Nowa Skoda Kodiaq zaprezentowana. Znamy szczegóły flagowego SUV-a
Nowa Skoda Kodiaq stanowi rozwinięcie zalet poprzednika, oferując jeszcze przestronniejsze i lepiej wyposażone wnętrze, więcej funkcjonalnych rozwiązań i po raz pierwszy także napęd hybrydowy plug-in.

Z artykułu dowiesz się o:
Pierwsza generacja Skody Kodiaq zadebiutowała w 2016 roku jako większy odpowiednik kompaktowego Tiguana, zaś w kwietniu 2021 roku przeszła dość obszerną modernizację. W międzyczasie do gamy zawitały kompaktowy Karoq i miejski Kamiq, a także porównywalna wielkościowo z Kodiaqiem Skoda Enyaq z napędem elektrycznym. Teraz doczekaliśmy się drugiej generacji Skody Kodiaq. Co prawda producent póki co opublikował zdjęcia zamaskowanych egzemplarzy, gdyż oficjalna premiera modelu odbędzie się jesienią bieżącego roku, jednak przy okazji zdradził sporo istotnych danych technicznych dotyczących Kodiaqa. Model drugiej generacji przyjmie podejście ewolucyjne, ponieważ nie będzie żadnych radykalnych zmian w zakresie projektu lub specyfikacji. Nie oznacza to jednak, że w Kodiaqu II generacji nie uświadczymy nowości... Wręcz przeciwnie.
Skoda Kodiaq 2024 - wymiary i dane techniczne
Na początek wymiary i garść danych technicznych. Nowa Skoda Kodiaq bazować ma na zmodernizowanej platformie MQB z poprzednika. Samochód jest dłuższy o 61 mm od poprzednika, mierząc 4758 mm. Liczy przy tym 1864 mm szerokości oraz 1657 mm wysokości, zaś rozstaw osi pozostawiono bez zmian i liczy on 2791 mm. Zmiana wymiarów korzystnie wpłynie m.in. na ilość miejsca na głowy w trzecim rzędzie siedzeń (+15 mm). Pojemność bagażnika wynosi 910 litrów w wersji 5-osobowej, a więc o 75 litrów więcej niz w poprzedniku. Odmiana 7-osobowa pomieści od 345 do 845 l.

Nowa Skoda Kodiaq nie przyjmie znanego z elektrycznych modeli stylu Modern Solid, będąc raczej ewolucją poprzednika. Zachowa m.in. podwójne reflektory przednie, które otaczają typową dla marki szeroką atrapę chłodnicy. Nowy Kodiaq opcjonalnie będzie mógł być wyposażony w reflektory Matrix LED 2. generacji z wyrzeźbioną pełną diodą LED. Reflektory Matrix wzmocniono dodatkiem kolorowego elementu krystalicznego tzw. Krystalin. Przypomina on kolorowe szkło kryształowe. Sylwetka nawiązuje do poprzednika, zaś tylne lampy są smuklejsze. Na liście opcji znajdzie się również znany z Enyaqa podświetlany grill. Z profilu uwagę zwraca elegancka listwa wokół tylnych szyb, przypominająca nieco tę w Peugeocie 5008. Lusterka boczne umieszczono teraz na poszyciach drzwi, co poprawiło widoczność.
Skoda Kodiaq 2024 - wyposażenie
Kodiaq drugiej generacji ma całkowicie przeprojektowane wnętrze. Dźwignia automatycznej skrzyni biegów znajduje się teraz na kolumnie kierownicy, po raz pierwszy w samochodzie Skody. Pozwoliło to na wygospodarowanie bardziej funkcjonalnej konsoli środkowej. Nowy centralny ekran dotykowy systemu infotainment ma przekątną 12,9 cala. Ponadto klienci mogą teraz zamówić wyświetlacz head-up, który uzupełnia 10,25-calowy wyświetlacz wirtualnych zegarów. Pozostawiono na szczęście trzy duże pokrętła do obsługi klimatyzacji. Dostępna jest nawet funkcja zdalnego parkowania za pośrednictwem aplikacji na smartfony, a także ulepszone systemy Emergency Assist i Traffic Jam Assist. Tempomat adaptacyjny (z funkcją Stop & Go) będzie działał przy prędkościach do 60 km/h.
