RANKING: Samochody dostawcze z niskimi emisjami: Ekologiczne alternatywy
Coraz ostrzejsze normy emisji spalin i rosnące ceny paliw skłaniają producentów i klientów samochodów dostawczych do szukania ekologicznych alternatyw. Spośród jakich technologii możemy wybierać i jakie modele dostaniemy?

Z artykułu dowiesz się o:
Coraz częściej producenci samochodów dostawczych stawiają na ekologiczne rozwiązania i niskoemisyjne napędy. Jest to spowodowane rosnącymi cenami paliw i coraz ostrzejszymi normami emisji spalin. Zainteresowanie samochodami dostawczymi z niskimi emisjami widać także wśród klientów, którzy coraz częściej decydują się na nie zachęceni licznymi dopłatami, ulgami czy chociażby korzyściami wizerunkowymi dla swojej firmy. Na rynku znajdziemy wiele ekologicznych alternatyw. Każda z nich wiąże się z obniżeniem kosztów eksploatacji i pewnymi ulgami dla przedsiębiorców. Wskazujemy, jakie są ekologiczne alternatywy na rynku samochodów dostawczych.
Ograniczenie emisji CO2 i zanieczyszczeń
Warto na początek wspomnieć o legislacji, gdyż to właśnie obowiązujące obecnie i planowane w najbliższej przyszłości przepisy warunkują rozwój tego typu pojazdów. Dokładnie warunkuje je rozporządzenie (UE) 2019/631 określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych. Rozporządzenie ma na celu uczynienie transportu drogowego czystszym, aby zrealizować określone przez Unię Europejską (UE) docelowe poziomy redukcji emisji gazów cieplarnianych w okresie od 2030 roku i przyczynić się do osiągnięcia celów porozumienia paryskiego. Ustanawia ono wymogi dotyczące emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych (np. vanów).
Docelowe poziomy redukcji emisji
W rozporządzeniu ustanowiono wymóg, aby średni roczny poziom emisji CO2 unijnego parku pojazdów, w porównaniu do 2021 r., został zredukowany zarówno dla nowych samochodów, jak i nowych vanów:
- o 15 % na lata 2025–2029;
- o 55 % dla nowych samochodów i 50 % dla nowych vanów na lata 2030–2034;
- o 100 % od 1 stycznia 2035 r.
Co roku Komisja Europejska ustanawia, w drodze aktu wykonawczego, docelowe indywidualne poziomy emisji CO2 dla każdego producenta. Określa ona ponadto średnie indywidualne poziomy emisji z poprzedniego roku, tak aby dokonać oceny wyników producentów w odniesieniu do przestrzegania przez nich obowiązku nieprzekraczania docelowych indywidualnych poziomów emisji (dane za 2020 r. znajdują się w decyzji wykonawczej (UE) 2022/2087).
Producenci przekraczający indywidualne docelowe poziomy emisji będą zobowiązani do uiszczenia opłaty z tytułu przekroczenia poziomu emisji w wysokości 95 EUR za liczbę g/km (przekroczenia) dla każdego nowego zarejestrowanego pojazdu.
Zachęty do wykorzystywania samochodów bezemisyjnych i niskoemisyjnych
- Od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2029 r. stosuje się wskaźnik dla pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych (ZLEV), zgodnie z którym docelowy indywidualny poziom emisji CO2 dla producenta jest zmniejszony, jeżeli jego udział w ZLEV (pojazdach o emisji od 0 do 50 g/km) zarejestrowanych w danym roku przekracza następujące poziomy: 25 % dla samochodów i 17 % dla vanów.
- Przy obliczaniu udziału pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych w parku producenta zastosowanie ma zasada rachunkowości. Nadaje to większe znaczenie pojazdom bezemisyjnym i niskoemisyjny o niższej emisji CO2.
Grupy producentów, odstępstwa i innowacje ekologiczne
Są to środki ułatwiające producentom osiągnięcie ustalonych dla nich poziomów docelowych.
- Producenci mogą utworzyć grupę, a wówczas wspólny cel ma zastosowanie do całej grupy.
- Producenci rejestrujący rocznie mniej niż 1 000 nowych samochodów lub vanów są zwolnieni z obowiązku osiągnięcia docelowych indywidualnych poziomów emisji, chyba że złożyli wniosek o przyznanie odstępstwa.
- Producenci rejestrujący mniej niż 10 000 samochodów lub 22 000 vanów mogą ubiegać się o odstępstwo przeznaczone dla "drobnych producentów". Od 2036 r. ubieganie się o to odstępstwo będzie niemożliwe.
