Pierwsza jazda: BYD Atto 2 Boost. Dojrzały miejski elektryk
Elektryk wcale nie musi mieć dużego zasięgu, nie musi być wielki i wypasiony, wreszcie nie musi być ultramocny. Ma za to być tani w zakupie i eksploatacji, komfortowy i zwinny. Właśnie taki wydaje się być BYD Atto 2.

Z artykułu dowiesz się o:
Po latach prawdziwego wyścigu szczurów, w którym to wydawano koszmarnie duże pieniądze na opracowanie dużych i mocnych elektryków za horrendalne pieniądze, producenci samochodów wreszcie poszli po rozum do głowy i zorientowali się, że klienci wcale nie chcą dużych i drogich elektryków. Tajemnica sukcesu tkwi w przystępnych cenowo samochodach, które wcale nie muszą być najmocniejsze i najszybsze, kosztować worka pieniędzy i oferować katalogowego zasięgu rzędu 500-600 km (który zwykle i tak jest znacznie mniejszy). Właśnie tu dochodzimy do bohatera dzisiejszego testu jakim jest BYD Atto 2. Jest to kolejny, po niedawno opisywanym Dolphinie Surf, rozsądny elektryk chińskiego giganta.
BYD Atto 2 2025 to typowy miejski crossover. Wymiary i bagażnik
Już na starcie BYD Atto 2 zyskuje tym, że jest modnym miejskim crossoverem. Mierzy 4,31 m długości, a jego rozstaw osi liczy 2,62 m, czyli typową dla tego segmentu wartość. Bagażnik ma pojemność 400 litrów i choć wydaje się na pierwszy rzut oka płytki, to jednak skrywa spory schowek pod podłogą. Z kolei liczący 165 mm prześwit pozwala bez większych zmartwień podjeżdżać pod krawężniki.

Wygląda ładnie i ma dopracowaną aerodynamikę
Wizualnie BYD Atto 2 również nie ma się czego wstydzić. Samochód ma nowoczesny design, dużo uwagi poświęcono aerodynamice, w efekcie czego zabudowana imitacja grilla z czarnego błyszczącego plastiku płynnie przechodzi w reflektory LED, klamki drzwi są zlicowane z nadwoziem, a nadwozie ma zoptymalizowany kształt i liczne dodatki poprawiające przepływ powietrza jak chociażby spojler dachowy czy spory dyfuzor z tyłu. Ciekawym zabiegiem stylistycznym jest satynowa listwa w dolnej partii imitacji atrapy chłodnicy, która płynnie przechodzi w światła do jazdy dziennej. Z kolei tylne lampy (również LED) mają wzór cyfry 8, symbolu nieskończoności. Jako ciekawostkę dodam, że za projektem Atto 2 stoi Wolfgang Egger, czyli ten sam człowiek, który odpowiada m.in. za design Alfy Romeo 8C Competizione czy wybranych modeli Audi oraz Lamborghini.

Nowoczesna i solidnie wykonana kabina o niezłej ergonomii
Dobre wrażenie nie znika również po zajrzeniu do kabiny. Oczywiście pamiętajmy, że mówimy tu o samochodzie, który startuje od niecałych 129 900 zł, a nasz egzemplarz od 141 900 zł (bogatsza wersja Boost). Mamy typowy dla BYDa duży obrotowy wyświetlacz systemu infotainment o przekątnej 12,8 cala, który oferuje nawigację, obsługę głosową, bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto czy sterowanie większością kluczowych funkcji auta, w tym klimatyzacją. Przed kierowcą znalazł się natomiast zestaw cyfrowych zegarów z 8,8-calowym wyświetlaczem TFT. Wrażenie przemyślanej sprawia konsola środkowa, gdzie znajdziemy fizyczne przełączniki do sterowania siłą rekuperacji i trybami jazdy, półkę z ładowarką indukcyjną, a także przycisk Start&Stop oraz stylowy wybierak skrzyni biegów. Do nowoczesnego wnętrza średnio pasuje natomiast duża 4-ramienna kierownica.

