[WRZESIEŃ 2025] Rejestracja pojazdów ciężarowych - dane
Poznaj aktualne wyniki rejestracji pojazdów ciężarowych w Polsce - trendy, prognozy, aktualne wyniki.
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony – wrzesień 2025
We wrześniu 2025 roku rynek nowych pojazdów użytkowych o dmc powyżej 3,5 tony po raz czwarty z rzędu odnotował wzrost, przy czym trzeci raz z rzędu dwucyfrowy. W tym miesiącu zarejestrowano 2 946 nowych pojazdów ciężarowych, co oznacza wzrost o 32,1% względem września 2024 roku i wzrost o 48,3% w porównaniu z sierpniem 2025 roku. Jest to trzeci po 2022 i 2018 roku najlepszy wynik września w historii raportów rejestracji.
Choć wszystkie rodzaje pojazdów przyczyniły się do tak imponującego wzrostu, najważniejszymi dla uzyskania dobrego wyniku ponownie były ciągniki samochodowe, których rejestracje wzrosły o 43%. Również autobusy odnotowały bardzo dobry wynik, który jest jednak nieco gorszy niż rekordowa liczba rejestracji z września 2018 roku.
We wrześniu 2025 roku zarejestrowano ogółem 2 752 nowych samochodów ciężarowych, w tym 583 ciężarówek, 108 samochodów specjalnych o dmc powyżej 3,5 tony oraz 2 061 ciągników samochodowych – o 32,6% więcej niż we wrześniu ubiegłego roku. W tym miesiącu zarejestrowano także 194 nowych autobusów, czyli o 26% więcej niż w 2024 roku.
Od początku roku zarejestrowano łącznie 23 570 nowych pojazdów użytkowych o dmc powyżej 3,5 tony, co stanowi wzrost o 4,3% względem analogicznego czasu w 2024 roku. W łącznej liczbie rejestracji znajduje się 21 727 samochodów ciężarowych (+3,4%) i 1 843 autobusy (+16,9%).
W sierpniu 2025 roku Polacy najczęściej wybierali samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony marki Volvo, która osiągnęła liczbę rejestracji na poziomie 605 sztuk. Udział w całościowym rynku tego segmentu obecnego lidera wyniósł 23,62%. Wiceliderem rankingu popularności została Scania z wynikiem 484 rejestracji i udziałem w rynku na poziomie 17,59%. Podium zamyka Mercedes z 460 rejestracjami i 16,72-procentowym udziałem w rynku.
TOP 8 marek samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony we wrześniu 2025 roku:
- Volvo – 650
- Scania – 484
- Mercedes – 460
- MAN – 423
- DAF – 360
- Renault – 160
- IVECO – 142
- Ford Trucks – 29
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony – sierpień 2025
W sierpniu 2025 roku rynek nowych pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5 tony trzeci miesiąc z rzędu odnotował wzrost, przy czym drugi raz z rzędu jest on dwucyfrowy. Zarejestrowano 1 987 nowych pojazdów – o 28% więcej niż w sierpniu 2024 roku i o 17,6% mniej niż w lipcu 2025 roku. Jest to również wynik niższy niż średnia liczba rejestracji z ostatnich 10 lat (2 195).
Do wzrostu w największej mierze przyczyniły się ciągniki samochodowe, których liczba rejestracji wzrosła o 58%. Samych pojazdów ciężarowych zarejestrowano w sierpniu 1 782 (+26,8% względem 2024 roku), a autobusów – 205 (46,8% względem 2024 roku). Na wynik pojazdów ciężarowych składają się: 447 rejestracji samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony, 87 samochodów specjalnych oraz 1 248 ciągników samochodowych.
Od początku 2025 roku łącznie zarejestrowano 20 624 nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony, w tym 18 975 samochodów ciężarowych i 1 649 autobusów. Na wynik samochodów ciężarowych składa się: 4 537 rejestracji samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony, 745 rejestracji pojazdów specjalnych oraz 13 693 rejestracje ciągników samochodowych.
W sierpniu 2025 roku Polacy najczęściej wybierali samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony marki DAF, która osiągnęła liczbę rejestracji na poziomie 366 sztuk. Udział w całościowym rynku tego segmentu obecnego lidera wynosi już 20,54%. Na drugim miejscu znalazł się lipcowy lider MAN z wynikiem 341 rejestracji i udziałem w rynku na poziomie 19,14%. Podium zamyka Mercedes z liczbą rejestracji 304 sztuk i 17,06-procentowym udziałem w rynku.
TOP 7 marek samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony w sierpniu 2025 roku:
- DAF – 366
- MAN – 341
- Mercedes – 304
- Scania – 276
- Volvo – 215
- IVECO – 122
- Renault – 89
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - lipiec 2025
W lipcu 2025 roku odnotowano znaczący wzrost rejestracji nowych pojazdów użytkowych o dmc powyżej 3,5 tony. Łącznie zarejestrowano 2 414 nowych pojazdów tej kategorii, co oznacza wzrost o 11,4% względem lipca 2024 roku. To równocześnie jeden z najlepszych wyników dla tego miesiąca na przestrzeni ostatnich lat.
Największy wpływ na ogólny wynik miały ciągniki samochodowe, których w ubiegłym miesiącu zarejestrowano 1 469 – o 15% więcej niż w lipcu 2024 roku. Wyraźny wzrost odnotowały również samochody specjalne (+6,5%) oraz autobusy (+37,1%). Jedyny spadek liczby rejestracji dotyczy klasycznych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony.
W lipcu 2025 roku zarejestrowano 2 170 samochodów ciężarowych (587 klasycznych samochodów ciężarowych, 114 samochodów specjalnych i 1 469 ciągników samochodowych) oraz 244 autobusy. Od początku roku na polskie drogi wyjechało 18 636 nowych pojazdów użytkowych o dmc powyżej 3,5 tony. Całościowy wynik obejmuje: 17 192 samochody ciężarowe (-1,9% względem analogicznego czasu w 2024 roku), w tym 4 089 klasycznych pojazdów ciężarowych (-9,9%), 658 samochodów specjalnych (+12,7%) i 12 455 ciągników samochodowych (+0,3%) oraz 1 444 autobusy (+12,4%).
W lipcu 2025 roku najczęściej wybieraną marką samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony pozostaje MAN z liczbą rejestracji 479 sztuk. Udział w całościowym rynku tego segmentu obecnego lidera wynosi już 22,07%. Na drugim miejscu znalazła się Scania z wynikiem 392 rejestracji i udziałem w rynku na poziomie 18,06%. Podium zamyka Mercedes z liczbą rejestracji 372 sztuk i 17,14-procentowym udziałem w rynku.
TOP 7 marek samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony w lipcu 2025 roku:
- MAN – 479
- Scania – 392
- Mercedes – 372
- Volvo – 318
- DAF – 212
- Renault – 188
- IVECO – 141
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - czerwiec 2025
Miniony czerwiec okazał się najlepszym w historii pod względem liczby nowych rejestracji samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. W całym miesiącu przybyło 3 717 nowych pojazdów użytkowych – to o 7,6% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku oraz o 10,5% więcej w porównaniu z majem 2025. Jak podkreśla PZPM, nigdy wcześniej w czerwcu nie zanotowano tak wysokiego wyniku. Duży udział w tym sukcesie miał segment ciągników samochodowych, który zwiększył sprzedaż aż o 19% względem 2024 roku.
W samym czerwcu 2025 r. na polskie drogi wyjechały 3 513 nowe ciężarówki (co oznacza wzrost o 9,1% w stosunku do czerwca ubiegłego roku) oraz 2 586 nowych ciągników samochodowych, które przełamały trwającą od września 2023 roku tendencję spadkową. Udział ciągników w całym rynku wzrósł do 74%, co było kolejnym wzrostem po poprawie odnotowanej w kwietniu. Z kolei autobusy zanotowały w czerwcu 204 rejestracje – to o 14% mniej niż miesiąc wcześniej.
Wyniki z pierwszych sześciu miesięcy roku nie wyglądają już tak imponująco. W okresie styczeń–czerwiec 2025 zarejestrowano 15 022 nowe ciężarówki powyżej 3,5 tony, co oznacza spadek o 3,3% względem analogicznego okresu 2024 roku. Wśród nich znalazło się 10 976 ciągników samochodowych (spadek o 1,4%), 3 502 podwozia ciężarowe (spadek o 11%) i 544 pojazdy specjalne, których liczba wzrosła o 14%. W przypadku autobusów odnotowano natomiast wzrost – zarejestrowano 1 200 nowych sztuk, czyli o 8,4% więcej niż rok wcześniej.
Wśród producentów ciężarówek liderem rynku pozostaje Volvo, które w pierwszym półroczu sprzedało 3 242 pojazdy (+21%). Na drugim miejscu znalazła się Scania z wynikiem 3 134 sztuk (spadek o 14%), a podium zamyka DAF z 2 383 rejestracjami (+19%). Wyraźne spadki zanotowały marki MAN (2 123 pojazdy, -4%) oraz Mercedes-Benz (1 805 pojazdów, -25%).
Czerwiec przyniósł także pogorszenie wyników w imporcie używanych ciężarówek – sprowadzono 1 872 pojazdy, co oznacza spadek o 21% rok do roku i o 12,3% względem maja 2025. Od początku roku do końca czerwca do Polski trafiło 13 692 importowanych ciężarówek (spadek o 11,1% w porównaniu z I półroczem 2024) oraz 1 704 autobusy, czyli o 19% mniej niż przed rokiem.