- Producenci rejestrujący od 10 000 do 300 000 samochodów mogą ubiegać się o odstępstwo dla "producentów niszowych" Odstępstwo to przestanie być dostępne od 2029 r.
- Producenci mogą również otrzymywać premie za "innowacje ekologiczne" w przypadku stosowania innowacyjnych technologii. Maksymalny pułap dla takich premii będzie od 2025 r. stopniowo wycofywany.
Do 2025 r. Komisja przedstawi metodologię oceny i raportowania danych dotyczących emisji CO2 w całym cyklu życia samochodów i vanów sprzedawanych na unijnym rynku. Od 1 czerwca 2026 r. producenci mogą rozpocząć raportowanie danych na podstawie tej wspólnej unijnej metody dotyczącej emisji CO2 w cyklu życia.
Zakup samochodu niskoemisyjnego - subsydia i ulgi podatkowe
Przedsiębiorca kupujący niskoemisyjny lub bezemisyjny samochód dostawczy (w szczególności dotyczy to elektrycznych pojazdów dostawczych) może liczyć na liczne subsydia i ulgi podatkowe.
Program "Mój elektryk"
Przedsiębiorca, który chce nabyć samochód elektryczny, może ubiegać się o dotację na zakup lub dofinansowanie leasingu (opłaty wstępnej i transferowej) w ramach programu "Mój elektryk". Kwota dotacji uzależniona jest od deklarowanego przebiegu rocznego samochodu. Jeśli przedsiębiorca nie zadeklaruje przebiegu wartość dotacji wyniesie 18 750 zł, zaś dla przebiegu minimum 30 tys. km kwota ta wynosi już 27 tys. zł. Dla elektrycznych samochodów ciężarowych maksymalna kwota dofinansowania to 70 tys. zł. Należy też zaznaczyć, iż dotacja w ramach programu "Mój elektryk" zwolniona jest z podatku dochodowego. W przypadku zakupu należy zarejestrować pojazd na terytorium RP, ubezpieczyć go i zobowiązać się, że nie pozbędzie się go przez dwa lata od uzyskania dotacji.
Więcej o programie "Mój elektryk" przeczytasz pod poniższym linkiem:
https://www.superauto.pl/artykuly/program-moj-elektryk-kalkulacja-doplat-2021
Pozostałe ulgi
Poza dopłatą do zakupu pojazdu z programu "Mój elektryk" użytkownicy i właściciele niskoemisyjnych lub bezemisyjnych samochodów dostawczych mogą też liczyć na inne ulgi. Są to m.in. możliwość darmowego parkowania na specjalnie wydzielonych miejscach, a także możliwość korzystania z darmowych ładowarek czy poruszania się buspasami. Już wkrótce będą oni mogli także korzystać ze Stref Czystego Transportu.
Nabywając dostawczy samochód elektryczny przedsiębiorca może odliczyć 100% podatku VAT i zaliczyć go do kosztów podatkowych początkowej wartości samochodu, bez żadnego limitu. Atutem dla przedsiębiorcy decydującego się na zakup elektrycznego samochodu jest niższa o 50% stawka akcyzy niż w przypadku aut spalinowych.
Wpływ na wizerunek firmy
Posiadanie samochodów bezemisyjnych i niskoemisyjnych we flocie pozycjonuje przedsiębiorstwa decydujące się na tego rodzaju inwestycję jako firmy, które wspierają rozwój zrównoważonego transportu i są zaangażowane w ochronę środowiska, szczególnie ze względu na to, że prąd potrzebny do ładowania samochodów elektrycznych lub hybrydowych może pochodzic z odnawialnych źródeł energii. Ponadto firma posiadająca samochody z napędami alternatywnymi w swojej flocie uchodzi za innowacyjną i przyszłościową, gdyż tego typu pojazdy w dłuższej perspektywie mogą okazać się uzasadnioną ekonomicznie inwestycją.
Planujesz zakup samochodu elektrycznego w firmie? Dowiedz się z jakich dopłat możesz skorzystać, jak sfinansować zakup elektryka w firmie oraz jak go prawidłowo rozliczyć - https://www.superauto.pl/artykuly/samochod-elektryczny-w-firmie-korzysci-porady-finansowanie
Dostępne technologie i modele
Na rynku znajdziemy wiele propozycji samochodów dostawczych z napędem alternatywnym. Najpopularniejsze technologie to samochody bateryjne na prąd (BEV), samochody hybrydowe plug-in (PHEV), samochody zasilane ogniwami wodorowymi (FCEV) czy pojazdy zasilane gazem ziemnym (CNG). Poniżej znajdziecie krótki opis napędów alternatywnych wraz z przykładowymi modelami.
