel kierowcy regulowany w 6 kierunkach
- Nawigację samochodowa iGo
- 6-głośnikowy system audio z dźwiękiem 3D
- Światła przeciwmgielne - przód
- Ogrzewanie przednich foteli
- Monitorowanie martwego pola
- Kolorowy ekran dotykowy 10,1"
- Apple CarPlay & Android Auto
- System monitorowania ciśnienia opon
- Światła do jazdy dziennej LED
- Klimatyzację sterowaną na ekranie dotykowym
- Tylne czujniki parkowania
- Tempomat z ograniczeniem prędkości
- Srebrne relingi dachowe
- Kierownicę obszytą skórą
- Odprowadzanie światłami do domu (follow me home)
- Elektrycznie ustawiane lusterka boczne w kolorze nadwozia
Dacia Duster 2024 vs Hyundai Kona 2024
Hyundai Kona 1.0 T-GDI 6MT Smart wymaga wydania 113 400 zł. Samochód rozwija 120 KM i 200 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,7 s i rozpędza się do 180 km/h. Napęd trafia na przód za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Kona mierzy 4350 mm długości, a jej rozstaw osi liczy 2660 mm. Bagażnik pomieści 466 litrów. Wyposażenie standardowe wersji Smart obejmuje m.in.:
- Asystenta unikania kolizji podczas cofania (PCA)
- Reflektory LED (MFR)
- Światła tylne LED
- Lusterka boczne elektrycznie sterowane i podgrzewane
- 16-calowe aluminiowe felgi
- Zestaw naprawczy
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Tylna kanapa składana w proporcji 40:20:40
- Tylny podłokietnik z uchwytami na napoje
- Kierownicę obszytą skórą
- Manualną klimatyzację
- Nawiewy ciepłego powietrza w drugim rzędzie
- Cyfrowe zegary z 4,2” wyświetlaczem
- Tempomat
- Asystenta utrzymywania pasa ruchu (LKA), monitorowania poziomu uwagi kierowcy (DAW)
- Asystenta unikania kolizji czołowych (FCA 1.5) z wykrywaniem pieszych i rowerzystów
- Inteligentnego asystenta ostrzegania o ograniczeniach prędkości (ISLA)
- Przednie i tylne czujniki parkowania
- Kamerę cofania
- Podążanie na pasie ruchu (LFA)
- System monitorowania tylnej kanapy (RSA)
- Port USB-C w konsoli centralnej
- Port USB-C x 2 dla pasażerów z tyłu
- System multimedialny z 12,3” ekranem dotykowym, cyfrowe radio DAB, nawigacja z usługami Hyundai Live i system Bluelink, łączność Android Auto i Apple Car Play
- Aktualizacje OTA
- System Bluetooth z obsługą komend głosowych
- Bezkluczykowy dostęp
Dacia Duster w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Dacii Duster w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Samochody są nowe i pochodzą z 2024 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające kilkunastu procent rabaty.
Sprawdź ofertę Dacia Duster leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując Dacia Duster w najnowszym wydaniu prezentuje się znacznie lepiej i to nie tylko na pierwszy rzut oka. Oprócz nowoczesnego, bardziej bojowego designu zyskała wreszcie porządne multimedia, bogatsze wyposażenie i parę nowych silników, w tym testowany 1.2 TCe, który dobrze łączy niskie spalanie z dobrymi osiągami. Jednocześnie Duster wciąż zachował rozsądną cenę. Przydałoby się jedynie trochę więcej miękkich tworzyw w kabinie i parę podstawowych udogodnień dla drugiego rzędu. Z tyloma istotnymi atutami nowy Duster nie musi się bać chińskiej konkurencji.