TOP 5 marek samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony w pierwszej połowie 2025 roku:
- Volvo – 3 242
- Scania – 3 134
- DAF – 2 383
- MAN – 2 123
- Mercedes-Benz – 1 805
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - maj 2025
Po jednorazowym wzroście rejestracji samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony, tegoroczny maj przyniósł ponowny spadek. W maju 2025 roku zarejestrowano 2 755 nowych pojazdów, co przekłada się na spadek o 3% w ujęciu rocznym i spadek o 4,5% w porównaniu z poprzednim miesiącem. Na cały wynik składa się 2 499 zarejestrowanych w maju samochodów ciężarowych (o 6,6% mniej niż w 2024 roku) oraz 256 autobusów (o 56,1% więcej niż w ubiegłym roku).
Liczba nowo zarejestrowanych pojazdów użytkowych w maju wypadła również poniżej średniej z lat 2021–2024, która wynosiła 2986 pojazdów miesięcznie. Spadek dotyczył przede wszystkim ciągników samochodowych (-8%) i podwozi (-7%). W maju 2025 roku wzrost odnotował natomiast sektor samochodów specjalnych (+37%) oraz autobusów (+56%).
Od początku roku zarejestrowano w Polsce 12 505 nowych pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony, co oznacza spadek o 5,2% względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Wśród nich znalazło się 11 509 samochodów ciężarowych, których liczba zmniejszyła się o 6,6%, oraz 996 autobusów, których liczba wzrosła o 14%.
Spadek odnotowano również w segmencie używanych pojazdów powyżej 3,5 tony, sprowadzanych z zagranicy. Zarejestrowano 2 135 używanych samochodów ciężarowych (spadek o 6,6% w porównaniu z 2024 rokiem oraz z kwietniem 2025) oraz 286 używanych autobusów, które z kolei odnotowały wzrost o 2,5% w porównaniu z 2024 rokiem i spadek wobec kwietnia 2025 roku.
Od początku roku sprowadzono z zagranicy 13 312 używanych pojazdów – o 10,5% mniej, niż w 2024 roku (-1 562 szt.). Zarejestrowano 11 820 samochodów ciężarowych, co przekłada się na spadek o 9,3% w porównaniu z 2024 rokiem (-1 209 szt.) oraz 1 492 autobusów, które zanotowały spadek o 19,1% w ujęciu rocznym (-353 szt.).
Ranking: TOP5 marek samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony:
- Volvo – 534
- Scania 464
- DAF – 436
- MAN – 416
- Mercedes-Benz – 340
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony - kwiecień 2025
W kwietniu po raz pierwszy od dawna odnotowano wzrost liczby rejestracji samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony. W czwartym miesiącu 2025 roku zarejestrowano 2886 samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, czyli o 9,7% więcej niż rok temu i jednocześnie o 5,2% więcej niż w marcu 2025. Jest to najlepszy kwiecień od 2021 roku. Spore wzrosty odnotowały kluczowe ciągniki samochodowe (+17%) oraz nieliczne pojazdy specjalne (+33%). O 6% spadła natomiast sprzedaż podwozi samochodowych. Delikatny spadek (-6%) zaliczyły też autobusy.
Samochodów ciężarowych zarejestrowano 2686 sztuk, czyli o 11,1% więcej niż w ubiegłym roku, natomiast nowych autobusów równe 200 sztuk, czyli mniej o 5,7%.
Od początku roku zarejestrowano 9750 pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, czyli mniej o 5,8% względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Zdecydowaną większość (9010 szt.) stanowiły samochody ciężarowe, których zarejestrowano o 6,6% mniej niż przed rokiem. Grupa autobusów zwiększyła się do 740 egzemplarzy, notując tym samym wzrost o 4,2% rok do roku.
Od początku roku zarejestrowano też 2570 używanych pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3.5 tony, czyli o 17,6% mniej niż przed rokiem, w tym 2287 samochodów ciężarowych (spadek o 17,6% r/r.) oraz 283 autobusy (spadek o 19,6% r/r.).
Od początku roku zarejestrowano 10 891 używanych pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, czyli o 11,5% mniej niż w tym samym okresie 2024 roku, w tym 9685 samochodów ciężarowych (mniej o 9,9%) oraz 1206 autobusów (mniej o 23%).
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony - marzec 2025
W marcu zarejestrowano 2743 nowe samochody użytkowe o DMC powyżej 3,5 tony, czyli o 6,9% mniej niż rok temu, lecz o 19,4% więcej niż w lutym 2025. Spadek zanotowała największa grupa w postaci ciągników siodłowych (-11%) oraz grupa autobusów (-6%). Wzrosty odnotowano z kolei w przypadku podwozi samochodowych (+4%) oraz nielicznych samochodów specjalnych (+38%).
W marcu 2025 roku przybyły 2573 samochody ciężarowe, czyli o 7% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Autobusów zarejestrowano 170 sztuk, czyli o 6,1% mniej. W I kwartale 2025 roku przybyły 6864 samochody ciężarowe o DMC powyżej 3,5 tony, czyli mniej o 11,1% niż rok temu. Samochodów ciężarowych zarejestrowano 6324 sztuki, czyli o 12,5% mniej niż w tym samym okresie 2024 r. Z kolei autobusów przybyło w tym czasie 540 sztuk, czyli o 8,4% więcej niż rok wcześniej.
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony - luty 2025
Luty 2025 kontyuował spadki z poprzednich miesięcy. W lutym zarejestrowano 2298 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 tony, czyli o 7,6% mniej niż przed rokiem, lecz o 26,1% więcej niż w styczniu. To jeden z najniższych wyników w ciągu ostatnich 5 lat. Największy spadek dotknął podwozia samochodowe (-25%), zaś ciągniki siodłowe zachowały poziom zbliżony do ubiegłorocznego (-10 szt.), zaś sprzedaż samochodów specjalnych spadła o 1%. Aż o 25% zmalała natomiast liczba rejestracji nowych autobusów.
W lutym zarejestrowano 2173 samochodów ciężarowych o DMC pow. 3,5 tony, czyli o 6,3% mniej niż rok wcześniej. Nowych autobusów zarejestrowano natomiast 125 sztuk, czyli o 25,1% mniej. Od początku roku przybyło 4121 samochodów ciężarowych o DMC pow. 3,5 tony, czyli o 13,8% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W samej grupie pojazdów ciężarowych zarejestrowano 3751 szt., czyli o 15,9% mniej niż w 2024 r., zaś grupa autobusów urosła o 16,7%, do poziomu 370 sztuk.
W lutym rynek autobusów dotknął po raz pierwszy od długiego czasu spadek, który zakończył trwającą od lutego 2023 serię wzrostów. W porównaniu ze styczniem 2025 rynek skurczył się o 120 szt. (-49%).
Rejestracje samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - luty 2025
Dane procentowe pokazują udział rynkowy danej marki w segmencie, a wartości liczbowe to liczba zarejestrowanych pojazdów.
|
Segment/Marka |
Luty 2025 |
Luty 2024 |
Zmiana % rok do roku luty |
Styczeń - luty 2025 |
Styczeń -luty 2024 |
Zmiana % rok do roku styczeń-luty |
|---|---|---|---|---|---|---|
|
Iveco |
91 (59.09%) | 144 (62.15%) | -36.8% | 152 (48.25%) | 291 (61.01%) | -47.8% |
| MAN | 8 (5.19%) | 6 (2.51%) | 33.3% | 39 (12.38%) | 19 (3.98%) | 105.3% |
|
Mercedes-Benz |
18 (11.69%) | 39 (16.32%) | -53.8% | 38 (12.06%) | 71 (14.88%) | -46.5% |
|
Mitsubishi Fuso |
10 (6.49%) | 13 (5.44%) | -23.1% | 21 (6.67%) | 29 (6.08%) | -27.6% |
| DAF | 3 (1.95%) | 10 (4.18%) | -70.0% | 15 (4.76%) | 13 (2.73%) | 15.4% |
| Carthago | 6 (3.90%) | 2 (0.84%) | 200.0% | 10 (3.17%) | 5 (1.05%) | 100.0% |
|
Renault |
3 (1.95%) | 11 (4.60%) | -72.7% | 10 (3.17%) | 21 (4.40%) | -52.4% |
| Pozostałe | 15 (9.74%) | 14 (5.86%) | 7.1% | 30 (9.52%) | 28 (5.87%) | 7.1% |
| DMC od 3,5 do 16 ton / Ogółem | 154 (100.00%) | 239 (100.00%) | -35.6% | 315 (100.00%) | 477 (100.00%) | -34.0% |
| Scania | 583 (27.30%) | 837 (30.68%) | -11.8% | 874 (24.94%) | 1018 (25.86%) | -14.1% |
| Volvo | 571 (28.30%) | 326 (15.69%) | 75.2% | 887 (24.89%) | 687 (17.52%) | 29.0% |
| DAF | 273 (13.53%) | 282 (13.57%) | -3.2% | 519 (15.11%) | 538 (13.52%) | -3.5% |
|
Mercedes-Benz |
191 (9.46%) | 318 (15.30%) | -39.9% | 369 (11.32%) | 705 (17.12%) | -47.9% |
| MAN | 219 (10.85%) | 284 (13.67%) | -22.9% | 368 (10.71%) | 602 (15.13%) | -38.9% |
| Renault | 139 (6.89%) | 117 (5.63%) | 18.8% | 269 (7.54%) | 212 (5.33%) | 26.9% |
|
Iveco |
24 (1.19%) | 93 (4.48%) | -74.2% | 100 (2.91%) | 143 (3.59%) | -30.1% |
| Ford Trucks | 37 (1.83%) | 20 (0.96%) | 85.0% | 65 (1.89%) | 82 (1.56%) | -20.7% |
| Pozostałe | 1 (0.05%) | 1 (0.05%) | 0.0% | 4 (0.12%) | 2 (0.05%) | 100.0% |
|
DMC powyżej 16 ton / Ogółem |
2018 (100.00%) | 2078 (100.00%) | -2.9% | 3435 (100.00%) | 3979 (100.00%) | -13.7% |
| B.D/ | 1 | 1 | -66.7% | 1 | 5 | -80.0% |
| Ogółem | 2173 | 2320 | -6.3% | 3751 | 4461 | -15.9% |
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony - styczeń 2025
Styczeń 2025 stanowił kontynuację spadkowej serii z 2024 roku. W pierwszym miesiącu 2025 roku zarejestrowano 1823 pojazdy użytkowe o DMC powyżej 3,5 tony, co oznacza spadek o 20,4% rok do roku i jednocześnie spadek o 28,8% w porównaniu do grudnia 2024. Jest to jeden z najniższych wyników ostatnich 5 lat - średnia dla tego okresu wynosi bowiem 2063 pojazdy. Największy spadek odnotowały ciągniki samochodowe (-29%), a także podwozia samochodowe (-21%) oraz nieliczne samochody specjalne (-4%). Duży wzrost odnotowały natomiast autobusy (+63% r/r.).