Kodiaqa wyposażono oczywiście w cały pakiet udogodnień funkcjonalnych z zakresu Simply Clever. Nowością jest tylny schowek na tunelu środkowym z cupholderami dla pasażerów siedzących w drugim rzędzie. Skoda oferuje też środek do czyszczenia ekranu dotykowego, a także znane już elementy jak wysuwane nakładki ochronne na ranty drzwi czy parasol w drzwiach kierowcy. Drugi rząd siedzeń można przesuwać. Z ciekawych opcji warto wspomnieć o ładowarce indukcyjnej dla dwóch telefonów z funkcją chłodzenia, którą ulokowano poniżej panelu klimatyzacji.
Skoda Kodiaq 2024 - silniki
Kodiaq po raz pierwszy oferowany będzie także w odmianie hybrydowej plug-in. Nowy układ PHEV koncernu Volkswagena bazuje na turbodoładowanym silniku benzynowym 1.5 TSI o mocy 150 KM oraz jednostce elektrycznej. Łączna moc wyniesie 204 KM i trafia ona na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej dwusprzęgłowej przekładni DSG. Baterie mają 25,7 kWh pojemności i zapewniają ponad 100 km zasięgu w trybie elektrycznym. Układ obsługuje ładowanie prądem zmiennym (AC) o mocy 11 kW oraz prądem stałym o mocy do 50 kW.
Oprócz tego Kodiaq zaoferuje dwie jednostki benzynowe i dwa diesle. Bazowy wariant 1.5 eTSI wyposażono w układ miękkiej hybrydy i rozwija 150 KM oraz 250 Nm. Moc trafia na przednie koła za pośrednictwem 7-biegowej przekładni DSG. Oba silniki hybrydowe 1.5 należą do najnowszej generacji silników EA 211 evo2. Działają w cyklu Millera i są wyposażone w turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek.. Silnik 1.5 TSI z technologią miękkiej hybrydy jest również wyposażony w układ aktywnego odłączania połowy cylindrów najnowszej generacji (ACT+). Mocniejsza odmiana benzynowa 2.0 TSI rozwija 204 KM i w standardzie ma napęd na obie osie oraz 7-stopniową przekładnię DSG. Oferta diesli oferuje 2-litrową jednostkę o mocach 150 oraz 193 KM (ta druga seryjnie z napędem 4x4), obie wyposażone w skrzynię DSG. Wszystkie jednostki w gamie spełniają najnowszą normę Euro 6e.
Skoda Kodiaq zadebiutuje jesienią wraz z nowym Superbem w wersjach liftback i kombi.
Aktualizacja z dnia 30 sierpnia 2023 - Poznaliśmy wnętrze nowej Skody Kodiaq
Skoda pochwaliła się zdjęciem kabiny nowego Kodiaqa. Konsola środkowa ma czytelny i uporządkowany układ, dominuje wolnostojący wyświetlacz systemu infotainment o przekątnej 12,9 cala. Dźwignię zmiany biegów przeniesiono na kolumnę kierownicy, co pozwoliło na wygospodarowanie bardziej funkcjonalnej konsoli środkowej. Nowością są innowacyjne przyciski Škoda Smart Dials, zapewniające bardziej intuicyjne użytkowanie. Są to inteligentne pokrętła umieszczone poniżej ekranu multimediów z 32-milimetrowymi wyświetlaczami. Umożliwiają one sterowanie różnymi funkcjami, w zależności od wyposażenia samochodu. Dwa zewnętrzne pokrętła sterują temperaturą klimatyzacji oraz ogrzewaniem i wentylacją foteli niczym w Jaguarach i Land Roverach. Środkowa gałka kontroluje natomiast maksymalnie cztery różne funkcje, takie jak: głośność systemu Infotainment, prędkość wentylatora, kierunek nawiewu, inteligentna klimatyzacja, tryby jazdy i wielkość mapy. Środkowe pokrętło jest konfigurowane za pomocą menu systemu Infotainment, a funkcje przełącza się poprzez przytrzymanie wciśniętego przycisku.
