Wygodny samochód dla wysokich. Ranking
Wysokie osoby jak nikt inny oceniają samochody przez pryzmat przestrzeni w kabinie. Wskazujemy wygodne samochody dla wysokich osób.

W artykule znajdziesz informacje o:
Wysokie osoby o wzroście około 2 metrów mają szczególne potrzeby w kontekście wyboru samochodu. Przede wszystkim chodzi o przestrzeń i pozycję za kierownicą. O tym jakie są preferencje wysokich osób, świadczą chociażby wybory siatkarzy czy koszykarzy, którzy często stawiają na duże SUV-y i kombi. To właśnie bardzej funkcjonalne nadwozia okazują się dedykowane wysokim osobom. Na jakie aspekty warto zwrócić uwagę przy wyborze wygodnego samochody dla wysokich osób i jakie modele zasługują na miano samochodu dla dwumetrowca? Wskazujemy kilka przykładów oraz antyprzykładów, czyli aut, które są duże z zewnątrz, ale ciasne w środku.
Zobacz czym jeżdżą polscy siatkarze: Samochody polskich siatkarzy - przegląd na Superauto.pl
Na co zwrócić uwagę kupując wygodny samochód dla wysokich?
Na jakie aspekty zwracaja uwagę wysokie osoby przy wyborze samochodu? Jest kilka cech, które można uznać za kluczowe. Należą do nich:
- przestrzeń nad głową - wysocy potrzebują więcej miejsca od siedzenia do sufitu, a zatem niskie auta sportowe lub też smukłe sedany oferują mniej miejsca nad głową niż SUV-y czy minivany. Warto też przemyśleć dokładnie wybór dachu panoramicznego, gdyż jego obecność potrafi ograniczać przestrzeń nad głową w kabinie. Najlepiej jednak nie sugerować się danymi technicznymi, tylko przetestować samochód osobiście.
- przestrzeń na nogi - jest równie istotna co ilość miejsca nad głową. Nie możemy bowiem komfortowo prowadzić auta z podkurczonymi nogami czy też jechać nim w dłuższą trasę. Odpowiednia ilość miejsca na nogi to nie tylko nasz komfort, ale i bezpieczeństwo. Wysoka osoba powinna swobodnie móc wyprostować nogi podczas jazdy - wówczas możemy powiedzieć, że dane auto nadaje się dla wysokich osób.
- zakres regulacji fotela i kierownicy - z przestrzenią na nogi wiąże się też zakres regulacji fotela i kierownicy. Fotel powinien mieć szeroki zakres regulacji na długość, ważna jest też regulacja wysokości oraz regulacja zagłówka. Konfigurując auto warto zwrócić uwagę na wyprofilowanie i komfort foteli, a także dopłacić do wysuwanej podpórki pod uda, jeśli takowa jest oferowana. Również kierownica powinna mieć obszerny zakres regulacji w pionie i poziomie.
- widoczność i ergonomia - kolejnym ważnym aspektem jest widoczność. Powinniśmy mieć dobrą widoczność w każdym kierunku bez konieczności garbienia się. Zwróćmy też uwagę, czy lusterka lub kokpit nie ograniczają pola widzenia, czy zakres regulacji lusterek jest wystarczający oraz na ogólne rozmieszczenie przycisków i przełączników w aucie, czy mamy dobry dostęp do kluczowych funkcji.
Auto dla wysokich - przykłady modeli
Wskażemy teraz kilka przykładów auta dla dwumetrowca. Wybraliśmy kilka typów samochodów nadających się dla wysokich osób i z każdego z nich wskazujemy po jednym przykładzie.
Kombi - Skoda Superb Combi
Z kombi mamy klasykę gatunku, czyli Skodę Superb. W najnowszym wydaniu samochód mierzy ponad 4,9 metra długości, a jej rozstaw osi na poziomie 2,84 m gwarantuje przestronną kabinę w obu rzędach siedzeń. Do tego bagażnik liczy aż 690 litrów bazowej pojemności. Przestrzeń od fotela do dachu w pierwszym rzędzie wynosi 1049 mm. Każda wersja występuje standardowo z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną DSG. Pod maską znajdziemy silniki benzynowe 1.5 i 2.0 TSI o mocach od 150 do 265 KM, 2-litrowego diesla o mocach 150 i 193 KM oraz układ hybrydowy plug-in o mocy 204 KM. Topowy benzyniak i diesel występują z napędem 4x4, pozostałe wersje mają napęd na przód. Bazowa Skoda Superb Combi 1.5 eTSI Essence kosztuje od 163 100 zł. W bogatszej wersji Selection (od 182 450 zł) dostaniemy już w standardzie fotele z wysuwaną podpórką pod uda, częściowo elektryczną regulacją, podstawowym masażem i regulacją odcinka lędźwiowego.