W grupie samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3.5 tony zarejestrowano 1578 sztuk, czyli mniej o 26,3% (-563 szt.) niż przed rokiem i o 31,4% mniej niż w grudniu 2024 (-723 szt.).
Z kolei autobusów przybyło 245 sztuk, czyli o 63% (+95 szt.) więcej niż rok temu i o 14 szt. więcej niż w grudniu (+5,4%). To najlepszy styczniowy wynik od 2016 roku.
Rejestracje samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - styczeń 2025
|
Segment |
Marka |
Styczeń 2025 |
Udział rynkowy styczeń 2024 |
Styczeń 2024 |
Udział rynkowy styczeń 2024 |
Zmiana % rok do roku |
Grudzień 2024 |
Zmiana Styczeń/Grudzień % |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
DMC do 6 ton |
Ogółem |
1578 |
100% |
2141 |
100% |
-26,3% |
2301 |
-31,4% |
|
Ogółem |
39 |
100% |
47 |
100% |
-17% |
78 |
-50,0% |
|
| MERCEDES-BENZ | 13 | 33.33% | 16 | 34.04% | -18.8% | 28 | -53.6% | |
| IVECO | 6 | 15.38% | 9 | 19.15% | -33.3% | 5 | 20.0% | |
| CARTHAGO | 4 | 10.26% | 3 | 6.38% | 33.3% | 2 | 100.0% | |
| FOTON | 3 | 7.69% | 0 | 0.00% | - | 0 | - | |
| MAN | 2 | 5.13% | 1 | 2.13% | 100.0% | 4 | -50.0% | |
| MITSUBISHI FUSO | 2 | 5.13% | 0 | 0.00% | - | 0 | - | |
| ADRIA | 2 | 5.13% | 0 | 0.00% | - | 1 | 100.0% | |
| Pozostałe | 7 | 17.95% | 18 | 38.30% | -61.1% | 38 | -48.7% | |
|
DMC do 6 ton |
Ogółem | 1539 | 100% | 2092 | 100% | -26,4% | 2215 | -30,52% |
| SCANIA | 311 | 20.21% | 381 | 18.21% | -18.4% | 263 | 18.3% | |
| VOLVO | 286 | 18.58% | 373 | 17.83% | -23.3% | 403 | -29.0% | |
| DAF | 258 | 16.76% | 259 | 12.38% | -0.4% | 307 | -16.0% | |
| MERCEDES-BENZ | 205 | 13.32% | 403 | 19.26% | -49.1% | 275 | -25.5% | |
| MAN | 178 | 11.57% | 330 | 15.77% | -46.1% | 452 | -60.6% | |
| IVECO | 131 | 8.51% | 188 | 8.99% | -30.3% | 317 | -58.7% | |
| RENAULT | 126 | 8.19% | 97 | 4.64% | 29.9% | 153 | -17.6% | |
| FORD TRUCKS | 28 | 1.82% | 42 | 2.01% | -33.3% | 24 | 16.7% | |
| Pozostałe | 16 | 1.04% | 19 | 0.91% | -15.8% | 284 | -94.4% | |
|
B.D / N.A |
Ogółem | 0 | 100% | 2 | 100% | -100% | 8 | -100% |
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony - grudzień 2024
Grudzień 2024 był piętnastym z rzędu miesiącem spadku na rynku pojazdów użytkowych. Spadek ten trwa od września 2023 (wyjątkiem był czerwiec 2024). Popyt zmalał niemal na wszystkie składowe grupy, lecz największy spadek dotknął najliczniejszą grupę, czyli ciągniki samochodowe (-32%). O 31% skurczył się też rynek samochodów specjalnych, natomiast delikatnie, bowiem o 3% wzrosły nieliczne podwozia samochodowe. Rejestracje autobusów zachowały poziom z grudnia 2023. Rynek użytkowych używanych pojazdów sprowadzonych z zagranicy odnotował spadek względem grudnia ubiegłego roku o 2,4%.
W grudniu 2024 zarejestrowano 2559 nowych samochodów użytkowych o DMC powyżej 3.5 tony, czyli o 21% mniej niż przed rokiem i o 12,1% więcej niż w listopadzie 2024. W tej liczbie było 2300 samochodów ciężarowych (spadek o 22,9% r/r.) oraz 259 autobusów (+ 1 szt.).
W całym 2024 roku przybyło 30 385 samochodów użytkowych o DMC powyżej 3.5 tony, co daje spadek na poziomie 18,6% względem 2023 roku. Większość, bowiem aż 28 084 sztuki, stanowiły pojazdy ciężarowe, w przypadku których spadek wyniósł 20,9%, natomiast liczba autobusów wzrosła o 26,4%, do poziomu 2604 sztuk.
Rejestracje samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - styczeń-grudzień 2024
|
Segment |
Marka |
Grudzień 2024 Ogółem |
Grudzień 2024 Udział % |
Grudzień 2023 Ogółem |
Grudzień 2023 Udział % |
Zmiana % r/r |
Listopad 2024 Ogółem |
Gru/Lis Zmiana % |
Styczeń - Grudzień 2024 Ogółem |
Styczeń - Grudzień 2024 Udział % |
Styczeń - Grudzień 2023 Ogółem |
Styczeń - Grudzień 2023 Udział % |
Zmiana % r/r |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
3.5T |
OGÓŁEM |
448 |
100,00% |
521 |
100,00% |
-14,0% |
240 |
86,67% |
3505 |
100,00% |
3694 |
100,00% |
-5,1% |
|
IVECO |
269 |
60,04% |
369 |
70,83% |
-27,1% |
122 |
120,5% |
1968 |
56,15% |
2073 |
56,12% |
-5,1% |
|
|
MERCEDES-BENZ |
44 |
9,82% |
54 |
10,36% |
-18,5% |
28 |
57,1% |
457 |
13,04% |
407 |
11,02% |
12,3% |
|
|
MAN |
44 |
9,82% |
22 |
4,22% |
100,0% |
45 |
-2,2% |
422 |
12,04% |
405 |
10,96% |
4,2% |
|
|
MITSUBISHI FUSO |
14 |
3,13% |
18 |
3,45% |
-22,2% |
6 |
133,3% |
209 |
5,96% |
285 |
7,72% |
-26,7% |
|
|
RENAULT |
29 |
6,47% |
23 |
4,41% |
26,1% |
13 |
123,1% |
106 |
3,02% |
127 |
3,44% |
-16,5% |
|
|
DAF |
12 |
2,68% |
10 |
1,92% |
20,0% |
4 |
200,0% |
93 |
2,65% |
126 |
3,41% |
-26,2% |
|
|
VOLKSWAGEN |
14 |
3,13% |
3 |
0,58% |
366,7% |
1 |
1300,0% |
39 |
1,11% |
17 |
0,46% |
129,4% |
|
|
Pozostałe |
22 |
4,91% |
22 |
4,22% |
0,0% |
22 |
9,2% |
211 |
6,02% |
254 |
6,88% |
-16,9% |
|
|
DMC>=16T |
OGÓŁEM |
1844 |
100,00% |
2458 |
100,00% |
-25,0% |
1835 |
0,49% |
24538 |
100,00% |
31778 |
100,00% |
-22,8% |
|
B.D / N.A |
OGÓŁEM |
8 |
100,00% |
3 |
100,00% |
166,7% |
3 |
166,67% |
41 |
100,00% |
30 |
100,00% |
36,7% |
|
OGÓŁEM / TOTAL |
2300 |
100% |
2982 |
100% |
-22,9% |
2078 |
10,7% |
28084 |
100% |
35502 |
100% |
-20,9% |
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - listopad 2024
Listopad 2024 był już czternastym z rzędu miesiącem spadku (za wyjątkiem czerwca 2024) liczby rejestracji samochodów ciężarowych w Polsce. Nie był on jednak duży i wyniósł -2,8%. Spadki zanotowały wszystkie grupy pojazdów, jednak największy dotknął ciągników samochodowych (-38% r/r.), które to stanowią największą grupę. Rejestracje podwozi samochodowych spadły o 20%, natomiast nielicznych samochodów specjalnych o 14%. Wzrosły za to rejestracje autobusów i to aż o 34%. Rynek użytkowych używanych pojazdów sprowadzonych z zagranicy był niższy od listopada ubiegłego roku (-7,3%).