Skodę Kodiaq wyposażono w dwie ładowarki indukcyjne o mocy 15 W każda, z funkcją aktywnego chłodzenia. Pasażerowie mogą liczyć też na 4 porty USB-C o mocy wyjściowej 45 W oraz wygodny port USB-C w lusterku wstecznym, który może posłużyć np. do podpięcia kabla zasilającego wideorejestrator. Komfort poprawiają także fotele ergo z funkcją masażu. Wszystkimi funkcjami ogrzewania foteli, kierownicy, przedniej i tylnej szyby można wygodnie zarządzać za pomocą konfigurowalnego przycisku Heaters w menu klimatyzacji. Producent chwali się też zastosowaniem tworzyw przyjaznych środowisku. W Kodiaqu klienci mogą wybrać wersję Loft, Lounge oraz ecoSuite w kolorze czarnym lub koniakowym, z tkaninami wykonanymi w 100% z poliestru pochodzącego z recyklingu. Skóra wykorzystywana w wariancie ecoSuite powstaje w przyjaznym dla środowiska procesie garbowania, z wykorzystaniem pozostałości po przetwarzaniu ziaren kawy.

Aktualizacja z dnia 5 października 2023 - nowa Skoda Kodiaq oficjalnie zaprezentowana
Skoda Kodiaq II generacji oficjalnie zadebiutowała. Samochód wyróżnia się ewolucyjną stylistyką z ostrzej narysowanymi reflektorami i liniami nadwozia. Topowa odmiana Sportline otrzyma czarne słupki D. W tym samym kolorze będą relingi dachowe, atrapa chłodnicy, listwy wokół szyb czy imitacja dyfuzora. Auto wyróżniają wyrazisty przód z dużym podświetlanym grillem, kanciaste nadkola, masywny zderzak, reflektory TOP LED Matrix z poziomą listwą przecinającą atrapę chłodnicy oraz duże koła. Z tyłu uwagę zwracają szerokie tylne lampy w kształcie rozciągniętej, odwróconej litery C, które połączono od dołu smukłą blendą. Ciekawostką są same tylne światła. Otóż w topowej wersji Sportline (w uboższych wersjach będą opcją) dostaniemy tylne lampy wyposażone w animację powitalną i dynamicznymi kierunkowskazami z podświetlanymi kryształowymi elementami, podzielonymi na trzy sekcje.
- Całkowicie nowa Skoda Kodiaq jest nowoczesna i dynamiczna. Wdrożyliśmy pierwsze elementy naszego nowego stylu projektowania Modern Solid. Projekt cechuje się niebywałą praktycznością, a jednocześnie zapewnia jeszcze lepszą aerodynamikę dzięki swojemu kształtowi - zaznaczył Oliver Stefani, szef biura Skoda Design.
Czesi podkreślają, że wszystkie tkaniny użyte do wykończenia foteli, podsufitki, bagażnika czy dywaników wykonano w całości z poliestru pochodzącego z recyklingu, a w topowej odmianie Sportline znajdziemy natomiast materiał stanowiący połączenie przędzy pochodzącej z recyklingu z 40% naturalnej wełny. Hybrydowa Skoda Kodiaq iV oferuje bagażnik o pojemności 745 litrów, czyli o 165 litrów mniej od spalinowej odmiany, choć wciąż jest to imponująca wartość.
Ulepszono i rozbudowano też działanie systemów bezpieczeństwa. Do najważniejszych nowości należą:
- Crew Protect Assist - wykrywa awaryjne hamowanie, po czym automatycznie zamyka wszystkie okna i dach panoramiczny, aktywuje światła awaryjne i napina pasy bezpieczeństwa
- Emergency Assist - przejmuje kontrolę nad autem, gdy kierowca ją straci, starając się ograniczyć skutki wypadku
- Turn Assist - przyda się zwłaszcza w mieście, gdzie potrafi wykryć kolizję i wyhamować samochód
- Crossroad Assist - sprawdzi się na skrzyżowaniach o ograniczonej widoczności, kiedy to potrafi wykryć ruch poprzeczny
Skoda Kodiaq trafi do sprzedaży w Europie na początku 2024 roku. Ceny poznamy zapewne bliżej końca roku. I generacja Kodiaqa była hitem - do tej pory powstało aż 841 900 egzemplarzy. Wszystko wskazuje na to, że teraz będzie podobnie. Do głównych rywali Skody Kodiaq należą m.in. Nissan X-Trail, Peugeot 5008, Renault Espace, Hyundai Santa Fe oraz Kia Sorento.