Samochody dostawcze na prąd (BEV)
Ranking samochodów dstawczych z napędem elektrycznym
Elektryczne samochody dostawcze są najpopularniejszym i najbardziej ekologicznym z dostępnych na rynku napędów alternatywnych. Nie emitują one w ogóle CO2, zapewniają dobre osiągi, stabilność kosztów eksploatacji, ciszę i komfort podróżowania i nie mają tyle delikatnego i skomplikowanego osprzętu co ich spalinowe odpowiedniki, a zatem powinny być też mniej awaryjne w kontekście dłuższej eksploatacji. Ich koszt użytkowania i serwisu jest zazwyczaj niższy niż aut spalinowych.
Mercedes eSprinter
Mercedes eSprinter rozwija 116 KM oraz 295 Nm i korzysta z baterii o pojemności 35 kWh oraz 47 kWh, zapewniających 118 lub 159 km zasięgu. Elektryczny Sprinter dostępny jest w długości standardowej (A2) z dachem wysokim. Napęd elektryczny nie ogranicza w żaden sposób pojemności jego przestrzeni ładunkowej, wynoszącej 11 m³. Ładowność eSprintera wynosi maksymalnie 1001 kg przy standardowej pojemności akumulatora i 848 kg przy pojemności opcjonalnej. W przypadku opcjonalnej mocy ładowania DC 80 kW standardowy akumulator wysokiego napięcia (35 kWh) można naładować na stacji szybkiego ładowania DC z 10 do 80% w ciągu zaledwie 20 minut. W drugiej połowie 2023 roku do produkcji trafi udoskonalony eSprinter z większymi bateriami o pojemności odpowiednio 56, 81 oraz 113 kWh, dzięki czemu nawet dwukrotnie zwiększy się zasięg względem dotychczasowej wersji, a maksymalna moc ładowania wyniesie 115 kW. Mercedes eSprinter z bateriami 35 kWh kosztuje od 329 758 zł brutto, a 47 kWh od 369 402 zł brutto.

Volkswagen e-Crafter
Volkswagen e-Crafter korzysta z silnika elektrycznego o mocy 136 KM i maksymalnym momencie obrotowym 290 Nm. Baterie mają 35 kWh pojemności, a zasięg w cyklu mieszanym to 115 km. Maksymalna moc ładowania to 40 kW. Samochód występuje w wersji H3 o długości 5986 mm i wysokim dachem (wysokość 2565 mm) oraz rozstawem osi 3640 mm. Volkswagen e-Crafter kosztuje 340 612 zł brutto (276 920 zł netto). Jego bliźniaczą wersją jest MAN e-TGE.

Renault Kangoo E-Tech electric
Renault Kangoo E-Tech electric rozwija 120 KM oraz 245 Nm i ma baterie o pojemności 45 kWh. Prędkość maksymalna wynosi od 120 (wersja Ecoleader) do 135 km/h, zaś zasięg to 293 km (300 km w odmianie Ecoleader). Kangoo E-Tech electric w krótszej wersji L1 mierzy 4486 mm długości, 1919 mm szerokości oraz 1864 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2716 mm. Odmiana przedłużona L2 mierzy 4910 mm długości, 1864 mm wysokości oraz 1860 mm szerokości, a jej rozstaw osi to 2910 mm. Dzięki systemowi Open Sesame szerokość otworu bocznego to aż 1,45 m, zaś objętość przestrzeni ładunkowej sięga 3,9 m3. Renault Kangoo E-Tech electric L1 w odmianie Advance Ecoleader kosztuje od 142 700 zł netto. Wariant Extra L1 z ładowarką pokładową 11 kW to koszt 146 700 zł netto, zaś z ładowarką 22 kW 151 700 zł. Odmiana przedłużona L2 z ładowarką 11 kW to koszt 151 700 zł, a z 22 kW 156 700 zł. Wersja krótka L1 oferowana jest też z systemem Open Sesame i kosztuje 150 700 zł za 11 kW lub 155 700 zł za 22 kW.

