Rynek nowych samochodów w Polsce w I kwartale 2025. Podsumowanie
Obecny rok zapowiada się ciekawie na rynku nowych aut w Polsce. Jakie trendy dominują, jakie są najpopularniejsze segmenty i ile średnio płacimy za nowe samochody?

Z artykułu dowiesz się o:
W I kwartale 2025 roku zarejestrowano w Polsce 142 097 samochodów osobowych, czyli o 2,45% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost odnotowano w aż 12 województwach w kraju. Wahał się on od 3,68 do 14,77%, z czego największy odnotowano w województwie łódzkim. Z kolei pod kątem wolumenu sprzedaż najbardziej wzrosła w województwie pomorskim (aż o 1193 szt.). Z kolei największy spadek dotknął województwo mazowieckie (-3%, mniej o 1281 szt.). Marki popularne mają 76% udziału w rynku nowych aut w Polsce, natomiast marki premium pozostałe 24%, czyli o 1,02 p.proc. więcej niż rok wcześniej.
Najpopularniejsze segmenty nowych samochodów w Polsce w I kwartale 2025
Blisko 6 na 10 nowych aut w Polsce stanowią SUV-y. W ciągu ostatniego roku ich udział wzrósł o 3,8%. Największą popularnością cieszy się segment kompaktowych SUV-ów, do którego należy aż 26,6% rynku nowych samochodów, a w ciągu roku urósł o 1,6%. Drugie pod względem popularności są samochody kompaktowe, określane jako segment C Podstawa. Po pierwszych trzech miesiącach 2025 roku zanotował aż 16,7% udziału w rynku, lecz w jego przypadku udział ten zanotował spadek o 3,4 p. proc. rok do roku. Podium wieńczą SUV-y klasy średniej z udziałem w rynku na poziomie 14,87%, czyli o 2,3 p. proc. więcej niż rok temu. Tuż za nimi, z udziałem 14,27%, znalazły się miejskie SUV-y. Następne są segmenty B Podstawa (7,42%) oraz D Podstawa (6,56%).
Struktura nabywców w Polsce w I kwartale 2025
Większość nabywców stanowią przedsiębiorcy, których udział wyniósł 65%. W ciągu roku ich udział zmalał o 2,7%. Dane te jednak nie uwzględniają osób fizycznych, które prowadzącą działalność gospodarczą ani spółek cywilnych. Obie grupy w CEPiK są klasyfikowane jako „osoby fizyczne”. Z kolei udział osób fizycznych wzrósł o 2,7%, do 35%. Blisko połowa zarejestrowanych w kraju nowych samochodów została pozyskana z wykorzystaniem narzędzi finansowych, co oznacza spadek o 1,1%.
Najpopularniejsze typy napędów - I kwartał 2025
Najpopularniejszym źródłem napędu samochodów w Polsce pozostaje silnik benzynowy, którego udział wyniósł 52% (wliczając w to jednostki MHEV), co jednak oznacza spadek o 2,2% rok do roku. Największy wzrost udziału odnotowały samochody hybrydowe. Niemal co czwarte nowe auto w Polsce ma właśnie napęd hybrydowy (24,3%), co oznacza wzrost udziału o 1,6%. Co ciekawe, za wspomniany wzrost nie odpowiada lider rynku w postaci Toyoty, która zanotowała spadek sprzedaży o blisko 11%, a jej udział na rynku hybryd spadł do 13%. Największy wzrost odnotowały natomiast hybrydy plug-in (aż o 53%), w efekcie czego ich udział w rynku urósł o 1,6 p. proc., do 4,1%. Z kolei udział Diesla spadł o 0,7 p.proc., do 13,23%. O 0,6 p. proc. zwiększył się natomiast udział aut elektrycznych (3,59%), głównie za sprawą programu "NaszEAuto", który ruszył w lutym. Od początku roku zarejestrowano 5107 elektryków.
Liderzy rynku nowych samochodów w Polsce w I kwartale 2025
Najwięcej samochodów sprzedała Toyota. W I kwartale 2025 roku japońska marka zarejestrowała 24,2 tys. nowych aut, czyli o 14,4% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jej udział w rynku spadł o 3,4%. Druga, z wynikiem 13 612 aut, jest Skoda, która zanotowała spadek udziału o 1,05 p. proc i o 7,63% gorszy wynik niż rok temu. Z kolei największy wzrost udziału odnotował trzeci w zestawieniu Volkswagen (+1,79 p. proc.), który sprzedał 10 531 samochodów, czyli aż o 35,15% więcej niż w ubiegłym roku. Największym wygranym okazuje się jednak MG, które w ciągu roku awansowało aż o 10 pozycji, zajmując na koniec I kwartału 15. lokatę na rynku. Udział tej marki wynosi 2,2%, czyli o 1,6 p. proc. więcej niż rok wcześniej.
Udział chińskich marek w rynku nowych aut w Polsce - I kwartał 2025
Na szczególną uwagę zasługują chińskie marki, których udział w rynku w ciągu roku zwiększył się o rekordowe 4,3 p. proc, do poziomu blisko 5%. Pozostałe grupy, za wyjątkiem aut z USA (wzrost o 0,1 p. proc.), zanotowały spadki, z czego największy samochody japońskie (o 3,1 p. proc.).
Średnie ceny nowych samochodów w Polsce w I kwartale 2025
Sporo dzieje się także w kwestiach polityki cenowej producentów aut. Same ceny może nie wzrosły drastycznie, bowiem tylko o 0,13%, jednak zwiększyła się intensywność prowadzonych kampanii promocyjnych. Rabaty udzielane osobom fizycznym z nawiązką redukują wyższe ceny katalogowe. Przełożyło się to na spadek średniej ceny nowych samochodów w Polsce, która wyniosła 148 961 zł, z czego jeszcze na koniec stycznia wynosiła ona 159 908 zł. Mediana wynosi 137 447 zł (na koniec stycznia 148 327 zł).
Szczególny przypadek Toyoty nie odzwierciedla on całego rynku. Średnia cena nowego Toyoty w Polsce wyniosła 186 896 zł i wzrosła o 1,3%. Pokazuje to delikatną zmianę w strukturze sprzedaży na rzecz aut droższych, lepiej wyposażonych oraz marek premium. Warto tu przytoczyć przypadek Lexusa, który stał sie bardziej przystępny i którego wzrost sprzedaży częściowo kompensuje straty ponoszone przez Toyotę, mediana dla marki wzrosła o 4,3%. Z kolei mediana cen wszystkich aut rejestrowanych na polskim rynku na koniec marca wyniosła 158 079 zł, czyli o 4% więcej niż rok wcześniej.