W listopadzie 2024 zarejestrowano 2283 samochodów użytkowych powyżej 3.5 tony, czyli o 9,4% mniej niż rok temu i o 22,8% mniej niż w październiku 2024. Jest to jeden z najsłabszych wyników ostatnich 9 lat, zaś gorszy był tylko listopad 2019, kiedy to zarejestrowano 2104 pojazdy.
Nowych samochodów ciężarowych zarejestrowano 2078 sztuk, czyli o 32,6% mniej niż rok temu, z kolei autobusów 205 egzemplarzy, czyli o 34% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Od początku roku zarejestrowano łącznie 27 826 samochodów użytkowych o DMC powyżej 3.5 tony, czyli o 18,4% mniej rok do roku. Większość stanowiły samochody ciężarowe (25 784 szt.), które zanotowały spadek o 20,7%, Grupa autobusów wzrosła natomiast w tym czasie o 30,6%, do 2042 sztuk.
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - październik 2024
W październiku 2024 roku po raz trzynasty z rzędu spadła liczba rejestracji samochodów ciężarowych w Polsce (wyjątkiem był czerwiec 2024). Spadek jednak nie był duży i wyniósł 2,8%. Pamiętajmy też, że zeszłoroczna baza była dość wysoka bowiem rynek odrabiał straty z września (duży spadek po antycypacji rejestracji w sierpniu ze względu na zmiany legislacyjne w grupie pojazdów ciężarowych). Spadek zanotowała m.in. największa z grup, czyli ciągniki samochodowe (-8,5% r/r.), samochody specjalne spadły o 7%, natomiast podwozia samochodowe wzrosły o 8%. Aż o 31% wzrosły za to rejestracje autobusów. Delikatnie, bowiem o 2,1%, wzrósł też rynek aut użytkowych sprowadzanych z zagranicy.
W samym październiku zarejestrowano 2957 nowych samochodów użytkowych powyżej 3,5 tony, czyli o 2,8% mniej niż rok temu i o 32,6% więcej niż we wrześniu 2024. Jest to wynik na poziomie średniej z lat 2015-2023 (2 987 szt.).
Samochodów ciężarowych przybyło 2697 szt., czyli o 5,1% mniej niż rok temu, natomiast autobusów 260 szt., czyli o 30,7% więcej niż przed rokiem.
Od początku roku zarejestrowano 25 543 samochody użytkowe o DMC powyżej 3.5 tony, czyli o 17,2% mniej niż rok temu. W tym czasie przybyło 22 706 samochodów ciężarowych, co stanowi spadek o 19,5% rok do roku, natomiast grupa autobusów wzrosła do 1837 sztuk, co jest o 30,3% lepszym wynikiem niż przed rokiem.
Rejestracje samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - styczeń-październik 2024
| Segment | Marka | Październik 2024 | Udział % 2024 | Październik 2023 | Udział % 2023 | Zmiana % r/r | Wrzesień 2024 | Paz/Wrz Zmiana % | YTD 2024 | Udział % YTD 2024 | YTD 2023 | Udział % YTD 2023 | Zmiana % YTD r/r |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 3.5 T | OGÓŁEM/TOTAL | 297 | 100.00% | 250 | 100.00% | 18.8% | 258 | 15.12% | 2,817 | 100.00% | 2,828 | 100.00% | -0.4% |
| IVECO | 130 | 43.77% | 130 | 52.00% | 0.0% | 132 | -1.5% | 1,577 | 55.98% | 1,512 | 53.47% | 4.3% | |
| MERCEDES-BENZ | 45 | 15.15% | 17 | 6.80% | 164.7% | 34 | 32.4% | 385 | 13.67% | 329 | 11.63% | 17.0% | |
| MAN | 53 | 17.85% | 41 | 16.40% | 29.3% | 45 | 17.8% | 333 | 11.82% | 335 | 11.85% | -0.6% | |
| MITSUBISHI FUSO | 22 | 7.41% | 20 | 8.00% | 10.0% | 24 | -8.3% | 189 | 6.71% | 252 | 8.91% | -25.0% | |
| DAF | 24 | 8.08% | 6 | 2.40% | 300.0% | 5 | 380.0% | 77 | 2.73% | 104 | 3.68% | -26.0% | |
| RENAULT | 9 | 3.03% | 13 | 5.20% | -30.8% | 4 | 125.0% | 64 | 2.27% | 83 | 2.93% | -22.9% | |
| HYMER | 1 | 0.34% | 0 | 0.00% | - | 0 | - | 28 | 0.99% | 18 | 0.64% | 55.6% | |
| Pozostałe/Others | 13 | 4.38% | 23 | 9.20% | -43.5% | 14 | 5.4% | 164 | 5.82% | 195 | 6.90% | -15.9% | |
| DMC>=16T | OGÓŁEM/TOTAL | 2,396 | 100.00% | 2,592 | 100.00% | -7.6% | 1,814 | 32.08% | 20,859 | 100.00% | 26,588 | 100.00% | -21.5% |
| SCANIA | 464 | 19.37% | 472 | 18.21% | -1.7% | 257 | 80.5% | 4,905 | 23.52% | 4,376 | 16.46% | 12.1% | |
| VOLVO | 602 | 25.13% | 540 | 20.83% | 11.5% | 477 | 26.2% | 4,423 | 21.20% | 5,474 | 20.59% | -19.2% | |
| MAN | 507 | 21.16% | 424 | 16.36% | 19.6% | 391 | 29.7% | 3,539 | 16.97% | 3,527 | 13.27% | 0.3% | |
| MERCEDES-BENZ | 228 | 9.52% | 467 | 18.02% | -51.2% | 227 | 0.4% | 3,048 | 14.61% | 4,902 | 18.44% | -37.8% | |
| DAF | 354 | 14.77% | 360 | 13.89% | -1.7% | 291 | 21.6% | 3,011 | 14.44% | 5,018 | 18.87% | -40.0% | |
| RENAULT | 134 | 5.59% | 164 | 6.33% | -18.3% | 84 | 59.5% | 938 | 4.50% | 1,682 | 6.33% | -44.2% | |
| IVECO | 71 | 2.96% | 144 | 5.56% | -50.7% | 68 | 4.4% | 746 | 3.58% | 1,123 | 4.22% | -33.6% | |
| FORD TRUCKS | 31 | 1.29% | 18 | 0.69% | 72.2% | 17 | 82.4% | 216 | 1.04% | 438 | 1.65% | -50.7% | |
| Pozostałe/Others | 5 | 0.21% | 3 | 0.12% | 66.7% | 2 | 150.0% | 33 | 0.16% | 48 | 0.18% | -31.3% | |
| B.D/N.A | OGÓŁEM/TOTAL | 4 | 100.00% | 1 | 100.00% | 300.0% | 4 | 0.00% | 30 | 100.00% | 23 | 100.00% | 30.4% |
| OGÓŁEM/TOTAL | 2,697 | 100% | 2,843 | 100% | -5.1% | 2,076 | 29.9% | 23,706 | 100% | 29,439 | 100% | -19.5% |
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - wrzesień 2024
Wrzesień 2024 roku był już dwunastym miesiącem spadku rejestracji samochodów ciężarowych, który trwa od września 2023 r. (wyjątkiem był czerwiec 2024). Co prawda spadek nie jest duży i wynosi raptem 2%, jednak pamiętajmy, że we wrześniu ubiegłego roku sprzedaż była na niskim poziomie ze względu na zmiany legislacyjne w grupie pojazdów ciężarowych. Ciągniki samochodowe zanotowały aż 14% spadku, samochody specjalne 22%, natomiast podwozia zanotowały wzrost o 52%. O 13% wzrosły natomiast rejestracje autobusów. Rynek aut użytkowych sprowadzanych z zagranicy praktycznie nie uległ zmianom rok do roku (spadek o 61 sztuk).
We wrześniu zarejestrowano 2230 samochodów użytkowych o DMC powyżej 3.5 tony, czyli mniej o 2,3% niż rok temu i jednocześnie o 44,5% więcej niż w sierpniu bieżącego roku. To jeden z najniższych poziomów rejestracji od 2015r (mniej zarejestrowano jedynie w 2020 roku - 2101 szt.).
Samochodów ciężarowych zarejestrowano 2076 szt., czyli o 3,3% mniej niż rok temu. Przybyły też 154 autobusy, co daje wzrost o 13,2% rok do roku.
Od początku roku zarejestrowano 22 586 samochodów użytkowych o DMC powyżej 3.5 tony, czyli o 18,8% mniej niż w tym samym okresie 2023 roku. W grupie pojazdów ciężarowych przybyło 21 009 egzemplarzy, czyli o 21% mniej niż w ubiegłym roku. Grupa autobusów zanotowała w tym czasie wzrost o 30,2%, do poziomu 1577 sztuk.