Przekonuje mnie jednak jakość wykończenia. Po dość tanim elektryku nie spodziewałbym się raczej cudów. Tymczasem w Atto 2 natrafiłem na sporo miękkich i przyjemnych w dotyku tworzyw, ekoskórę i solidny montaż - próżno tu szukać jakiegoś tandeciarstwa czy trzeszczenia. Jak na taniego miejskiego crossovera jest naprawdę dobrze. Poczucie estetyki poprawia też oświetlenie ambiente w postaci stylowych obwódek na drzwiach i po bokach konsoli środkowej. Również ergonomia wypada dość dobrze, a jedyne co mógłbym zarzucić autu, to dotykowe sterowanie klimatyzacją, przeciętną reakcję ekranu na dotyk czy momentami zawiłe menu - reszta jest jak najbardziej OK.
BYD Atto 2 zaskakuje przestronnością i warunkami w drugim rzędzie
Pozytywnie zaskoczyły mnie też warunki do podróżowania, zarówno w pierwszym jak i w drugim rzędzie siedzeń. Wykonane z ekoskóry fotele są komfortowe i mają elektryczną regulację oraz podgrzewane siedziska, a schowki i półki pojemne. Przekonuje zwłaszcza duży schowek w centralnym podłokietniku czy spora półka pod konsolą środkową, gdzie trafimy też na porty USB-A i USB-C. Nie spodziewałem się jednak, że z tyłu będzie tak wygodnie. Nie chodzi mi już o samą ilość miejsca, którego rzecz jasna nie brakuje (zarówno na nogi jak i nad głową mimo dachu panoramicznego), lecz o samo wyprofilowanie kanapy, która naprawdę jest przyjemna. W dodatku mamy też płaską podłogę, oświetlenie LED oraz dwa porty USB (A i C).

BYD Atto 2 2025 Boost - wyposażenie
Testowana bogatsza odmiana Boost w standardzie zawiera m.in. kamerę 360 stopni, system audio z 8 głośnikami, przednie i tylne czujniki parkowania, dostęp bezkluczykowy, podgrzewane i elektrycznie sterowane przednie fotele, podgrzewaną kierownicę, dach panoramiczny, 17-calowe alufelgi, indukcyjną ładowarkę czy pakiet systemów bezpieczeństwa. które jednak nie są tak nachalne jak w przypadku wielu innych chińskich aut. Przydatną funkcją jest też V2L.
BYD Atto 2 2025 - osiągi i wrażenia z jazdy
Za napęd BYDa Atto 2 odpowiada silnik elektryczny o mocy 177 KM i maksymalnym momencie obrotowym 290 Nm. Napędza on przednie koła i pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,9 s i osiągnięcie maksymalnej prędkości rzędu 160 km/h. Takie osiągi do miasta są nawet więcej niż wystarczające. Samochód sprawnie przyspiesza, jeździ płynnie i jest przyjemnie zwinny. Przy tym BYD Atto 2 okazuje się zaskakująco komfortowy, niezależnie czy jedziemy po łatanej lub dziurawej drodze, studzienkach czy też kostce brukowej. Nie jest mistrzem sportowej jazdy, jednak układ kierowniczy działa lekko i wcale nie sprawia wrażenia gumowatego. W mieście doceniłem też niewielką średnicę zawracania wynoszącą raptem 10,5 m.

BYD Atto 2 2025 - zasięg i zużycie energii
BYD Atto 2 świetnie sprawdzi się w mieście, zresztą na inny rodzaj eksploatacji nie pozwolą nam jego baterie, które liczą raptem 45,8 kWh pojemnośći i zapewniają według producenta 312 km zasięgu w cyklu mieszanym lub 463 km w trybie miejskim, co przekłada się na średnie zużycie prądu na poziomie 10,8 kWh. Zrobiłem nim po mieście blisko 50 km, głównie w centrum i w godzinach szczytu i ostatecznie wyszło mi jakieś 13,7 kWh/100 km, co przekłada się na jakieś 330-340 km zasięgu. Może nie jest to jakiś imponujący wynik, jednak po raz kolejny powtórzę - do miasta wystarczy z nawiązką. Dużym atutem jest też oferowana w standardzie pompa ciepła, gdyż BYD posiada ogniwa LFP, które raczej kiepsko radzą sobie zimą, choć tego jeszcze nie było dane mi sprawdzić. Główną bolączką auta jest jednak moc ładowania prądem stałym wynosząca raptem 65 kW, podczas gdy europejscy rywale przyjmują co najmniej 100 kW.

