Targi Brussels Motor Show 2025 - premiery i wydarzenia
Targi motoryzacyjne w Brukseli to największa i najważniejsza wystawa motoryzacyjna odbywająca się na początku roku. Podczas Brussels Motor Show 2025 wyłoniono zwycięzcę COTY oraz zaprezentowano kilka istotnych premier.
Niegdyś targi motoryzacyjne były nie lada wydarzeniem, jednak przez pandemię ich pozycja ucierpiała. Obecnie tego typu imprezy wracają do łask, co potwierdza tegoroczna edycja wystawy w Brukseli. Warto dodać, że jest to już 101. edycja tego wydarzenia. Brussels Motor Show 2025 odbywa się w dniach od 10 do 19 stycznia, a bilety na nie kosztują 10 lub 15 euro. Na powierzchni ponad 56 000 m2 znajdziemy ponad 100 wystawców i 63 marki samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych. Podczas targów zaprezentowano 5 światowych premier, zaś 14 modeli zaliczyło swój debiut w Europie. Nie zabrakło też samochodów koncepcyjnych (7 modeli) oraz pojazdów chińskich producentów. Wreszcie podczas targów wyłoniono zwycięzcę plebiscytu Car of The Year 2025.
Brussels Motor Show 2025 - premiery
Na początek przyjrzymy się najważniejszym premierom targów w Brukseli, zarówno tym światowym jak i europejskim. Przedstawiamy samochody seryjne oraz koncepcyjne prezentowane podczas Brussels Motor Show 2025.
Mazda 6e
Jedną z najważniejszych nowości targów w Brukseli jest najnowsza Mazda 6e, która zastąpi produkowaną do kwietnia 2024 roku Mazdę 6. Samochód jest liftbackiem i mierzy 4,92 m długości, czyli o 5 cm więcej od poprzednika. Ma jednak mniejszy bagażnik liczący raptem 330 litrów, jednak pod maską znajdziemy dodatkowy 70-litrowy frunk. Nowa Mazda 6e nie jest autorskim projektem japońskiej marki, lecz owocem spółki joint venture Changan Mazda i bazuje na chińskim modelu Deepal SL03. Wizualnie auto stanowi rozwinięcie estetyki KODO, natomiast minimalistyczną kabinę zdominował 14,6-calowy ekran systemu infotainment. Samochód ma napęd wyłącznie elektryczny i rozwija, w zależności od wersji 245 lub 258 KM i 320 Nm, ma baterie o pojemności 68,8 oraz 80 kWh i oferuje 479 lub 552 km zasięgu w cyklu mieszanym WLTP. Auto trafi na rynek latem 2025 roku.
DS N°8
Nowy flagowy model francuskiej marki jest elektrycznym crossoverem łączącym cechy liftbacka i SUV-a. Samochód oparto na platformie STLA Medium i mierzy on 4,82 m długości. Bagażnik liczy aż 620 litrów pojemności. Samochód wyróżnia się awangardową, nowoczesną stylistyką i opływowym nadwoziem o niskim współczynniku oporu powietrza Cd liczącym 0,24. W kabinie również jest nowocześnie. Przed kierowcą znajdziemy 10,25-calowy wyświetlacz cyfrowych zegarów, natomiast centrum dowodzenia stanowi 16-calowy poziomy ekran najnowszego systemu infotainment DS IRIS 2.0 z rozbudowaną obsługą głosową i ChatemGPT. W gamie znajdziemy odmiany z napędem FWD i AWD oraz silnikami o mocy od 230 do 350 KM. Baterie mają 74 lub 97,2 kWh pojemności i zapewniają od 572 do nawet 750 km zasięgu w cyklu mieszanym WLTP. Nowy DS trafi na rynek w II połowie 2025 roku.
Leapmotor C10 REEV
W Brukseli zadebiutował również Leapmotor C10 w wersji REEV, czyli odmiana z range extenderem. Dzięki temu całkowity zasięg pojazdu wynosi nawet 950 km. Technologia REEV oferuje użytkownikom trzy tryby ładowania akumulatorów trakcyjnych: ładowanie prądem stałym (DC) z sieci, ładowanie prądem zmiennym (AC) z sieci oraz ładowanie prądem stałym z pokładowego generatora energii elektrycznej. Dzięki tej elastyczności możliwe jest korzystanie z prądu pochodzącego z sieci zewnętrznej lub generowanego w samochodzie za pomocą spalinowego, 1,5-litrowego silnika wspomagającego. Generator prądu w C10 REEV umożliwia ładowanie baterii prądem stałym o mocy do 65 kW. Samochód napędza silnik elektryczny o mocy 215 KM i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm.