Rejestracje samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - styczeń-wrzesień 2024
| Segment | Marka | Wrzesień 2024 Ogółem | Wrzesień 2024 Udział % | Wrzesień 2023 Ogółem | Wrzesień 2023 Udział % | Zmiana % r/r | Sierpień 2024 Ogółem | Zmiana Wrz/Sie % | Rok narastająco Styczeń - Wrzesień 2024 Ogółem | Rok narastająco Styczeń - Wrzesień 2024 Udział % | Rok narastająco Styczeń - Wrzesień 2023 Ogółem | Rok narastająco Styczeń - Wrzesień 2023 Udział % | Zmiana % r/r YTD |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| IVECO | - | 132 | 51,16% | 124 | 62,31% | 6,5% | 92 | 43,5% | 1447 | 57,42% | 1382 | 53,61% | 4,7% |
| MERCEDES-BENZ | - | 34 | 13,18% | 13 | 6,53% | 161,5% | 28 | 21,4% | 340 | 13,49% | 312 | 12,10% | 9,0% |
| MAN | - | 45 | 17,44% | 18 | 9,05% | 150,0% | 58 | -22,4% | 280 | 11,11% | 294 | 11,40% | -4,8% |
| MITSUBISHI FUSO | - | 24 | 9,30% | 6 | 3,02% | 300,0% | 18 | 33,3% | 167 | 6,63% | 232 | 9,00% | -28,0% |
| RENAULT | - | 4 | 1,55% | 10 | 5,03% | -60,0% | 5 | -20,0% | 55 | 2,18% | 70 | 2,72% | -21,4% |
| DAF | - | 5 | 1,94% | 7 | 3,52% | -28,6% | 7 | -28,6% | 53 | 2,10% | 98 | 3,80% | -45,9% |
| HYMER | - | 0 | 0,00% | 1 | 0,50% | -100,0% | 1 | -100,0% | 27 | 1,07% | 18 | 0,70% | 50,0% |
| Pozostałe / Inne | - | 14 | 5,43% | 20 | 10,05% | -30,0% | 20 | 8,8% | 151 | 5,99% | 172 | 6,67% | -12,2% |
| OGÓŁEM | 3,5T | 258 | 100,00% | 199 | 100,00% | 29,6% | 228 | 13,16% | 2520 | 100,00% | 2578 | 100,00% | -2,2% |
| SCANIA | - | 257 | 14,17% | 277 | 14,23% | -7,2% | 227 | 13,2% | 4439 | 24,04% | 3904 | 16,27% | 13,7% |
| VOLVO | - | 477 | 26,30% | 561 | 28,83% | -15,0% | 199 | 139,7% | 3821 | 20,70% | 4934 | 20,56% | -22,6% |
| MAN | - | 391 | 21,55% | 227 | 11,66% | 72,2% | 252 | 55,2% | 3032 | 16,42% | 3103 | 12,93% | -2,3% |
| MERCEDES-BENZ | - | 227 | 12,51% | 336 | 17,27% | -32,4% | 180 | 26,1% | 2820 | 15,27% | 4435 | 18,48% | -36,4% |
| DAF | - | 291 | 16,04% | 282 | 14,49% | 3,2% | 212 | 37,3% | 2657 | 14,39% | 4658 | 19,41% | -43,0% |
| RENAULT | - | 84 | 4,63% | 166 | 8,53% | -49,4% | 55 | 52,7% | 804 | 4,35% | 1518 | 6,33% | -47,0% |
| IVECO | - | 68 | 3,75% | 65 | 3,34% | 4,6% | 41 | 65,9% | 675 | 3,66% | 979 | 4,08% | -31,1% |
| FORD TRUCKS | - | 17 | 0,94% | 29 | 1,49% | -41,4% | 3 | 466,7% | 185 | 1,00% | 420 | 1,75% | -56,0% |
| Pozostałe / Inne | - | 2 | 0,11% | 3 | 0,15% | -33,3% | 5 | -60,0% | 30 | 0,16% | 45 | 0,19% | -33,3% |
| OGÓŁEM | DMC>=16T | 1814 | 100,00% | 1946 | 100,00% | -6,8% | 1174 | 54,51% | 18463 | 100,00% | 23996 | 100,00% | -23,1% |
| OGÓŁEM | B.D / N.A | 4 | 100,00% | 1 | 100,00% | 300,0% | 3 | 33,33% | 26 | 100,00% | 22 | 100,00% | 18,2% |
| OGÓŁEM | - | 2076 | 100% | 2146 | 100% | -3,3% | 1405 | 47,8% | 21009 | 100% | 26596 | 100% | -21,0% |
Rejestracja samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - sierpień 2024
Sierpień 2024 roku był już jedenastym miesiącem spadku rejestracji na rynku samochodów ciężarowych, który trwa od września 2023 roku (wyjątkiem był czerwiec 2024, kiedy to odnotowano nieznaczny wzrost). Spadek w sierpniu jest największy (aż 64% r/r.), gdyż zeszłoroczna baza była wyjątkowo wysoka ze względu na zmiany legislacyjne w grupie pojazdów ciężarowych. Wszystkie rodzaje pojazdów zanotowały spadki, jednak największy dotknął ciągniki samochodowe (-71%). Podwozia samochodowe zanotowały spadek o 57%, samochody specjalne o 35%, natomiast autobusy o 29% rok do roku.
Rynek użytkowych używanych sprowadzonych z zagranicy był także niższy w porównaniu do sierpnia ubiegłego roku (-2,5%). Odwrotny trend trwał od marca 2023r do lipca bieżącego roku.
W sierpniu zarejestrowano 1543 samochody użytkowe o DMC powyżej 3.5 tony, czyli aż o 63,6% mniej niż rok temu i jednocześnie o 28,8% mniej niż w lipcu bieżącego roku. Był to jeden z najsłabszych miesięcy od 2015 roku. Mniej zarejestrowano tylko w 2020 i 2019 roku - odpowiednio 1449 szt. i 1532 szt.
Zdecydowaną większość (1405 szt.) stanowiły samochody ciężarowe (spadek o 65,3% r/r.), zaś resztę (138 szt.) autobusy, co oznacza spadek o 29,2% r/r.
Od stycznia do sierpnia 2024 roku zarejestrowano 20 356 samochodów użytkowych powyżej 3,5 tony, czyli o 20,3% mniej niż w 2023 roku. Największą część stanowiły samochody ciężarowe (18 933 szt., mniej o 22,6% r/r.), zaś autobusów zarejestrowano 1423 sztuki (wzrost o 32,4%).
Rejestracje samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - styczeń-sierpień 2024
| Segment | Marka (Make) | Sierpień (August) | Zmiana % r/r | Lipiec (July) | Rok narastająco Styczeń - Sierpień (YTD January - August) | Zmiana % r/r | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2024 | Udział % | 2023 | Udział % | 2024 | "Sie/Lip Zmiana %" | 2024 | Udział % | 2023 | |||
| 3.5T | IVECO | 92 | 40,35% | 241 | 51,94% | -61,8% | 92 | 0,0% | 1 315 | 58,13% | 1 258 |
| MERCEDES-BENZ | 28 | 12,28% | 48 | 10,34% | -41,7% | 52 | -46,2% | 306 | 13,53% | 299 | |
| MAN | 58 | 25,44% | 88 | 18,97% | -34,1% | 63 | -7,9% | 235 | 10,39% | 276 | |
| MITSUBISHI FUSO | 18 | 7,89% | 27 | 5,82% | -33,3% | 18 | 0,0% | 143 | 6,32% | 226 | |
| RENAULT | 5 | 2,19% | 15 | 3,23% | -66,7% | 2 | 150,0% | 51 | 2,25% | 60 | |
| DAF | 7 | 3,07% | 20 | 4,31% | -65,0% | 4 | 75,0% | 48 | 2,12% | 91 | |
| HYMER | 1 | 0,44% | 0 | 0,00% | 4 | -75,0% | 27 | 1,19% | 17 | ||
| Pozostałe / Others | 19 | 8,33% | 25 | 5,39% | -24,0% | 22 | 8,7% | 137 | 6,06% | 152 | |
| OGÓŁEM / TOTAL | 228 | 100,00% | 464 | 100,00% | -50,9% | 253 | -9,88% | 2 262 | 100,00% | 2 379 | |
| DMC >= 16T | SCANIA | 227 | 19,34% | 453 | 12,65% | -49,9% | 328 | -30,8% | 4 182 | 25,12% | 3 627 |
| VOLVO | 199 | 16,95% | 432 | 12,06% | -53,9% | 475 | -58,1% | 3 344 | 20,09% | 4 373 | |
| MAN | 252 | 21,47% | 724 | 20,21% | -65,2% | 292 | -13,7% | 2 641 | 15,86% | 2 876 | |
| MERCEDES-BENZ | 180 | 15,33% | 696 | 19,43% | -74,1% | 239 | -24,7% | 2 593 | 15,57% | 4 099 | |
| DAF | 212 | 18,06% | 886 | 24,73% | -76,1% | 180 | 17,8% | 2 366 | 14,21% | 4 376 | |
| RENAULT | 55 | 4,68% | 146 | 4,08% | -62,3% | 91 | -39,6% | 720 | 4,32% | 1 352 | |
| IVECO | 41 | 3,49% | 168 | 4,69% | -75,6% | 105 | -61,0% | 607 | 3,65% | 914 | |
| FORD TRUCKS | 3 | 0,26% | 71 | 1,98% | -95,8% | 18 | -83,3% | 168 | 1,01% | 391 | |
| Pozostałe / Others | 5 | 0,43% | 6 | 0,17% | -16,7% | 4 | 25,0% | 28 | 0,17% | 42 | |
| OGÓŁEM / TOTAL | 1 174 | 100,00% | 3 582 | 100,00% | -67,2% | 1 732 | -32,22% | 16 649 | 100,00% | 22 050 | |
| B.D / N.A | OGÓŁEM / TOTAL | 3 | 100,00% | 3 | 100,00% | 0,0% | 3 | 0,00% | 22 | 100,00% | 21 |
| OGÓŁEM / TOTAL | 1 405 | 100% | 4 049 | 100% | -65,3% | 1 988 | -29,3% | 18 933 | 100% | 24 450 |
Rejestracja samochodów ciężarowych w lipcu 2024
Lipiec 2024 roku przyniósł aż dwucyfrowy spadek rejestracji samochodów ciężarowych względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Spadła sprzedaż ciągników samochodowych (-44%) oraz nielicznych pojazdów specjalnych (-21%). Wzrosła natomiast sprzedaż autobusów rok do roku (+18,7%).