Samochody dostawcze hybrydowe
Hybrydowe samochody dostawcze stanowią dobry kompromis dla tych, którzy nie potrzebują dużego zasięgu na prądzie, a jednocześnie potrzebują czasem pojechać też w dłuższą trasę bez obaw o konieczność ładowania. Jednocześnie hybrydowe dostawczaki, choć rzadko reprezentowane na rynku, również pomagają obniżyć średnią emisję C02 we flocie i uczynić ją bardziej przyjazną środowisku. Poza tym nie są one tak drogie jak auta elektryczne.
Ford Transit Custom PHEV
Ford Transit Custom w nowym wydaniu zadebiutował w 2022 roku i występuje również w odmianie hybrydowej plug-in. Bazuje ona na wolnossącym silniku benzynowym o pojemności 2.5 litra pracującym w cyklu Atkinsona oraz silniku elektrycznym i akumulatorach o pojemności 11,8 kWh, zapewniających do 57 km zasięgu w trybie elektrycznym. Samochód oferuje funkcję OnBoard, a zatem może ładować zewnętrzne urządzenia prądem o mocy do 2,3 kW. Ford Transit Custom występuje w dwóch długościach nadwozia - krótsza L1 mierzy 5050 mm długości, 2148 mm szerokości (ze złożonymi lusterkami) oraz od 1963 do 1981 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 3100 mm. Objętość przestrzeni ładunkowej wynosi 5,8 m3. Odmiana przedłużona L2 mierzy 5450 mm długości i 3500 mm rozstawu osi, zaś objętość przestrzeni ładunkowej wynosi 6,8 m3.

Samochody dostawcze na wodór (FCEV)
Kolejną przyszłościową technologią są samochody dostawcze na wodór (FCEV - Fuel Cell Electric Vehicle). Wodorowe ogniwa paliwowe są czystym, niezawodnym, cichym i wydajnym źródłem wysokiej jakości energii elektrycznej. Wprawdzie infrastruktura do tankowania wodoru jest jeszcze nieco ograniczona, ale technologia ta posiada potencjał, szczególnie dla ciężkich pojazdów dostawczych, autobusów i ciężarówek. W ogniwach paliwowych prąd powstaje jako wynik reakcji wodoru z tlenem, zaś produktem ubocznym jest para wodna. Zaletami są wysoka wydajność, krótki czas ładowania porównywalny z tankowaniem samochodów spalinowych oraz dosyć duży zasięg wynoszący nierzadko ponad 500 km.
Opel Vivaro-e Hydrogen
Opel Vivaro-e Hydrogen to furgon zasilany ogniwami paliwowymi, oferujący identyczną przestrzeń ładunkową jak model z konwencjonalnym napędem. Jedno szybkie tankowanie wodoru do tego pojazdu zapewnia zasięg do 400 kilometrów według cyklu WLTP. Ogniwo paliwowe rozwija 61 KM (45 kW) mocy, a dodatkowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 10,5 kWh umieszczony pod przednimi fotelami zapewnia dodatkową moc potrzebną na przykład przy ruszaniu czy przyspieszaniu. Pojazd oferuje do 6,1 m3 przestrzeni ładunkowej i 1000 kg ładowności oraz może holować przyczepę o masie do 1000 kg. Vivaro-e Hydrogen jest dostępny z nadwoziem w wersji M lub L (4,95 lub 5,30 m długości). Dla porównania elektryczny Vivaro-e z bateriami o pojemności 75 kWh i silnikiem o mocy 136 KM oferuje około 330 km zasięgu.

Samochody dostawcze na CNG
Gaz ziemny jest co prawda paliwem kopalnym, ale samochody na CNG emitują mniej CO2 i innych zanieczyszczeń niż ich odpowiedniki na benzynę czy olej napędowy. Jest to więc stosunkowo bardziej przyjazna dla środowiska alternatywa. Pojazdy zasilane gazem z łatwością spełniają obecne i przyszłe normy emisji spalin, mogą swobodnie wjeżdżać do stref niskiej emisji i czystego powietrza, umożliwiają nocne dostawy dzięki niskiej emisji hałasu.
Iveco Daily Natural Gas
Samochód korzysta z 3-litrowego silnika diesla w wersji na sprężony gaz ziemny (CNG). Rozwija on 136 KM oraz 350 Nm, zaś napęd trafia na tylne koła za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni automatycznej Hi-MATIC lub 6-biegowej manualnej. Iveco Daily CNG oferowane jest w kilkuset różnych konfiguracjach, zarówno jako furgon, jak i podwozie do zabudowy oraz minibus.
