Rynek aut elektrycznych w I półroczu 2025 - podsumowanie
Rynek samochodów elektrycznych w Polsce w I półroczu 2025 roku zdecydowanie złapał wiatr w żagle i notuje dwucyfrowe wzrosty. Jakie trendy panują na rynku aut elektrycznych w Polsce, ile średnio płacimy za elektryka i jakie modele wybieramy?

Z artykułu dowiesz się o:
Po słabym 2024 roku, kiedy udział aut elektrycznych w rynku spadł do zaledwie 3%, kolejne miesiące przyniosły znaczne ożywienie na rynku samochodów bezemisyjnych. Według najnowszych danych od stycznia do lipca 2025 roku zarejestrowano 18 065 samochodów elektrycznych, co oznacza wzrost o 80,47% w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku, kiedy to na drogi wyjechało 10 010 elektryków. Bez wątpienia sytuację na rynku poprawił nowy program dopłat do zakupu aut elektrycznych "NaszEAuto", a także pojawienie się na rynku wielu nowych i tańszych modeli samochodów elektrycznych, w tym także tych od chińskich producentów. W tym materiale przeanalizuję, ile średnio płacimy za samochód elektryczny, jakie auta elektryczne sprzedają się najlepiej i gdzie w Polsce kupuje się najwięcej samochodów elektrycznych.
Najpopularniejsze samochody elektryczne w Polsce
Największą popularnością cieszy się nieprzerwanie Tesla, mimo spadku sprzedaży na poziomie 20,92% rok do roku. Od stycznia do lipca 2025 zarejestrowano 2291 egzemplarzy Tesli. Zdecydowaną większość stanowią Tesla Model Y (1302 szt.) oraz Tesla Model 3 (976 szt.)
Wiceliderem rynku jest BMW, które sprzedało w tym czasie 1447 elektryków, co oznacza wzrost o 11,32% w porównaniu do ubiegłego roku. Największą popularnością cieszy się kompaktowe BMW iX2 (624 szt.).
Podium wieńczy Hyundai z wynikiem 1286 samochodów, czyli lepszym aż o 320,76% niż rok temu. Wówczas koreański producent zarejestrował tylko 289 elektryków. Z kolei w tym roku samego crossovera Kona, który był najpopularniejszym elektrykiem Hyundaia, zarejestrowano 508 sztuk. Bardzo dobrze radzi sobie także wprowadzony w tym roku Inster (w I półroczu 2025 sprzedano 345 sztuk).
TOP10 marek samochodów elektrycznych w Polsce
Lp. | Marka | Rejestracje 2025 (I–VII) | Udział w rynku 2025 | Rejestracje 2024 (I–VII) | Udział w rynku 2024 | Zmiana r/r |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tesla | 2 291 | 12,7% | 2 897 | 28,9% | -20,9% |
2 | BMW | 1 449 | 8,0% | 689 | 6,9% | 110,3% |
3 | Hyundai | 1 216 | 6,7% | 289 | 2,9% | 320,8% |
4 | Kia | 1 153 | 6,4% | 611 | 6,1% | 88,7% |
5 | Citroën | 1 103 | 6,1% | 89 | 0,9% | 1 139,3% |
6 | BYD | 990 | 5,5% | 28 | 0,3% | 3 435,7% |
7 | Ford | 902 | 5,0% | 38 | 0,4% | 2 273,7% |
8 | Mercedes-Benz | 902 | 5,0% | 867 | 8,7% | 4,0% |
9 | MINI | 798 | 4,4% | 115 | 1,1% | 593,9% |
10 | Audi | 728 | 4,0% | 631 | 6,3% | 15,4% |
Razem TOP 10 | 11 532 | 63,8% | 6 254 | 62,5% | 84,4% | |
Pozostałe marki | 6 539 | 36,2% | 3 758 | 37,5% | 74,0% | |
Razem | 18 071 | 100% | 10 012 | 100% | 80,5% |
TOP10 modeli samochodów elektrycznych w Polsce
Lp. | Model | Rejestracje 2025 (I–VII) | Udział w rynku 2025 | Rejestracje 2024 (I–VII) | Udział w rynku 2024 | Zmiana r/r |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tesla Model Y | 1 302 | 7,2% | 1 528 | 15,3% | -14,8% |
2 | Tesla Model 3 | 976 | 5,4% | 1 336 | 13,3% | -26,9% |
3 | Citroën C3 | 916 | 5,1% | 1 | 0,0% | 91 500,0% |
4 | BMW iX2 | 624 | 3,5% | 40 | 0,4% | 1 460,0% |
5 | Dacia Spring | 593 | 3,3% | 148 | 1,5% | 300,7% |
6 | Ford Explorer EV | 578 | 3,2% | 0 | 0,0% | – |
7 | Škoda Elroq | 517 | 2,9% | 0 | 0,0% | – |
8 | Hyundai Kona | 508 | 2,8% | 155 | 1,5% | 227,7% |
9 | MINI Cooper | 506 | 2,8% | 63 | 0,6% | 703,2% |
10 | Leapmotor T03 | 502 | 2,8% | 7 | 0,1% | 7 071,4% |
Razem TOP 10 | 7 022 | 38,9% | 3 278 | 32,7% | 114,2% | |
Pozostałe modele | 11 049 | 61,1% | 6 734 | 67,3% | 64,1% |
Kto kupuje samochody elektryczne w Polsce i na jakie finansowanie się decyduje?