SUV - Hyundai Santa Fe
Z SUV-ów warto postawić na samochód pokroju Hyundaia Santa Fe. W najnowszym wcieleniu samochód oferuje jeszcze więcej przestrzeni w kabinie, co zawdzięczamy bardziej pudełkowatym, kanciastym kształtom oraz większemu nadwoziu i zwiększonemu rozstawowi osi. Ponadto Santa Fe występuje również w wersjach z trzecim rzędem siedzeń i pomieści do 7 osób. Samochód mierzy 4,83 m długości, a jego rozstaw osi liczy 2815 mm. Bagażnik w zależności od wersji pomieści 628 lub 711 litrów. Odległość od siedziska do dachu w pierwszym rzędzie wynosi 1045 mm, a z dachem panoramicznym 1020 mm. Producent podaje, że w pierwszym rzędzie mamy 1052 mm miejsca na nogi. Santa Fe występuje z napędem hybrydowym HEV o mocy 215 KM lub w odmianie plug-in rozwijającej 253 KM. Bazowy wariant Smart w 5-osobowej odmianie HEV wyceniono na 209 900 zł. Pudełkowate nadwozie zapewnia też dobrą widoczność z kabiny.

Minivan - Forthing U-Tour
Z minivanów nie ostało się zbyt wiele samochodów. Jednym z niewielu jest chiński Forthing U-Tour. Samochód mierzy 4,85 m długości, a jego rozstaw osi liczy 2,9 m. Do tego oferuje bagażnik o pojemności 1086 litrów, a w drugim rzędzie znajdziemy wygodne kapitańskie fotele. Z przodu z kolei mamy również wygodne fotele z ekoskóry, wyposażone standardowo w elektryczną regulację, podgrzewanie i wentylację, a fotel kierowcy ma także funkcję masażu. W minivanie docenimy dużą powierzchnię przeszkloną i bogate wyposażenie z zakresu komfortu, a przestrzeń nad głową jest spora nawet mimo seryjnego dachu panoramicznego. Pod maską znajdziemy turbodoładowaną jednostkę benzynową 1.5 T-GDI o mocy 177 KM, a napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni DCT. Forthing U-Tour kosztuje 153 400 zł.

Samochody klasy premium - Audi Q7
Segment premium daje spory wybór obszernych samochodów. Jednym z nich jest Audi Q7, czyli duży, przeszło 5-metrowy SUV segmentu E, który oprócz luksusowych warunków i prestiżu zapewnia mnóstwo miejsca w kabinie, szlachetne wykończenie i rozpieszcza podróżujących wyposażeniem. Pod maską znajdziemy 3-litrowego diesla V6 o mocach 231 i 286 KM oraz 3-litrową jednostkę benzynową V6 o mocy 340 KM. Wszystkie wersje mają napęd na obie osie quattro i 8-stopniową przekładnię automatyczną Tiptronic. Samochód mierzy 5,05 m długości, a jego rozstaw osi liczy 2995 mm. Bagażnik pomieści aż 867 litrów. Bazowe Audi Q7 S Line 45 TDI quattro Tiptronic kosztuje od 352 700 zł. Przestrzeń nad głową z przodu liczy aż 1071 mm.

Samochody elektryczne - Kia EV9
Nie jest tajemnicą, że projektowane od podstaw samochody elektryczne oferują więcej przestrzeni w podobnej wielkości nadwoziu niż ich spalinowe odpowiedniki. Świetnym przykładem wykorzystania przestrzeni jest tutaj Kia EV9, wielki ponad 5-metrowy SUV z napędem elektrycznym, który dzięki pudełkowatym kształtom i liczącemu aż 3,1 m rozstawowi osi. Bagażnik pomieści aż 828 litrów. Kia EV9 oferuje ogromną przestrzeń w kabinie i obszerne oraz wygodne fotele. Samochód oferuje zasięg do 563 km, a dzięki instalacji 800V umożliwiającej szybkie ładowanie prądem stałym czas naładowania baterii od 10 do 80% wynosi około 24 minuty. W topowej odmianie GT-Line w standardzie znajdziemy m.in. elektrycznie sterowaną kolumnę kierownicy oraz funkcję pamięci ustawień fotela kierowcy połączoną z pamięcią ustawień lusterek zewnętrznych oraz kierownicy. Dzięki dużym powierzchniom przeszklonym możemy liczyć także na dobrą widoczność z kabiny. Bazowa Kia EV9 Earth o mocy 203 KM z napędem na tył kosztuje 323 900 zł, a odmiana GT-Line AWD o mocy 384 KM 368 900 zł. Przestrzeń nad głową z przodu pojazdu liczy 1046 mm, a na nogi 1052 mm.