Aktualizacja z dnia 6 lutego 2024 - Skoda Kodiaq wyceniona w Polsce
Skoda opublikowała cennik nowego Kodiaqa. Na początek mamy do wyboru 2-litrowego diesla w dwóch wariantach mocy, oba współpracuje z 7-stopniową przekładnią DSG. Słabsza odmiana rozwija 150 KM oraz 360 Nm i ma napęd na przednią oś. Mocniejsza generuje 193 KM oraz 400 Nm i ma napęd 4x4. W późniejszym terminie do oferty dołączą m.in. napędy benzynowe i hybrydowe. Obecnie w ofercie występuje tylko jedna wersja wyposażenia o nazwie Selection i wymaga ona wydania 190 850 zł w przypadku słabszego wariantu i 209 500 zł w przypadku mocniejszego.
- Wnętrze Design Selection Loft
- Dwuramienną skórzaną kierownicę wielofunkcyjną z manetkami DSG
- Oświetlenie Ambiente
- Fotel kierowcy sterowany elektrycznie z pamięcią ustawień, z elektryczną regulacją pod lędźwie
- Podgrzewane fotele przednie z regulacją głębokości siedziska CLIMATRONIC – trójstrefową klimatyzację automatyczną
- Inteligentne pokrętła Smart dials
- Infotainment 10" z Bluetooth, 8 głośników + 1 głośnik centralny
- Smartlink - połączenie bezprzewodowe dla urządzeń Apple iOS*
- VIRTUAL COCKPIT 10,25" - Cyfrowy zestaw wskaźników
- 4x USB C z szybkim ładowaniem 45W (2x z przodu i 2x z tyłu) 1x USB C w lusterku wstecznym (15W)
- Phone Box na dwa telefony (2x15W) – indukcyjną ładowarkę smartfona z chłodzeniem
- Kamerę cofania
- Czujniki parkowania z przodu i z tyłu z Manoeuvre Assist
- Kessy z systemem Safe i Alarmem
- Elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika
- Reflektory przednie LED
- Light Assist (Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light) z czujnikiem deszczu
- Tylne światła LED z czarnym ozdobnym pasem
- pomiędzy lampami
- Obręcze kół ze stopów lekkich 18"
- Ramkę grilla w stylistyce Unique Dark Chrome
- Relingi dachowe w kolorze srebrnym
- Słupki D w stylistyce Unique Dark Chrome
- Škoda Pro-active services (10 lat) + Zdalny dostęp 3 lata + eCall
- Driver Alert
- Side Assist i Rear Traffic Alert i Exit Warning
- Lane Assist (bez HOD)
- Front Assist – kontrolę odstępu z funkcją awaryjnego hamowania
- Traffic Sign Recognition - funkcję rozpoznawania znaków drogowych
- ISA - Inteligentny asystent prędkości
- Turn Assist - asystenta skrętu
Skoda Kodiaq w ofercie Superauto.pl
Skoda Kodiaq - krótko o historii modelu
Flagowy SUV Skody zadebiutował w 2016 roku i bazuje na płycie MQB A2, z której korzystają też Volkswagen Tiguan AllSpace oraz Seat Tarraco. Stylistycznie Kodiaq nawiązuje do najnowszych modeli Skody, zwłaszcza do topowego Superba, a także Octavii. Czeskiego SUV-a wyróżniają dynamiczne linie nadwozia, a także funkcjonalna i spora kabina mieszcząca nawet 7 osób. Charakterystyczny przedni pas wyróżnia się lekko ściętymi reflektorami z podwójnymi kloszami. W 2021 roku SUV Skody przeszedł z kolei kompleksową restylizację, który wprowadził wizualne zmiany takie jak zmodyfikowane reflektory, modyfikację maski oraz zmienione tylne lampy, grill oraz zderzaki. Auto zrzuciło też kilkadziesiąt kg, w zależności od wersji. Kodiaq to także pierwszy SUV Skody dostępny w topowej wersji RS. Przed liftingiem korzystała ona z 2-litrowego diesla biturbo o mocy 240 KM, zaś po liftingu zastąpiono go 2-litrową jednostką benzynową o mocy 245 KM.
W gamie Kodiaqa znalazły się jednostki benzynowe o pojemności 1.5 i 2 litrów i mocach od 150 do 245 KM oraz 2-litrowy diesel o mocy od 150 do 190 KM (po liftingu 200 KM). Bazowa jednostka benzynowa 1.5 TSI i diesel o mocy 150 KM występują z napędem na przednią oś (w 150-konnym dieslu napęd 4x4 jest opcją), zaś w pozostałych wariantach napęd na obie osie jest standardem. W każdej odmianie znajdziemy dwusprzęgłową 7-stopniową przekładnię DSG. Topowa odmiana RS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,5 s i rozpędza się do 234 km/h.