Mimo dopłat kierowanych głównie do osób fizycznych największą grupą odbiorców pozostają przedsiębiorcy. Dla przeciętnego użytkownika cena auta elektrycznego nadal w wielu przypadkach okazuje się zbyt wysoka. Klienci instytucjonalni korzystający z leasingu stanowią aż 68,47% nabywców aut elektrycznych. Osoby fizyczne odpowiadają za 17,69% rynku aut elektrycznych w Polsce, natomiast 11,25% udziału w rynku mają dealerzy (np. w celu rejestracji na auta demonstracyjne) oraz oficjalni importerzy danej marki (np. w celu rejestracji auta do testów dziennikarskich). Tylko 2,53% nabywców zdecydowało się na zakup samochodu elektrycznego za gotówkę.
Gdzie sprzedaje się najwięcej elektryków w Polsce?
Poniżej przedstawiamy udział poszczególnych województw w rejestracjach aut elektrycznych w Polsce wśród klientów instytucjonalnych:
Województwo | Liczba szt. | Udział w rynku | Średnia cena (zł) |
---|---|---|---|
Mazowieckie | 4542 | 36,72% | 207 072 |
Śląskie | 1455 | 11,76% | 214 883 |
Małopolskie | 1090 | 8,81% | 226 761 |
Wielkopolskie | 1037 | 8,38% | 238 063 |
Pomorskie | 878 | 7,10% | 217 632 |
Dolnośląskie | 737 | 5,96% | 237 199 |
Łódzkie | 443 | 3,58% | 238 688 |
Kujawsko-pomorskie | 367 | 2,97% | 205 683 |
Podkarpackie | 333 | 2,69% | 192 941 |
Zachodniopomorskie | 322 | 2,60% | 227 139 |
Świętokrzyskie | 260 | 2,10% | 182 334 |
Warmińsko-mazurskie | 206 | 1,67% | 207 072 |
Podlaskie | 201 | 1,62% | 199 457 |
Lubuskie | 199 | 1,61% | 193 815 |
Opolskie | 158 | 1,28% | 227 067 |
Lubelskie | 142 | 1,15% | 219 778 |
Poniżej przedstawiamy udział poszczególnych województw w rejestracjach aut elektrycznych w Polsce wśród osób fizycznych:
Województwo | Liczba szt. | Udział w rynku | Średnia cena (zł) |
---|---|---|---|
Mazowieckie | 530 | 16,58% | 190 064 |
Śląskie | 477 | 14,92% | 161 865 |
Małopolskie | 388 | 12,14% | 184 728 |
Wielkopolskie | 343 | 10,73% | 174 375 |
Dolnośląskie | 243 | 7,60% | 187 602 |
Pomorskie | 210 | 6,57% | 193 642 |
Łódzkie | 201 | 6,29% | 176 314 |
Podkarpackie | 131 | 4,10% | 152 493 |
Kujawsko-pomorskie | 124 | 3,88% | 170 814 |
Zachodniopomorskie | 121 | 3,79% | 174 386 |
Lubelskie | 109 | 3,41% | 185 327 |
Podlaskie | 81 | 1,72% | 186 093 |
Opolskie | 67 | 2,10% | 175 796 |
Świętokrzyskie | 67 | 2,10% | 174 325 |
Warmińsko-mazurskie | 55 | 1,72% | 192 607 |
Lubuskie | 49 | 1,53% | 164 144 |
Średnia cena samochodu elektrycznego w Polsce
Średnia cena samochodu elektrycznego wśród firm w Polsce wyniosła w okresie od stycznia do lipca 2025 215 645 zł.
Średnia cena samochodu elektrycznego wśród firm w Polsce wyniosła w okresie od stycznia do lipca 2025 wyniosła 178 582 zł.
Rynek używanych samochodów elektrycznych w Polsce
Powoli rośnie też rynek używanych samochodów elektrycznych. Co prawda od stycznia do lipca 2025 zanotował on wzrost aż o 35% rok do roku, jednak ich udział w rynku używanych aut wynosi zaledwie 0,8% (wzrost o 0,2% rok do roku), co przekłada się na 4118 sztuk. Używane samochody elektryczne są też wyraźnie młodsze od średniej na rynku, a ich uśredniony wiek wynosi 5,21 roku, podczas gdy średni wiek używanego samochodu w Polsce w ogóle 12,64 roku.