W lipcu zarejestrowano łącznie 2166 pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5 tony. Jest to aż o 33,1% gorszy wynik niż rok temu (-1071 szt.).
Największą grupę stanowią samochody ciężarowe (1988 szt.), jednak zarejestrowano ich aż o 1099 egzemplarzy mniej niż w lipcu 2023 roku. O 28 sztuk wzrosła natomiast sprzedaż autobusów (+18,7%).
Łącznie od stycznia do lipca 2024 roku zarejestrowano w Polsce 18 813 pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, czyli o 11,6% mniej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Samych pojazdów ciężarowych zarejestrowano 17 528 sztuk, czyli o 14,1% mniej niż rok temu. Aż o 46% wzrosły za to rejestracje autobusów, do pułapu 1285 pojazdów.
Rejestracje samochodów ciężarowych powyżej 3.5 tony - styczeń-lipiec 2024
| Segment | Marka | Lipiec 2024 Ogółem | Lipiec 2024 Udział % | Zmiana % r/r Lipiec 2024 | Czerwiec 2024 Ogółem | Styczeń - Lipiec 2024 Ogółem | Styczeń - Lipiec 2024 Udział % | Zmiana % r/r Styczeń - Lipiec 2024 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 3.5T | OGÓŁEM | 253 | 100,00% | 25,2% | 452 | 2034 | 100,00% | 6,2% |
| IVECO | 92 | 36,36% | -20,0% | 282 | 1223 | 60,13% | 20,3% | |
| MERCEDES-BENZ | 52 | 20,55% | 85,7% | 58 | 278 | 13,67% | 10,8% | |
| MAN | 63 | 24,90% | 162,5% | 45 | 177 | 8,70% | -5,9% | |
| MITSUBISHI FUSO | 18 | 7,11% | 80,0% | 24 | 125 | 6,15% | -37,2% | |
| RENAULT | 2 | 0,79% | -75,0% | 8 | 46 | 2,26% | 2,2% | |
| DAF | 4 | 1,58% | -20,0% | 5 | 41 | 2,02% | -42,3% | |
| HYMER | 4 | 1,58% | N/A | 8 | 26 | 1,28% | 52,9% | |
| Pozostałe | 18 | 7,11% | 50,0% | 30 | 118 | 5,80% | -7,1% | |
| DMC>=16T | OGÓŁEM | 1732 | 100,00% | -39,9% | 2767 | 15475 | 100,00% | -16,2% |
| SCANIA | 328 | 18,94% | -37,5% | 710 | 3955 | 25,56% | 24,6% | |
| VOLVO | 475 | 27,42% | -12,4% | 475 | 3145 | 20,32% | -20,2% | |
| MERCEDES-BENZ | 239 | 13,80% | -41,6% | 362 | 2413 | 15,59% | -29,1% | |
| MAN | 292 | 16,86% | -41,9% | 379 | 2389 | 15,44% | 11,0% | |
| DAF | 180 | 10,39% | -67,1% | 655 | 2154 | 13,92% | -38,3% | |
| RENAULT | 91 | 5,25% | -45,8% | 93 | 665 | 4,30% | -44,9% | |
| IVECO | 105 | 6,06% | -26,1% | 77 | 566 | 3,66% | -24,1% | |
| FORD TRUCKS | 18 | 1,04% | -60,0% | 16 | 165 | 1,07% | -48,4% | |
| Pozostałe | 4 | 0,23% | 33,3% | 0 | 23 | 0,15% | -36,1% | |
| B.D / N.A | OGÓŁEM | 3 | 100,00% | 200,0% | 2 | 19 | 100,00% | 5,6% |
| OGÓŁEM | OGÓŁEM | 1988 | 100% | -35,6% | 3221 | 17528 | 100% | -14,1% |
Rejestracja samochodów ciężarowych w czerwcu 2024
W czerwcu 2024 roku nastąpił wzrost sprzedaży pojazdów użytkowych o 3,5% w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim, kończąc tym samym dziewięciomiesięczny okres spadków. Realny wzrost rynku był jeszcze większy niż nominalny, co wynikało z mniejszej ilości dni roboczych w czerwcu 2024 (20 dni w porównaniu do 21 dni w czerwcu 2023).
Analiza poszczególnych segmentów rynku
Spadki w niektórych kategoriach pojazdów
W całej grupie pojazdów użytkowych spadek zanotowały kluczowe ciągniki samochodowe oraz nieliczne samochody specjalne. Ciągniki samochodowe odnotowały spadek o prawie 8%, a samochody specjalne o ponad 10%.
Wzrosty w innych segmentach
Podwozia samochodowe wzrosły o 32%, a autobusy aż o 53%. Drugi miesiąc z rzędu rynek używanych pojazdów sprowadzonych z zagranicy był niższy niż rynek nowych pojazdów (-24%; -826 szt.), co było odwrotnym trendem w stosunku do okresu od stycznia do kwietnia 2024 roku.
Dane szczegółowe dla czerwca 2024
W czerwcu 2024 roku zarejestrowano 3 454 nowe pojazdy użytkowe powyżej 3,5 tony, co stanowi wzrost o 3,5% w porównaniu do czerwca 2023 roku oraz wzrost o 21,7% w porównaniu do maja 2024 roku. Realny wzrost w porównaniu z czerwcem 2023 wyniósł 8,7%.
Nowe samochody ciężarowe
W czerwcu 2024 roku zarejestrowano 3 221 nowych samochodów ciężarowych, co stanowi wzrost o 1,2% w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost w porównaniu do maja 2024 roku wyniósł 20,4%.
Nowe autobusy
Rynek nowych autobusów wzrósł o 53,3% rok do roku, osiągając poziom 233 sztuk. Wzrost ten utrzymuje się od lutego 2023 roku. W porównaniu z majem 2024 roku, liczba zarejestrowanych autobusów wzrosła o 42%, czyli o 69 sztuk.
Dane za pierwsze półrocze 2024
Nowe pojazdy użytkowe
W pierwszym półroczu 2024 roku zarejestrowano 16 647 nowych pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5 tony, co oznacza spadek o 7,7% w skali roku. Liczba nowych samochodów ciężarowych wyniosła 15 540, co stanowi spadek o 10,2% w porównaniu do 2023 roku. Grupa autobusów zwiększyła się o 51,6%, osiągając liczbę 1 107 sztuk.
Używane pojazdy użytkowe
Od początku 2024 roku sprowadzono 17 487 używanych pojazdów użytkowych, co oznacza wzrost o 15,5% (2 353 sztuki) w porównaniu do roku poprzedniego. W tej liczbie znalazło się 15 383 samochody ciężarowe (wzrost o 15,7%) i 2 104 autobusy (wzrost o 14,3%).
Podsumowanie
Czerwiec 2024 przyniósł długo oczekiwany wzrost na rynku nowych pojazdów użytkowych, mimo wcześniejszych dziewięciu miesięcy spadków. Pomimo ogólnego spadku w pierwszym półroczu 2024, niektóre segmenty, takie jak autobusy, odnotowały znaczące wzrosty. Trendy na rynku używanych pojazdów sprowadzonych z zagranicy zmieniają się dynamicznie, wpływając na ogólną sytuację w branży motoryzacyjnej.
| Marka | Czerwiec 2024 | Udział % 2024 | Czerwiec 2023 | Udział % 2023 | Zmiana % r/r | Zmiana poz. r/r | Maj 2023 | Cze/Maj Zmiana % | Cze/Maj Zmiana poz. |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| RENAULT | 1 754 | 26,07% | 1 208 | 20,02% | 45,2% | 0 | 1 053 | 66,6% | 0 |
| FORD | 893 | 13,27% | 752 | 12,46% | 18,8% | 1 | 740 | 20,7% | 0 |
| IVECO | 775 | 11,52% | 620 | 10,27% | 25,0% | 2 | 450 | 72,2% | 1 |
| VOLKSWAGEN | 622 | 9,24% | 427 | 7,08% | 45,7% | 3 | 503 | 23,7% | -1 |
| TOYOTA | 614 | 9,12% | 771 | 12,78% | -20,4% | -3 | 398 | 54,3% | 1 |
| MERCEDES-BENZ | 529 | 7,86% | 520 | 8,62% | 1,7% | 0 | 421 | 25,7% | -1 |
| FIAT | 438 | 6,51% | 736 | 12,20% | -40,5% | -3 | 369 | 18,7% | 0 |
| OPEL | 229 | 3,40% | 312 | 5,17% | -26,6% | 0 | 140 | 63,6% | 1 |
| SUZUKI | 171 | 2,54% | 22 | 0,36% | 677,3% | 6 | 81 | 111,1% | 3 |
| PEUGEOT | 165 | 2,45% | 193 | 3,20% | -14,5% | 0 | 156 | 5,8% | -2 |
| MAN | 121 | 1,80% | 64 | 1,06% | 89,1% | 0 | 106 | 14,2% | 0 |
| CITROEN | 113 | 1,68% | 196 | 3,25% | -42,3% | -3 | 127 | -11,0% | -2 |
| ISUZU | 63 | 0,94% | 42 | 0,70% | 50,0% | -1 | 45 | 40,0% | 0 |
| SKODA | 52 | 0,77% | 24 | 0,40% | 116,7% | 0 | 44 | 18,2% | 0 |
| SSANGYONG | 37 | 0,55% | 40 | 0,66% | -7,5% | -2 | 11 | 236,4% | 1 |
Rejestracja samochodów ciężarowych maj 2024
W maju 2024 roku rynek samochodów użytkowych powyżej 3,5 tony skurczył się o 8,2% względem maja 2023. Był to 9. miesiąc z rzędu z tendencją spadkową. Ciągniki samochodowe zanotowały spadek o 11%, natomiast samochody specjalne o 28%. Symbolicznie, bowiem o 1%, wzrosły rejestracje podwozi samochodowych, natomiast wzrost w przypadku autobusów wyniósł 12%. Co ciekawe, rynek używanych pojazdów ciężarowych sprowadzonych z zagranicy był niższy niż pojazdów nowych (-10%, -275 szt.), co stanowi przełamanie trwającego przez cztery ostatnie miesiące trendu.