Suzuki e Vitara / Toyota Urban Cruiser
Swoją europejską premierę w Brukseli świętowały również elektryczne SUV-y Suzuki e Vitara oraz Toyota Urban Cruiser. Oba modele są bliźniaczymi konstrukcjami, mierzą około 4,28 m długości, a tak naprawdę jedyną różnicę stanowi przedni pas, który w przypadku Toyoty przypomina model C-HR, zaś w Suzuki jest autorskim projektem. Dzięki rozstawowi osi liczącemu 2,7 m możemy też liczyć na przestronną kabinę. We wnętrzu znajdziemy dwa ponad 10-calowe wyświetlacze tworzące jedną płaszczyznę i prosty, czytelny kokpit. W gamie odmiany z napędem FWD i AWD i silnikami o mocy od 144 do 184 KM. Baterie mają 49 oraz 61 kWh pojemności i oferują do 400 km zasięgu w cyklu mieszanym.
Ford Puma Gen-E
Elektryczną Pumę poznamy po zabudowanym grillu i przeprojektowanej konsoli środkowej, pod którą wygospodarowano półkę na drobiazgi. Udało się też wygospodarować większy, liczący aż 523 litry bagażnik. Ponadto pod maską mamy frunk o pojemności 43 litrów. Samochód rozwija 168 KM i 290 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8 s i rozpędza się do 160 km/h. Napęd trafia na przednie koła. Baterie mają 43,6 kWh pojemności i można je ładować mocą do 100 kW. Zasięg Pumy Gen-E wynosi 376 km w cyklu mieszanym. Bazowa Puma Gen-E kosztuje od 161 900 zł. Pierwsi klienci otrzymają swoje samochody wiosną 2025 roku.
Skoda Enyaq FL
Znana od 2020 roku elektryczna Skoda Enyaq doczekała się liftingu, upodabniając się do najnowszego Elroqa. Skoda Enyaq zyskała nowy przedni pas stylizowany według estetyki Modern Solid, co czyni ją bardziej opływową. Zgodnie z nowym trendem Skoda usunęła logo marki z maski - zamiast niego jest napis. Lepszą aerodynamikę potwierdzają liczby - współczynnik oporu powietrza Cx zmalał do 0,245 w SUV-ie oraz do 0,225 w Coupe. W efekcie w najbardziej wydajnej odmianie Enyaq 85 Coupe przejedzie nawet 597 km na jednym ładowaniu w trybie mieszanym.
Fiat Grande Panda
W zeszłym roku poznaliśmy odmianę elektryczną, zaś w Brukseli zaprezentowano odmianę hybrydową nowej Grande Pandy. Samochód wyróżnia się ciekawą stylistyką, pudełkowatą karoserią i sporym, liczącym aż 361 litrów bagażnikiem. Grande Panda mierzy 3,99 m długości i bazuje na platformie SCP z Citroena C3. Oprócz wersji elektrycznej z bateriami o pojemności 44 kWh (zasięg 320 km) i silnikiem elektrycznym o mocy 113 KM dostaniemy też wariant hybrydowy 1.2 turbo z układem mild hybrid, i przekładnią eDCT, rozwijający 100 KM i 205 Nm. Do atutów pojazdu, oprócz stylistyki i funkcjonalności, należeć ma też przystępna cena.
Renault Twingo Concept
W Brukseli poznaliśmy też kolejne szczegóły nowego Twingo, które w wersji produkcyjnej zadebiutuje w 2026 roku. Samochód wizualnie nawiązywać ma do I generacji Twingo z lat 90. i otrzyma napęd elektryczny rodem z modelu 5 E-Tech. Możemy zatem spodziewać się silników o mocy 120 i 150 KM oraz baterii o pojemności 40 i 52 kWh. Bazą będzie platforma AmpR Small, jednak Twingo E-Tech będzie pozycjonowane poniżej modeli 4 E-Tech i 5 E-Tech. W kabinie znajdziemy cyfrowe zegary z 7-calowym wyświetlaczem oraz 10,1-calowy ekran systemu infotainment. Obok trzech pokręteł sterowania klimatyzacją w oczy rzuca się czerwony przycisk świateł awaryjnych zamknięty w przezroczystej kapsule, który przywodzi na myśl pierwszą wersję Twingo. Tapicerka prototypu również czerpie inspirację z kolorowych motywów pierwowzoru.
Brussels Motor Show 2025 - wydarzenia. COTY 2025
Podczas targów w Brukseli wyłoniono również zwycięzcę plebiscytu Car of The Year 2025. Tytuł ten zdobyło Renault 5 E-Tech oraz bliźniacze Alpine A290. 60-osobowe jury konkursu Samochód Roku wydało werdykt wybierając najlepszy samochód na rynku motoryzacyjnym w Europie. Samochód pokonał Alfę Romeo Junior, Citroena C3/e-C3, Cuprę Terramar, Dacię Duster, Hyundaia Instera oraz Kię EV3. Tegoroczna edycja była bardziej konkurencyjna niż kiedykolwiek, ponieważ wszystkie modele finalistów były wyposażone w elementy zelektryfikowane, a większość z nich była w 100% elektryczna. Renault wygrało po raz drugi z rzędu, gdyż w zeszłym roku tytuł ten otrzymał Scenic E-Tech. Renault 5 E-Tech zdobyło łącznie 353 punkty, podczas gdy druga Kia EV3 miała 291 punktów, zaś trzeci Citroen C3/e-C3 otrzymał 215 punktów.