Z dopłatą dostaniemy go za mniej niż 100 tysięcy zł
Wspomniałem już o katalogowych cenach, jednak po uwzględnieniu dopłaty wynoszącej nawet 40 000 zł w ramach programu "NaszEAuto" BYDa Atto 2 możemy dostać już poniżej 100 tys. zł. W dodatku chiński SUV kusi gwarancją na 6 lat lub 150 000 km, zaś na baterie wynosi ona 8 lat lub 200 000 km. Na koniec pozostaje pytanie jak wypada BYD Atto 2 na tle rywali?

BYD Atto 2 2025 vs Kia EV3 2025
Głównym rywalem BYDa Atto 2 jest Kia EV3 (4,3 m długości), za którą damy wyjściowo 166 900 zł. Ma ona baterie o pojemności 58,3 kWh oraz napęd na tył, rozwija 204 KM i oferuje do 436 km zasięgu w trybie mieszanym. Kia oferuje wyższą moc ładowania (100 kW), większy bagażnik (460 l) oraz wyższą ładowność (545 vs 410 kg), ma jednak mniejszy prześwit (140-147 mm). Kia ustępuje BYDowi wyposażeniem w bazowej wersji, jednak bogatsze i droższe warianty oferują już elementy nieoferowane przez chińskiego rywala.
BYD Atto 2 2025 vs Citroen eC3 Aircross 2025
Alternatywą dla BYDa jest też Citroen eC3 Aircross, który w topowej wersji Max kosztuje 141 200 zł, jest większy (4,4 m długości) i ma obszerniejszy bagażnik (460 l), jednak oferuje gorsze osiągi, gdyż rozwija tylko 113 KM i ma nieco mniejszy zasięg (300 km). Moc ładowania wynosi natomiast 100 kW, a baterie mają niecałe 44 kWh pojemności. Citroen odstaje jednak od BYDa jakością wykończenia, poziomem wyposążenia, a także warunkami gwarancji.
BYD Atto 2 2025 vs MGS5 EV 2025
Z drugiej strony za 143 900 zł dostaniemy najnowszego kompaktowego SUV-a od MG w postaci modelu MGS5 EV w bazowej konfiguracji Excite z bateriami LFP o pojemności 49 kWh (47,1 kWh netto) i zasięgiem 340 km w cyklu mieszanym. Silnik rozwija 170 KM, zaś baterie można ładować mocą do 120 kW. MG jest SUV-em o segment większym (4,48 m długości), ma przestronniejszą kabinę i większy bagażnik (453 l), w dodatku daje gwarancję na 7 lat lub 150 000 km.
BYD Atto 2 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy fabrycznie nowego BYDa Atto 2 w różnych wersjach wyposażeniowych Samochody pochodzą z 2025 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie oraz na minimum formalności.
Zobacz ofertę BYD Atto 2 leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując BYD Atto 2 jest kolejnym pozytywnym zaskoczeniem od chińskiego producenta. Jest to bowiem jeden z tych samochodów, co do których nie mamy zbyt dużych oczekiwań i dlatego też łatwiej mu pozytywnie zaskoczyć. Atto 2 jest zwinny, przestronny i zaskakująco komfortowy, a przy tym ma przyjemne i bogato wyposażone wnętrze oraz dobre osiągi. Przy tym wszystkim jest rozsądnie wycenionym i funkcjonalnym crossoverem. Oczywiście jest to auto stworzone głównie do miasta i jakikolwiek dalszy wypad będzie wyzwaniem. Jeśli potraktujemy BYDa Atto 2 wyłącznie jako auto do miasta, sprawdzi się świetnie... A jeśli chcecie czegoś poza miasto, kupcie hybrydę zamiast elektryka. Mnie natomiast cieszy jedna rzecz - wreszcie elektryki zaczynają być przystępne cenowo i wracają do korzeni, czyli typowo miejskiego przeznaczenia. Jedynie takie mają sens.