Łącznie w maju zarejestrowano 2839 nowych samochodów użytkowych powyżej 3,5 tony, czyli o 8,2% mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku i jednocześnie o 7,9% więcej niż w kwietniu 2024. Aż 2675 z nich stanowiły samochody ciężarowe (spadek o 9,2% r/r.), natomiast 164 sztuki stanowiły autobusy (wzrost o 11,6% r/r.).
Od początku 2024 roku przybyło 13 193 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t, czyli mniej o 10,3% niż w tym samym okresie 2023 roku. Większość stanowiły samochody ciężarowe (12 319 szt., spadek o 12,8% r/r.), natomiast pozostałe 874 sztuki stanowiły autobusy (wzrost o 51,2% r/r.).
MAJ
| Najpopularniejsze Marki | Rejestracje | Zmiana % |
|---|---|---|
| SCANIA | 670 | +58% |
| VOLVO | 618 | +9% |
| MERCEDES-BENZ | 352 | -27% |
| MAN | 327 | -25% |
| IVECO | 283 | +16% |
| DAF | 257 | -52% |
| RENAULT | 92 | -44% |
| FORD TRUCKS | 38 | -14% |
STYCZEŃ-MAJ
| Najpopularniejsze Marki | Rejestracje | Zmiana % |
|---|---|---|
| SCANIA | 2917 | +36% |
| VOLVO | 2209 | -20% |
| MERCEDES-BENZ | 1980 | -27% |
| MAN | 1792 | +23% |
| DAF | 1351 | -46% |
| IVECO | 1239 | +9% |
| RENAULT | 518 | -41% |
| FORD TRUCKS | 131 | -46% |
Rejestracja samochodów ciężarowych kwiecień 2024
W kwietniu 2024 roku rynek samochodów użytkowych powyżej 3,5 tony również zaliczył spadek, jednak był on niewielki. Co prawda kwiecień był 8. z rzędu miesiącem spadku rejestracji samochodów ciężarowych w Polsce, jednak wyniósł on zaledwie -3,4% wobec kwietnia 2023. W kwietniu zarejestrowano 2630 nowych pojazdów użytkowych, czyli o 3,4% mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku i o 11% mniej niż w marcu 2024. Realny spadek jest jednak większy, z racji, iż w kwietniu 2024 były o 2 dni robocze więcej niż rok temu. Spadek zanotowały tylko ciągniki samochodowe (-11%), natomiast podwozia samochodowe i nieliczne pojazdy specjalne nieznacznie wzrosły, odpowiednio o 7 i 3% rok do roku. Największy wzrost odnotowały autobusy - aż o 56%.
Rośnie też popularność używanych pojazdów użytkowych sprowadzanych z zagranicy - czwarty raz z rzędu był on wyższy niż rynek nowych pojazdów (wzrost o 18%, +484 szt.).
Patrząc na sumaryczne dane od początku roku, rynek pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony skurczył się o 10,9% względem 2023 roku. W 2024 roku zarejestrowano bowiem 10 354 samochody użytkowe powyżej 3,5 t. W grupie pojazdów ciężarowych było 9644 rejestracji, czyli o 13,8% mniej, natomiast sprzedaż autobusów wzrosłą w tym samym okresie aż o 64,7%, do 710 sztuk.
KWIECIEŃ
| Najpopularniejsze Marki | Rejestracje | Zmiana % |
|---|---|---|
| SCANIA | 592 | +42% |
| MERCEDES-BENZ | 442 | +5% |
| VOLVO | 391 | -31% |
| MAN | 348 | +25% |
| IVECO | 260 | +18% |
| DAF | 231 | -46% |
| RENAULT | 95 | -42% |
| FORD TRUCKS | 15 | -71% |
| MITSUBISHI FUSO | 15 | -29% |
STYCZEŃ-KWIECIEŃ
| Najpopularniejsze Marki | Rejestracje | Zmiana % |
|---|---|---|
| SCANIA | 2247 | +30% |
| MERCEDES-BENZ | 1628 | -27% |
| VOLVO | 1591 | -28% |
| MAN | 1465 | +44% |
| DAF | 1094 | -44% |
| IVECO | 956 | +7% |
| RENAULT | 426 | -41% |
| FORD TRUCKS | 93 | -53% |
Rejestracja samochodów ciężarowych marzec 2024
W marcu 2024 roku rynek pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony kontynuował trend spadkowy, odnotowując siódmy z rzędu miesiąc obniżenia się liczby rejestracji. Według najnowszych danych, rejestracje nowych pojazdów użytkowych w marcu spadły o 17,2% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Kiedy spojrzymy na kumulatywny wynik pierwszego kwartału 2024, obserwujemy spadek o 13,1% w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku.
Analiza szczegółowa pokazuje, że spadek ten był w dużej mierze podyktowany mniejszą liczbą rejestracji samochodów ciężarowych, która obniżyła się o 19%. Spadki dotknęły wszystkie kategorie w tej grupie:
- Ciągniki samochodowe zanotowały spadek o blisko 19%.
- Podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne zmniejszyły się o 21%.
Interesującym wyjątkiem od ogólnej tendencji spadkowej były autobusy, których liczba rejestracji wzrosła o 26%.
| Marka | Marzec | ||||
| March | |||||
| 2024 | 2023 | Zmiana % r/r | |||
| Make | |||||
| Ogółem | Udział % | Ogółem | Udział % | Change % y/y | |
| Total | Mkt shr % | Total | Mkt shr % | ||
| RENAULT | 1 309 | 20,80% | 1 306 | 22,24% | 0,2% |
| FIAT | 959 | 15,24% | 696 | 11,85% | 37,8% |
| FORD | 795 | 12,63% | 909 | 15,48% | -12,5% |
| TOYOTA | 785 | 12,47% | 578 | 9,85% | 35,8% |
| MERCEDES-BENZ | 537 | 8,53% | 476 | 8,11% | 12,8% |
| VOLKSWAGEN | 478 | 7,59% | 423 | 7,20% | 13,0% |
| IVECO | 515 | 8,18% | 300 | 5,11% | 71,7% |
| OPEL | 293 | 4,66% | 322 | 5,48% | -9,0% |
| PEUGEOT | 172 | 2,73% | 294 | 5,01% | -41,5% |
| CITROEN | 129 | 2,05% | 240 | 4,09% | -46,3% |
| SUZUKI | 65 | 1,03% | 19 | 0,32% | 242,1% |
| MAN | 61 | 0,97% | 95 | 1,62% | -35,8% |
| ISUZU | 39 | 0,62% | 25 | 0,43% | 56,0% |
| SKODA | 44 | 0,70% | 17 | 0,29% | 158,8% |
| SSANGYONG | 15 | 0,24% | 24 | 0,41% | -37,5% |
Zaskakująca popularność używanych pojazdów
Rynek używanych pojazdów użytkowych sprowadzanych z zagranicy po raz kolejny okazał się być większy niż rynek nowych pojazdów, zarejestrowano bowiem wzrost o 7%, co przekłada się na dodatkowe 219 sztuk. Jest to trzeci z rzędu miesiąc, kiedy używane pojazdy zyskują na popularności w porównaniu do nowych modeli.
Statystyki za marzec i I kwartal 2024
W marcu zarejestrowano 2 946 nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony, co oznacza spadek o 17,2% rok do roku, lecz jest to wynik o 18,5% lepszy niż w lutym 2024. W pierwszym kwartale roku zarejestrowano 7 724 nowe pojazdy użytkowe, co stanowi 13,1-procentowy spadek w stosunku do roku poprzedniego. Wśród nich samochody ciężarowe odnotowały 16-procentowy spadek, natomiast segment autobusów zwiększył się o imponujące 68,8%, osiągając liczbę 498 zarejestrowanych sztuk.
Perspektywy rynku
Tak wyraźne spadki w rejestracjach nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony wskazują na istotne wyzwania, przed którymi stoi branża. Z jednej strony, rosnąca popularność pojazdów używanych może sugerować poszukiwanie przez nabywców bardziej ekonomicznych rozwiązań. Z drugiej strony, wzrost w segmencie autobusów wskazuje na specyficzne potrzeby rynku, które mimo ogólnej tendencji spadkowej, nadal znajdują sposób na wzrost.
Rynek pojazdów użytkowych jest wyraźnie zróżnicowany, a tendencje w poszczególnych segmentach mogą dostarczać cennych wskazówek dla producentów i dystrybutorów pojazdów. Kontynuacja monitorowania tych trendów będzie kluczowa dla zrozumienia przyszłych kierunków rozwoju branży transportowej w Polsce i na świecie.
Rejestracja samochodów ciężarowych styczeń-luty 2024
Luty 2024 roku okazał się szóstym z kolei miesiącem, w którym odnotowano spadek liczby rejestracji pojazdów ciężarowych. Za spadek odpowiedzialny jest przede wszystkim segment ciągników siodłowych, które sprzedaż obniżyła się o 20%. W przypadku samochodów specjalnych możemy mówić o wzroście na poziomie 17%, podwozia samochodowe wzrosły o 6%, a autobusy o 92%.