Crossovery - Citroen C5 X
Z crossoverów polecamy Citroena C5 X. Samochód mierzy 4,8 m długości, a jego rozstaw osi to 2,78 m. Bagażnik pomieści 545 litrów, a podwyższone nadwozie zapewnia wygodniejsze wsiadanie do kabiny. Do atutów Citroena należą wygodne i obszerne fotele oraz wyjątkowo komfortowe zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi PHC - Progressive Hydraulic Cushions (PHC). Bazowy Citroen C5 X w wersji 1.2 Hybrid o mocy 145 KM z układem MHEV kosztuje 199 600 zł i można powiedzieć, że oferuje komfort jak za dawnych lat.
Auta dla wysokich - antyprzykłady modeli
Wskazujemy teraz kilka przykładów samochodów, które mimo stosunkowo dużego nadwozia nie imponują przestronnością.
Peugeot 508 SW
Krewny Citroena C5 X okazuje się od niego dużo ciaśniejszy, zarówno w wersji liftback jak i kombi. Mimo mierzącego 4,78 m nadwozia i rozstawu osi na poziomie 2,79 m kabina francuskiego kombi okazuje się dość ciasna, a bagażnik stosunkowo skromny (530 litrów bazowej pojemności). Z racji na mierzące raptem 1,42 m wysokości nadwozie mamy też mało miejsca nad głową - przestrzeń ta liczy zaledwie 881 mm w pierwszym rzędzie. Nie imponuje też przestrzeń na nogi licząca zaledwie 896 mm. Peugeot 508 SW to zdecydowanie auto stawiające bardziej na styl niż praktyczność. Z racji na niewielką powierzchnię szyb widoczność z kabiny również jest ograniczona, a specyficzny układ kokpitu z małą kierownicą i wskaźnikami nad nią utrudnia zajęcie optymalnej pozycji. Oferuje jednak dobre prowadzenie, wysoką jakość wykończenia i bogate wyposażenie. Ponadto występuje wyłącznie z mocnymi układami hybrydowymi plug-in o mocach od 180 do nawet 360 KM. Bazowy 508 SW Allure o mocy 180 KM kosztuje 218 000 zł.

Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio z zewnątrz wydaje się dużym masywnym SUV-em klasy średniej, a zatem powinna oferować przestronną i funkcjonalną kabinę. Samochód mierzy blisko 4,69 m długości, a jego rozstaw osi to aż 2,82 m. Bagażnik oferuje przyzwoitą pojemność 525 litrów. Przestrzeń nad głową z przodu wynosi jednak niezbyt imponujące 1021 mm, a na nogi 930 mm. Stelvio może nie jest mistrzem funkcjonalności i nie oferuje też rewelacyjnej widoczności, za to prowadzenie tego auta to czysta przyjemność. Alfa Romeo Stelvio występuje z 2.2-litrowym dieslem o mocach 160 i 210 KM oraz silnikami benzynowymi 2.0 o mocy 280 KM i 2.9 V6 biturbo o mocy 520 KM w topowej odmianie Quadrifoglio (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,8 s i prędkość maksymalna 285 km/h). Bazowe Stelvio Sprint ze 160-konnym dieslem kosztuje 264 400 zł. Tyle samo kosztuje benzynowa wersja 2.0.
Toyota C-HR
Toyota C-HR jest kolejnym przykładem auta, w którym funkcjonalność przegrywa ze stylem. Nadwozie kompaktowego crossovera z pewnością przykuwa uwagę, jednak niewielka powierzchnia szyb i ciasne wnętrze sprawiają, że jest to raczej auto dla niższych osób drobnej postury. Samochód mierzy 4,36 m długości, a jego rozstaw osi to 2,64 m. Bagażnik również nie imponuje i liczy w zależności od wersji między 296 a 388 litrów. W gamie znajdziemy warianty z napędem na przód lub obie osie oraz wyłącznie napędy hybrydowe (HEV i PHEV) o mocach od 140 do 223 KM. Bazowa Toyota C-HR 1.8 Hybrid o mocy 140 KM w konfiguracji Comfort kosztuje od 140 900 zł.