Sam rynek nowych samochodów ciężarowych w lutym 2024 był mniejszy o 19% względem samochodów używanych tego segmentu.
Względem ubiegłego roku, w lutym 2024 roku zarejestrowano o 10,47% mniej pojazdów ciężarowych pow. 3,5 tony oraz o 8,5% więcej niż w styczniu 2024 roku. W lutym zarejestrowano w sumie 2485 egzemplarzy nowych pojazdów użytkowych. Wśród nich dominuje segment samochodów ciężarowych, których przybyło 2318 sztuk. Spadek rejestracji spowodowany jest m.in. przez wysoką bazę zarejestrowanych pojazdów w ubiegłym roku. Analogicznie względem ubiegłego roku sytuacja wygląda w przypadku autobusów, niska baza rejestracji w lutym 2023 powoduje tak duże wzrosty w bieżącym okresie.
| Pozycja | Marka | Luty 2024 | Luty 2023 | Zmiana % r/r | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ogółem | Udział % | Ogółem | Udział % | |||
| 1 | SCANIA | 637 | 27,48% | 388 | 14,39% | 64,2% |
| 2 | MERCEDES-BENZ | 357 | 15,40% | 625 | 23,17% | -42,9% |
| 3 | VOLVO | 328 | 14,15% | 490 | 18,17% | -33,1% |
| 4 | MAN | 291 | 12,55% | 209 | 7,75% | 39,2% |
| 5 | DAF | 292 | 12,60% | 561 | 20,80% | -48,0% |
| 6 | IVECO | 237 | 10,22% | 181 | 6,71% | 30,9% |
| 7 | RENAULT | 128 | 5,52% | 152 | 5,64% | -15,8% |
| RAZEM / Sub Total 1-7 | 2 270 | 97,93% | 2 606 | 96,63% | -12,9% | |
Rejestracja samochodów ciężarowych grudzień 2023
Rok 2023 był pełen zmian jeśli mówimy o rynku motoryzacyjnym. W przypadku samochodów ciężarowych w przeciwieństwie do 2022 roku okazał się rokiem kryzysowym dla wielu firm, przewoźników i inwestorów.
W przypadku rejestracji samochodów użytkowych powyżej 3.5 tony, grudzień okazał się czwartym z kolei miesiącem ze spadkiem. Taka sytuacja wynika przede wszystkim z bardzo wysokiej bazy rejestracji pod koniec 2022 roku oraz bardzo wysokim poziomem rejestracji w sierpniu 2023 roku. Wśród wszystkich pojazdów, podwozia samochodowe oraz nieliczne samochody specjalne odnotowały wzrosty kolejno na poziomie 3% i 47%. Liczba zarejestrowanych w grudniu ciągników siodłowych spadła o 24%.
Siłą napędową rynku pojazdów użytkowych powyżej 3.5 tony nadal są autobusy, które utrzymują silne trzycyfrowe tempo wzrostu (103%). Również udział rynku samochodów nowych przeważa samochody używane, odnotowując wzrost rejestracji na poziomie 25,5% - 574 egzemplarze.
W grudniu 2023 roku zarejestrowano w sumie 3240 pojazdów użytkowych. To o 8.7% mniej niż w 2022 roku. Nowy samochodów zarejestrowano w sumie 2982 sztuki, co daje wynik gorszy o 12% niż w roku ubiegłym. Od stycznia do końca grudnia 2023 roku zarejestrowano w sumie 37 323 pojazdu użytkowa o masie powyżej 3.5 tony co finalnie przekłada się na 3.5% wzrost w skali całego roku, i najlepszy wynik sprzedażowy od 2008 roku.
Rejestracja samochodów ciężarowych o DMC pow. 3.5 tony
W grudniu zarejestrowano 2982 sztuki samochodów ciężarowych, czyli o 12,8% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i o 3,2 % mniej niż w listopadzie 2023 roku. W ciągu całego roku, od stycznia do grudnia 2023 roku, zarejestrowano łącznie 35502 samochody ciężarowe, co przełożyło się na 1,7% wzrostu względem całego rynku. Finalnie, pomimo spadków pod koniec roku, suma rejestracji samochodów ciężarowych dała najlepszy wynik od ponad 10 lat przewyższając rejestracje z 2022 roku o 595 sztuk.
Rejestracja samochodów ciężarowych listopad 2023 roku
Listopad to trzeci miesiąc z rzędu, w którym odnotowujemy spadek rejestracji pojazdów użytkowych. W całej grupie pojazdów użytkowych powyżej 3.5 tony jedynie niektóre zabudowy odnotowują wzrost sprzedaży (samochody specjalne +29%), natomiast ciągniki siodłowe -25%, podwozia samochodowe 13% spadku. Inną grupą pojazdów ciężarowych, która odpowiada za ogólny dodatni bilans sprzedaży stanowią autobusy (+40%).
Rejestracja pojazdów ciężarowych powyżej 3.5 tony listopad 2023
W listopadzie 2023 roku zarejestrowano w sumie 3233 pojazdy powyżej 3.5 tony. To o 18,4% mniej niż w ubiegłym roku, ale względem października 2023 to o 6,3% lepszy wynik.
W listopadzie zarejestrowano o 371 nowych pojazdów ciężarowych więcej niż używanych sprowadzonych z zagranicy. Względem ubiegłego roku liczba zarejestrowanych, nowych samochodów ciężarowych wyniosła w listopadzie 3080 sztuk, to o 20,1% mniej niż w roku ubiegłym.
W przypadku autobusów liczba rejestracji pojazdów wzrosła o 40% względem ubiegłego roku i wyniosła w sumie 153 zarejestrowane sztuki.
Sumarycznie tylko w 2023 roku (od stycznia do listopada) przybyło 34082 pojazdów ciężarowych, czyli o niecałego 5% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Rozbijając tę wartość, w tej grupie autobusy zwiększyły swoją liczebność o 54,3% (w sumie 1563 zarejestrowane egzemplarze), samochody ciężarowe 32 519 (3,3% więcej niż w 2022 roku).
Aktualizacja z dnia 28 listopada - wyniki rejestracji samochodów ciężarowych styczeń-październik 2023
W październiku 2023r. zarejestrowano 3042 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, czyli o 18,7% mniej niż rok temu, a jednocześnie znacznie więcej niż we wrześniu 2023 (wzrost o 33,3%). Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2843, czyli o 22,1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przybyło za to autobusów i to aż o 122,1% (łącznie sprzedano 199 egzemplarzy).
Od stycznia do października 2023r. zarejestrowano łącznie 30 243 nowych samochodów użytkowych o DMC powyżej 3,5 tony, a więc o 8,1% więcej niż w tym samym okresie 2022 roku. Z tego 29 439 sztuk stanowiła grupa samochodów ciężarowych (wzrost o 6,5%), a 1400 sztuk grupa autobusów (wzrost o 56%).
Najczęściej wybieranymi producentami samochodów ciężarowych w październiku były odpowiednio Volvo (546 sztuk, mniej o 23%), Mercedes-Benz (484 egzemplarze, mniej o 28%) oraz Scania (472 sztuki, mniej o 6%). Z kolei liderami 2023 roku są odpowiednio Volvo (5528 sztuk, wzrost o 8%), Mercedes-Benz (5233 egzemplarze, spadek o 7%) oraz DAF (5122 sztuki, spadek o 14%).
Pandemia mocno odbiła się na rynku transportowym, podobnie wybuch wojny na Ukrainie i mocno ograniczony tranzyt towarów krajami wschodniej Europy. W ubiegłym roku pilne zapotrzebowanie na ciężkie pojazdy transportowe, budowlane i rolnicze odwrócił panujący dotychczas trend, który utrzymuje się do tej pory. Od stycznia do lipca 2023 roku zarejestrowano w Europie w sumie 165000 nowych pojazdów ciężarowych. To o 17% więcej niż a analogicznym okresie 2022 roku.
Najchętniej wybierane marki pojazdów ciężarowych
Najchętniej wybierani producenci pojazdów ciężarowych to:
- Mercedes Benz Trucks - 33000 pojazdów
- MAN - 25000 pojazdów
- Volvo Truck - 22900 pojazdów
Pojazdy ciężarowe Superauto.pl - poznaj ofertę: Ciężarowe w leasingu i kredycie
Wśród najczęściej wybieranych typów pojazdów klienci wybierają naczepę ciężarową z udziałem 50% oraz autobusy z udziałem 7%.
W danych Dataforce pojazdem ciężarowym są pojazdy powyżej 7 ton, w tym pojazdy kategorii M3 (pojazdy powyżej 5 ton zaprojektowane do przewozu minimum 8 pasażerów), N2 (pojazdy ciężarowe do przewozu towarów o DMC między 3.5 a 12 ton) i N3 (pojazdy ciężarowe do przewozu towarów o DMC powyżej 12 ton).
Rejestracja samochodów ciężarowych w Polsce - styczeń-czerwiec 2023
Od stycznia do czerwca 2023 w Polsce zarejestrowano 17000 nowych pojazdów, o 9.8% lepszy wynik niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Największy wzrost odnotowano w przypadku autobusów (582 egzemplarze, o 88 więcej niż przed rokiem). Polski rynek pojazdów ciężarowych stanowi blisko 20% rynku europejskiego, podczas gdy w Niemczech udział ten stanowi pokrycie prawie 29%.
Dowiedz się więcej: Pojazdy ciężarowe a podatek od środków transportu dla firm